PDA

View Full Version : Zwaardere snaren op gitaar



Grapsok
17 oktober 2010, 13:36
Beste mensen,

Ik heb even een korte vraag over snaren op mijn gitaar.
Ik heb nu een Gibson Les Paul Studio en ik heb er 'gewone' snaren op (Ernie Ball Regular .010 .013 .017 .026 .036 .046), alleen zou ik er graag wat zwaardere/dikkere snaren op zetten.
Ik heb nu Ernie Ball Power Slinky (011 .014 .018p .028 .038 .048 ) gekocht en die zou ik er dus graag opzetten.

Maar de vraag is nu, omdat de snaren zwaarder zijn en alles, moet ik dan nog wat afstellen aan de gitaar of kunnen de snaren er zonder problemen op?

Alvast bedankt!

EJPostema
17 oktober 2010, 14:20
De snaren kan je er zonder problemen op zetten.

Het enige wat kan gebeuren is dat de intonatie een beetje anders wordt. Dit is per gitaar verschillend. Je moet hem dan opnieuw af laten stellen, of het zelf doen.

Maar dat merk je pas als ze erop zitten

Grapsok
17 oktober 2010, 15:40
Bedankt voor de reactie!
De snaren zitten erop, dus ik kijk wel hoe het in de toekomst gaat klinken!

EJPostema
17 oktober 2010, 15:56
je kan het wel redelijk makkelijk checken

Heb je een stem apparaat?

Als je je gitaar stemt dan moet dezelfde noot een octaaf hoger (dus op de 12e fret) ook gestemt zijn, evenals de 'highnotes'

Je kan dan ook de andere noten op de snaren opzoeken en kijken of die ook goed gestemt zijn

RoelSmoel
17 oktober 2010, 16:44
Let er wel op dat je hals niet krom trekt, bij mij maakte van 010 naar 011 (dezelfde snaren als jij) ontzettend veel verschil qua spanning en intonering.

rpl
17 oktober 2010, 16:57
In jouw geval de intonering naar de nering zetten :seriousf:

big dooley
17 oktober 2010, 17:03
Let er wel op dat je hals niet krom trekt, bij mij maakte van 010 naar 011 (dezelfde snaren als jij) ontzettend veel verschil qua spanning en intonering.

dat gaat bij een les paul studio wel meevallen denk ik...de action zal iets hoger worden, door de extra kracht, maar dat vind ik eigenlijk een voordeel...
ik speel zelf op .012/.056 (EB not-even-slinky's) in standaard stemming en daarvoor moest de halspen idd even wat aangetrokken worden... bijstellen van de intonatie was te verwaarlozen in mijn geval

tostiapparaat
17 oktober 2010, 17:14
ik ben zelf op mijn les paul (merk vintage) ook van de normale naar power slinky gegaan zonder problemen, de intonatie was niet veranderd.

moet bij jou dus ook wel lukken denk ik

ER!K
17 oktober 2010, 19:35
ik ben op mn ESP zelfs van een standaard 010 setje naar 11-60 gegaan zonder verdere afstelling ofzo. Zonder intonatieproblemen :)

RoelSmoel
17 oktober 2010, 20:56
dat gaat bij een les paul studio wel meevallen denk ik...de action zal iets hoger worden, door de extra kracht, maar dat vind ik eigenlijk een voordeel...
ik speel zelf op .012/.056 (EB not-even-slinky's) in standaard stemming en daarvoor moest de halspen idd even wat aangetrokken worden... bijstellen van de intonatie was te verwaarlozen in mijn geval

Ik merkte op mijn huidige LTD pas echt verschil toen ik van 011 naar 010 ging, en daarvan weer naar 011-054, dat had een kracht, niet meer normaal..