PDA

View Full Version : Flamed maple schaven



DaanW
17 oktober 2010, 12:17
Omdat ik zelf geen vlak- vandiktebank heb, laat ik mijn hout altijd door iemand anders schaven.
Het probleem is alleen dat als ik flamed maple laat schaven, de vandiktebank nog wel eens happen uit het hout neemt.
Is er een manier om dit tegen te gaan?

stijnkenens
17 oktober 2010, 12:26
dat is onmogelijk te schaven met een machine.
Het heeft te maken met de structuur van de flame: telkens met de draad en tegen de draad van het hout in.

Ofwel doe je het met de hand, dwars op de houtdraad, of je zaagt het +/- op dikte, en daarna door de van dikte schuurmachine !

of met een safe-T planer, maar die durft ook nog eens happen, daarna moet je nog steeds veel schrapen.


s.

DaanW
17 oktober 2010, 13:14
dat is onmogelijk te schaven met een machine.
Het heeft te maken met de structuur van de flame: telkens met de draad en tegen de draad van het hout in.

Ofwel doe je het met de hand, dwars op de houtdraad, of je zaagt het +/- op dikte, en daarna door de van dikte schuurmachine !

of met een safe-T planer, maar die durft ook nog eens happen, daarna moet je nog steeds veel schrapen.


s.

Ik had al zo'n idee dat ik het beter zo'n een vandikteschuurmachine kon halen, maarja... ik ken niemand hier in de buurt met zo'n ding...

safe-t planer wil ook nog wel eens happen, is mijn ervaring, dus dat is ook niks.