PDA

View Full Version : Gretsch gitaren



EindhovenAB
17 oktober 2010, 12:16
Hallo,
hoe zit het met de afkomst en kwaliteit van de huidige Gretsch gitaren?

Vroeger was het allemaal erg simpel. Een Gretsch kwam uit de USA. Nu ligt dat kennelijk anders, Japan, China....

Waar kun hierover info vinden?

Stuur svp wat links hierover.

bvd Hans

Squier4ever
17 oktober 2010, 12:20
Kwaliteit: Super, echt te gekke gitaren.
Afkomst: Electromatic Hollows komen uit korea, de Professionals uit USA of Japan geloof ik.

Meer info op gretschpages.com denk ik.

Pepe
17 oktober 2010, 13:14
De huidige Fender Gretsches zijn Terrada, daar komen o.a. ook de Epi Elite's vandaan.
Je kan ze vergelijken met de oude USA Gretsches hoewel mijn indruk is dat de amerikanen steviger gebouwd zijn en de Japanners zorgvuldiger.
Er komt ook nog wat Gretsch uit de USA maar dat zijn prijskaartjes van 5000 of hoger, verzamelaars dingen.

De non Japanse Gretsches zijn Koreaans en Chinees. Het is allemaal wel goed gebouwd maar het is zwaar en stug en plain no fun vergeleken met de Japanners.

Eko
17 oktober 2010, 15:56
Niet alles wat uit USA komt is ook altijd beter. Gretsch heeft slechte periodes gekend , net als Fender. Nu de kwaliteit door Fender weer op een beter plan is gebracht is USA ook weer goed te noemen. Wat uit Terada komt is zeker goed te noemen. De kwaliteitscontrole daar is streng. Niet voor niets komen daar de signatures van Setzer vandaan.
De goedkopere series komen uit Korea ( Samick) of uit tal van Fender producenten uit China vandaan. Dit zijn veelal de Electromatics.

Gretsch 5120
17 oktober 2010, 17:35
In tegenstelling tot wat Pepe beweert is mij Koreaanse 5120 absoluut niet stug... en juist erg veel fun...

Zoveel fun zelfs dat ik mijn Les Paul niet meer aanraak...

Pepe
17 oktober 2010, 18:14
Mijn bewering is slechts van persoonlijke aard en louter gebaseerd op de paar Gretsches die ik heb, dat ter bijsluiter.

episua
18 oktober 2010, 13:06
Ik begrijp wel wat pepe bedoelt. Zelf ben ik met twee electromatics begonnen. Een mooie 5124 in het wit met dearmond 2000 pickups en een pro jet die ik later heb uitgerust met gfs dearmond style pickups. De 5124 was best wel ok, de pro jet was qua afwerking erg mooi maar loodzwaar en weinig resonant. Na beide gitaren te hebben verkocht heb ik een 6122 country gent gekocht. Prachtige gitaar met veel 'vibe'. Net dat stukje dat voor meer plezier in het spelen zorgt dan de electro's. Dit moest mijn main gitaar worden maar was niet erg geschikt voor het hardere rock&roll werk wat we vaak na 02.00 uur in kroegen spelen. Dus deze weer ingeruild voor een Gibson es335 die alles wel aan kan. Toch heb ik vervolgens dit jaar nog een mooie gretsch duo jet gekocht. Dit is ook een nieuwe japanse versie en de 'leukste' en meest betrouwbare gretsch die ik tot nu toe heb gehad. Gewoon weg prachtig en al helemaaaaal niet te vergelijken met de pro jet.

Lexvandoef
18 oktober 2010, 13:58
Ik moet zeggen dat ik ook erg veel plezier heb van mijn Electromatic 5129 :) Een andere klasse natuurlijk dan de 'echte' Gretsches, maar voor mij gewoon erg leuk om mee te spelen als thuis gitaartje. :)

Pepe
18 oktober 2010, 19:47
Ja, de Projet heb ik ook gehad incl Dearmonds 2K en Bigsby maar het mocht niet baten, te zwaar, te donker, muffled. Die "chambers"van ze is ook niet meer dan een piepklein vakje bovenin die je tegenkomt als je een armrest er op schroeft...

Ik ben ook in de markt voor een USA jet, een firebird. Ik denk dat ie net wat meer speeltijd krijgt dan de Bamboo Annie.

Eko
19 oktober 2010, 20:07
Het is ook niet echt eerlijk om diverse instrumenten met elkaar te vergelijken. Een Electromatic van ca 600,- met een 6120 SSU van 2900,- vergelijken gaat mank. Al was het alleen maar het halsprofiel wat beduidend verschilt. Een Setzer speelt echt heel comfortabel.
Ook ik heb diverse goedkoper varianten geprobeerd en was altijd teleurgesteld. Nu heb ik deze al een paar jaar en speel het er echt vanaf. Live is het een eyecatcher en qua klank een beest.
Ook heb ik een DeArmond Starfire special in gebruik. Met de DeArmond p.u.`s uiteraard. Heel anders van karakter maar voor een paar nummers op een avond nog heel leuk. Ook vanwege de grotere body heeft deze iets meer laag.