PDA

View Full Version : Nieuw Buizenbakje voor thuis



VanDiekum
17 oktober 2010, 10:49
Beste Mensen,

Ik bezit op dit moment een Ibanez GRG170DX wel aangepast en alpine wit gespoten zitten nu EMG elementen in geen super kwaliteit, maar kgeloof van hun b-merk Select.
Nou speel ik zelf meer akoestisch maar af en toe wil ik voor de afwisseling die elektrische gitaar er bij pakken ik heb wel een Line 6 POD studio eem soort moddeling amp voor je computer, maar dat is altijd zon gedoe om dat weer aan te sluiten en computer aan te knallen nu kom ik dus bij mijn vraag wat is een beetje een goedkope buizenversterker hoef niet keihard te gaan want ik gebruik hem liefst voor thuis, maar liefst heb ik er wel een die een goed clean channel heeft.
Kunnen jullie me hierbij helpen aub

Groeten:strat:

macwilliams
17 oktober 2010, 11:02
Misschien heb je niet eens buizen nodig.

Ijselrobo 07
17 oktober 2010, 11:02
:cheerup: ! Blackstar ! B L A C K S T A R ! Blackstar ! :cheerup:

Haha, maar nu even on-topic:
Je kan eens kijken naar de Blackstar HT-5 of de HT-1, zijn allebei buizenversterkers die zacht ook goed klinken, en een lekker clean kanaal hebben!
(Ik heb zelf de HT-20 ;))

Grtz.
Ijselrobo 07

RoelSmoel
17 oktober 2010, 11:40
Een Cube voldoet misschien ook al.

Robdop
17 oktober 2010, 13:17
een buizen versterker die niet hard gaat?
ik zeg in dit geval, misschien kan je beter voor een mooi modeling/transistor versterkertje gaan. buizen is natuurlijk het mooiste wat er is, maar vooral in het begin is denk ik een mooie modeling voldoende en waarschijnlijk zelfs beter voor je. kan je rustig checken wat je lekker vindt en wat niet, en dan koop je mooi over 5 jaar als je een bandje hebt en je moet het podium hebt een mooie fender/marshall/mesa/engl:)

just my 2 cents

VanDiekum
17 oktober 2010, 13:18
Ik heb al een paar in de winkel geprobeerd en kwam wel tot conclusie dat buizen beter klinkt naar mijn eigen mening dan en omdat ik ok meer richting blues zit vin ik buizen daar ook beter in klinken, maar ik weet er niet zo super veel vanaf

muziekschuur
17 oktober 2010, 13:42
VHT Special 6.

http://www.thomann.de/nl/vht_special_6_head_av_sp_6h.htm

Dit is de head 119 euro.

Er is ook een combo....

Ik zou een leuk 1x12 of 2x12 met Greenbacks op de kop tikken.

http://www.youtube.com/watch?v=JYg0_89eRR8

Death2AllButMetal
17 oktober 2010, 13:51
Als je inderdaad vooral blues speelt, zou ik eens naar de Vox AC4TV kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=yRbZN_C9c0s

G.G.
17 oktober 2010, 13:53
Gaaf ding, die VHT. Zal toch wel redelijk hard gaan.

Ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben, 1 kanaler met footswitch voor overdrive (met name f er niet al te grote volumeverschillen zijn.

EJPostema
17 oktober 2010, 14:22
als je vooral clean speelt, misschien de marshall class 5 combo? Heeft een erg mooi clean geluid imo

Kakihara
17 oktober 2010, 16:10
5 watt is echt wel veel te veel voor thuis, zeker zo'n Marshall Class 5 : goeie versterker, maar volgens mij ook geschikt om een drummer doof te blazen...
Vox AC4 vind ik al een beter idee (mede omdat je die naar 1 en 1/4 watt kan schakelen), maar ik vind die al moeilijk clean te krijgen op 4 watt.
Misschien een Vox Lil Night Train (2 watt), een Blackheart Killer Ant (1watt) of Blackstar HT-1 (2 kanaals en 1 watt).

En modelling ? Tja, ik zit in een gelijkaardige situatie als TS : een buizenamp is niet per sé nodig voor thuis, en je kan je plan trekken met modelling, maar het is toch net niet dat wat je wil, net een beetje te klinisch, net niet stuwend genoeg, en dan wil je een buizenversterker. Akkoord, het zit misschien tussen de oren, maar vanaf welk volume zit het dan niet tussen de oren ? :D

RoelSmoel
17 oktober 2010, 16:26
5 watt is echt wel veel te veel voor thuis, zeker zo'n Marshall Class 5 : goeie versterker, maar volgens mij ook geschikt om een drummer doof te blazen...
Vox AC4 vind ik al een beter idee (mede omdat je die naar 1 en 1/4 watt kan schakelen), maar ik vind die al moeilijk clean te krijgen op 4 watt.
Misschien een Vox Lil Night Train (2 watt), een Blackheart Killer Ant (1watt) of Blackstar HT-1 (2 kanaals en 1 watt).

En modelling ? Tja, ik zit in een gelijkaardige situatie als TS : een buizenamp is niet per sé nodig voor thuis, en je kan je plan trekken met modelling, maar het is toch net niet dat wat je wil, net een beetje te klinisch, net niet stuwend genoeg, en dan wil je een buizenversterker. Akkoord, het zit misschien tussen de oren, maar vanaf welk volume zit het dan niet tussen de oren ? :D

5 watt is naar eigen zeggen niet veel voor thuis, ik heb zelf maanden met een 5 watt buizenversterker thuis gespeeld, en nooit hoorde je iemand klagen (2 onder 1 kap en redelijk slecht geïsoleerd), nu gebruik ik 20 watt thuis, en je hoort ook niemand klagen (ook buizen).
Met een 5 watt versterker kom je dan ook net niet boven de drummer uit.

Exi
17 oktober 2010, 16:43
Een 1-kanaals 5 watter gaat inderdaad veel te hard voor thuis.
De Blackstar HT-5 die jij (Roel) had is wel weer in de hand te houden.

Mijn stem gaat in ieder geval uit naar de Vox AC4TV als clean je ding is.

ijzerbroot1
17 oktober 2010, 16:49
Heb ooit zelf eens een ampje geknutseld van 1,5 watt of daaromtrent. Madamp heet die firma. Maar ja, moet je wel zelf aan de soldeer en een speaker eraan hangen.....qua kosten 99 voor de amp en dan nog een speaker. Heb je een zelfgebouwde buizendwerg die niet al te hard gaat.

EJPostema
17 oktober 2010, 16:56
juist de class 5 klinkt goed op lage volumes, zeker als je een cleane sound wilt.

Gaat hier prima (de bovenburen kunnen mij en mijn vriendin horen :p) Maar over gitaarspel geen klachten :P

De class 5 kan idd erg hard, maar zolang je geen distortion wilt geeft hij ook zacht een mooi clean geluid. Of gebruik pedaaltjes :)

Maarja ieder zn ding, kan me voorstellen dat de 1 wat blackstar een goed alternatief is

G.G.
17 oktober 2010, 17:58
Heb ooit zelf eens een ampje geknutseld van 1,5 watt of daaromtrent. Madamp heet die firma. Maar ja, moet je wel zelf aan de soldeer en een speaker eraan hangen.....qua kosten 99 voor de amp en dan nog een speaker. Heb je een zelfgebouwde buizendwerg die niet al te hard gaat.

Je bedoeld waarschijnlijk de G2. Maar di is wel heel erg basis. Als je weinig power wilt en zelf wil bouwen is de 5watter van Madamp een betere optie. Die uit mijn sig moet je in ieder geval niet nemen.
Ampmaker.com heeft ook 2 leuke kleintjes als je aan de knutsel wilt.

VanDiekum
17 oktober 2010, 18:21
Ik ben zelf erg handig met de soldeerbout al zeg ik het zelf ben in dagelijks leven elektricien en heb in me carrière meer dan 1 keer gesoldeerd en zelf iets bouwen lijkt me een stuk leuker dan zomaar iets kopen aangezien ik wel graag knutsel ik zal een gaan kijken naar een zelfbouw pakket en eens naar de bovengenoemde items kijken als jullie nog advies hebben over welke speakers best uitpakken voor crunchy blues en clean zou ik het graag horen.

Groeten VanDiekum:noob:

muziekschuur
17 oktober 2010, 19:15
Koop dan lekker die VHT. Dan heb je al een behuizing, voedingen en alle schakelaars en potmeters. En ga dan gezellig los. Dat is (helaas?) goedkoper dan alles los aanschaffen.

Kijk anders even hier;

http://www.ceriatone.com/

Maar persoonlijk zou ik eerst die VHT schaken. Voor zo weinig koop je iets heel moois.

G.G.
17 oktober 2010, 19:34
Ik ben zelf erg handig met de soldeerbout al zeg ik het zelf ben in dagelijks leven elektricien en heb in me carrière meer dan 1 keer gesoldeerd en zelf iets bouwen lijkt me een stuk leuker dan zomaar iets kopen aangezien ik wel graag knutsel ik zal een gaan kijken naar een zelfbouw pakket en eens naar de bovengenoemde items kijken als jullie nog advies hebben over welke speakers best uitpakken voor crunchy blues en clean zou ik het graag horen.

Groeten VanDiekum:noob:

Je zou een oude buizenradio kunnen strippen voor de trafo's en de dan de rest los bestellen, of zoals eerder genoemd die VHT als basis, of gewoon iets kant en klaar kopen.... keuzes, keuzes, keuzes....

muziekschuur
17 oktober 2010, 21:33
Wat je ook zelf doet. Zodra je onderdelen gaat kopen zit je al snel boven de kosten van de VHT top. Koop maar een losse nieuwe eindbuis... M.a.w. de VHT is as good and cheap as it gets.

http://www.youtube.com/watch?v=GYLcAeYyaWo&feature=related

Koeloe
17 oktober 2010, 21:34
Koop dan lekker die VHT. Dan heb je al een behuizing, voedingen en alle schakelaars en potmeters. En ga dan gezellig los. Dat is (helaas?) goedkoper dan alles los aanschaffen.

...

Maar persoonlijk zou ik eerst die VHT schaken. Voor zo weinig koop je iets heel moois.
+1

Geluid zit in de buurt van Fender / VOX clean

marco v
18 oktober 2010, 01:13
Fender champion 600, gatverdamme wat klinkt die goed clean.
En het kost je geen rib uit je lijf, 166 euro voor 5 watt lekkere retro buizenclean. Binnenkort ook in mijn woonkamer....

Die vht is ook een optie, kost geen drol en klinkt uitstekend als ik youtube mag geloven. Geeft je ook een 2e optie, overdrive.

Blackstar is leuk, maar ik ben er niet van onder de indruk, met name overstuurt klinkt ie imo ruk.

Zelf heb ik een marshall class 5, prima buizenversterkertje die op laag volume een goed clean geluid geeft. Wil je zonder pedaal gaan oversturen, blijf dan maar bij de voordeur staan om je woedende buren te ontvangen.

Vox ac4tv, yumm yumm, lekker retro, goede clean, optie 1/4 watt, gewoon lekker voor thuis. Staat erg hoog op mijn verlanglijst. Waveworld culemborg heeft er nog eentje staan en geeft je 35% korting. Ik had hem afgelopen vrijdag bijna meegenomen....helaas.

Epiphone valve junior, eurootje of 160, prima clean maar godsgruwelijk lelijk.
Een jaartje thuis gebruikt. Als ik er niet op speelde ging er een tafelkleedje overheen. Inmiddels allang verkocht.

Bugera V5, tsja, behringer. Het was ruk en het blijft ruk ook al kost ook deze je geen rib uit je lijf met zijn 148 euro.

Maar het is niet alleen de versterker natuurlijk. Is je gitaar niet meer een metal gitaar dan bluesgitaar?
Zeker met die emg elementen erin?
Nu ben ik een leek ogv elementen, maar ik denk bij emg meteen aan zakk wylde.

big dooley
18 oktober 2010, 01:38
Beste Mensen,

Ik bezit op dit moment een Ibanez GRG170DX wel aangepast en alpine wit gespoten zitten nu EMG elementen in geen super kwaliteit, maar kgeloof van hun b-merk Select.
Nou speel ik zelf meer akoestisch maar af en toe wil ik voor de afwisseling die elektrische gitaar er bij pakken ik heb wel een Line 6 POD studio eem soort moddeling amp voor je computer, maar dat is altijd zon gedoe om dat weer aan te sluiten en computer aan te knallen nu kom ik dus bij mijn vraag wat is een beetje een goedkope buizenversterker hoef niet keihard te gaan want ik gebruik hem liefst voor thuis, maar liefst heb ik er wel een die een goed clean channel heeft.
Kunnen jullie me hierbij helpen aub

Groeten:strat:

kijk anders eens naar een tweedehands hybrid... zoals een valvestate... het hoeft niet hard te gaan, dus eindtrapoversturing of breakup is niet aan jou besteed... zelfs met 0.5 watt worden je huisgenoten dan al gek van je en waarschijnlijk de buren ook... een transistor eindtrap geeft geen vervorming op laag of hoog volume, dus hoeft de versterker niet hard te staan om lekker te klinken... een eventueel randje komt dan van het buisje in de voorversterker... heb zelf een VS100 voor thuis... kan zacht genoeg voor thuis en heeft een koptelefoon aansluiting, als het echt muisstil moet, maar gaat hard genoeg om boven elke drummer uit te komen

marco v
18 oktober 2010, 01:55
Op een aantal van die 5 watters zit ook een hoofdtelefoon aansluiting, dus dat hoeft het verschil niet te maken.
Ik ben zelf ooit begonnen met een vs 100, maar mistte daar toch iets in.
Snel overgeschakeld naar buizen en ik zou niet anders meer willen(iets te hard van stapel gelopen met een Marshall dsl 100....was net iets teveel van het goede, maar toen een dsl 50 gehaald met een powersoak voor thuis en dat ging best)
Natuurlijk is een transistor versterker voor thuis prima, hij kan hard en zacht zonder dat je de natuurlijke oversturing van de buizen krijgt. Maar toch, iets ontbreekt. De TS hoeft niet perse boven een drummer uit te komen, de amp is als ik het goed heb begrepen puur voor thuisgebruik en niet in combinatie met een band.
Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld de Vox AC30 VR, geeft je een buizengeluid op laag volume en kan knallen als het nodig is, maar die is dan wel weer meteen 500 euro...

crapton
18 oktober 2010, 07:09
Zie sig hieronder. Ook op laag volume goed geluid, in band ook bruikbaar.

MarkS
18 oktober 2010, 09:02
Blackstar HT5 heeft allesbehalve een mooi clean geluid vind ik. Levenloos, dull.

Voor thuis zou ik zou es naar een (Vibro) Champ XD kijken. Ja, het is modeling, maar helemaal niet verkeerd, en zeker niet voor Blues. 5W/15W buizen eindtrap.
(ik heb een Boss GT8 en PodXT gehad, dus wel enig vergelijk.)
http://www.youtube.com/watch?v=Ek6PiHd-H2U

Eric van Esch
18 oktober 2010, 09:31
Op een aantal van die 5 watters zit ook een hoofdtelefoon aansluiting, dus dat hoeft het verschil niet te maken.
...

Dit verbaast me eigenlijk altijd. Geluid te hard om mensen om je heen niet te storen, hup koptelefoon op en je eigen gehoor naar zijn grootje helpen.........

marco v
18 oktober 2010, 11:43
Op de Marshall Class 5 zit standaard een powersoak voor wanneer je de hoofdtelefoon gebruikt, valt best mee met het volume hoor.

smullie
18 oktober 2010, 12:08
Koop dan lekker die VHT. Dan heb je al een behuizing, voedingen en alle schakelaars en potmeters. En ga dan gezellig los. Dat is (helaas?) goedkoper dan alles los aanschaffen.

Kijk anders even hier;

http://www.ceriatone.com/

Maar persoonlijk zou ik eerst die VHT schaken. Voor zo weinig koop je iets heel moois.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb em ook en hoe meer ik er op speel , hoe beter hij klinkt... Als het niet te luid mag en je enkel thuis speelt, dan kan ik je de combo zeker aanbevelen.
De VHT kan op 3 en 6 W gezet worden. Op 3W gaat hij op een aanvaardbaar volume opbreken, zeker als je de boost gebruikt. Op 6W hou je hem redelijk lang clean.
Het is geen versterker die je moet gaan gebruiken om te gaan optreden in een death metalband met een met doodsverachting rammende drummer. Daarvoor is ie niet gemaakt, maar dat geldt ook voor de meeste andere versterkers waarover hierboven iets gezegd is.
Hij heeft wel geen hoofdtelefoonuitgang, maar ik lees dat je al zo'n pod ding hebt, dus dat is dan ook weer opgelost.

Ik weet niet vanwaar je bent, maar als je eens in de buurt van Mechelen bent (in België, het schizofrene buurland) mag je 'm altijd eens komen testen...

G.G.
18 oktober 2010, 15:59
@ marco v: champ 600 is inderdaad fantastisch. Heb hem ook ernstig overwogen. Vond alleen de 6" speaker minder. Echt jammer dat Fender daar geen top van maakt.

muziekschuur
18 oktober 2010, 16:21
Goed voorbeeld van de sounds die de VHT special 6 maakt.
http://www.youtube.com/watch?v=JWv3xGLNezk&feature=player_embedded#!


Interview met de designer van de Special 6 & diverse suggesties om te modificeren.
http://www.frugalguitarist.com/Frugal.aspx?Issue=19&Page=Terry%20Buddingh%20Interview

Het schema van de VHT Special 6.
http://www.frugalguitarist.com/Images/Issue_19/VHT%20Special%206%20Schematic%205-17-10.pdf

Een plaatje van de productielijn waarbij goed te zien is dat er echt een soort turrentboardje gebruikt is en dat je dus lekker kan experimenteren met dit versterkertje.
http://www.frugalguitarist.com/Images/Issue_19/Ninghai%20Line.jpg

VanDiekum
18 oktober 2010, 22:34
Ik ga voor de optie zelfbouw van Muziekschuur zie dat egt helemaal zitten :crazyhappy:
Dankjewel mensen voor alle adviezen ben er uit :strat:

Dan begin ik lekker met die VHT an kan dan altijd aanpassen :D

G.G.
19 oktober 2010, 07:42
Cool. Er gaat niets boven het spelen op een versterker die je zelf gebouwd hebt.

E-J
24 oktober 2010, 13:25
Even een bumpje. Ik was ook op zoek naar een klein buizenbakje en ben uitgekomen bij de Fender Champion 600. Geen geweldig klinkend ding (wat wil je met een 6 inch speakertje) maar wel erg bruikbaar en het ziet er gewoon gaaf uit!

En het belangrijkste: hij past op de bagagedrager van een fiets dus ik kan vanaf nu met gitaar én versterker bij vrienden langs om te jammen zonder dat ik een auto nodig heb :dance: