PDA

View Full Version : Enkele vraagjes



G2G
7 mei 2003, 21:19
Ik heb in Januari een Squier gekocht voor 285€ (sunburst). Met daarbij een versterkertje van zo'n 15 Watt (Fender bullet '15). en ook nog een boss ds2

Ik kan al wat akkoorden en wat simpele liedjes spelen, maar zou toch graag wat professioneler worden.

Daarom de vraag hoe jullie begonnen zijn met leren gitaar te spelen. suggesties van goede boeken of bepaalde sites zijn dan ook altijd welkom.

Ik heb ook veel ruis op mijn versterker naarmate ik hem meer gain geef. Dit kan aan de aarding liggen heb ik al eens ergens gelezen. Maar kan ik dan een duurdere versterker kopen bv. Marshall en dan is het probleem opgelost? Of zijn er mogelijkheden om met mijn fender versterker van die ruis van af te geraken zonder dat ik hoef te verhuizen om ergens een stopcontact met aarding te zoeken.

Ik heb in een gitaarwinkel een USA stratocoaster zien staan met lace sensor. Maakt deze lace sensor veel verschil met andere gewone gitaren? Kostprijs gitaar: 1582€. Zag er wel gelikt uit!

Als ik van mijn ene positie naar een andere ga op de gitaar, zonder een glissando te moeten doen, krijg ik soms zo'n wrijvend geluid van mijn snaren. hangt dit van de speler af of van de gitaar? Ik heb het heel hard wanneer ik rocky speel.

Laatste vraag (oef!)
Ik heb dus een squier. iedereen zegt dat het slecht is. Maar ik vind hem best goed klinken. Is het dan zo'n verschil wanneer je een stratocoaster USA koopt of een Gibson bv.?

essentieel vindt ik belangrijk te weten hoe jullie gitaar hebben leren spelen. Kan ik misschien ook van dat boek of die site leren.

Alvast bedankt!

Caio

lucifer
7 mei 2003, 21:36
Nou, je kan Fender en Gibson niet zo goed vergelijken, ze maken heel verschillende gitaren voor verschillende doeleinden

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lucifer op 2003-05-07 21:37 ]</font>

ben79
7 mei 2003, 22:00
ja inderdaad , je moet gewoon ff blijven spelen tot je echt voeling krijgt met je gitaar en dan ben je klaar om je plaatselijke gitaarboeren te gaan irriteren en elke week te gaan vragen : mag ik die eens proberen.. :smile: je merkt het wel hoor welke gitaar je beter ligt.
Wat het aanleren betreft zou ik voor de basis toch een leraar aanraden hoor, hij kan je het goed en snel leren en je leren met gevoel te spelen, je basis is echt heel erg belangrijk hoor, eerst die goed onder de knie krijgen en dan pas beginnen aan het moeilijkere werk zou ik aanraden anders ga je misschien veel te snel de moed opgeven.
nog veel succes trouwens en laat het horen als je je gear veranderd :wink:

skabouter
7 mei 2003, 22:06
het gaat hem niet OM die merken, maar om gitaren van DIE kwaliteit.

kijk, kerel, je bent tevreden met wat je hebt TOT je iets beters kan/wil krijgen.
ik heb ruim 3 jaar op alleen een kut gitaar gespeeld. maar ik kwam niet echt iets tekort. was er reuze blij mee. maar ineens kreeg ik oog voor andere dingen, kocht een goede (en later weer 1, en weer 1, en weer 1, en weer 1, en weer 1, en weer 1 :grin:)
en toen merkte ik wel heeeel erg dat die oude erg kut was. maar toen had ik dat niet door.

dus het geeft niets dat je een slechte hebt ! trek je niets aan van wat mensen erover zeggen, en wacht tot je zelf denkt: nou, nu wil ik wel eens wat meer.

en over dat leren. ik heb 2 jaar les gehad. meteen elec.

1e jaar: akkoordjes leren, en tabs lezen, en kleine kutdingetjes als hammers/pull off`s.
2e jaar: een heeel jaar alleen maar nummers van CD`s met mijn leraar doorgenomen. geen fuck geleerd, en allemaal na leren spelen (zo wou ik het zelf toen, man, wat was ik dom)

daarna ben ik gestopt. nu speel ik 4 jaar in totaal, en in die laatste 2 jaar heb ECHT ALLES geleerd. ik kan nu vrij aardig spelen, lang niet goed genoeg, maar veel mensen zeggen al dat ze het al ergens op vinden lijken. ik heb gewoon veeel geleerd door wat snuffelen op internet, lezen, kijken, nadoen, en vooral: VEEEL OEFENEN

kijk, zoals ik het heb gedaan is het niet optimaal, ik denk datiemand dit ook kan bereiken in 1 jaar, met een beetje aanleg, en goede begeleiding. maar voor mij werkte het wel, en het was leuk !

sorry voor dit hele verhaal :smile: zo is het mij vergaan, ik hoop dat je er wat aan hebt ! succes, en veel plezier met spelen !

SonicDeafMonkey
7 mei 2003, 22:07
ik weet niet of et een beetje jou smaak is ( hoop et niet :wink: maar blink 182 nummers zijn over het algemeen wel goed om te beginnen, vooral Adam's song en Stay Together for the kids, vooral die laatste, en ik moet toegeven, die intro van adt nummer is niet slecht geschreven. (maar tis geen Malmsteen of Vai :razz:)

Negative K3 fan
7 mei 2003, 22:25
Op 2003-05-07 21:19, schreef G2G:
1 Daarom de vraag hoe jullie begonnen zijn met leren gitaar te spelen.

2suggesties van goede boeken of bepaalde sites zijn dan ook altijd welkom.

3 Maar kan ik dan een duurdere versterker kopen bv. Marshall en dan is het probleem opgelost?

4 Of zijn er mogelijkheden om met mijn fender versterker van die ruis van af te geraken zonder dat ik hoef te verhuizen om ergens een stopcontact met aarding te zoeken.

5 Maakt deze lace sensor veel verschil met andere gewone gitaren? Kostprijs gitaar: 1582€. Zag er wel gelikt uit!

6 hangt dit van de speler af of van de gitaar? Ik heb het heel hard wanneer ik rocky speel.

7 Is het dan zo'n verschil wanneer je een stratocoaster USA koopt of een Gibson bv.?


1 makkelijke nummers beginnen, nirvana vooral.

2 http://www.guitar.com http://www.cyberfret.com http://www.tabcrawler.com of 'De Gitaar' van Ralph Nogwattes, als je een boek wilt.

3 Zeer waarschijnlijk niet

4 niet te dicht in ded buurt van andere electrische dingen gaan zitten of van plek verandering, veel stroing komt ook door de storing die je elementen opvangen, of gewoon de gain lager zetten

5 iedere gitaar is anders, maar die lace strat is niet superspeciaal ofzo

6 zeker weten van de speler, al gaat het op de ene gitaar misschien wat harder dan de andere

7 Ja, ik laat aan lange uitleg achterwege hopendee dat iemand anders dat voor mij zal doen.

ben79
7 mei 2003, 22:47
ik heb gehoord dat je voor de lace sensors moet vallen of niet omdat sommige ze nogal wol-achtig vinden, te weinig output en niet erg duidelijk clean
wat een fender of gibson betreft: ze maken wel verschil in kwaliteit en geluid maar je gaat er niet beter door spelen hoor, je moet een gitaar kopen die goed aanvoelt ,ik heb dat bij men fender al men stukjes vind ik op men fender maar optreden doe ik met men ibanez s-classic voor het geluid, Het hoeft echt geen duurdere gitaar te zijn waar je het meeste mee leert hoor..ik leer trouwens erg veel zonder dat ik ingeplugd zit dan heb je geen last van nevengeluidjes...

moretel
8 mei 2003, 09:18
Daarom de vraag hoe jullie begonnen zijn met leren gitaar te spelen. suggesties van goede boeken of bepaalde sites zijn dan ook altijd welkom.

essentieel vindt ik belangrijk te weten hoe jullie gitaar hebben leren spelen. Kan ik misschien ook van dat boek of die site leren.


Op mijn site heb ik een stukje over oefenschema's staan (op het huisje klikken)
Krijg je een beetje een indruk waar je aandacht aan moet besteden om een allround gitarist te worden.

Neem eens een kijkje op http://www.guitarprinciples.com

verder zijn er wel meer topics hierover, zoek maar eens in techniek forum dan vind je genoeg , ook tips voor boeken, om weer een tijd bezig te zijn.

G2G
8 mei 2003, 16:44
thanks a lot guys =)
Meeste van men vragen zijn goed beantwoord.

Caio

Wilson
8 mei 2003, 19:19
Op 2003-05-07 22:47, schreef ben88:
ik heb gehoord dat je voor de lace sensors moet vallen of niet omdat sommige ze nogal wol-achtig vinden, te weinig output en niet erg duidelijk clean


ja vind ik ook, ik speelde laatst op een usa strat met lace sensors, en dat klonk idd heel erg dof en wollig, daarna probeerde ik een gewone highway strat, en dat klonk al veel beter, veel sprankelender. Ik dacht eerst ook, wow lace sensors, dat is vast heel goed, maar valt tegen vind ik

Wilson
8 mei 2003, 19:21
overigens was het wel zo dat ik op een speelde met gold lace sensors, dat zijn diegene met de laagste output. Je hebt ook silver, blue en red lace sensors, die hebben allemaal meer output

ben???
8 mei 2003, 21:36
als je echt helemaal wilt beginnen, ook nog akkoorden enzo, dan moet je hier eens kijken: http://users.skynet.be/closerwalkjazzband/gitaar2.htm

FragDaddy
10 mei 2003, 13:17
Ik heb dus een squier. iedereen zegt dat het slecht is. Maar ik vind hem best goed klinken. Is het dan zo'n verschil wanneer je een stratocoaster USA koopt of een Gibson bv.?


Ja, er zit zeker wel een verschil tussen de squirer en een USA fender. misschien dat jij je nog niet zo bewust bent van dat verschil, omdat je nog niet zo lang speelt. dit is heel normaal, op een gegeven moment dan speel je eens op een andere (Betere) gitaar en denk je: he.. dit voelt anders/dit klinkt anders.. naja. zo dus.

een gibson is een heel ander beest als fender, waar een strat een mooie sprankelende, nogal hoge, toon heeft, heeft een gibson over het algemeen een warme, vette, donkere toon.

wat jij nodig hebt? geen idee, gewoon eens kijken of je ergens op een zooi verschillende gitaren kunt spelen en kijk eens hoe die voelen/klinken.

maestro_nl
24 mei 2003, 18:27
Fender's met Lace Sensor's hebben ook vaak TBX of een booster aan boord.
Bij verkeerde afstelling klinkt het natuurlijk niet.

Mijn EMG-EXG (eq op potmeter) moet juist dichtgedraaid worden ipv open.

Kasper
24 mei 2003, 18:46
Toen ik de kriebels te pakken kreeg (anderhalf jaar geleden), kocht ik een strat-type merk Bogey, met bijhorende versterker van 15Watt (denk ik). Samen nog geen €200 voor betaald.
Vanaf het begin merkte ik al enorme storing. Heb bijna onmiddellijk ontdekt dat dit kwam doordat ik practisch met mijn gitaar tegen mijn computer aan zat (tabjes zoeken en zo). Gewoon mijn scherm uitzetten en het geruis was weg.

Toen ik begon, vond ik het maar al te cool om gitaar te spelen en trok me niet veel aan van de klank... maar achter een jaartje vond ik dat je met zo'n versterkertje (als je het zo mag noemen) niet veel kan doen, ultiem crap dus.
Heb wat rondgekeken en een Fender Performer 650 gekocht, 65Watt, (2e hands €200) met switch bij en zo.
WAT EEN VERBETERING! Ik vraag me nu nog altijd af hoe ik zo lang heb kunnen spelen op zo'n kreng.
Als ik nu nog altijd te dicht bij mijn monitor sta, merk ik dus nog steeds een gekraak, zeker wanneer ik de gain naar boven draai. Ligt dus wel degelijk aan de pickups, want ik kan me niet inbeelden dat een deftige gibson zoiets zou laten horen.
Nu ben ik alweer een paar maand verder en kijk ik rond voor een betere gitaar.

Conclusie: Als je tevreden bent over wat je hebt, dan moet je geen geld uitgeven omdat anderen dat zeggen. Wanneer je zelf vind dat je geluid niet meer dat is, stel ik voor om eerst een deftige versterker te kopen.

FragDaddy
24 mei 2003, 19:49
ik zou als ik de topic-starter was ook geen andere gitaar kopen, maar eerst eens een andere versterker..

een slechte gitaar op een goede versterker klinkt nog heel behoorlijk

een goede gitaar op een slechte versterker klinkt nogsteeds kut.

ikzelf heb dat ook gedaan. upgraden van een marshall 15watt valvestate naar een JCM800 buizenmonster.. wat een verschil! gewoon een heel andere wereld. en dan zelfs met dezelfde gitaar.