PDA

View Full Version : Delta blues in open G



hendrix2
16 oktober 2010, 16:39
Ben de laatste tijd wat met oude blues muziek bezig. Robert Johnson, Muddy Waters, Son House, etc...
En ik probeer ook wat te leren van die mannen. Het gaat nog wat moeizaam, en is niet altijd even vlot, maar het geeft wel een mooi idee van mijn vorderingen de laatste maand.
Dit is gebaseerd op een improvisatie van een andere youtube gebruiker. Ik probeer hem echt niet na te spelen noch gebruik ik tabs. Blues leer je mijns inziens door veel blues te luisteren en vooral veel te spelen/proberen. Ik zit volop in dat leerproces. De echte bluesers zullen dit nog wat minnetjes vinden, maar ik werk er hard aan :)

Meningen zijn zeer welkom.

http://www.youtube.com/watch?v=N7NuhoKpxw4

Gitaar: Republic resolian resonator
Slide: Dunlop 222 (brass)
Tuning: open G (DGDGBD)

charles
16 oktober 2010, 20:49
Ik vond het wel goed strak/vlot - klinkt lekker!

Vooral de korte, percussieve strums zijn mooi gedaan, vind ik. Geeft het zijn kracht. Delta blues lijkt mij altijd zo lastig om te spelen - je hebt geen houvast aan je duim, die je een regelmatig ritme geeft. Dit klinkt mooi strak, leuk om naar te luisteren.

pasqual
17 oktober 2010, 00:16
hoewel het redelijk "easy" klinkt is het moeilijker in de praktijk. ik heb hier een strat omgebouwd om in open stemming te spelen met slide. ik vind het tegenvallen omdat je ook wel eens wilt spelen zonder slide en dan moet je ineens anders gaan denken want de tonen zitten niet meer op de gebruikelijke plaats.
m.a.w.: goed gespeeld en een leuk stuk.
luister eens naar dit stuk: http://www.youtube.com/watch?v=NW08Rc802MQ&feature=related

groeten Pasqual.

hendrix2
17 oktober 2010, 10:09
Thanks voor de motiverende commentaren.

Charles, dat is iets waar ik nog niet zo sterk in ben. Als je aandachtig naar dit filmpje kijkt, zie je dat mijn duim wat verloren loopt. In het begin blijf ik regelmatig de bas toevoegen, maar naar het einde toe staat hij regelmatig stil. Het is vrij lastig om dat goed te krijgen, maar ik blijf eraan werken.

Pasqual, het spelen zonder slide is inderdaad enorm wennen in een andere tuning, maar je krijgt wel meer inzicht in je instrument als je met verschillende tuning gaat spelen. Uiteindelijk is het een 'nieuwe' manier van denken en ik zelf heb daar niet zoveel last mee. Open G vind ik het leukst om te 'sliden' maar om gewoon in rond te spelen hou ik meer van open D. Erg irritant om te hele tijd te moeten herstemmen. Dus stiekem zit ik al te zoeken naar een tweede resonator :p
Tof filmpje trouwens, erg mooi geluid heeft die man!

bass blom
17 oktober 2010, 10:17
vet man :cheerup:

jasses
17 oktober 2010, 12:56
ik hou hier veel van, vind het erg goed gespeeld! en dan is er nog zowieso mijn bijkomend respect omdat het mezelf voor geen meter lukt om slide te spelen (maar dat houdt me niet tegen om te zien dat iemand anders het kan).

hendrix2
17 oktober 2010, 13:16
vet man :cheerup:

Bedankt bass :)


ik hou hier veel van, vind het erg goed gespeeld! en dan is er nog zowieso mijn bijkomend respect omdat het mezelf voor geen meter lukt om slide te spelen (maar dat houdt me niet tegen om te zien dat iemand anders het kan).

Ik had ook altijd een haat liefde verhouding met de slide. Ik vond het heel cool om mensen slide te zien spelen, maar zelf lukte me het voor geen meter. Nu een maandje volop aan het oefenen en het begint aardig te lukken.

Brewskie
17 oktober 2010, 13:31
Nu een maandje volop aan het oefenen en het begint aardig te lukken.

Wat ik altijd kan waarderen is de focus van mensen die dan een maand lang volop oefenen en zich niet laten afleiden. Ik ben altijd met van alles aan het pielen, waardoor je maar mondjesmaat vordering maakt.

macwilliams
17 oktober 2010, 14:22
Lekker sfeertje, klinkt goed

Duhsjaak
17 oktober 2010, 15:34
Hi
Hou niet van vloeken, omdat dat tekort aan woorden inhoudt. Maar hier zat ik er toch dicht bij.
Supermooi.
Ik heb van oude bluesnegers gitaar leren spelen. Doordat ik dat al heel lang doe is het ondertussen niet meer te vergelijken met wat het ooit is geweest en jij grijpt terug op die oude taal. Supergoed.
Als je muziek zoekt die je kunt vinden, heb je mij niet nodig. Als je iets niet kan vinden, geef dan eens een PMmetje.
En ga door met het goede werk. Zoooooooon bos veren in je eh....., nou ja: laat ik het niet te persoonlijk maken.
Fijn weekend.
Gus

bass blom
17 oktober 2010, 16:24
ja sjaak, ik heb pas; the search for robert johnson gekeken, erg leuke docu!

hendrix2
17 oktober 2010, 21:58
Hi
Hou niet van vloeken, omdat dat tekort aan woorden inhoudt. Maar hier zat ik er toch dicht bij.
Supermooi.
Ik heb van oude bluesnegers gitaar leren spelen. Doordat ik dat al heel lang doe is het ondertussen niet meer te vergelijken met wat het ooit is geweest en jij grijpt terug op die oude taal. Supergoed.
Als je muziek zoekt die je kunt vinden, heb je mij niet nodig. Als je iets niet kan vinden, geef dan eens een PMmetje.
En ga door met het goede werk. Zoooooooon bos veren in je eh....., nou ja: laat ik het niet te persoonlijk maken.
Fijn weekend.
Gus

Hé, bedankt man. Ik doe er inderdaad nog niet teveel mijn eigen ding mee, da's vooral omdat ik dat ook nog niet kan. Ik hou me dus vooral aan wat jij de 'oude taal' noemt. Ik luister en leer. Een ding heb ik reeds ontdekt... die oude bluesneger konden verdomme spelen.