PDA

View Full Version : Zoektocht nieuwe versterker



Kryptex
16 oktober 2010, 15:19
Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker. Momenteel speel ik op een Hughes & Kettner Matrix 100 Combo. Leuk gerief met heel veel mogelijkheden, maar niet echt warm. En kwalitatief zou de sound wel beter moeten kunnen denk ik. Zeker als hij wat harder gaat.

Het plan is om een half stack full tube versterker tweedehands proberen op de kop te tikken tegen een prijs die de 1000€ absoluut niet mag overstijgen.

Ik speel een mengeling van stoner en stevige rock in groepsverband. Genre QOTSA, Masters of Reality, Triggerfinger, ...

Ik heb mij laten vertellen dat de Marshall jcm 900 sl-x goed materiaal is, maar ik zie hier nog verschillende types (2100,2500,..?). Zijn deze allen goed?
En zijn deze merkelijk beter dan de "High gain dual reverb" varianten? Want deze zijn blijkbaar makkelijker en tegen lagere prijs te vinden.

Ik heb in de studio een keertje op een Mesa Boogie Dual Rectifier gespeeld, die beviel me heel erg, maar ligt jammer genoeg een stukje boven mijn budget.

Wat kunnen jullie mij nog aanraden?
En hoe belangrijk is het cabinet eigenlijk in het hele verhaal?

Bedankt!

macwilliams
16 oktober 2010, 16:58
Wat je opnoemt zijn allemaal goede amps, de vraag is of ze bij je smaak aansluiten. Een cabinet is heel belangrijk voor je sound ook daar zijn veel verschillen welke evenredig weer verbonden zijn aan smaak en wens. Zo ook je speakers zijn van belang. Dat zijn die ronde dingen in het cabinet.

Lees eens wat "oude" topics door en probeer zo een mogelijk lijstje samente stellen en duik een winkel in met je eigen gitaar en pedaaltjes. Neem een toehoorder mee.

Thiez
16 oktober 2010, 17:23
Soms komt er nog welleens een marshall vintage modern stack voorbij voor die prijs.
Deze vind ik persoonlijk lekkerder klinken dan de JCM900, denk dat die ook geschikter is voor stoner. Die kan wat logger klinken naar mijn mening.
Maar zoals mac al zegt. Uitproberen die handel! Voor 1000 euro heb je aardig wat keuze hoor. Engl screamer topje heb je ook nog wel voor dat geld. Hoewel deze wat minder geschikt is misschien voor je stijl. Maar zou hem zeker is uitproberen.

Ijselrobo 07
16 oktober 2010, 17:42
Misschien moet je eens naar Blackstar kijken?
Je hebt bijvoorbeeld de HT-100H (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-amps/ht-100h.html)
of de Series One (http://www.blackstaramps.co.uk/products/seriesone/index.html) (maar die zijn een stukje duurder)

En het voordeel van Blackstar tegenover Marshall, is dat Blackstar ook op laag niveau ook nog redelijk klinkt.
En met blackstar kun je ook erg goed het Marshall geluid namaken (Door de I.S.F.) :blast:

Grtz.
Ijselrobo 07

Kryptex
19 oktober 2010, 14:06
Wat je opnoemt zijn allemaal goede amps

Mag ik daaruit concluderen dat de High gain dual reverb ook een degelijke amp is en niet noodzakelijk ondergeschikt aan de sl-x?
Want ik hoor vaak dat de voorkeur uitgaat naar de sl-x omdat die full tube is en in de HGDR nog wel iets van transistoren zit. Maar ik vroeg mij af of je dat echt merkt.

macwilliams
19 oktober 2010, 14:50
Ik heb zelf een JCM-900DR en het is zo zonder toevoeging van boost pedaaltjes een mooie rock amp. Ze hebben de neiging om schel te klinken maar ikzelf los dat op met een MXR KFK10 eq ervoor te gooien. Maar zoals ik eerder zei het moet wel je smaak zijn.

Het is ook nog afhankelijk van je speakerkeuze.

Ze zijn beiden full tube trouwens.

Jasper.
19 oktober 2010, 16:04
Mag ik daaruit concluderen dat de High gain dual reverb ook een degelijke amp is en niet noodzakelijk ondergeschikt aan de sl-x?
Want ik hoor vaak dat de voorkeur uitgaat naar de sl-x omdat die full tube is en in de HGDR nog wel iets van transistoren zit. Maar ik vroeg mij af of je dat echt merkt.

Ik vind mijnes errug lekker. Ik heb helemaal mijn sound ermee gevonden. Anderen vinden het niks. Die diode-clipping is niet per se slecht hoor. Het moet je ding zijn denk ik. Maar ik vind de scheur die eruit komt er lekker. En de tone ook.

Edit: ik gebruik overigens geen EQ oid. Wel een patch-kabel in de effectsloop met de level van de loop op ong. 10-11 uur. Geeft het net iets meer gain/punch. Maar verder vind ik het geluid zo wel goed.

JohnLord
19 oktober 2010, 16:10
In de preamp van de JCM900 DR's schijnt ook zoiets als diode clipping te worden toegepast. Daarmee zou ik hem niet echt full tube willen noemen. Persoonlijk vind ik kanaaal A erg lekker, prima crunch. Kanaal B is wat mij betreft nagenoeg onbruikbaar.

Jasper.
19 oktober 2010, 16:15
In de preamp van de JCM900 DR's schijnt ook zoiets als diode clipping te worden toegepast. Daarmee zou ik hem niet echt full tube willen noemen. Persoonlijk vind ik kanaaal A erg lekker, prima crunch. Kanaal B is wat mij betreft nagenoeg onbruikbaar.

Zo zie je maar weer, het is allemaal heel persoonlijk.
Zelf vind ik de scheur van kanaal 2 de lekkerste die ik ooit gehoord heb.

Kryptex
20 oktober 2010, 11:01
Dat klinkt dus alsof ik de dual reverb ook eens een kans moet geven. Ik liet die buiten beschouwing omdat ik al vaak negatieve dingen over die diode clipping gehoord had.
Maar dan moet ik er eens eentje zoeken om op te spelen. Een maat van mij heeft een sl-x dus die kan ik kortelings wel eens testen.
Bedankt alvast voor de reacties.

JohnLord
20 oktober 2010, 13:18
Tuurlijk moet je hem testen, al denk ik dat de SL-X je beter gaat bevallen. Zal iets duurder worden maar je blijft dan nog steeds ruim binnen je budget.

Kryptex
20 oktober 2010, 13:29
Tuurlijk moet je hem testen, al denk ik dat de SL-X je beter gaat bevallen. Zal iets duurder worden maar je blijft dan nog steeds ruim binnen je budget.

En ben jij op de hoogte van de verschillen tussen de verschillende types in de sl-x? Ik weet dat er een 2100 en 2500 reeks is, maar ik heb geen idee wat daartussen de verschillen zijn, en of er nog zijn. Welke is de beste van de sl-x'en?

Jasper.
20 oktober 2010, 14:46
En ben jij op de hoogte van de verschillen tussen de verschillende types in de sl-x? Ik weet dat er een 2100 en 2500 reeks is, maar ik heb geen idee wat daartussen de verschillen zijn, en of er nog zijn. Welke is de beste van de sl-x'en?

de 2500 is de 50watt versie en de 2100 de 100watt versie. Maar pas op. De JCM900 MKIII (dual master volume) die draagt ook de nummers 2100 en 2500. En toch schijnen het totaal verschillende beestjes te zijn. De JCM900 MKIII schijnt echt als een hot-rodded JCM800 te klinken. Terwijl de DR en SL-X een eigen sound hebben.

Er zijn dus 3 verschillende JCM900's
De JCM900 Dual reverb (4100 en 4500/100 en 50 watt)
De JCM900 SL-X (2100 en 2500/100 en 50 watt)
De JCM900 Dual Master volume MKIII (2100 en 2500/100 en 50 watt)

En dan heb je nog wat comboversie's, dezelfde amp maar samen in een behuizing met de speakers. Vaak is er dan 1 getalletje anders die aangeeft hoeveel speakers erin zitten ofzo.

Buzzel
20 oktober 2010, 14:56
misschien een bassman? kan je voor een mooi prijsje van marktplaats plukken en dan een scheurbakje er voor en klaar:ok: ik zou die onmeundig grote speakerkast die er vaak bij zit wel weer door verkopen.

triggerfinger gebruikt geloof ik ook wel is een bassman

JohnLord
20 oktober 2010, 15:24
de 2500 is de 50watt versie en de 2100 de 100watt versie. Maar pas op. De JCM900 MKIII (dual master volume) die draagt ook de nummers 2100 en 2500. En toch schijnen het totaal verschillende beestjes te zijn. De JCM900 MKIII schijnt echt als een hot-rodded JCM800 te klinken. Terwijl de DR en SL-X een eigen sound hebben.

Er zijn dus 3 verschillende JCM900's
De JCM900 Dual reverb (4100 en 4500/100 en 50 watt)
De JCM900 SL-X (2100 en 2500/100 en 50 watt)
De JCM900 Dual Master volume MKIII (2100 en 2500/100 en 50 watt)

En dan heb je nog wat comboversie's, dezelfde amp maar samen in een behuizing met de speakers. Vaak is er dan 1 getalletje anders die aangeeft hoeveel speakers erin zitten ofzo.

SL-x maakt geen gebruik van diode clipping maar heeft een preamp buis extra tov DR.
Combo's worden aangeduid als 4101,4102,4501,4502.

the sure thing
20 oktober 2010, 17:02
Dat clipping-verhaal zou ik qua geluid echt helemaal geen ruk van aantrekken.

stevie_vp
20 oktober 2010, 22:15
Misschien is Orange iets voor je? Wel wat brits maar toch...

Laga
22 oktober 2010, 11:21
De Blackstar HT 100 kan ik zeker aanraden! Veelzijdig buizenbakkie voor een goede prijs... Past zeker bij de genre's die je speelt.
Test hem eens uit zou ik zeggen..
Ik heb hem nu zo'n 2 maanden en ben zeer tevreden.
Heb een 2x12 cabinet eronder van Blackstar zelf. Nieuwprijs + cabinet= max. zo'n 1000 eurie.