PDA

View Full Version : Tasten verroeste pooltjes op humbucker het geluid aan.



rupke
16 oktober 2010, 14:08
Hoi,

Aangezien ik meestal helemaal los ga op het podium, gaat mijn gitaar gebukt onder mijn zweethanden. gevolg is dat de pooltjes op de humbucker bij de brug heelmaal verroest zijn (ik vergeet elke keer de gitaar af te doen met een doek). Heeft dat invloed op het geluid. Ik krijg het idee dat de gitaar steeds meer treble-igger klinkt. Of beeld ik me dat in omdat ik denk dat dat door de verroest pooltjes komt.

Ik hoor graag van jullie

Gr. Rupke

Squier4ever
16 oktober 2010, 14:12
Kan volgens mij helemaal geen kwaad.

Noid
16 oktober 2010, 15:21
Kan geen kwaad.

Sinner1980
16 oktober 2010, 18:01
Zou een slechte zaak zijn anders gezien de gemiddlede custom shop relic het ook heeft

macwilliams
16 oktober 2010, 20:23
Hoe meer roest des te beter het geluid!!




:crazyhappy:
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC06707.jpg

Nielsje
16 oktober 2010, 20:49
Wat grappig, daar zit dan weer amper roest op :)

Roest op je gitaar (waar dan ook) kan niet echt kwaad.
Echter, sommige onderdelen gaan er wel degelijk minder van functioneren. Stemmechanieken en je brug zou ik toch proberen roestvrij te houden. Dat zijn immers 'bewegende' onderdelen.
Verder is het wel fijn om dingen schoon te houden. Laatst een paar humbuckers verwijderd die helemaal groen (en plakkerig) waren. Nou, dan heb ik liever schone exemplaren :)

Nocki
16 oktober 2010, 21:06
Ben ik de enige die een film wil zien van Rob als tie los gaat?
Verder denk ik niet dat hetinvloed heeft maar ik ben wel erg benieuwd naar de antwoorden.

macwilliams
16 oktober 2010, 21:51
Wat grappig, daar zit dan weer amper roest op :)

Roest is niet alleen dat bruine spul hoor. Deze zijn weldegelijk verroest maar dat is door zweet en vet zwart geworden.

Remork1970
17 oktober 2010, 03:09
Roest is Rock 'n Roll!

rupke
17 oktober 2010, 14:39
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer gerustgesteld.

Greetz rupke

snaarplukker
17 oktober 2010, 22:23
Roest is niet alleen dat bruine spul hoor. Deze zijn weldegelijk verroest maar dat is door zweet en vet zwart geworden.Imbusboutjes zijn van nature al zwart(antraciet) van kleur.

macwilliams
17 oktober 2010, 22:58
Imbusboutjes zijn van nature al zwart(antraciet) van kleur.

Ik ken de term geanodiseerd wel, dat is ook wat deze imbusjes waren, daarna waren ze een tijdje bruinig van de vliegroest en weer daarna zijn ze door huidvetten weer donkerder van kleur geworden. Dit is een DP107-megadrive van di-marzio. Heb ik zelf nieuw gekocht in 86/87 en is dus true vintage :D

Thyrif
18 oktober 2010, 00:45
Ik ken de term geanodiseerd wel, dat is ook wat deze imbusjes waren, daarna waren ze een tijdje bruinig van de vliegroest en weer daarna zijn ze door huidvetten weer donkerder van kleur geworden. Dit is een DP107-megadrive van di-marzio. Heb ik zelf nieuw gekocht in 86/87 en is dus true vintage :D

TRUE VINTAGE, zomaar een nieuwe slogan voor de gitaarindustrie daar mac

josan
18 oktober 2010, 08:36
Roest is ijzeroxide. Ijzeroxide geleidt geen electriciteit en heeft geen magnetische eigenschappen, dus beinvloedt het geluid ook niet. Door de roest worden hooguit je poolstaafjes een duizendste millimeter korter. Dat ga je ook niet horen.

macwilliams
18 oktober 2010, 10:11
TRUE VINTAGE, zomaar een nieuwe slogan voor de gitaarindustrie daar mac

Anderen zouden daar gerelicd voor gebruiken. Maar het kan alleen een relic (relikwie) worden wanneer het om een onderdeel gaat van een gitaar van een gitaarheld welke om zijn kunsten tot godheid word verklaard. Dat gaat bij mij dus niet op. Maar goed overal worden woorden misbruikt en wie ben ik om zich daarom druk te maken. Maar ik heb er wel over geepibreerd. :D

jerome
18 oktober 2010, 22:48
Roest is ijzeroxide. Ijzeroxide geleidt geen electriciteit en heeft geen magnetische eigenschappen, dus beinvloedt het geluid ook niet. Door de roest worden hooguit je poolstaafjes een duizendste millimeter korter. Dat ga je ook niet horen.

Hmmm, die stalen pole pieces horen toch juist magnetisch te worden door de magneten in de elementen?
Als roest geen magnetische eigenschappen heeft dan zou roest op de polepieces het geluid dus wél negatief kunnen beïnvloeden? ;)
Ik had een oud Dimarzio element met verroeste pole pieces.
Ik heb ze eruit gedraaid en met een roterende polijstborstel ontroest.
Daarna er weer in gedraait en een klein beetje WD40 erop gewreven.
Als je nogal aggresief zweet hebt is het inderdaad misschien handig om na het spelen het zweet van je snaren en de elementen af te vegen.... :)