PDA

View Full Version : compressor



Flor
16 oktober 2010, 08:38
hallo,
heb een boss cs-3 compressor sustainer. Klinkt goed,maar geeft nogal wat ruis. Hangt als eerste (gitaar - cs3 en dan de rest) in de rij. In die combinatie klinkt hij het minst ruisvrij. Ligt de ruis aan het pedaal? Wat is er op dit moment de referentie op gebied van betaalbare compressors?
dank
vg
Piet

Cageman
16 oktober 2010, 09:41
vriend van me heeft op mijn CS3 een fantastisch (Monte allums achtig) modje gezet. Hij klinkt nu sowieso beter, en de ruis is ook sterk afgenomen. Een beetje ruis hou je bij een compressor (bijna) altijd.

DemolitionColorScheme
16 oktober 2010, 11:40
Een beetje ruis hou je bij een compressor (bijna) altijd.
Laat die '(bijna)' maar weg. ;)

Mitch
16 oktober 2010, 12:40
De laatste compressor test die we op een pedalendag hebben gedaan is alweer een paar jaar oud. Maar de CS3 was toen, hoewel wat lafjes, bepaald niet de meest ruisende. Los daarvan: ruis is bij extremere settings inherent aan compressie. Lagere volumes worden versterkt, dus ook de ruis wordt versterkt.
Een huidige maatstaf zou ik zo niet durven noemen, wel zijn er de gebruikelijke verschillen tussen de klassiekers. Meer squashy attack, langzamere swell, of juist alles instelbaar, optische compressor, etc. etc. Misschien ieerst eens proberen een paar te testen in een winkel om te kijken wat je er van vindt.

EuroCinema
16 oktober 2010, 13:21
Wat Mitch zegt: als er ergens rui zit (wat vrijwel altijd zo is), haalt een compressor dat naar boven. Je kunt wel je keten nalopen of iets anders die zachte ruis veroorzaakt.

Als je dan toch iets de referentie moet noemen, zou ik zeggen: MXR dynacomp. Die zie ja al heel lang heel vaak en is ook wel middle-of-the-road qua klant (niet super retro of hifi etc).

robertmolema
18 oktober 2010, 11:07
Een compressor moet eigenlijk niet versterkend ingesteld worden. Dat is niet het idee van een compressor. Hij moet aan de bovenkant (boven een bepaald level) pas zijn werk gaan doen. Daaronder (onder de knee) moet hij in principe het geluid ongemoeid laten. Gebruik je een compressor om je signaal op te peppen dan gebruik je hem eigenlijk verkeerd en zou ik overwegen andere type pedalen te gebruiker om je signaal op te peppen. Zo heb ik een Tube Overdrive van Hardwire die prima kan peppen zonder te gaan scheuren.

Een compressor is eigenlijk om de scherpe kantjes van het peaklevels af te halen op een vriendelijke manier. Een limiter doet dat op een minder vriendelijke manier. Stel je hem zo in dat als je niks doet/speelt, hij gaat versterken dan vraag je inderdaad om ruis. Dus goed instellen, en een goede visie op het gebruik van je pedalen, kan een hoop schelen.

Het is maar wat je er mee wilt.

kassie
18 oktober 2010, 11:59
Overigens zijn er ook de wat duurdere compressor pedalen die een noise gate hebben, zoals TC Nova Dynamics.

Flor
19 oktober 2010, 12:53
dank voor de vele reactie. Ik gebruik de compressor voor wat ie gemaakt is, dus eigenlijk om bij een clean of (heel licht overstuurd) geluid meer swell, meer sustain te halen zonder meer oversturing te krijgen. Maar misschien moet ik de sustain knop wat minder ver opendraaien, het geruis begint vanaf 12uur...wat is eigenlijk die attack functie? Kan iemand dit uitleggen...is wel leuk voor meer Frans Ferdinand of funk actig ritmisch gedoe heb ik de indruk.
vg
Piet

robertmolema
19 oktober 2010, 13:06
De attack is meestal de tijd waarin de compressor aanschiet. Zet je hem naar links dan reageert hij direct. Des te meer naar rechts hoe langer het duurt voordat hij daarwerkelijk gaat compressen, als het signaal boven het drempelniveau komt. Dat stel je waarschijnlijk in met de Sustainknop. De sustainknop zal waarschijnlijk de 'bolheid' van de curve instellen.

Het effect als hij naar rechts staat is dat je een felle attack houdt maar daarna (na een aantal milliseconde) wordt het signaalniveau opeens ingedeukt.Voor funky slagjes is dat altijd erg lekker.

Tenminste, ik ken de pedaal opzich niet, maar meestal werkt het zo.

Het sustainen is natuurlijk eigenlijk niet echte sustain, maar hij blijft het signaal in het tijdsverloop oppeppen (of juist indrukken) waardoor waardoor het zachte signaal harder is, maar er komt dan ook meer ruis bij.