PDA

View Full Version : Bored With Guitar



David1223
16 oktober 2010, 00:33
De laatste tijd ben ik gitaarspelen een beetje zat geworden. Ik speel steeds maar hetzelfde en riedel wat in toonladders.

Ik raak gewoon niet meer enthousiast van het bespelen van mijn gitaar.

Ik heb al geprobeerd gewoon wat nummers te leren van bands die ik goed vind maar dit levert ook alleen maar frustraties op.

Ik zit nu al zes jaar op gitaar en ben er ook al best goed in maar de laatse tijd vind ik het gewoon niet meer leuk. Ook lijkt het of mijn gitaar niet lekker meer speel terwijl deze net voor een uitgebreide afstelbeurt is geweest. (Fender Highway1 Strat)

Hebben jullie misschien tips over hoe ik gitaarspelen weer leuk kan maken?
Dat zou erg helpen.

Pepe
16 oktober 2010, 00:49
Why bother? Tis een hobby toch? Je HOEFT gitaarspelen niet leuk te vinden?

beruk
16 oktober 2010, 00:50
Ik heb al geprobeerd gewoon wat nummers te leren van bands die ik goed vind maar dit levert ook alleen maar frustraties op.



Wat frustreert je dan?

mesaman
16 oktober 2010, 00:52
niet te druk om maken.in de hoek gooien en je pakt hem er vanzelf weer uit!
heb ik ook jaren gehad en nu ook weer.was helemaal gitaar lijp sinds jaren maar doe er geen ruk meer mee.verkoop ook zo mn hele verzameling en hou mn paar geliefde modellen en zie wel weer hoe het loopt.binnen kort luister ik weer naar een paar oude zappa platen en begin wel weer te spelen.elke dag aardappels met bruine bonen met speklappen maakt je ook niet echt hongerig he.dus dont worry.

David1223
16 oktober 2010, 00:59
Wat frustreert je dan?

Ik vind dat ik het niet goed genoeg speel. En verder word ik er ook gewoon niet blij van.

rijsberman
16 oktober 2010, 01:03
Wat Pepe zegt.

big dooley
16 oktober 2010, 01:04
ga es naar een leuke band zoeken... imo kun je geen betere motivatie vinden

JER00N
16 oktober 2010, 01:53
Inderdaad, ga een band zoeken/oprichten en ga eigen nummers schrijven!

Thomk
16 oktober 2010, 09:04
Maak je niet te druk. Het is al meerdere keren gezegd leg hem voor een tijdje weg. Wel poetsen he!

Er komt dan wel weer is een moment dat je hem pakt en gaat spelen.
Ik heb ook zoon lange periode gehad dat ik zelf maar een beetje zat te klooien. Riedel riedel riedel.

Toen had ik besloten om weer eens op les te gaan. Dacht dat ik het niet meer nodig had maar wat bleek! Het motiveerde me weer om te gaan spelen. En om nummers te oefenen en deze te laten horen aan mijn leraar.

Klinkt allemaal een beetje gay maar voor mij werkte het.


thom

snaarplukker
16 oktober 2010, 10:29
Ik vind dat ik het niet goed genoeg speel. En verder word ik er ook gewoon niet blij van.
Heh, dat motiveer me om steeds beter te gaan proberen te spelen.;)

G.G.
16 oktober 2010, 11:26
Zet je spul lekker aan de kant. Als je volgend jaar nog niet speelt, verkoop je alles wat je hebt en bewaar je alleen dat wat je ECHT dierbaar is. Verder moet je gewoon doen waar je zin in hebt. Het komt vanzelf weer terug.

Bij mij heeft het gitaarspul zo'n 12 jaar in de hoek gestaan. Van mijn 18e tot mijn 30e zal ik zeker niet meer dat 5 uur gitaar gespeeld hebben.

Nu is gitaarspelen nog steeds geen echte hobby van me, maar ik geniet meer van het hier rondhangen en het bouwen van gitaren, pedaaltjes en buizenversterkers.

Mijn advies: doe gewoon waar je zin in hebt, en doe niet waar je geen zin in hebt.

Ik geloof best dat hier een heleboel mensen rondhangen die minder dan een uur per week spelen. Ik mag al blij zijn als ik momenteel aan een uur per maand kom. Maar ik doe wel lekker waar ik zin in heb.

marc_o
16 oktober 2010, 11:49
Ik vind er vaak ook niet veel aan. Speel nu een jaar of (ohoh, ik word oud) 26-27, en er zijn tijden bij dat ik de hele avond met een gitaar op schoot zit en weken achter elkaar dat ik er niet eens naar kijk.
In mijn vorige (grote) huis, had ik een aparte gitaarkamer waar alles speelklaar stond, en dat scheelt voor mij een berg.
Nu woon ik een stuk krapper (altijd leuk, in het centrum wonen, bah) en dan moet ik eerst de boel gaan aanzetten en een gitaar uit de koffer halen en vooral niet spelen als de baby ligt te slapen, dus dan komt het er niet van en dat maakt me eigenlijk ook niet uit.
Het komt en gaat met vlagen...

G.G.
16 oktober 2010, 11:54
Ik vind er vaak ook niet veel aan. Speel nu een jaar of (ohoh, ik word oud) 26-27, en er zijn tijden bij dat ik de hele avond met een gitaar op schoot zit en weken achter elkaar dat ik er niet eens naar kijk.
In mijn vorige (grote) huis, had ik een aparte gitaarkamer waar alles speelklaar stond, en dat scheelt voor mij een berg.
Nu woon ik een stuk krapper (altijd leuk, in het centrum wonen, bah) en dan moet ik eerst de boel gaan aanzetten en een gitaar uit de koffer halen en vooral niet spelen als de baby ligt te slapen, dus dan komt het er niet van en dat maakt me eigenlijk ook niet uit.
Het komt en gaat met vlagen...

Hier hetzelfde: kindje van 18 maanden, krap appartement, versterkers, gitaren achter de bank en beiden een drukke baan. Maakt ook niet uit. Gitaarspelen is een hobby, en een hobby doe je wanneer je daar tijd voor hebt. Dat is inderdaad het mooie. Het is geen verplichting. En het is geen wedstrijd, dus je hoeft ook niet 10 uur per dag te trainen om de beste te worden.

EJPostema
16 oktober 2010, 14:21
toen ik een jaartje of 6 speelde had ik hetzelfde. Heb het 2-3 jaar links laten liggen. Nu weer opgepakt, merkte ook dat ik mn gitaar niet meer goed genoeg was. Dus nieuwe gehaald en speel nu stukken meer.

Ik heb het weer opgepakt omdat ik blues(rock) wil leren spelen. Naar eerst wat aanklote een goeie methode gekocht.

Misschien moet je dat doen, een goed lesboek kopen en daar mee werken eventueel met leraar?

marc_o
16 oktober 2010, 15:24
Hier hetzelfde: kindje van 18 maanden, krap appartement, versterkers, gitaren achter de bank en beiden een drukke baan. Maakt ook niet uit. Gitaarspelen is een hobby, en een hobby doe je wanneer je daar tijd voor hebt. Dat is inderdaad het mooie. Het is geen verplichting. En het is geen wedstrijd, dus je hoeft ook niet 10 uur per dag te trainen om de beste te worden.


Nou, inderdaad. De dagen dat ik 6 tot 8 uur per dag speelde en dat daadwerkelijk leuk vond, liggen lang achter me. Denk er regelmatig aan de zooi te verkopen en dan te gaan voor echt die ene droomgitaar en vintage versterker...

EuroCinema
16 oktober 2010, 15:58
Ik heb ook weleens een paar jaren mijn gitaren aan de wilgen gehangen en gedj'd en dance geproduceerd.

Wat je misschien wel herkent: de eerste jaren is het al supergaaf dat je iets kan, en als je het dan best goed kan, staat iedereen helemaal op de banken. Maar als je dan een stapje verder komt en regelmatig gaat optreden, zie je dat er duizend gitaristen zijn die hetzelfde kunnen en doen als jij. Elke middelbare school in Nederland heeft een jongen die heel goed gitaar speelt, nietwaar? Dat demotiveert ook. Je moet dan gaan bedenken wat jou nou eigenlijk bijzonder maakt als muzikant en bij mij was dat toen niet zoveel: ik kon gewoon behoorlijk goed mijn vijf favoriete gitaristen nadoen. Speelde ik op een bluesfestival, dan kwamen uit elke kroeg licks die ik ook speelde.

Ik ben me toen juist gaan verdiepen in minder voor de hand liggende muziek die me aansprak: obscure funk en jazz. Er ging een wereld voor me open en er was opeens zo ontzettend veel te leren en ontdekken! En niet dat ik nu zo bijster origineel ben, maar er zijn nou eenmaal een stuk minder mensen beinvloed door Boogaloo Joe Jones en Melvin Sparks dan door Hendrix en SRV.

Kort samengevat: als er andere dingen je oren ingaan, komen er ook andere dingen uit je vingers!

Fuhgawz
16 oktober 2010, 16:41
Je moet geen dingen tegen je zin gaan doen joh, daar is het leven echt te kort voor. Zeker als het om je spaarzame vrije tijd gaat. Kap er anders gewoon even een tijdje mee. Probeer eens wat andere potentiële hobbies. Misschien vind je iets wat je veel leuker vindt. Misschien gaat het na een aantal maanden weer jeuken en dan kun je eventueel weer een bandje vinden of zo. Begint het niet te jeuken of vind je een andere hobby, dan verkoop je je spul en kijk je nooit meer om.

Sleight
16 oktober 2010, 18:38
ga gewoon wat vette muziek luisteren
daarvan krijg je altijd zin om die muziek zelf te spelen

jim__
18 oktober 2010, 12:18
Om die reden heb ik een digitale piano in m'n huiskamer staan, en ook een aantal bassen. Boven staat nog een klein digitaal drumkitje en trombone. Houdt het afwisselend en leuk, en vult elkaar ook leuk aan. Plus dat ik inspiratie opdoe op het ene instrument, wat je weer bij het andere gaat gebruiken.

Zo heb ik ook van die periodes dat ik bijna alleen elektrisch speel, en periodes dat ik meer akoestisch bezig ben op gitaar. En soms kick ik weer op opnamedingetjes met alle instrumenten. Maar zoals gezegd: het moet wel een hobby blijven, als ik geen zin heb speel ik dus ook simpelweg nergens op.

MeneerJoost
19 oktober 2010, 14:18
Ik weet niet hoe je in je tijd enzo zit (en hoe oud je bent, geen idee of dat trouwens een rol speelt hoor) maar zoek een band met vrienden!

Super gezellig dat is 1 en ik wilde daardoor alleeeen maar m'n nummertjes oefenen:P

Ging laatst met een workshop weer samen muziek maken met wat mensen die ik ken en dat lifte mijn spirits echt weer enoooorm! (:

Heibel
19 oktober 2010, 14:30
Wat de meesten al zeggen het is 'n hobby, dus je hoeft je aan niemand te verantwoorden..het moet geen strafwerk worden..;-)

Maar ook, zorg dat je 'n uitdaging hebt..'n bandje, of eigen werk opnemen..dat werk..Zorg dat je creatief bezig blijft en niet alleen maar toonladders oefenen of huiswerk doen voor gitaarles..Dat houdt het leuk..

terrasbeest
19 oktober 2010, 22:45
Had meer dan 20 jaar geen meer gitaar aangeraakt, vond het zelfs vervelend als men mij vroeg of ik nog speelde/zou spelen, dat het toch zonde was enz. Op een zaterdagmorgen ben ik ineens/zomaar naar de winkel getrokken, en thuis gekomen met een Strat en een Vox 15w.

Wat heel raar was : ik kon nog een heleboel dingen 'goed' spelen, en pas gestopt omdat m'n vingers zeer deden.
Had niet eens mijn jas uitgetrokken, 's middags niks gegeten ook al niet......

The Unforgiven
19 oktober 2010, 22:59
Had meer dan 20 jaar geen meer gitaar aangeraakt, vond het zelfs vervelend als men mij vroeg of ik nog speelde/zou spelen, dat het toch zonde was enz. Op een zaterdagmorgen ben ik ineens/zomaar naar de winkel getrokken, en thuis gekomen met een Strat en een Vox 15w.

Wat heel raar was : ik kon nog een heleboel dingen 'goed' spelen, en pas gestopt omdat m'n vingers zeer deden.
Had niet eens mijn jas uitgetrokken, 's middags niks gegeten ook al niet......

Dat heb ik als ik terug van vakantie kom, voordat ik mijn jas uit doe, mijn spullen uitpak of iets te drinken pak, ligt de gitaar alweer in mijn handen, en daar gaat hij pas na enkele uren weer weg.

vulvasonic
20 oktober 2010, 00:08
Ik speel al bijna 29 jaar en ik vind er nog steeds geen kut aan.
Ik vond het leuk om liedjes te schrijven en daar ontwikkelde ik mezelf in. En het gebeurde regelmatig dat ik iets verzon wat ik niet kon spelen en dus oefende ik net zo lang tot ik het wel kon spelen. Feitelijk is dat ook de manier waarop ik heb leren spelen. En natuurlijk lieg ik ook wel een beetje, want als ik op het podium sta en ik begin te rammen en ik hoor dat geluid en ik voel dat mijn broekspijpen beginnen te wapperen..., tsjaaaaa da's dan toch wel even genieten hoor!

Maar goed, je moet ERGENS je lol vandaan halen en de motivatie om te willen spelen. En zelfs als dat goed zit, moet je de tijd hebben om het ook nog eventjes te doen, want anders blijf je alleen maar gefrustreerd omdat je 'dat ene stukje' niet goed er in krijgt. Het gaat allemaal niet vanzelf.

En dan nog, als je hart meer ligt bij een uurtje voorhuidjoggen i.p.v. gitaarspelen, dan ga je toch gewoon voorhuidjoggen?
Is nog nooit iemand ongelukkiger van geworden. Niet voor zover ik weet tenminste.

big dooley
20 oktober 2010, 00:12
er in krijgt. Het gaat allemaal niet vanzelf.

En dan nog, als je hart meer ligt bij een uurtje voorhuidjoggen i.p.v. gitaarspelen, dan ga je toch gewoon voorhuidjoggen?
Is nog nooit iemand ongelukkiger van geworden. Niet voor zover ik weet tenminste.

een uurtje voorhuidjoggen... een UUR lang????

damn....


en dan nog... als je gewend ben om 5 uur per dag te spelen, heb je zo veel eelt op je klauwen, dat.... afijn vul zelf maar in :D

JohnLord
20 oktober 2010, 13:21
Ik vind dat ik het niet goed genoeg speel. En verder word ik er ook gewoon niet blij van.

Dat is juist een teken dat je beter bent geworden.

marc_o
20 oktober 2010, 14:43
Groot verschil met vroeger (toen ik nog ongebonden was en heel wat jonger, zeg maar begin 20 tot half de 30).
Vroeger wilde ik zo vaak mogelijk dat podium op, lekker overal spelen, beetje tof doen enzo.
De laatste jaren kijk ik liever naar een band of leuker nog, geef ik adviezen aan muzikanten of bands qua sound en gear.
Als de zanger tegenwoordig belt met weer een optreden denk ik: " Kut, daar gaat m'n vrije avond" hahaha

vulvasonic
20 oktober 2010, 14:52
De laatste jaren kijk ik liever naar een band of leuker nog, geef ik adviezen aan muzikanten of bands qua sound en gear.
Ha, dat herken ik wel bij mezelf. In bepaalde situaties weet men het nog wel eens te waarderen ook. Er zijn echter ook momenten dat ik ze zie denken:"wie denkt die ouwe lul eigenlijk wel niet wie die is?!?!?"
Tsja... en dan ben ik nog heel beleefd gebleven, want het zijn vaak de grootste eikels die niks van je willen aannemen. :D


Als de zanger tegenwoordig belt met weer een optreden denk ik: " Kut, daar gaat m'n vrije avond" hahaha
Ook dat begin ik te herkennen. Gelukkig komt dat altijd wel weer goed zodra ik er eenmaal sta (op dat podium), maar vooraf....., pfffffff al dat gedoe. :stop:

marc_o
20 oktober 2010, 16:22
Ja, dat ken ik wel. Wanneer ik er uiteindelijk sta, vind ik het meestal erg leuk. Alleen dat vervoeren, uitpakken, inpakken, opruimen en midden in de nacht je zooi weer binnen zetten zonder iedereen wakker te maken......driewerf bah!

guitarnijboer
20 oktober 2010, 16:34
Oefenen is ook helemaal niet leuk. Maakt niet uit of dit met een gitaar is of wat anders. De motivatie haal je uit het resultaat. Bij gitaarspelen heb je periodes dat het erg traag lijkt te gaan en je geen meter vooruit komt. Dan komt het aan op discipline. Gewoon blijven oefenen en meters maken en dan ineens merk je dat het met sprongen vooruit gaat.

Peer Saer
23 oktober 2010, 21:48
[QUOTE=David1223;2488032]tips over hoe ik gitaarspelen weer leuk kan maken?QUOTE]

Probeer een andere stemming: open D bv [als je daar tenminste ook niet op uitgekeken bent]. Niets naspelen. Verken klanken zonder aan theorie of voorbeelden te denken.

ShredTallicA
23 oktober 2010, 21:55
Of probeer een ander instrument! Ik heb vrijdag een beetje met een keyboard zitten klooien en ik was verkocht :crazyhappy: Enorm veel inspiratie en plezier ermee gehad.
Afwisseling voorkomt volgensmij dat je compleet lusteloos en inspiratieloos wordt bij een bepaald instrument. ;)

komani86
23 oktober 2010, 23:07
Of probeer een ander instrument! Ik heb vrijdag een beetje met een keyboard zitten klooien en ik was verkocht :crazyhappy: Enorm veel inspiratie en plezier ermee gehad.
Afwisseling voorkomt volgensmij dat je compleet lusteloos en inspiratieloos wordt bij een bepaald instrument. ;)

Ik wou hetzelfde gaan adviseren lol.. :p
Als ik de gitaar pak en begin te spelen dan speel ik mijn zorgen en frustraties weg.. ik geniet intens van de gitaar! Misschien daarom dat ik ook elke dag speel (pas 2mnd hoor). Maar je moet je niet geforceerd voelen om te spelen..

Laat je gitaar inderdaad even liggen.. probeer een ander instrument als je graag muziek wilt maken of zoek een andere hobby/tijdverdrijf!

Je gitaartje gaat je vanzelf weer aantrekken, trust me ;)

ShredTallicA
24 oktober 2010, 16:01
Ik wou hetzelfde gaan adviseren lol.. :p
Als ik de gitaar pak en begin te spelen dan speel ik mijn zorgen en frustraties weg.. ik geniet intens van de gitaar! Misschien daarom dat ik ook elke dag speel (pas 2mnd hoor). Maar je moet je niet geforceerd voelen om te spelen.

Ik heb nu 2 jaar lang dag en nacht gitaar gespeeld, met hetzelfde gevoel dat jij beschrijft, maar het begint nu wat af te nemen. Heb ook niet altijd meer zin hem te pakken (ook door blessures e.d.).
Dus verbreden it is :mmmm: Ik weet toch wel dat ik er weer naar terug pak.

Braindead
25 oktober 2010, 21:13
Dat kan verschillende redenen hebben. Ervan uitgaande dat je verder nog wel plezier hebt in je leven (anders moet je het eerder in de richting van een depressie zoeken) zou ik zeggen:

-Koop eens een andere gitaar (met floyd rose), verterker of ga downtunen of iets dergelijks.
-Ga in een band
-Of ga op zoek naar muziek die je echt vet vind en ga die naspelen. Krijg je ook vast weer inspiratie voor eigen muziek.
-Zorg dat een mooi meisje verliefd op je wordt die geil wordt als je gitaar aan het spelen bent. Wedden dat je het ineens weer leuk gaat vinden?

Verder denk ik dat er vele gitaristen zijn die zoiets dergelijks hebben meegemaakt. Wat voor de een helpt hoeft voor de ander niet te helpen maar bovenstaande dingen zou je in ieder geval eens kunnen proberen.

komani86
25 oktober 2010, 22:09
Ik heb nu 2 jaar lang dag en nacht gitaar gespeeld, met hetzelfde gevoel dat jij beschrijft, maar het begint nu wat af te nemen. Heb ook niet altijd meer zin hem te pakken (ook door blessures e.d.).
Dus verbreden it is :mmmm: Ik weet toch wel dat ik er weer naar terug pak.

Snap je! :D Ik gok dat ik over een tijdje ook bored ga raken.. maar rock band 3 komt uit.. elektrische gitaar.. dikke investering maar ik ga hem kopen! :D





-Zorg dat een mooi meisje verliefd op je wordt die geil wordt als je gitaar aan het spelen bent. Wedden dat je het ineens weer leuk gaat vinden?



omg haha nice! maar hij heeft wel een goed punt, ik zit dus stiekem (mijn vriendin komt hier vast niet :P) te oefenen voor mijn meisje en ik kan oasis-wonderwall nu perfect (nu het zingen nog, dat "but maybeee" stuk is moeilijker dan je denkt tegelijk met gitaren!) en ze is wel een inspiratie voor me! ookal weet ze dat nog niet ... :p

Portel
25 oktober 2010, 22:39
omg haha nice! maar hij heeft wel een goed punt, ik zit dus stiekem (mijn vriendin komt hier vast niet :P) te oefenen voor mijn meisje en ik kan oasis-wonderwall nu perfect (nu het zingen nog, dat "but maybeee" stuk is moeilijker dan je denkt tegelijk met gitaren!) en ze is wel een inspiratie voor me! ookal weet ze dat nog niet ... :p

Leuk hoor. Maar het blijft een tekst van een ander.
Je kunt ook proberen zelf liedjes te schrijven. In het begin is het lastig, maar als je er eenmaal 2 hebt geschreven komt de rest vanzelf.
Moet je wel een reden hebben om te schrijven.
Dan pak je snel je gitaar op als je een idee hebt en blijf je bezig. Eindeloze mogelijkheden.

Over zingen en gitaren tegelijk, ik deed dat vanaf het begin al.
Dan raak je eraan gewend en is het niet moeilijk meer.
Gewoon: doen.


Een andere tip, die gelijk bij me opkwam toen ik de titel las:
Neem een mandoline, ukelele, banjo of ander instrument. Keyboard bijvoorbeeld.
Zelf zou ik eerder een snaarinstrument nemen omdat het hetzelfde principe is en je dus weer veel nieuwe mogelijkheden hebt, terwijl je bij piano alles opnieuw moet leren.

heinz3110
25 oktober 2010, 23:03
Andere muziekstijlen proberen al genoemd? Ik bedoel: echt andere muziekstijlen. Iets waar je zelf niet zo gauw op zou komen. Er is wat dat betreft zoveel te ontdekken! Volksmuziek uit Finland of Rai uit Marokko , ik noem maar eens wat.

Het kan ook zomaar zijn dat je inderdaad de gitaar eens een tijdje moet laten liggen. Er komt vanzelf weer een moment dat je 'm toch weer pakt.

aaronstonebeat
27 oktober 2010, 22:50
Ik heb die momenten ook wel gehad èn, zoals eerder al vermeld, ervaren dat de zin toch steeds weer terugkomt.

Inmiddels geef ik drie dagen per week les en moet ik wel, week na week, maand na maand, jaar na jaar. En verdomd, een zekere mate van 'moeten' helpt om de zin erin te houden; al is het maar omdat het een kwestie van overleven is geworden. Maar zeker ook omdat het me voortdurend dwingt om muziekjes uit te zoeken die mensen graag willen leren; dat varieert van Slipknot tot Nick & Simon tot Stevie Ray Vaugh, om maar wat te noemen.
Daarnaast haal ik al een hele tijd een deel inkomsten uit optredens. Dat verandert dan ook van een hobbymatig 'graag willen' in een 'moeten'; het veranderde van 'eens ergens mogen' optreden in zakelijke afspraken hebben en nakomen.

Natuurlijk moet je dat allemaal niet. Maar als je zin erin wilt houden, lijkt het me zaak om je lat wat hoger te leggen. Anderen afhankelijk te maken van jouw kunnen door bijvoorbeeld (ook al genoemd) in een band te gaan spelen; en dan bij optredens het genoegen van applaus en gejuich te ervaren :blast:
Als dat er niet was geweest, betwijfel ik of ik het zelf zo lang had volgehouden.