PDA

View Full Version : Hoe is de timing van deze jongen te verbeteren?



Braddie
16 oktober 2010, 00:25
Een vriend van me speelt nu al vrij lang gitaar en heeft in een bandje gespeelt, nou wilde hij laatst dat ik Sweet Child O Mine opnam(De enige solo die hij na 1 jaar oefenen kan overigens) dus ik deed dit, maar zijn timing rammelt aan alle kanten.
Als ik er over begin wordt hij boos, en vraagt hij of ik het beter kan, ik val dan natuurlijk stil....

Maargoed:
http://dl.dropbox.com/u/11006263/Frank%20V.Eeuwijk%20-%20Sweet%20Child%20O%20Mine%20Solo.mp3

Dat is de solo die hij ging spelen.

Heeft iemand tips voor hem?
En ook eventueel voor mij?,Hoe ik hem kan bijbrengen dat zijn timing ècht schommelt?.

Alvast Dank

PS: Mp3 is geplaatst met zijn toestemming.

ShredTallicA
16 oktober 2010, 00:27
- Metronoom
- Meespelen met het originele muziekstuk

En het stuk eerst op laag tempo goed leren spelen en dan sneller spelen, dat voorkomt dat het (zoals nu) erg slordig klinkt ;)

beruk
16 oktober 2010, 00:28
En ook eventueel voor mij?,Hoe ik hem kan bijbrengen dat zijn timing ècht schommelt?.
.
Heb je een metronoom? Zet die eens keihard aan als hij et weereens doet.
En zijn gitaar laten stemmen, of zijn bends eerst eens oefenen. Of allebei. Godskolere, dat doet echt zeer.

Pepe
16 oktober 2010, 00:46
Een metronoom is altijd wel een goed idee maar er is een euh.. maar. Ze doen weinig aan je groove. Grooven is het ritme voelen, niet denken. Met een metronoom ga je al gauw de boel volproppen met achtsten en zestienden of serie triolen.
Er is een hoop voor te zeggen om je timing fysiek te maken ipv alleen je rechterhand.

beruk
16 oktober 2010, 00:49
Ben ik met je eens, grooven in de maat is toch wel zo prettig. Hij speelt niet met de maat, hij hangt erachteraan.

Pepe
16 oktober 2010, 00:53
Ja, dat is het probleem ook een beetje met een metronoom, dat je krampachtig steeds op tijd op die 1 bent.
Als je grooved dan speel je met die 1, ervoor, erachter en soms er bovenop. Maar goed, als je helemaal geen timing hebt dan is een metronoom een handig uitgangspunt.

ShredTallicA
16 oktober 2010, 00:58
Ligt er maar aan hoe je een metronoom inzet toch? Ik gebruik hem lang niet altijd en de keren dat ik hem gebruik is het puur voor de begeleiding.

Braddie
16 oktober 2010, 01:49
- Metronoom
- Meespelen met het originele muziekstuk

En het stuk eerst op laag tempo goed leren spelen en dan sneller spelen, dat voorkomt dat het (zoals nu) erg slordig klinkt ;)

Ik heb hem ooit eens mee laten spelen met een metronoom zo van, Ja.. we gaan billie jean opnemen(120 bpm) ik gaf hem 2 maten vooraf(voordat hij moest beginnen) en nog presteert hij het om 10-20 bpm sneller te spelen, doet hij altijd wel.

Meespelen met het origineel doet hij ook vaak, en dan attendeer ik hem er soms op dat hij wat traag is.. en dan word ie boos.

Steven Otto
16 oktober 2010, 13:33
Een consistente rechterhand techniek wil ook wel een hoop helpen met de timing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternate_picking

"'Good' alternate picking involves a continuous down-up or up-down motion of the picking hand, even when not picking a note "

Death2AllButMetal
16 oktober 2010, 18:04
Zorgen dat je altijd met je voet het tempo volgt.

ShredTallicA
16 oktober 2010, 19:00
Zorgen dat je altijd met je voet het tempo volgt.

Hoe wil je dat doen als je over een podium rent? :D In de maat galopperen?

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 19:14
Hoe wil je dat doen als je over een podium rent? :D In de maat galopperen?

Jazeker! Wel eens naar Angus Young gekeken als hij speelt?

Tristan
16 oktober 2010, 19:46
Kan 'ie niet gewoon met een drumbeat meespelen ofzo?
Dan wel in de stijl waarin je speelt natuurlijk, in dit geval dus een simpele rechttoe rechtaan rockbeat.
Ik bedoel, een metronoom is wel leuk hoor, maar het is mij in ieder geval nog nooit gelukt om iets goed te laten klinken en muziek te maken als zo'n ding meeloopt.
Ik heb het idee dat er vooral technisch wat betreft fretboard coordinatie en picking techniek nog het een en ander ontbreekt, volgens mij vandaar ook dat hij in sommige passages zowel te snel als te langzaam is.
Het ergste vind ik echter nog de bends, het is werkelijk niet om aan te horen zeg, dit is echt een van de verschrikkelijkste gitaarsolo's die ik sinds lange tijd gehoord heb.
Niet lullig bedoeld, maar misschien heeft 'ie ook gewoon echt totaal geen talent voor of interesse in gitaarspelen?

ShredTallicA
16 oktober 2010, 21:00
Jazeker! Wel eens naar Angus Young gekeken als hij speelt?

Ja maar ac/dc spelen is niet moeilijk, elk nummer is hetzelfde :dontgeti:

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 21:09
Ja maar ac/dc spelen is niet moeilijk, elk nummer is hetzelfde :dontgeti:

Dat mag je vinden, in zekere zin ben ik het ook met je eens; ik vind het in hun geval geen enkel bezwaar ;)

Maar ze hebben altijd enorm strak en opgeruimd gespeeld, verpletterend precies qua ritme (en ook altijd goed gestemd en goed gebend); ik merk in de praktijk dat de meesten niet geboren zijn met dat vermogen.
Volgens mij helpt het om het ritme door je hele lijf te ervaren; zonder dat je overigens als een wilde moet rondrennen als dat niet je aard is :hippie:

ShredTallicA
16 oktober 2010, 21:13
Dat mag je vinden, in zekere zin ben ik het ook met je eens; ik vind het in hun geval geen enkel bezwaar ;)


Ik was niet 100% serieus ;)


Maar ze hebben altijd enorm strak en opgeruimd gespeeld, verpletterend precies qua ritme (en ook altijd goed gestemd en goed gebend); ik merk in de praktijk dat de meesten niet geboren zijn met dat vermogen.
Volgens mij helpt het om het ritme door je hele lijf te ervaren; zonder dat je overigens als een wilde moet rondrennen als dat niet je aard is :hippie:

Het ritme door je lijf ervaren is ook het beste, heerlijk vind ik het ook met een strakke drummer, daar ga je écht beter van spelen. Zonder hulpmiddelen (metronoom, drummer, backing track) wil ik nog wel eens wat sloppy worden. :(

Death2AllButMetal
16 oktober 2010, 21:23
Ik was niet 100% serieus ;)



Het ritme door je lijf ervaren is ook het beste, heerlijk vind ik het ook met een strakke drummer, daar ga je écht beter van spelen. Zonder hulpmiddelen (metronoom, drummer, backing track) wil ik nog wel eens wat sloppy worden. :(

Definieer je lijf. Als je bedoelt je hersens, dan ben ervan overtuigd daar niet mee wegkomt als het ritmisch wat lastiger wordt.

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 21:29
Wat mij betreft: fysiek meedoen met het ritme. Tikken met de voet, meebewegen met het hoofd, voor mijn part kauwen op de maat. Dansen als het ware; al hoeft het aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar te zijn.
De hersenen doen ook mee; sommige gebieden maken volgens mij overuren bij muzikanten.

ShredTallicA
16 oktober 2010, 21:35
Mensen die een muziekinstrument spelen hebben sowieso een dikkere hersenstam ;) Volgensmij scoorden ze volgens onderzoek ook hoger op zowel taalkundige als rekenkundige testen.

En dat fysiek meedoen in het ritme is voor mij eigenlijk heel raar. Meestal als ik speel kom ik in een soort 'flow' waarin ik onbewust precies meetel.

Overigens wat ook meehelpt in je ritmegevoel is gewoon een nummer opzetten en dan met je voet meetikken. Daardoor is het mijne heel erg vooruit gegaan :)

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 21:39
Overigens wat ook meehelpt in je ritmegevoel is gewoon een nummer opzetten en dan met je voet meetikken. Daardoor is het mijne heel erg vooruit gegaan :)

+++ :ok:

Ook meetrommelen met de handen of de vingers.

Death2AllButMetal
16 oktober 2010, 21:40
Dat is precies wat ik bedoel. Je kan het tempo mentaal wel ervaren, maar je hebt een fysiek ijkpunt nodig om het te kunnen handhaven. Althans, zo is mijn ervaring.

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 21:50
Het zou wel interessant zijn om eens wat muzikanten tijdens het spelen aan wat meetapparatuur te hangen. Mij zou het niets verbazen als allerlei biologische functies zich synchroniseren met het ritme van de muziek die ze spelen.
Zou daar onderzoek naar bestaan?
Ik las vandaag wel over onderzoek naar het vermeende 'Mozart-effect (http://www.nu.nl/wetenschap/2356426/nno-en-universiteit-testen-mozart-effect.html)'.

ShredTallicA
16 oktober 2010, 22:07
Ik denk dat de lichamelijke functies zich wel voor een deel aanpassen ja, dat gevoel heb ik zelf althans :chicken:

Death2AllButMetal
16 oktober 2010, 22:46
Ik verlies al snel controle over mijn lichamelijke functies als ik brown notes (http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note) in zestienden speel.

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 22:59
:seriousf:

Als die 'geluiden' tussen 5 en 9 Hz zitten is als beetje shredder je aanslagfrequentie hopelijk al hoger.

'Time Warp (http://www.youtube.com/watch?v=ojiPW0FAiik)' heeft eens een rappe drummer gefilmd en die kwam in een geconcentreerde roffel tot zo'n 20 HZ

Sleight
16 oktober 2010, 23:03
als ik eens eerlijk mag zeggen he, hoorde ik niets uit de maat ofzo (behalve dan 1x klein beetje rond 40 sec ofzo)
misschien wel omdat ik de solo niet ken, en omdat rock solos vaak uit gewoon maar wat random noten zijn (wees maar eerlijk, solos is gewoon vaak maar wat gepingel :p neemt niet weg dat het onwijs vet is :D )
over het algemeen heb ik echt wel een goed muziekaal gehoor, als er iets uit de maat is hoor ik het meteen
(even een note nog, er zaten wel een zooi foute bends in ja :p )

ShredTallicA
16 oktober 2010, 23:15
als ik eens eerlijk mag zeggen he, hoorde ik niets uit de maat ofzo (behalve dan 1x klein beetje rond 40 sec ofzo)
misschien wel omdat ik de solo niet ken, en omdat rock solos vaak uit gewoon maar wat random noten zijn (wees maar eerlijk, solos is gewoon vaak maar wat gepingel :p neemt niet weg dat het onwijs vet is :D )
over het algemeen heb ik echt wel een goed muziekaal gehoor, als er iets uit de maat is hoor ik het meteen
(even een note nog, er zaten wel een zooi foute bends in ja :p )

Hier ga je de fout in :chicken:

Meestal staat een solo wel in een bepaalde toonsoort en wordt er dan ook gebruik gemaakt van een bijpassende toonladder (of meerdere) die samen goed klinken. Alleen is het zo dat iemand die geen theoriekennis heeft niet weet wat hij speelt.

Sleight
16 oktober 2010, 23:23
ja dat weet ik
maar ik bedoel dus, wat random noten uit die toonladder gewoon op wat random momenten gespeeld met random hoogteverwisselingen, gewoon zodat het oor het goed vind klinken, maar wel binnen de toonsoort ja :p

heavy-metal-thunder
16 oktober 2010, 23:36
Jazeker! Wel eens naar Angus Young gekeken als hij speelt?

idd en Malcolm doet 8 stappen naar voor en evenveel naar achter

ShredTallicA
16 oktober 2010, 23:42
ja dat weet ik
maar ik bedoel dus, wat random noten uit die toonladder gewoon op wat random momenten gespeeld met random hoogteverwisselingen, gewoon zodat het oor het goed vind klinken, maar wel binnen de toonsoort ja :p

Zo random is het dus niet :mmmm: De toonladder verbindt als het ware alle noten met elkaar zodat je een mooiklinkend geheel hebt.


Sorry als ik wazig klink, het is laat :D

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 23:42
ja dat weet ik
maar ik bedoel dus, wat random noten uit die toonladder gewoon op wat random momenten gespeeld met random hoogteverwisselingen, gewoon zodat het oor het goed vind klinken, maar wel binnen de toonsoort ja :p

Lijkt me ook een misvatting. Bij veel 'bandjes' zal het opgaan. Bij goede bands zul je er structuur in kunnen ontdekken. Elke goede gitarist heeft, naar mijn idee, zijn eigen 'paadjes' door die toonladders, zijn eigen melodieën en manier om ze in het ritme te leggen.

@ heavy-metal-thunder:
Malcolm is de motor hè :blast:

Sleight
16 oktober 2010, 23:47
jaja ik snap hem wel ja :p
maar ik bedoelde dus, dat met een andere noot uit die toonladder het ook goed kan klinken, of meerdere andere noten, of een andere timing
en dat zie ik dus bij dit liedje, ik merkte niets van offbeat ofzo, omdat er dus gewoon ANDERE timing achter zit, waarvan ik dus niet hoor dat het niet klopt ofzo, omdat ik de solo niet ken

ShredTallicA
16 oktober 2010, 23:49
jaja ik snap hem wel ja :p
maar ik bedoelde dus, dat met een andere noot uit die toonladder het ook goed kan klinken, of meerdere andere noten, of een andere timing
en dat zie ik dus bij dit liedje, ik merkte niets van offbeat ofzo, omdat er dus gewoon ANDERE timing achter zit, waarvan ik dus niet hoor dat het niet klopt ofzo, omdat ik de solo niet ken

Prove it ;)

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 23:51
Luisteren dan (http://www.youtube.com/watch?v=NmqK0aXkHho)!

Op deze versie hoor je zelfs de metronoom vooraf.

Braddie
17 oktober 2010, 02:01
Kan 'ie niet gewoon met een drumbeat meespelen ofzo?
Dan wel in de stijl waarin je speelt natuurlijk, in dit geval dus een simpele rechttoe rechtaan rockbeat.
Ik bedoel, een metronoom is wel leuk hoor, maar het is mij in ieder geval nog nooit gelukt om iets goed te laten klinken en muziek te maken als zo'n ding meeloopt.
Ik heb het idee dat er vooral technisch wat betreft fretboard coordinatie en picking techniek nog het een en ander ontbreekt, volgens mij vandaar ook dat hij in sommige passages zowel te snel als te langzaam is.
Het ergste vind ik echter nog de bends, het is werkelijk niet om aan te horen zeg, dit is echt een van de verschrikkelijkste gitaarsolo's die ik sinds lange tijd gehoord heb.
Niet lullig bedoeld, maar misschien heeft 'ie ook gewoon echt totaal geen talent voor of interesse in gitaarspelen?

Intresse in gitaarspelen heeft hij, z`n gitaarheld is Slash, hij heeft dan ook een Les Paul(van Motion weliswaar) Talent voor gitaar spelen denk ik niet eigenlijk, het is dat hij al 3,5 jaar op les zit, maar verder weet ik het eigenlijk niet.


De versie van SCOM die ik gebruikt heb had overigens een metronoom vooraf(bij het intro)

Tristan
17 oktober 2010, 10:59
Om iemand iets te leren als diegene iets niet snel oppikt is erg lastig, maar de grootste kans heb je nog als dan de omstandigheden optimaal zijn.
Helaas zijn de optimale omstandigheden voor iedereen weer anders, maar in principe is het gewoon het kwartje dat moet vallen.
Met name ook bij zijn bends, als 'ie dat op een gegeven moment echt gaat horen dan kan 'ie er pas echt wat aan doen.
Hebben jullie al eens samen die solo gespeeld?
Daarnaast blijf ik erbij dat het voor het timing probleem erg handig zou zijn om te oefenen met een kale drumbeat.
In ieder geval telkens nieuwe invalshoeken blijven proberen zou ik zeggen.

Squier4ever
17 oktober 2010, 11:22
Kan 'ie niet gewoon met een drumbeat meespelen ofzo?
Dan wel in de stijl waarin je speelt natuurlijk, in dit geval dus een simpele rechttoe rechtaan rockbeat.
Ik bedoel, een metronoom is wel leuk hoor, maar het is mij in ieder geval nog nooit gelukt om iets goed te laten klinken en muziek te maken als zo'n ding meeloopt.
Ik heb het idee dat er vooral technisch wat betreft fretboard coordinatie en picking techniek nog het een en ander ontbreekt, volgens mij vandaar ook dat hij in sommige passages zowel te snel als te langzaam is.
Het ergste vind ik echter nog de bends, het is werkelijk niet om aan te horen zeg, dit is echt een van de verschrikkelijkste gitaarsolo's die ik sinds lange tijd gehoord heb.
Niet lullig bedoeld, maar misschien heeft 'ie ook gewoon echt totaal geen talent voor of interesse in gitaarspelen?

Eensch, eensch, eensch. Het klinkt echt dramatisch als je het mij vraagt.

Braddie
17 oktober 2010, 11:36
Om iemand iets te leren als diegene iets niet snel oppikt is erg lastig, maar de grootste kans heb je nog als dan de omstandigheden optimaal zijn.
Helaas zijn de optimale omstandigheden voor iedereen weer anders, maar in principe is het gewoon het kwartje dat moet vallen.
Met name ook bij zijn bends, als 'ie dat op een gegeven moment echt gaat horen dan kan 'ie er pas echt wat aan doen.
Hebben jullie al eens samen die solo gespeeld?
Daarnaast blijf ik erbij dat het voor het timing probleem erg handig zou zijn om te oefenen met een kale drumbeat.
In ieder geval telkens nieuwe invalshoeken blijven proberen zou ik zeggen.

We spelen weleens samen die solo ja.
Alleen is het lastige dat ik bij het begin(Zonder Wah) dat beter speel dan hij... maar dat hij me daarna(met wah) speel technisch helemaal inmaakt..

lollol
17 oktober 2010, 13:02
We spelen weleens samen die solo ja.
Alleen is het lastige dat ik bij het begin(Zonder Wah) dat beter speel dan hij... maar dat hij me daarna(met wah) speel technisch helemaal inmaakt..

Ff oefenen, en als je dan beter bent (Kan niet heeeel lang duren;)) kan je daarna op hem zeiken zoveel je wilt:hippie:

Sleight
17 oktober 2010, 14:13
ja ik hoor die originele versie ook gewoon op de maat hoor...
het is natuurlijk zo dat er niet steeds iets herhaald word, bij riffs weet je dat het begin van de riff samenvalt met een punt op de drumbeat, maar bij een solo is die herhaling er niet, en als er wel iets herhaald wordt is dat vaak ook gewoon niet op de beat (bij tappen enzo)

ShredTallicA
17 oktober 2010, 16:22
@Sleight:

Ik begin me nu af te vragen of je aan het trollen bent.. :dontgeti:

aaronstonebeat
17 oktober 2010, 16:39
ja ik hoor die originele versie ook gewoon op de maat hoor...
het is natuurlijk zo dat er niet steeds iets herhaald word, bij riffs weet je dat het begin van de riff samenvalt met een punt op de drumbeat, maar bij een solo is die herhaling er niet, en als er wel iets herhaald wordt is dat vaak ook gewoon niet op de beat (bij tappen enzo)

Maar dat een hoop tonen niet op de beat zitten, wil niet zeggen dat ze zomaar willekeurig in de tijd gespeeld worden; ze zitten dan op de helft van een tel, een derde, een kwart etc. Ook als het snel gaat; als het goed is toch.

Die eerste run met de wah-wah aan in SCOM hoort in zestienden gespeeld te worden. Vergelijk eens hoe Slash dat speelt en hoe het in het hier besproken geval gebeurt.

Sleight
17 oktober 2010, 16:56
pfff ik snap het ff niet maar ik hou me wel erbuiten
voordat straks weer iedereen kwaad op mijn word >.>

ShredTallicA
17 oktober 2010, 17:06
Waar worden we boos op je, nergens toch? :)

Weet je wat je moet doen, een paar (of veel) solo's van gitaristen die je aanspreken gaan bestuderen. Echt letten op nootkeuze en nootduur en dergelijke. Dan zul je zien dat het allemaal niet zo willekeurig is maar heel intelligent in elkaar steekt :cheerup:

Sleight
17 oktober 2010, 21:36
nouja, gitaristen die mij aanspreken zijn alleen de betere, dus ook met moeilijkere solos :p
maar ik zal eerst toch maar eens iets van toonladders moeten geen leren enzo, want wat ik tot nu toe doe is gewoon tabs spelen
en waar mensen boos op mij worden is zon 25% van de topics waarin ik iets post, en daar dreeg deze ook 1 van te worden :p

ShredTallicA
17 oktober 2010, 21:50
Zo snel worden mensen niet boos hier volgensmij ;) En met tabs meespelen in niet erg hoor, ik ben er zelf ook schuldig aan. Puur uit luiheid gebruik ik ze nu wel steeds minder, beetje bij beetje.

Maar als je qua theorie een beetje wil beginnen zou ik de lessen van Jeroen in dit subforum doornemen, stuk voor stuk. Ik zou ze alleen niet allemaal tegelijk doornemen, gewoon 1 doen en dan laten inzinken en na een tijdje weer verder.

Edit:
Maar vertel eens, welke gitaristen spreken jou aan? :D

Sleight
17 oktober 2010, 22:09
randy rhoads toch wel als meeste
ik bedoel, als gitarist moet je 1 voorbeeld hebben, en hij is fakking vet :p
ook ted nugent, joe satriani, en dat was het zon beetje kwa namen
voor de rest speel ik van alles wat, van de meeste bands kan ik 1 a 2 liedjes spelen, of helemaal geen natuurlijk :p
ik vind het leuker om me niet zo te beperken tot 1 genre, ik vind 60s rock soms helemaal geweldig, soms heb ik zon punkrock bui, dan weer indie rock, en soms ook wel eens beetje metal

maargoed, solos van die 3 gitaristen die ik genoemd heb zijn nou ook weer niet de makkelijkste die ik gezien heb :p