PDA

View Full Version : Les pauls en elementen... Ik zoek tips :)!



Lexvandoef
15 oktober 2010, 23:54
Oke, na de vorige minimeet ben ik alweer tot de conclusie gekomen dat mijn beide les pauls echt goed zijn, maar dat de pickups die er in zitten gewoon niet zo mijn smaak/niet enorm goed zijn.

Wat heb ik: 1x een les paul (orville by gibson) met humbucker, classic 57's in dit geval.
En 1x een les paul (gibson gem) met p90's.

Wat vind ik er niet goed aan: Vooral de brugelementen van beide gitaren missen veel power, klinkt in beide gitaren nogal zwakjes en laf, geen ballen. De neck humbucker klinkt op zich wel oke, maar teveel een deken over de sound en een apart soort midden/honkerigheid die er niet uit gaat.

Wat zoek ik: Qua humbuckers een low/medium output setje, absoluut geen high-gain. Brugelement mag lekker vet, een goeie beuk hebben maar niet overdreven. Neck: lekker open, veel clarity en definitie. Maar alweer wel vet.
Qua p90's alweer een goeie beuk in de brug en mag wel ranzig klinken, zoals een p90 moet klinken dus :) Niet te netjes. Neck p90 houd ik. (meet 7,6 kOhm)

budget en merken: Geen GFS meuk of andere supercheape dingen (no offence), gibson pickups zie ik ook niet zitten (heb ik nu al). Hoeft geen superdure boetiek 'kijk mij eens 500e pickups hebben' te zijn, maar wel goeie kwaliteit. Zeg maar zo'n 160 - 200e voor een setje humbuckers en 80-100e voor 1 brug p90.

Maar wat wil ik dan wel? Ik hoor graag jullie tips en suggesties!

TimoSomers
16 oktober 2010, 00:03
Ik zweer bij Dimarzio Superdistortion in mijn les pauls.
Die zijn wel high output maargoed, mocht je ooit de kans hebben een LP met die shit te proberen raad ik dat toch ff aan.
Het is namelijk geen modderige high gain shit, het is bijtende, brullende vette shit.

Tristan
16 oktober 2010, 00:56
Lex, probeer anders die Sheptones van Mitch ook eens.
Verder zou ik op basis van onze laatste meeting aan die Fralin RS set gaan denken, dat zijn echt de beste pups die ik tot nu toe gehoord heb.
Wat betreft de P90 is het een stuk moeilijker want Gibson P90's zijn normaal gesproken toch niet de meest brave pups, Duncans vallen daarmee al af en Fralins ook, dus dan zou ik toch richting Lollar of misschien Haeussel gaan kijken denk ik.
Nog wat ideetjes wat betreft humbuckers; Bareknuckle, Haeussel, Kloppmann, Lollar, Fralin RS (set), Nordstrand NVH (brug), Seymour Duncan Seth Lover (brug)

Thomk
16 oktober 2010, 08:56
Pearly gates!!!! semyour duncan baby!

macwilliams
16 oktober 2010, 10:37
Pearly gates!!!! semyour duncan baby!

Seymour duncans.

Orpheo
16 oktober 2010, 11:28
de hals: pearly gates of de dean dimetime (aub, laat je niet misleiden door de specs van de dimetime, dat ding is een vintage voiced rock'n'roll beest!)

de brug: dean mountain of tone. punt. die is perfect voor jou.

De seth lover is te mild en bijterig, heb je totaal niet nodig in die gitaar.

de air norton in de brug en hals zou ook kunnen, maar is met high gain (op je amp dus!) een tikkie compressed. meer dan de pearly gates, om er maar een te noemen.

loop met een flinke boog om de duncan customs heen, dat is niet jou ding denk ik zo (hoewel de custom5 wellicht wat is, maar die is redelijk volvet op de heupen, zeg maar :P )

dimetime en de mountain of tone, das jou ding.

Mitch
16 oktober 2010, 12:18
Als je het halselement van de Standard zou houden dan is een Mule denk ik een goede match op de brug. Als het 'lichter' mag is die Sheptone set inderdaad ook nog een optie, maar dan wordt het totale karakter wel wat anders. Ik vermoed dat je de openheid wel waardeert maar dat het iets steviger mag? Anders ben je vrij om ze te proberen als ze uit Tristans 335 zijn verwijderd.
P90 voor de brug van de GEM, moeilijk hoor. De SD types kon ik vroeger wel waarderen maar zijn toch een tikkie meer dichtgesmeerd en onze smaak kennende is dat niet wat je wil. De combinatie van genoeg output maar ook definitie blijft lastig. De Nordstrand die ik had in de De Gier was echt waanzinnig maar heb ik destijds niet bij de brug gehad natuurlijk. Qua prijs/kwaliteit ben ik ontzettend onder de indruk van Curtis Novak, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar nog niet de P90 van ken. Maar alle beschrijvingen op de site zijn in mijn ervaring ontzettend accuraat, zoals BKP dat ook zo goed doet.

Nielsje
16 oktober 2010, 13:05
Anders ben je vrij om ze te proberen als ze uit Tristans 335 zijn verwijderd.

Wel ja, weer een minimeet? LP's zijn makkelijker om aan te werken :)


P90 voor de brug van de GEM, moeilijk hoor. De SD types kon ik vroeger wel waarderen maar zijn toch een tikkie meer dichtgesmeerd en onze smaak kennende is dat niet wat je wil. De combinatie van genoeg output maar ook definitie blijft lastig. De Nordstrand die ik had in de De Gier was echt waanzinnig maar heb ik destijds niet bij de brug gehad natuurlijk. Qua prijs/kwaliteit ben ik ontzettend onder de indruk van Curtis Novak, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar nog niet de P90 van ken. Maar alle beschrijvingen op de site zijn in mijn ervaring ontzettend accuraat, zoals BKP dat ook zo goed doet.

Ik heb mijn nieuwe stacked P90 (nog steeds) niet ingebouwd, maar ik ben heel benieuwd hoe die mij (en jullie) bevalt.

Lexvandoef
16 oktober 2010, 13:57
Thnx guys! Deze input is enorm handig!

Ik kreeg net van iemand een mailtje dat ik een setje bareknuckle black dogs over zou kunnen nemen. Iemand daar ervaringen mee? Jij hebt ze toch in je ibanez lp gehad Mitch?

@tristan,niels,mitch die sheptones een keertje proberen lijkt me ook een goed idee trouwens!

Mitch
16 oktober 2010, 14:03
Inderdaad. Zebra setje, erg leuk. Ze zitten in de iets pittigere hoek. Compressten in die gitaar net een tikkie teveel voor mijn smaak. Gesplit klonken wel erg goed trouwens, al zat er een erg groot verschil in helderheid. De splitstanden waren dus prima bruikbaar maar de tonepots moesten dan weer drastisch meer worden dichtgedraaid. Twee handelingen voor een splitsound... niet zo handig live.
Maar als humbucker: sound prima, heb mijn twijfels over de dynamiek.

thierry1982
16 oktober 2010, 14:26
Thnx guys! Deze input is enorm handig!

Ik kreeg net van iemand een mailtje dat ik een setje bareknuckle black dogs over zou kunnen nemen. Iemand daar ervaringen mee? Jij hebt ze toch in je ibanez lp gehad Mitch?

@tristan,niels,mitch die sheptones een keertje proberen lijkt me ook een goed idee trouwens!

Misschien dat dit wat voor je is: http://www.bg-pups.com/hb.html

Erg veel mensen op het HC forum zweren erbij en ik ben erg tevreden met mijn Rockwind A3 tele pickups van deze knakker.

Lexvandoef
18 oktober 2010, 10:52
Inderdaad. Zebra setje, erg leuk. Ze zitten in de iets pittigere hoek. Compressten in die gitaar net een tikkie teveel voor mijn smaak. Gesplit klonken wel erg goed trouwens, al zat er een erg groot verschil in helderheid. De splitstanden waren dus prima bruikbaar maar de tonepots moesten dan weer drastisch meer worden dichtgedraaid. Twee handelingen voor een splitsound... niet zo handig live.
Maar als humbucker: sound prima, heb mijn twijfels over de dynamiek.

Hmm, oke, splitten wil ik ze sowieso niet, dus dat is geen probleem voor mij. Ietsie pittiger is ook weer niet zo erg, maar teveel compressie vind ik niet zo lekker nee...
Ik twijfel...

Ik moet trouwens zeggen dat de brug p90 misschien nog wel even mag blijven, heeft weliswaar minder output en klinkt ietsie minder vet daardoor, maar hij heeft wel zijn charmes...

marc_o
18 oktober 2010, 11:52
Qua P-90's
Seymour Duncan vintage bij de hals, Seymour Duncan Custom bij de brug, dan heb je ballen. Simpel en goed.

E-J
18 oktober 2010, 12:57
Hoi Lex,

Ik zou een aantal kleinere pickupbouwers je eisen doormailen. Voor de verandering kan ik BG Pickups (http://www.norcalguitars.com/p90.html) aanraden. Hele aardige kerel, die bouwt wat je wilt. Ik heb singlecoils en PAF humbuckers van hem gehad en dat was gewoon erg goed spul (al helemaal voor de prijs). Voor een P90 zou ik zéker bij hem even aankloppen! Als je lid wordt van het Harmony Central forum krijg je nog een aardige korting en je hoeft geen invoerrechten te betalen. Mocht ik een gitaar met P90's hebben komen daar meteen BG's in... in mijn Les Paul zaten al Antiquities anders zou hetzelfde gelden.

Voor humbuckers... wil je een PAF achtig geluid of iets met meer output? PAF's klinken over het algemeen vrij helder en ik weet niet of dat is wat je zoekt (hetzelfde geldt overigens voor Tristan).

Lexvandoef
18 oktober 2010, 13:22
@Emiel: thnx voor de tip! Ik ben trouwens al aangemeld bij het HC forum maar doe er nooit echt wat. Hoe zou ik dat moeten regelen dan? :) (Je mag ook ff pmmen daarover). Tsja, wat zoek ik, humbuckers met een mooie gedefinieerde complexe open toon die flink duwt, ballen heeft en dynamisch is. :) Goeie PAF achtige zit ik dan wel goed volgens mij. Wel jammer dat ik die BG pups niet kan testen vooraf, dat houdt me wel enorm tegen.

@Marc: thnx! Die SD p90's werden me ergens weer afgeraden maar ik zal er zeker eens naar kijken.

Moeilijk hoor, al die keuzes...

E-J
18 oktober 2010, 13:44
@Emiel: thnx voor de tip! Ik ben trouwens al aangemeld bij het HC forum maar doe er nooit echt wat. Hoe zou ik dat moeten regelen dan? :) (Je mag ook ff pmmen daarover). Tsja, wat zoek ik, humbuckers met een mooie gedefinieerde complexe open toon die flink duwt, ballen heeft en dynamisch is. :) Goeie PAF achtige zit ik dan wel goed volgens mij. Wel jammer dat ik die BG pups niet kan testen vooraf, dat houdt me wel enorm tegen.

@Marc: thnx! Die SD p90's werden me ergens weer afgeraden maar ik zal er zeker eens naar kijken.

Moeilijk hoor, al die keuzes...

Heel simpel, je zegt dat je lid bent van het HC forum en dan zal 'ie je korting geven, meer hoeft niet!

Ik zou in jouw geval dan kijken voor een PAF achtige humbucker met in de brug flink overwound voor die extra ballen (toch wel minimaal 9k ofzo). Ik ben tevreden met de Antiqities in mijn Les Paul maar megaveel output hebben ze niet, misschien net wat te weinig voor jou.

Er zijn de laatste tijd zoveel goede pickupbouwers dat het predikaat 'smaak' het belangrijkste is. Daarom zou ik kijken naar een kleinere bouwer en daar uitgebreid mee babbelen :)

marc_o
18 oktober 2010, 15:44
@Marc: thnx! Die SD p90's werden me ergens weer afgeraden maar ik zal er zeker eens naar kijken.

Moeilijk hoor, al die keuzes...

Nou en? Ik raad ze toch aan? Wie is er hier nou The King of Big Fat Motherfokking Tone? Juist, dat ben ik, dus je weet wat je te doen staat.:blast:
Ik heb ze nu een jaar of 6 en het zijn superelementen....in mijn Zwier althans.:ok:

marc_o
18 oktober 2010, 15:45
Hoi Lex,

Ik zou een aantal kleinere pickupbouwers je eisen doormailen. Voor de verandering kan ik BG Pickups (http://www.norcalguitars.com/p90.html) aanraden. Hele aardige kerel, die bouwt wat je wilt. Ik heb singlecoils en PAF humbuckers van hem gehad en dat was gewoon erg goed spul (al helemaal voor de prijs). Voor een P90 zou ik zéker bij hem even aankloppen! Als je lid wordt van het Harmony Central forum krijg je nog een aardige korting en je hoeft geen invoerrechten te betalen. Mocht ik een gitaar met P90's hebben komen daar meteen BG's in... in mijn Les Paul zaten al Antiquities anders zou hetzelfde gelden.

Voor humbuckers... wil je een PAF achtig geluid of iets met meer output? PAF's klinken over het algemeen vrij helder en ik weet niet of dat is wat je zoekt (hetzelfde geldt overigens voor Tristan).

Invoerrechten en lid zijn van het HC-forum hebben erg weinig met elkaar te maken.

Orpheo
18 oktober 2010, 16:06
Nou en? Ik raad ze toch aan? Wie is er hier nou The King of Big Fat Motherfokking Tone? Juist, dat ben ik, dus je weet wat je te doen staat.:blast:
Ik heb ze nu een jaar of 6 en het zijn superelementen....in mijn Zwier althans.:ok:

die tele van je, met dat lekker vlotte halsje, korina body?

ja maar das dan niet eerlijk die gitaar schopt kont niet te zunig. zelfs bij mij klonk dat ding te gek!

marc_o
18 oktober 2010, 16:59
die tele van je, met dat lekker vlotte halsje, korina body?

ja maar das dan niet eerlijk die gitaar schopt kont niet te zunig. zelfs bij mij klonk dat ding te gek!

Yep, dat is die gitaar. Simpel van opzet, kwaliteitshout, goede elementen en je bent al een heel eind.
Profiel van de hals heb ik min of meer laten shapen naar m'n Musicman Van Halen.

Lexvandoef
20 oktober 2010, 16:18
@Ej/Emiel: In jou lp zitten antiquity's he? Hoe bevallen die? Ze klonken fijn toen ik ze in je lp hoorde.

Lexvandoef
15 december 2010, 17:55
Oke, maar even een update van deze kant:

Ik heb nieuwe elementen!

Het is een setje Sheptone Tribute Pafs geworden.

Mijn lp is er behoorlijk van opgeknapt, het hals element heeft veel meer definitie en een mooie helderheid gekregen, de lage hebben nog wel iets van dat dikke wollige, maar dan juist weer wel lekker en niet in de weg zittend, itt de 57's. Brugelement is ook goed opgeknapt, maar wel een beetje maf. Clean istie lekker, maar lijkt misschien een beetje dun. Met overdrive is het ineens heel anders, lekker dikke sound, niet schel of fel, maar een mooi vet midden en een fijne dikke feel er aan, super maf, maar lekker! Tussenstandje is ook erg lekker, nog een stukje snappier dan het hals element, je zou er bijna funk van spelen ;)

Ik ben happy :), het enige is nog dat ze nieuw zijn en te hard glimmen ;)

E-J
16 december 2010, 15:15
Goed om te horen dat je je geluid hebt gevonden! Ik vond dat er al weinig mis was met je Orville, nu is het waarschijnlijk nog nét dat tikkeltje beter. Echt veel verschillen vond ik overigens niet tussen de Les Pauls op de meeting zitten... :)

Nielsje
16 december 2010, 15:39
Die van jou had ruis :D

Lexvandoef
20 december 2010, 11:07
Goed om te horen dat je je geluid hebt gevonden! Ik vond dat er al weinig mis was met je Orville, nu is het waarschijnlijk nog nét dat tikkeltje beter. Echt veel verschillen vond ik overigens niet tussen de Les Pauls op de meeting zitten... :)


Die van jou had ruis :D

:seriousf:

Lexvandoef
30 december 2010, 14:19
Oke, ik ga nu eerst ff een tijdje met deze humbuckers spelen, dus die queste is ten einde (voorlopig).

Nu ben ik nog op zoek naar een setje p90's voor in mijn andere lp, deze die er in zitten hebben echt heel erg veel output en klinken soms een beetje geconstipeerd. Ook kinkt de brug p90 een beetje dun.

Ik zoek voor deze gitaar dus:
- p90's
- neck: helder, glazig, vet minder output dan de huidige, maar viezer van klank de humbuckers in mijn andere lp.
- neck: dik, vet, rock en roll, viezig.

Iemand nog tips, behalve diegen die al eerder genoemd zijn?

Thnx!

E-J
30 december 2010, 15:12
Hoi Lexie,

Kijk ook even de waarden na van je potmeters, kan zijn dat deze verschillen. Je zou ze onderling ook kunnen verwisselen, de potmeters met de laagste waarde voor de brug pickups en met de hoogde de hals bv... zodat je wat meer balans uit je setje pickups haalt.

Ik heb geen andere ervaringen met P90s behalve die van Gibson zelf (prima sound maar teveel output inderdaad). Ik denk niet dat er nou zo mega verschil tussen al die verschillende bouwers gaat liggen en de meeste kunnen er twee maken naar jouw precieze eisen. Zoals eerder gezegd heb ik zeer goede ervaringen qua singlecoils en humbuckers met BG pickups, die maakt hele fijne fijne pickups voor het geld. Aardige kerel ook. Ik ben nu op zoek naar een Gibson SG Classic met P90s (vroeger eenzelfde gitaar gehad) en mocht ik ooit nieuwe P90 pickups nodig hebben komt daar een setje BG's in... met wat meer power voor de brugpickup. Maar er zijn dus zoveel goede bouwers... ik kan je dus niets anders geven qua raad dan gewoon een aantal bouwers te mailen met jouw eisen en als het goed voelt een setje te kopen... :)

Wellicht hebben enkele leden van dit forum P90's met elkaar vergeleken, kan me een topic herinneren dat iemand Bareknuckles in een oude Les Paul geplaatst...

Fireburst
30 december 2010, 15:24
Tav EJ/Emiel : http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gibson-sg-classic-2008-83594870.html?qq=sg&pcpl=&list_cat=elektrische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Felektrische-gitaar

Lexvandoef
30 december 2010, 16:35
@EJ: thnx! Ik ga ff bij BG kijken, ik moet zeggen dat ik er meer voel op eerst een setje ergens te hebben gehoord/bespeeld, dan kan ik een wat betere inschatting maken hoe dat met mijn gitaar uit pakt. Maar ik ga eens neuzen.

Wat bedoel je trouwens met de pots? Ik weet wel dat de waardes wat kunnen verschillen en dat dat zich uit in meer/minder hoog en definitie, maar dat mijn probleem (te hoge output/niet meer mijn smaak) toch niet op kunnen lossen? Of zie ik iets over het hoofd?

E-J
4 januari 2011, 12:08
Je moet er niet meer achter zoeken :) Slechts dat het een setje pickups wat meer kan balanceren, ik heb eens voorbeelden gezien van een Gibson waarbij de ene potmeter 100k was en de ander 600k, dat kan best een verschilletje geven dat de ene pickup te donker en de ander te helder/pinnig is bv...

Ik zoek vrolijk met je mee naar pickups, die SG met P90s moet er binnenkort komen ...

Mitch
4 januari 2011, 20:43
Bij de GEMs is het probleem dat de set niet gecalibreerd is, dus omwisselen van de elementen gaat je niet veel verder helpen :listen:
Tussen de bouwers zit veel verschil hoor. Fralins wat sterieler en netter, Gibson erg wisselend maar bij de moderne vaak wat modderig (zeker hals) hoewel de dogear op mijn Junior weer verrassend open klinkt, maar goed. Bareknuckle één keer gehoord en vond ik ook erg goed, Nordstrand een tijdje gehad bij de hals en die was super in de balans tussen helder- en ranzigheid. Duncan is weer zo'n net niet verhaal als het iets opener moet kunnen klinken zoals Lex wil.
Had die Gem nou gouden hardware en dus ook goudkleurige schroefjes? Weet niet of iedere bouwer dat verkoopt...

Lexvandoef
18 februari 2011, 17:02
Inmiddels beschikt de GEM over nickel/staal kleurige hardware :D en ben ik dus ook op zoek naar die kleur schroefjes.

Inmiddels ben ik op zoek naar een mooi gedefinieerd, open, helder en een beetje ranzig neck element. De brug wordt wss een Bareknuckle p92 als dat door gaat. :)

Mitch
18 februari 2011, 17:19
O dat ding dat Harold te koop heeft? Dan zou ik zeggen: waarom geen andere BKP erbij als die je straks bevalt? Of eerst even deze combi luisteren? BKP heeft momenteel een andere lijn van P90s, ook tot behoorlijk helder. En als je écht helderheid nodig hebt zijn er ook nog bouwers die magnetische polen a la Fender in P90s bouwen. Fralin in ieder geval en ik dacht ook The Creamery en Curtis Novak. Maar of het dan nog een beetje combineert met een BKP92... weet niet precies hoe stevig hij is, maar lijkt me vrij pittig en modern.

Lexvandoef
18 februari 2011, 17:28
Gezien het karakter van de gitaar ga ik geen softe pussy er van maken, dus iets pittigs en moderns in de brug vind ik wel vet. Vandaar ook die bkp die Harold te koop heeft.

Qua neck moet het ook absoluut geen mietje worden (dat wassie namelijk niet zoals je hoorde ;)), maar wel open en veel definitie. Bij de neck wel liever minder output, grote output bij de neck vind ik vaak niet in meer volume, maar meer modder/laag en mid eindigen. Volume van de neckpickups ivm de brugpu vind ik vaak niet zo'n probleem, vaker dat de neckpu te hard klinkt tov de brug dan andersom.

Zag idd die Novak p90 met een Wide Range humbucker constructie, leek me best tof idd, ga eerst ff die bkp afwachten en dan zien. Kan dus zijn dattie voorlopig een beetje mank blijft ;), arme gitaar...

Wilde stiekem wel een 2dehands pickup op de kop tikken en lollars en fralins voor in de neck zie je redelijk vaak, iemand voorkeur voor de een of ander, vind die fralin pafs in jou lp echt te gek Mitch!

Ohja, het ziet er dus een stuk beter uit zonder de rare goude hardware... en hij is nu pickuploos :cheerup:

Tristan
18 februari 2011, 17:55
Die Fralin P90's vind ik niks, ze klinken op zich wel mooi, open en gedefinieerd, maar het klinkt gewoon niet als een echte P90, daarvoor is het veel te braaf en modern.
Dus ik zou zeggen, alleen als het echt heel open moet zijn en dat rauwe randje mag missen dan zou je het kunnen proberen in de halspositie, in de brugpositie zijn ze wat mij betreft sowieso kansloos.

Lollar P90's klinken volgens mij ook vrij open, maar hebben dan, van wat ik gehoord heb op clips, net wel dat rauwe randje, dus persoonlijk zou ik eerder daarvoor gaan.
Bareknuckle, Curtis Novak, Lollar of Nordstrand zou ik zelf als serieuze opties voor een P90 overwegen.

Mitch
18 februari 2011, 18:01
Ja, ik bedoelde ook de speciale versie, niet de normale P90 van Fralin, die is inderdaad vrij saai. Maar goed, zo heel erg open hoeft het geloof ik ook weer niet van Lex. En terecht, de gitaar is echt een rockbak.
Lang leve de nickel hardware trouwens, Lex ;)

Lexvandoef
18 februari 2011, 18:07
Hmmm, oke thnx voor de tips Mitch en Tristan, aan jullie heb ik nog es wat ;).

Ga wel ff kijken wat de 2dehands markt mij kan bieden de komende tijd qua neck p90's in het lollar/bkp/nordstand/novak vak :).

En nickel hardware is echt da bomb! Er kwam mooie hardware onder die lelijke kitscherige gouden laag vandaan... :cheerup::soinnocent:.

Midwolda
18 februari 2011, 18:14
Heb niet het hele topic gelezen en weet dus niet of het nog relevant is, maar...
komende week heb ik eindelijk tijd om een tweedehands maar zgan setje Seymour Duncan Phat Cat's
in m'n ouwe trouwe 1999 LP Studio Dot te schroeven. Dat wordt dan een Dot Special, toch? ;)
Eigenlijk om dezelfde reden als jij in je eerste post meldt: brug te braaf, hals te modderig.
Ik hoop er een meer evenwichtige, maar wel lekker krachtige bluessound uit te gaan halen.
De resultaten zal ik hier wel even melden. Ik ben benieuwd waar jij voor gaat!

macwilliams
18 februari 2011, 18:18
Lex,

Jij hebt dus ook zo'n gem. Hebben die allemaal zo'n dikke '50 neck?
Ik heb er binnenkort ook een en die is blind gekocht, ik weet eigenlijk niet eens wat ik moet verwachten. Dat is misschien niet het slimste wat ik ooit gedaan heb maar ach, het complimenteerd wel m'n verzameling studio's een beetje.

Lexvandoef
18 februari 2011, 18:28
Heb niet het hele topic gelezen en weet dus niet of het nog relevant is, maar...
komende week heb ik eindelijk tijd om een tweedehands maar zgan setje Seymour Duncan Phat Cat's
in m'n ouwe trouwe 1999 LP Studio Dot te schroeven. Dat wordt dan een Dot Special, toch? ;)
Eigenlijk om dezelfde reden als jij in je eerste post meldt: brug te braaf, hals te modderig.
Ik hoop er een meer evenwichtige, maar wel lekker krachtige bluessound uit te gaan halen.
De resultaten zal ik hier wel even melden. Ik ben benieuwd waar jij voor gaat!

In mijn humbucker les paul zit inmiddels een setje Sheptone PAF tribute pickups, heerlijke open gedefinieerde humbucker, super gebalanceerd maar heel erg vet. Erg blij mee.
Ben benieuwd wat je van die phat cats vind...


Lex,

Jij hebt dus ook zo'n gem. Hebben die allemaal zo'n dikke '50 neck?
Ik heb er binnenkort ook een en die is blind gekocht, ik weet eigenlijk niet eens wat ik moet verwachten. Dat is misschien niet het slimste wat ik ooit gedaan heb maar ach, het complimenteerd wel m'n verzameling studio's een beetje.

Die van mij heeft een redelijke dikke '50's neck ook, is volgens mij standaard, die van Nielsje heeft dat ook. Speelt wel erg comfortabel trouwens, nog problem voor die kleine stompige handjes van mij... :)

Mitch
18 februari 2011, 18:31
Ja, ook nummer drie die ik ken heeft een fifties nek.

macwilliams
18 februari 2011, 19:47
Lex, Mitch, bedankt.

Ik had er wel wat reviews op nageslagen maar het word niet overal gemeld.
En on topic,
Ik volg dit topic ook voor de elementen, als deze me niet bevallen wie weet.

svdijk
18 februari 2011, 20:30
Wat humbuckers betreft ben ik erg gecharmeerd van de Gibson Burstbucker 1 (hals) en 2 (brug) elementen.
Die zitten op m'n VOS Les Paul '57 Goldtop. Klinken lekker open en direct, het brugelement heeft veel laag, en hoog (klinkt breed) en blijft retestrak, ook bij high-gain instellingen. Het brugelement zingt, en klinkt clean ook erg mooi, wordt overigens niet modderig, zoals bij veel andere Gibson elementen wel het geval is.
Ik heb een set '57 classics liggen, en die klinken goed, maar zijn inderdaad wat netjes.
In m'n andere Les Paul (Classic, ook 'n custom-shop) zitten nu Seymour Duncan Slash elementen in.
Dit is ook een geweldige set, iets meer output als de Burstbuckers, maar ze klinken iets minder breed.
De magneten van al deze elementen zijn erg zwak, dus je kunt ze behoorlijk dicht naar de snaren afstellen, als je wat extra output wilt.

Wat erg belangrijk is zijn de potmeters, en dit geld zeker ook voor de '57 classic elementen.
Alle potmeters (volume en tone) moeten echt een waarde van 500K hebben!!! Hebben ze een lagere waarde, klinken ze gewoon niet!!

Mitch
18 februari 2011, 21:44
Misschien moet er weer even een duidelijke update komen dat je alleen nog P90 adviezen zoekt Lex :listen:

Lexvandoef
19 februari 2011, 00:43
Hahaha...

oke, UPDATE:

Ik ben al geslaag voor een setje humbuckers, heb mijn oude Classic '57's ingeruild voor een setje Sheptone PAF Tributes, lekker low output, veel definitie en balans en toch vet en gearticuleerd.


Ik ben dus nu alleen nog maar op zoek naar een open, gedefinieerde, vette, redelijk low output neck p90! :)

Als er iemand nog ideeën heeft die ik echt niet mag missen, spui hier! :)

toneblo
19 februari 2011, 06:46
Gibson P94.
Absolute shit!
MacWilliams heeft er een paar van mij!

Lexvandoef
19 februari 2011, 08:43
Die passen niet in mijn gitaar... ;)

toneblo
19 februari 2011, 08:57
sorry?
P94 is humbuckerformaat.. moet dan toch passen?

toneblo
19 februari 2011, 09:00
Die 94's doen wel precies wat je wilt, vette dikke romige maar toch gedefineerde sound, dik medium output.
vraag mac zijn bevindingen daarover ook eens..

Rinze
19 februari 2011, 09:44
Lex zoekt pups voor een LP Gem.

macwilliams
19 februari 2011, 10:27
Ik weet dat Lex P90 model elementen zoekt en niet bucker formaat maar over de P94 van gibson kan ik mijn mening wel neerzetten.

Het eerst heb ik ze gehoord in de LP van BassBlom en dat vond ik wel te gek klinken. Mooi rauw en bluesy en krachtig. Later nam ik de mijne van Toneblo over en ik heb ze in mijn sheraton gefrot en dat gaf het eerder genoemde geluid maar dan bombastischer maar ze zijn niet low output.

Lexvandoef
19 februari 2011, 14:10
sorry?
P94 is humbuckerformaat.. moet dan toch passen?

Ik ben al erg goed voorzien in de humbucker afdeling sinds 2 maandjes, ben nu nog op zoek naar een echte p90 voor in de neck van mijn andere les paul.

Lexvandoef
2 maart 2011, 21:36
Jeej, nog een update!

Ik heb inmiddels die Bareknuckle p92 in mijn les paul gem zitten.

Lekker! De brug beukt nu echt als nooit tevoren! Behoorlijk stevig geluid, met veel definitie en power. Je hoort echt nog die single coil stringdefinitie met enorm veel kloten. Zoalsie nu staat afgesteld vind ik hem ook niet high-output, wel stevig en ietsie modern, maar hij laat mijn 1 kanaals bakkie maar net ietsie meer oversturen dan mijn andere lp, met low output PAF's.

Heerlijke afwisseling van mijn andere lp op de brug. Nu nog op zoek naar een goeie neck pu :).

macwilliams
2 maart 2011, 23:05
Dus toch nog iets goeds gevonden? Misschien iets uit dezelfde stal?



Gefeliciteerd.

Lexvandoef
2 maart 2011, 23:14
Ja zat er ook al naar te kijken, even de komende tijd marktplaats in de gaten houden! :)

Mitch
3 maart 2011, 11:24
Dan mag -ie 'm wel eens van Marktplaats afhalen ;)
Cool dat 't zo bevalt! Niet té veel output dus, da's mooi.
Kleine off topic: voor mijn De Gier heb ik gezocht naar 'back to the roots' P90 bij de hals en hummie bij de brug en ik ben uitgekomen op Gibsons! P90 uit een R6 (met 7,8k) en een 70s T Top bij de brug. Rocken met dat ding! Ben benieuwd...

Lexvandoef
3 maart 2011, 13:58
Oke! Nice mitch! Hoe bevalt p90 in de neck? Vond diegene van gibson die ee bij mij in zacht te dichtgesmeerd.

Mitch
3 maart 2011, 14:00
Moet nog ingebouwd worden! Ik was blij verrast door de P90 in de Junior en zag dat deze 7,8k was dus ik durfde de gok wel aan.

Lexvandoef
3 maart 2011, 14:07
Ah oke, keep me posted!

macwilliams
3 maart 2011, 20:05
Maaaaaarrr!!!

Nu je de ultieme P90 hebt, ga je ons vermaken met een tenminste net zo een slecht opgenomen soundclipje zoals ik heb gedaan?

Dat is toch het minste.

Lexvandoef
17 maart 2011, 20:54
Haha, nee sorry, dat zou echt niet representatief zijn en niet echt te moeite waard.

@Mitch, al die pups ingebouwd? :)

Mitch
17 maart 2011, 22:16
Joh mac, dat je nou één keer een clipje hebt opgenomen hoef je dat toch niet elke keer aan andere forumleden te vragen :chicken: Blijf het toch totaal waardeloos vinden zolang je geen duidelijke "voor" en "na" clip kan maken en al helemaal niet met een normale cam mic, maar goed.
Anyway, helaas Lex, het is nog heel even geduld. Ik was zo bijdehand om een soapbar chromen kapje te bestellen voor de P90. Maar de oude slagplaat was gesneden op een dogear... en die zijn dus groter... En aangezien een nieuwe slagplaat snijden nogal veel werk is, moest ik dus een dogear kapje bestellen. De oude was kwijt. En die nieuwe is nog niet binnen, maar de gitaar staat al wel bij zijn maker, dus het gaat niet lang meer duren!

Lexvandoef
7 juli 2011, 12:06
Oke, de zoveelste update :)

Gisteren eindelijk een lollar 5% underwound neck p90 binnen gekregen en ook gelijk geinstalleerd.

Jeej wat lekker, inderdaad erg open en helder, lekkere definitie en volle gebalanceerde klank. Niets van modderigheid of dichtslaan te bekennen! Lekkere combi ook met de Bareknuckle die er in zit, komen qua output goed overeen zo :)

Dit wordt hem voorlopig wel ff... ;)

Mitch
7 juli 2011, 14:41
Congratz!!

lespaulnmarshall
7 juli 2011, 16:28
Pearly Gates zijn erg gaaf als je een PAF geluid zoekt. Als je meer output wilt, wat dacht je van een JB in de brug en een 59' in de neck? Ook kun je een kijkje nemen op de website van Bare Kunckle, duur, maar zeker het geld waard. Top of the line van de huidege productie pickups.Kijk een naar de pickups onder het kopje 'vintage hot'.

Orpheo
7 juli 2011, 17:46
Pearly Gates zijn erg gaaf als je een PAF geluid zoekt. Als je meer output wilt, wat dacht je van een JB in de brug en een 59' in de neck? Ook kun je een kijkje nemen op de website van Bare Kunckle, duur, maar zeker het geld waard. Top of the line van de huidege productie pickups.Kijk een naar de pickups onder het kopje 'vintage hot'.

dat is ook weer zo'n gerucht dat bareknuckle zo super te gek is. ja, voor singles en p90's, maar dan heb je ook anderen, zoals fralin die superspul maken.

de pickups van BKP worden gepropageerd als scatterwound, maar dat is niet waar. het is een scatterpatroon, maar niks scatterwound. das flauwekul. Op de leesona-winders van seymour duncan heb je scatterwound pickups. en dat zijnnnnn de alnico2pro, seth, pearly, '59 en antiquity! die zijn echt scatterwound, omdat die krengen geen automatische draadinvoer hebben. overigens, die leesona's, die komen uit kalamazoo, bij een bedrijfje genaamd Gibson vandaan. Die luitjes schenen de eerste humbuckers te maken ;)

BKP haalt overigens z'n koperdraad bij dezelfde leverancier als Seymour Duncan. het grootste verschil is dat BKP assymetrische spoelen heet, en duncan symmetrisch. daarom klinkt een BKP vaak wat breder en dynamischer.

Lexvandoef
7 juli 2011, 17:50
Pearly Gates zijn erg gaaf als je een PAF geluid zoekt. Als je meer output wilt, wat dacht je van een JB in de brug en een 59' in de neck? Ook kun je een kijkje nemen op de website van Bare Kunckle, duur, maar zeker het geld waard. Top of the line van de huidege productie pickups.Kijk een naar de pickups onder het kopje 'vintage hot'.

Als je het hele topic leest zie je dat ik al een tijdje een setje sheptone paf tributes heb gekocht voor mijn humbucker lp. :)
Bareknuckle ken ik ook ja, zit in de brug van mij p90 lp... :)