PDA

View Full Version : kaarsrechte neck holzetten



rebulie
15 oktober 2010, 21:55
hallo,
Ik heb een allparts neck op een samenstel stratocaster.
Probleem is dat ik de hals een beetje hol wil stellen, maar ik kan hem met de trussrod wel bol trekken, maar niet hol.
Als ik de truss los draai komt de neck kaarsrecht te staan, daarna komt de halspen los te "hangen", maar de neck gaat niet verder.
Is er een truc om dat toch voor elkaar te krijgen?

Thiez
15 oktober 2010, 22:02
als je truss los zet en de snaren er gewoon op hebt zitten. Gaat hij dan niet in verloop van tijd wat holler staan?

rebulie
15 oktober 2010, 22:06
als je truss los zet en de snaren er gewoon op hebt zitten. Gaat hij dan niet in verloop van tijd wat holler staan?

Nee, ik heb de hals al een paar jaar en heb de actie altijd wat hoger gehouden om fretbuzz tegen te gaan.
Ik heb de trussrod altijd losvast gehad. Nog losser en dan ben ik bang dat hij zou gaan rammelen.

barno
15 oktober 2010, 22:39
zwaardere setje snaren opzetten.

trouwens, een rammelende truss rod is niet echt een ramp, vervelend wel, maar zolang je het niet hoort door een amp, is er geen probleem

rebulie
16 oktober 2010, 00:11
zwaardere setje snaren opzetten.

trouwens, een rammelende truss rod is niet echt een ramp, vervelend wel, maar zolang je het niet hoort door een amp, is er geen probleem

neenee, ik wil er wel op blijven spelen.
Een rammelende truss rod is een ramp voor de sustain van je gitaar....:stop:

Hedge
16 oktober 2010, 08:17
In de hals zit een single action rod. Je kunt de hals dus niet boller stellen, daar heb je een dual action rod voor nodig. Dikkere snaren is dan vaak de oplossing.
Er zijn ook hitte bankjes, waar je de hals in een ander vorm kunt dwingen, maar dan zul je een professionele bouwer moeten zoeken.

Javaca
16 oktober 2010, 09:58
Als hij echt niet om wil kun je de hals iets naar achteren zetten en de frets vlakken. Als je hem dan terug zet krijg je een holling in het virtuele vlak van je frets...

gengar
16 oktober 2010, 11:32
Laatste opmerking zou ook mijn aanpak zijn indien de frets voldoende hoog zijn. Dat is zo gebeurd.

no 1 hops
16 oktober 2010, 11:52
je zou hem ook in een holling kunnen forceren met een paar blokjes en lijmklemmen.
ik gebruik die methode wel eens voor een hals die juist niet genoeg tegenwerking kan geven aan de snaren, zelfs niet met de trussrod aangedraait en te hol gaat staan.

ik forceer hem dan met losse trussrod in een backbow, draai dan de trussrod aan in de hoop dat die hem daarin houd.
snaren erop en dan evt de trussrod losdraaien.

in jouw geval zou het dus andersom moeten.

aan de andere kant zou ik als ik die hals nieuw had gekocht allparts vragen voor een andere.

rebulie
16 oktober 2010, 18:57
Bedankt voor de reacties.
Tja, 't was een B-keus van ebay en dat gaat altijd wel goed, alleen deze dus niet helemaal.
De suggestie van Javaca lijkt mij idd nog een mogelijkheid. Erg veel valt er aan de vintage fretjes natuurlijk niet te vlakken.

no 1 hops
17 oktober 2010, 11:43
de optie die ik noemde heeft ook het in jouw geval positieve gevolg dat je dus de toets ten opzichte van de frets dwingt in die positie te 'kunnen' komen waardoor je de mogelijkheid kunt krijgen dat de hals uit zichzelf ook makkelijker in die positie kan komen.

het is juist het tegengestelde wat ik hopelijk binnen kort ga doen met een hals die juist die al hol staat uit zichzelf en met de trussrod vol aangespannen niet recht wil worden.

doordat ik andere (jumbo) frets ga plaatsen hoop ik de hals stijver te maken omdat de frettand/baard dikker is.
al die frets drukken dus het stuk fretboard meer van elkaar weg.

bij jouw is het juist dat je het fretboard in wil drukken/persen om die bocht wel te kunnen maken.

hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd