PDA

View Full Version : Roland Cube: Wat is het verschil tussen een 15x, 20x en 30x?



Dancing Lobster
15 oktober 2010, 15:04
Ohai,

Ik ben niet tevreden van mijn huidige sound, en dat ligt vooral aan men versterker. Gisteren tijdens de gitaarles heb ik me gitaar aangesloten op een Roland Cube 30X, en dat klonk meteen een heel stuk beter :rockon:

Echter vind ik zon 30x redelijk duur, zeker in vergelijking met een 20x en een 15x. Nou vraag ik me af wat eigenlijk het verschil is tussen die modellen? Is er echt een groot verschil in geluid, of niet?

En welke zouden jullie aanrader voor een beginner, die voorlopig alleen nog maar basisakkoorden speelt, maar nu wel met barrés en toonladders aan de slag gaat gaan? :makeup:

terrasbeest
15 oktober 2010, 15:50
http://www.roland.com/products/en/goPrd.cfm

( btw: de 15 is speelgoed ).

Izegrim
15 oktober 2010, 15:57
Ik zelf heb inmiddels 2 jaar een 20X en deze heeft de plaats ingenomen van een 50W buizencombo en ik heb er geen moment spijt van. Dit kan nooit je bandversterker zijn, maar als oefenversterker kent hij naar mijn mening geen gelijke. Pluspunten zijn de versterkermodellen, powersqueeze en het formaat. Dit formaat neem je nog mee achterop de fiets of in de bus. De 30X vind ik alweer te groot. Er staat hier een 120W halfstack en die doet niks. De 20X gebruik ik dagelijks.

Verschillen? Zie de website. De 15X vind ik niet lekker klinken, de 20X wel en de 30X klinkt nog net wat beter met wat meer mogelijkheden. Ik zou voor weinig geld een 20X van marktplaats slepen en dan gauw doorsparen voor een repetitie-/gigversterker erbij.

Guitarleon
15 oktober 2010, 17:33
ik heb sinds kort een 80x, deze is ronduit geweldig. Waar de 30x vaak net te kort schiet qua power in een bandsituatie, kan een 80x makkelijk mee (en eroverheen!) ook heeft deze meer mogelijkheden om te schakelen. Je kan een setting van het lead kanaal opslaan en daarnaartoe schakelen. Je hebt dus clean, lead en solo, waarvan de solo een geprogrameerde lead setting is. Je kan dus met deze wel schakelen van een VOX AC30 sound naar een Recto, terwijl dat met de 30x niet mogelijk is.

ook zit er een leuke looper functie op, waarmee je 30 seconden (geloof ik) kan opnemen en weer afspelen.

al met al een ideaal apparaat, en 2e hands soms goed te scoren...

heinz3110
15 oktober 2010, 17:41
Izegrim, +1 . Ik heb de 20x en voor de wat kleinere repetities is het ding reuzehandig, en zelfs voor kleine optredentjes en " een jazzdrummer" istie ook prima.

Die verschillen met de 15 en 30 kan je opzoeken op de website, maar ik vond de 20x kwa leadchannel toch iets lekkerder klinken dan de 30x en de 15x leek mij iets te klein qua volume...De 20x is voor mij precies goed waarvoor ik 'm wou gebruiken - makkelijk meenemen, adequaat geluid en mogelijkheden en voldoende volume voor het formaat.

In jouw geval zou ik toch ook voor de 20x gaan, omdat ie bruikbaar blijft voor het formaat.

Dancing Lobster
15 oktober 2010, 19:39
Ik zelf heb inmiddels 2 jaar een 20X en deze heeft de plaats ingenomen van een 50W buizencombo en ik heb er geen moment spijt van. Dit kan nooit je bandversterker zijn, maar als oefenversterker kent hij naar mijn mening geen gelijke. Pluspunten zijn de versterkermodellen, powersqueeze en het formaat. Dit formaat neem je nog mee achterop de fiets of in de bus. De 30X vind ik alweer te groot. Er staat hier een 120W halfstack en die doet niks. De 20X gebruik ik dagelijks.

Verschillen? Zie de website. De 15X vind ik niet lekker klinken, de 20X wel en de 30X klinkt nog net wat beter met wat meer mogelijkheden. Ik zou voor weinig geld een 20X van marktplaats slepen en dan gauw doorsparen voor een repetitie-/gigversterker erbij.

Ik speel niet in een bandje, en ik zie dat het eerste jaar ook niet veranderen. Dus ik ga ook geen geld steken in een repetitie/gig versterker, die koop ik wel wanneer het echt nodig is ;)

Ik heb de website van Roland eens bekeken en ze vergeleken, lijkt erop dat de 30x niet zo veel extra te bieden heeft ten opzichte van de 20x?

Als ik zo een kijkje neem op Kapaza (de Belgische tegenhanger van Marktplaats), dan zie ik geen 20x, wel een aantal 30x. En die 30x is dan zon 20 a 30 euro duurder dan een nieuwe 20x cube (130 voor een 2de hands 30x, 109 voor een nieuwe 20x volgens Musicstore) ... meh, dat maakt de keuze niet makkelijker.
Maar het feit dat die 20x nieuw is, en iets compacter is dan de 30x, heb ik de neiging om voor de 20x te gaan? :)

Misschien moest ik morgen maar eens de shop binnen stappen en beide amps testen ;)

Exi
15 oktober 2010, 23:19
Was vanmiddag nog even met mijn broertje naar een versterkertje aan het kijken voor hem. We hadden ook even de Cubes geprobeerd en de 30x klinkt gewoon veel lekkerder/volwassener door zijn grotere speaker. De 20x was wat ieler en de 15x is inderdaad gewoon speelgoed.

Welke muziek speel je? Er zijn ook aardig wat alternatieven voor.
Ik zit zelf een beetje te wachten tot ik de Blackstar HT-1 (combo/stack) ergens kan proberen. Dat lijkt me een geniaal ding voor thuis.

Dancing Lobster
15 oktober 2010, 23:32
Was vanmiddag nog even met mijn broertje naar een versterkertje aan het kijken voor hem. We hadden ook even de Cubes geprobeerd en de 30x klinkt gewoon veel lekkerder/volwassener door zijn grotere speaker. De 20x was wat ieler en de 15x is inderdaad gewoon speelgoed.

Welke muziek speel je? Er zijn ook aardig wat alternatieven voor.
Ik zit zelf een beetje te wachten tot ik de Blackstar HT-1 (combo/stack) ergens kan proberen. Dat lijkt me een geniaal ding voor thuis.

Goh, ik wil een beetje vanalles gaan leren. Mijn muzieksmaak gaat zéér breed (van Kings Of Leon (rock) tot In Flames (metal) tot A Day To Remember (post-hardcore)). Wat ik wil spelen weet ik niet zo goed, ik wil vanalles leren en dan kom ik er vanzelf wel achter wat me het meeste ligt. Liefst heb ik dus een versterker waar je zowat vanalles mee kan :)

Exi
15 oktober 2010, 23:49
Dan lijkt me de cube wel prima voor je.
Peavey Vypyr 30 is ook een leuk ding als je die ergens weet te vinden om te proberen.

Death2AllButMetal
16 oktober 2010, 00:09
Was vanmiddag nog even met mijn broertje naar een versterkertje aan het kijken voor hem. We hadden ook even de Cubes geprobeerd en de 30x klinkt gewoon veel lekkerder/volwassener door zijn grotere speaker. De 20x was wat ieler en de 15x is inderdaad gewoon speelgoed.

Welke muziek speel je? Er zijn ook aardig wat alternatieven voor.
Ik zit zelf een beetje te wachten tot ik de Blackstar HT-1 (combo/stack) ergens kan proberen. Dat lijkt me een geniaal ding voor thuis.

Ik heb op dit moment een Cube 30, de eerste versie. Het is een hele leuke versterker, zeker voor thuis. Inmiddels stoor ik me wel een beetje aan het geluid, wat ik vrij vlak vind. Daarom denk ik er nu zelf ook aan de overstap naar een laag vermogen buizenversterker te maken. De Blackstar HT-1 staat bovenaan mijn lijstje, gevolgd door de Engl Gigmaster 15. Jouw suggestie is dus zeker de moeite van het overwegen waard, als je het mij vraagt.

Jasper.
16 oktober 2010, 09:01
Je kunt ook eens kijken naar de vox valvetronix serie, die heb ik boven de cube30x verkozen destijds. Maar test gewoon wat verschillende merken.

guitarkid
16 oktober 2010, 17:14
Ik weet niet of je in de buurt van Groningen woont, maar bij Tonika stond een occ. Cube 60 voor euro 149,-.
Dan heb je amp voor thuis en om later evt. mee op te treden. Ik heb ook nog één die ik af en toe gebruik als het even heel makkelijk moet. Ze hebben een aantal gewoon goed bruikbare geluiden, redelijke fx en zijn vooral erg compact!
Niet alle amp-simulaties zijn even sterk, maar dat is voor mij geen probleem. Clean is hij ook wel ok!
Niet de Holy Grail dus, maar m.i. precies wat je zoekt en de 12" speaker vind ik ook een voordeel!

Gr. C.

Dancing Lobster
16 oktober 2010, 18:45
Ik speel niet in een bandje, en ik zie dat het eerste jaar ook niet veranderen. Dus ik ga ook geen geld steken in een repetitie/gig versterker, die koop ik wel wanneer het echt nodig is ;)

Ik heb de website van Roland eens bekeken en ze vergeleken, lijkt erop dat de 30x niet zo veel extra te bieden heeft ten opzichte van de 20x?

Als ik zo een kijkje neem op Kapaza (de Belgische tegenhanger van Marktplaats), dan zie ik geen 20x, wel een aantal 30x. En die 30x is dan zon 20 a 30 euro duurder dan een nieuwe 20x cube (130 voor een 2de hands 30x, 109 voor een nieuwe 20x volgens Musicstore) ... meh, dat maakt de keuze niet makkelijker.
Maar het feit dat die 20x nieuw is, en iets compacter is dan de 30x, heb ik de neiging om voor de 20x te gaan? :)

Misschien moest ik morgen maar eens de shop binnen stappen en beide amps testen ;)


Ik weet niet of je in de buurt van Groningen woont, maar bij Tonika stond een occ. Cube 60 voor euro 149,-.
Dan heb je amp voor thuis en om later evt. mee op te treden. Ik heb ook nog één die ik af en toe gebruik als het even heel makkelijk moet. Ze hebben een aantal gewoon goed bruikbare geluiden, redelijke fx en zijn vooral erg compact!
Niet alle amp-simulaties zijn even sterk, maar dat is voor mij geen probleem. Clean is hij ook wel ok!
Niet de Holy Grail dus, maar m.i. precies wat je zoekt en de 12" speaker vind ik ook een voordeel!

Gr. C.

Nope, Belg dus ;)

Dank jullie wel allemaal voor de vele tips. Komt er toch uit wat ik al dacht, namelijk dat ik gewoon eens wat moet gaan testen in de shop :)

Exi
16 oktober 2010, 19:55
precies, dat is gewoon het beste:)
succes!