PDA

View Full Version : Mesa: ik zie door de bomen het bos niet meer.



marter544
15 oktober 2010, 12:52
Zojuist een afspraak gemaakt met iemand die zondag mijn Engl komt testen en waarschijnlijk kopen. Dit betekent dat het voor mij eindelijk tijd wordt om een nieuwe amp te kopen.

De reden dat ik de fireball weg doe, is dat ie alleen maar brute metal maakt. Ik speel op het moment in 2 bands, een 80's metal band, en een punkrock band. Daarnaast mag ik thuis erg graag blues spelen, zowel wat ouderwetsere BB King achtige praktijken, als wat meer ballad achtige blues waarbij ik een erg smoothe lead gebruik. Dit zijn dus de geluiden die ik zoek. Nu geil ik eigenlijk altijd al op de lead sounds van de Mesa MkIV, MkIII en IIC+. Deze kan ik alledrie niet betalen.

Mijn budget is 750 max., het liefst een head, maar ik zou zelf ook eventueel een combo in een headshell kunnen zetten. Nu is mijn vraag, ik zit nu te kijken naawr de DC-3, DC-5 en caliber .50+, want zoals ik het zie zijn deze te betalen binnen mijn budget. Ik heb al op het forum gezocht, en het lijkt dat de DC-series meer geschikt voor mij zijn dan de caliber, maar zijn er nog andere goedkopere mesa's die het truucje zouden kunnen doen? Daarnaast, ik kom er echt niet meer uit wat precies de verschillen zijn tussen de 3 amps, dus ik hoop dat iemand daar wat meer duidelijkheid in kan scheppen. Ik ben er al wel achter dat ik sowieso eentje met een grafische EQ zoek (dit is toch waar de + voor staat bij de caliber?). Ik heb al een Caliber .50 combo met grafische EQ gezien, voor 400, lijkt me een mooie prijs.

Dus kortom, welke zal het meest geschikt zijn, of heeft iemand anders nog tips?

AART
15 oktober 2010, 13:32
De + staat voor een extra master volume voor het lead-kanaal, niet voor de EQ. De EQ kan op beide modellen afwezig zijn, gewoon een kwestie van kijken/vragen dus.

the sure thing
15 oktober 2010, 13:37
Als je veel met pedalen werkt, zou ik de caliber 50 eens proberen. De caliber 50 kan je zelf ook wel "scheur" uit halen, maar ik blijf het een lastig afstelbare versterker vinden.

De DC-5 is een OK amp, makkelijker afstelbaar en IMHO wat gebruikersvriendelijker. De DC-3 is volgens mij de 30W versie, zou ik niet doen.

Gewoon op basis van wat je vertelt: de DC-5 zou ik proberen te vinden voor die prijs. EQ optie op die amp is niet per se nodig.

WillemdaGuide
15 oktober 2010, 13:42
Je hebt ook nog de F series, misschien dat een F30 of F50 wat voor je is? ik vind het in ieder geval zeer goed klinkende en veelzijdige versterkers!

marter544
15 oktober 2010, 13:44
Ik werk niet met pedalen, sowieso niet voor de drive. De reden dat ik een Mesa wil is juist vanwege die mesa-drive.

Maar hoezo zou de EQ niet nodig zijn? Van wat ik lees, is dat je voor bijvoorbeeld de droge metallica mk IV toon, juist die grafische EQ nodig hebt. Extra mastervolume is sowieso handig, hoef ik niet ook nog een boost in de loop te gooien. Ik zal eens kijken of ik een caliber .50+ en een DC-5 in de buurt kan testen.

AART
15 oktober 2010, 13:49
Als je metal of punk wil spelen is de EQ echt een must. Zonder heb je gewoon zoveel minder invloed op je sound.

Verder zou ik ook geen F-series nemen. Die zijn niet zo strak en agressief, ze blijven een beetje mak in vergelijking met de calibers en marks. Clean is wel heel goed, maar de overdrive is het gewoon net niet.

Ik zou je een DC 5 met EQ aanraden, maar verder moet je gewoon sowieso testen. De Caliber .50 is een prima amp, maar net niet veelzijdig genoeg voor jou denk ik (bij het spelen). Zo rond de 750 euro moet dat goed te doen zijn.

WillemdaGuide
15 oktober 2010, 14:31
Verder zou ik ook geen F-series nemen. Die zijn niet zo strak en agressief, ze blijven een beetje mak in vergelijking met de calibers en marks. Clean is wel heel goed, maar de overdrive is het gewoon net niet.


Ben ik niet met je eens, alhoewel ik mijn F100 (combo) inmiddels heb verkocht was het toch een superstrakke sound. Amps moeten wel hard.
Misschien dat jij het niet wat vond, maar dat is persoonlijk.
Zou de topicstarter dan ook adviseren deze wel te testen om zelf een oordeel te vormen.

marter544
15 oktober 2010, 14:38
Alvast bedankt voor de antwoorden, daar kan ik wat mee. Aart, wat zijn dan precies de verschillen tussen de caliber .50+ en de DC-5? De DC-5 heeft dedicated EQ en gain per kanaal, en een boost op het rhytm channel, dat zijn de verschillen toch? Punt is wel, dat de caliber een stuk makkelijker te vinden is dan de DC-5. De DC-3 heeft dan 20 watt minder, en geen boost. Dat zijn de verschillen op een rijtje in mogelijkheden?

guitarnijboer
15 oktober 2010, 14:59
Ik heb een Caliber .50 + en ben er zeer over te spreken. Het moeilijke afstellen heb ik geen last van. In de thuissituatie kan het lastig zijn het volume af te stellen omdat de potmeters in het beginstukje van uit naar iets geluid vrij sterk reageren. Dit is iets wat je bij veel versterker van mesa/boogie , fender etc. ziet. Op een podium heb je hier geen last van want dan staat de versterker een stuk verder open.

Op de Caliber .50 het je juist meer mogelijkheden om verschillnde geluiden te maken omdat de versterker zelf eenvoudiger is. Hoe meer het geluid gevormd wordt door de versterker, hoe minder je zelf geluiden kunt maken door speeltechniek. Nadeel is dat gitaristen met een wat mindere speeltechniek ook minder goed klinken op deze versterker. Hij is erg direct en gearticuleerd en dynamisch waardoor je erg veel mogelijkheden hebt maar ook ieder foutje hoorbaar is.

Ik heb in live situaties nooit problemen gehad met het afstellen van clean en scheur, volumes of wat dan ook. Maar ik herken wel dat het goed afregelen van beide kanalen op de slaapkamer lastiger zal zijn.

De caliber .50 + heeft bakken met gain en inderdaad ook het metallica geluid in huis met de EQ in de V stand.

Ik speel er erg veel op en als je van blues houdt zit hier een erg lekkere scheur in. Vooral met een Fender (single coil) klinkt de versterker naar mijn idee te gek.

De DC 5 ken ik niet persoonlijk maar is een andere versterker. Een opvolger met 2 gescheiden kanalen, maar ook een ander geluid. Dus dat moet je zelf proberen.

allochthomas
15 oktober 2010, 20:40
een mooie clean of een rete strakke scheur uit de .50cal+ halen is geen probleem, op dat vlak is hij heel veelzijdig. Het probleem is alleen door de gedeelde gain pot dat het instellen van een mooie clean en een goeie scheur gewoon niet gaat. Op dat vlak kan je beter voor de DC serie gaan met zijn 2 gescheide kanalen. Ik heb zelf een DC-2 gehad en die had geen grafische eq maar een contour knop(een ingebouwde V) wat erg goed werkte.

AART
16 oktober 2010, 01:41
Ben ik niet met je eens, alhoewel ik mijn F100 (combo) inmiddels heb verkocht was het toch een superstrakke sound. Amps moeten wel hard.
Misschien dat jij het niet wat vond, maar dat is persoonlijk.
Zou de topicstarter dan ook adviseren deze wel te testen om zelf een oordeel te vormen.

Een F series is gemiddeld genomen geen losse amp, maar zet er eens een Mark IV of caliber .50+ naast, dan is de F series in vergelijking toch minder strak.
De F series is iets losser, het is qua sound minder een lid van de Mark series zoals de oudere calibers.

marter544
16 oktober 2010, 12:48
een mooie clean of een rete strakke scheur uit de .50cal+ halen is geen probleem, op dat vlak is hij heel veelzijdig. Het probleem is alleen door de gedeelde gain pot dat het instellen van een mooie clean en een goeie scheur gewoon niet gaat. Op dat vlak kan je beter voor de DC serie gaan met zijn 2 gescheide kanalen. Ik heb zelf een DC-2 gehad en die had geen grafische eq maar een contour knop(een ingebouwde V) wat erg goed werkte.

Dat maakt opzich niet zo heel veel uit, ik heb wel een aantal verschillende geluiden nodig, maar wanneer ik met mijn metalband bezig ben, hoef ik geen perfect clean te hebben. Oftewel, ik hoef het niet tegelijk te hebben.

Dan heb ik nog een vraag, ik heb me een beetje ingelezen op het grailtone forum, en er wordt daar vaak beweert dat de oude .50 Caliber betere metaltonen haalt dan de .50+, omdat de .50 EL84 gebruikt, waar de .50+ 6L6 gebruikt. Kan iemand dit beamen of juist ontkrachten? Er staat nu namelijk een heeeule geile .50 caliber head op marktplaats, die is alleen een beetje aan de prijzige kant (600 euro wil de verkoper er voor hebben).

EDIT: Een forumlid heeft ook een hele mooie head te koop, maar dat is dan weer de .50+.

allochthomas
16 oktober 2010, 14:45
Daar durf ik niks over te zeggen, ik kan wel zeggen dat een .50cal+ voor meer dan uitstekende metal kan zorgen zonder enig probleem. Die .50cal op MP was me ook al opgevallen, erg mooi ding:ok:. 600 valt wel mee, ik heb 550 betaald voor mijn .50cal+ en in belgie liggen de prijzen soms nog hoger(staat er 1tje te koop voor 800)

even
16 oktober 2010, 17:21
Nou laat ik alleen mijn gevoel spreken na vele boogies als fan van deze versterkers;
de grafische EQ lijkt me onontbeerlijk voor een lekkere metaltone. Een 6L6 heeft meer body dan een EL84 en minder mids. Hetzelfde verhaal voor EL34 buizen trouwens vind ik. Dus ik zou in dit geval voor een 6L6 eindtrap kiezen.

marter544
17 oktober 2010, 17:24
Zo, mijn Fireball is verkocht. Op het lijstje van kanshebbers staan op dit moment een Caliber .50+ van een forumlid. Dit was oorspronkelijk een combo, maar hij heeft hier een hele mooie witte headshell bijgemaakt. Dat is voor mij een zware +, nadeel is wel, is dat ik dan miss problemen ga krijgen om in één keer van zware scheur naar clean te gaan.

Daarnaast de DC-5, maar ik kan er op moment niet zo snel één vinden (dus als iemand er één weet te staan houd ik me aanbevolen). Ik wil deze sowieso eerst testen voordat ik een beslissing ga maken.

Daarnaast wil ik ook de Engl Blackmore ff aan de tand voelen. Waarom? Ik heb goede ervaringen met Engl, en deze is veelzijdig, 4 kanalen die gelijk op te roepen zijn. Dit is voor mij een groot voordeel.

caliban
18 oktober 2010, 19:52
Ik heb een Fireball, en een mark3 gehad. De mark weggedaan omdat ik vrij veel met een externe preamp doe, en de mesa eigenlijk overbodig was. F-series vind ik niks, de 'onstrakheid' van een rectifier ongeveer, maar dan nog eens zonder de ballen van een recto. Caliber-series weet ik te weinig van. Maar zoals je zegt, die Blackmore. Zou ik zeker proberen!

Tankman
20 oktober 2010, 14:09
@marter: nav ons gesprekje in een ander subforum, wat zijn nou dan, op een rijtje je eisen?

Als ik het topic zo doorlees zou ik zeker een Orange Rockerverb uitproberen. Ik zie dat je ook clean wilt spelen, dan valt de 6505 meteen af.

Nocki
22 oktober 2010, 19:32
Dual Caliber is idd wat je zoekt. Mijlen weg misschien van de Mark series maar kwa sounds zit er wel alles in. De metal is ook wat korreliger in het hoog en vetter in het laag.

Ook heeft mesa de laatste jaren veel leuke amps uigebracht die geweldig klinken zonder de 5band eq. Op de Express na heb ik nu bijna elke type Mesa wel gehad en ik blijf persoonlijk toch uitkomen bij mijn grootste favoriet... de Mark IV

Wel moet je niet vergeten dat er naast Boogie nog veel mooiere merken zijn met een gewledige klank. Ik blijf een grote Boogiefan maar mn CAE 3+ is toch niet te vervangen kwa tone!

Nocki
23 oktober 2010, 12:09
Orpheo,

je box zit vol. mail me even op nkerkhof@gmail.com

TimmU
23 oktober 2010, 14:30
wat de fok nou weer orpheo dan? DIe heeft er niks mee te maken!

muziekschuur
23 oktober 2010, 14:39
Rivera kan ook.

allochthomas
23 oktober 2010, 14:51
Dual Caliber is idd wat je zoekt. Mijlen weg misschien van de Mark series maar kwa sounds zit er wel alles in. De metal is ook wat korreliger in het hoog en vetter in het laag.

Ook heeft mesa de laatste jaren veel leuke amps uigebracht die geweldig klinken zonder de 5band eq. Op de Express na heb ik nu bijna elke type Mesa wel gehad en ik blijf persoonlijk toch uitkomen bij mijn grootste favoriet... de Mark IV

Wel moet je niet vergeten dat er naast Boogie nog veel mooiere merken zijn met een gewledige klank. Ik blijf een grote Boogiefan maar mn CAE 3+ is toch niet te vervangen kwa tone!
Ik heb zelf een DC-2 naast mijn mark III gehad en de mark III was gewoon een klasse apart. De .50cal+ kwam wel dicht in de buurt maar is onhandig als je clean en scheur wilt.

Offtopic: hoe verhoud de CAE 3+ tov de amps zelf? Ik zit stiekem een beetje te gassen op een CAE PT100 of OD-100 maar met die prijzen kan ik die nooit betalen.

Nocki
23 oktober 2010, 18:03
Ik heb zelf een DC-2 naast mijn mark III gehad en de mark III was gewoon een klasse apart. De .50cal+ kwam wel dicht in de buurt maar is onhandig als je clean en scheur wilt.

Offtopic: hoe verhoud de CAE 3+ tov de amps zelf? Ik zit stiekem een beetje te gassen op een CAE PT100 of OD-100 maar met die prijzen kan ik die nooit betalen.

Idd.
De CAE amps ken ik helemaal niet dus ik kan je daar niks over melden.

mesaman
25 oktober 2010, 09:54
ik vind de studio.22+ strakker klinken dan een caliber....weet neit waar het aan ligt...speaker of versterker deel?ik had ze allebij en uitgebreid getest dus.en de studio vind ik wel ietsjes beter.....leuke combo;s!

Iceman
26 oktober 2010, 17:31
Je kunt ook de losse Mesa Boogie Studio Preamp kopen, de 2dehands prijs ligt meestal rond de 400 euro, zit ook die graphische eq op.
Uiteraard heb je dan nog een eindtrap (poweramp) nodig, maar die hoeft zeker niet van Mesa te zijn.

De Studio Preamp heeft 2 kanalen. het cleane kanaal is ook echt fender-clean, maar je kunt er ook een lekker bleusrandje aan geven.
Het leadkanaal kan van rock tot highgain lead. Door de knopjes en toonregeling voor de lead-drive kun je het karakter van je geluid heerlijk beinvloeden. Je kunt je leadsound romig maken, maar ook erg scherp.
Het is een tweak preamp, maar als je 'em eenmaal kent wil je niets anders meer.

Ik gebruik 'em om mee te reampen, dat ding is zo veelzijdig.

Als je een keer in de buurt van Zwolle bent, mag je ém rustig uitproberen.

Jimwoud
26 oktober 2010, 23:59
Die studio is heel vet, maar ook geen vette scheur en clean tegelijk uit te halen, vind ik dan. Helaas is een quad wat te duur. Ik wil ook toch nog eens een mark IV hebben. Succes

Nocki
27 oktober 2010, 07:43
Quad is zn geld meer dan waard! Heerlijke amp. Het fijne is dat je met die Studio preamp en de Quad preamp het sterke van het design gebruikt.
Het zwakke punt bij eel Boogie's uit de tijd van de studio 22 en de varianten is voor mij toch wel de eindtrap ,et de el84 buizen.

marter544
27 oktober 2010, 12:42
Daar kan ik zeker even naar kijken, maar ik weet niet of rackspul handig voor mij is. Ik zal nu toch even moeten wachten tot de 13e maand weer komt (student, weinig cash etc.). Ik moet wel zeggen dat ik op het moment het meest naar de Engl Blackmore neig, ik vond die toch wat lekkerder dan de Mesa's kwam ik achter.