PDA

View Full Version : vaag gitaar geluidje



Sleight
14 oktober 2010, 22:55
er is zon geluidje dat ted nugent graag uit zijn gitaar haalt, maar ik heb geen flauw idee hoe het moet
het klinkt ongeveer zo:
http://www.youtube.com/watch?v=0c3d7QgZr7g
op / rond 2:39 hoor je hem

iemand die daarvoor een naam kent / weet hoe je dat moet spelen?

beruk
14 oktober 2010, 22:59
Ik zou zelf inzetten op zo'n ding (http://www.youtube.com/watch?v=xBtDnPfqhhg) een octaaf pedaal.

Sleight
14 oktober 2010, 23:05
hm als ik even eerlijk mag zijn herken ik die totaal niet daarin :p
kan misschien ook wel komen omdat ik niet zon goed herkenned gehoord heb kwa gitaarspel :p

maar ik bedoel dus die snel achter elkaar aan gespeelde hoge tonen met iets wat lijkt op een beetje wah erin
zo wahwahwhahhhh mja, daar hebben jullie natuurlijk zoveel aan als ik in letters het geluid probeer te beschrijven :p

nee maar zou je kunnen uitleggen wat dat pedaal dan met dat geluidje te maken heeft want ik zie de link echt niet :s

aaronstonebeat
15 oktober 2010, 02:08
Hij doet 'double stops' in combinatie met bends. Stel je voor dat je je ringvinger in de 12 de positie zet op de b-snaar en je pink in de 12-de positie op de e-snaar; dan sla je beide snaren aan en met je ringvinger doe je een 'half bend'.
Vervolgens ga je met beide vingers naar de 15-de positie en doe je met je ringvinger een 'full bend'.
Die truc kun je over de hele hals uithalen. In Am pentatonisch in de 3de, 5de (dorisch), 8ste, 10de (dorisch), 12de (half bend), 15 de, 17de (weer dorisch), 20ste, 22ste (ook weer dorisch) en als je 'm hebt, de 24ste (half bend).

Dezelfde truc kan ook op de g- en b-snaar, maar het interval tussen g en b is anders dan tussen b en e (in Am pentatonisch zou je dan bijvoorbeeld de ringvinger in 7de positie op de g-snaar zetten, de pink in 8ste positie op de b-snaar en een full bend op de g-snaar doen).
Er is nog een heel arsenaal van dit soort trucs. Oa blues, rock-a-billy en rock 'n roll zitten er vol mee.

EDIT:
Je kunt het ook toepassen op de prime. Bijvoorbeeld wijsvinger op de e-snaar in in 5-de positie, ringvinger (of pink) in 8-ste positie op de b-snaar en die dan een hele toon omhoog drukken; naar de toon die je met je wijsvinger speelt. Bij alle bends is het zaak te fretten op een toon uit de ladder die je gebruikt en op te drukken naar de volgende toon uit diezelfde ladder (of eventueel een andere als je moduleert op het moment dat je opdrukt).

rocker_71
15 oktober 2010, 17:53
Volgens mij is het en zg. unison bend.
Je pakt bv op de B snaar 12e positie (een B dus) en dan pak je tegelijk de 14e op de G snaar (een A) en deze bend je redelijk snel naar een B toe, terwijl je de B op de 12e ook laat klinken.
Best moeilijk uitleggen, maar probeer maar eens.

aaronstonebeat
15 oktober 2010, 18:47
Het is beide.
De eerste klank is b-15 en e-15; de b-snaar wordt een hele toon opgedrukt;
de tweede klank is b-20 en e-17, ook hier wordt de b een hele toon opgedrukt.

De derde hetzelfde als de eerste, de vierde als de tweede.

Sleight
15 oktober 2010, 21:52
ik had vanmiddag ff geprobeerd maar wist niet precies hoever ik moest benden, en ik ben ook niet zon toonladder held :p
ik zal het morgen nog eens proberen zoals gij nu gezeet het :p

aaronstonebeat
15 oktober 2010, 22:19
In beide gevallen moet je een 'full bend' doen, dwz een hele toon omhoog duwen. Een hele toon staat op de gitaar gelijk aan twee posities verschil op dezelfde snaar.

Speel in het eerste geval eerst de b-snaar op de 17de positie, onthoud de toonhoogte, speel vervolgens de b-snaar in de 15 positie en druk op tot je op de hoogte bent die je je herinnert van de 17de positie.

In het tweede geval wordt de opgedrukte toon op de b-snaar uiteindelijk even hoog als de gefrette toon op de e-snaar (b-20 en e-17 is ook precies een hele toon verschil).

Naar mijn idee en ervaring is het goed uitvoeren van bends (ook van een halve toon, anderhalve en soms zelfs twee hele tonen) één van de moeilijkere technieken op de gitaar; zeker om het ook nog met vibrato te combineren. Wat mij betreft absoluut iets om op te nemen in de dagelijkse oefenpraktijk.

Sleight
16 oktober 2010, 00:21
nou ja, benden lukt opzich wel
soms beetje pijn aan mijn vingers (vooral als ik hele grote bends moet maken, op de lagere frets, of met de pink >.<)
juiste toonhoogte haal ik vaak wel
soms beetje vals maar gelukkig is mijn gehoor wel goed genoeg om mij direct te vertellen dat ik hem verder/minder ver moet benden wat mijn vingers dan automatisch doen :p

EuroCinema
16 oktober 2010, 09:21
Let er met bends op dat je
1) alle vingers achter de frettende vinger ook mee laat doen (dus ben je met je pink, dan duw je ook met wijs-middel-rinvingers mee)
2) niet vanuit je pols omhoog duwt, maar met je hele hand "knijpt". Haak gerust je duim een stukje over de hals aan de bovenkant, dat is in dit geval geen slechte techniek.

Sleight
16 oktober 2010, 18:30
hehe het begint er al een beetje op te lijken bij mij nu :p
alleen 2 probleempjes,
-ik speel ze met wijs en middelvinger (is gewoon makkelijker voor mij)
wat is de redenn dat jullie zeggen dat ze me ring en pink gespeeld worden?
-ik speel have bends ipv hele bends
dus gwn, ipv 15 fullbend, een 16 halfbend
ook gewoon, omdat het makkelijker gaat, zon full bend moet je nog aardig ver benden heb ik gemerkt 0.0 doet beetje pijn zelfs

aaronstonebeat
16 oktober 2010, 18:41
EuroCinema zei het al: als je een bend met de ringvinger doet, kun je de middelvinger en de wijsvinger erbij zetten om meer kracht op de snaar uit te oefenen. Ik beveel van harte aan om het zo te doen; op den duur kun je met voldoende oefening ook wel full bends met je wijsvinger doen maar dat kost de nodige tijd.
In het '15-15'-geval: ringvinger (plus wijs- en middelvinger) op de b en pink op de e.
In het '20-17'-geval: ringvinger (plus wijsvinger of pink plus ring- en middelvinger) op de b en wijsvinger op de e.

Als je maar een half bend doet, gaat het van ze lang zal ze leven niet klinken zoals in de fragment van ome Ted; hij doet daar full bends.

PS

In het begin doet het gewoon pijn en lijkt het veel kracht te kosten. Wees een kerel, verbijt je en oefen het zoals het 'hoort'. Ik doe full bends en overbends op 011-snaren, geen enkel probleem meer; een vriend van me gebruikt zelfs 013-snaren. SRV deed dat trouwens ook.
Iedereen heeft pijn aan zijn vingers gehad.

Sleight
16 oktober 2010, 19:06
hm tja sorrt had ik denk ik niet helemaal begrepen toen,
maargoed, nu simpelweg, woooow
fakking awesome dude :p
behalve dan dat mijn vingers beetje branden en dat de bends soms nogal vals uitpakken, is dit echt super gaaf :D

bedankt heren, nu kan ik weer een andere vette rocksound erbij spelen :D

Sleight
28 oktober 2010, 17:01
nou weer een tijdje verder, en weer heel wat beter geworden met bends ondertussen :)
alleen, soms als ikk een bend loslaat dan klinkt de open toon van de snaar waartegen ik die gespeelde snaar bende

dus zegmaar, ik bend die snaar zo, dan neem je wat andere snaren mee als je hem ver bend
maar als ik dan terugbend, dan klinken die andere snaren soms

met name de snaar 2 snaren boven de gebende snaar

wat moet ik daaraan doen?

aaronstonebeat
28 oktober 2010, 17:21
Een mogelijkheid is om de bend met alleen middel- en ringvinger te doen (dan moet dat wel al lekker lukken; ik wil ook niet te snel tegen een eerder advies ingaan) en de wijsvinger gebruiken om die dikkere snaren stil te houden.

Een andere mogelijkheid is je plectrum of vingers van de aanslaghand. Als ik bijvoorbeeld een bend op de g-snaar doe, steek ik na het aanslaan het plectrum tussen de a- en de d-snaar.

Een goed gemikte palm-mute zou de truc ook moeten kunnen doen.