PDA

View Full Version : Ebony toets en opzichte van Rosewood



RoelSmoel
14 oktober 2010, 21:53
In hoeverre verschilt een Ebony toets van een Rosewood toets, buiten de kleur?
Leek me wel interessant om te weten.

TimoSomers
14 oktober 2010, 21:55
Ebben is iets feller heb ik het idee.
Maar het verschilt ook sterk tussen gitaren onderling vind ik.

RoelSmoel
14 oktober 2010, 22:02
Wat ik zelf weet is dat maple nogal fel klinkt tegenover rosewood, maar tegenover ebony.. Heb eigenlijk nog niet op een gitaar gespeeld met een ebony (ebben) toets, terwijl ik er al veel in handen heb gehad:soinnocent:

Midwolda
14 oktober 2010, 22:05
Wat Timo zegt, iets feller, iets meer attack lijkt het wel.
Maar pickups en body-hout en zo doen veel meer met je geluid.
Het is ook iets gladder (dichtere nerf), dat merk je bij het benden.
Het heeft ook een heel andere uitstraling, niet persé mooier dan rosewood, maar anders.

MegaDrive
14 oktober 2010, 22:50
Ebony is harder (helder/attack), duurzamer, zwaarder (sustain), gladder (bespeelbaarheid/onderhoud) en duurder. Er zijn gitaristen die zweren bij rosewood omdat de zachtheid van het hout minder attack geeft en meer 'soul' in je geluid zou brengen. Persoonlijk heb ik geen rosewood planken meer in huis omdat ik het gewoon geen porem vind, vooral onder UV/podiumlicht.

edit: zoals Midwolda al aangeeft is dit erg marginaal. Er zijn factoren die het geluid van een gitaar veel meer beinvloeden.

vulvasonic
14 oktober 2010, 22:53
Ebben wordt ook niet zo snel smerig. Vuil veeg je er zo af, omdat de nerf zo dicht is dat het er toch niet in kan komen. :D

Ik heb me laten vertellen dat ebben de enige houtsoort is dat niet drijft, omdat het zo zwaar is. Ik zeg er echter meteen bij dat ik dit zelf nooit heb uitgeprobeerd. Ik heb geen zin om voor lul te staan. :D

Ik heb ooit eens twee gitaarbouwers een felle discussie horen voeren over het gebruik van ebben (bij acoustische gitaren vooral). Volgens de één was ebben verwerpelijk, omdat het geen 'toonhout' was (volgens hem), dood en hard als staal. De ander vond dat juist een ideale eigenschap, daar het de trillingen op de meest directe wijze overbrengt op de hals, of (in het geval van een ebben kam) op het bovenblad van een acoustische gitaar.

Ik heb een ES met een ebben toets. Ik vind het er mooi uitzien en ik vind het prettig dat het zo hard is en makkelijk schoon te houden is. Ik heb het idee dat het totaalgeluid van de gitaar door de ebben toets iets minder warm klinkt, maar wel zeer gedefinieerd. Maar ik heb de toets nog nooit even snel vervangen door een rosewood exemplaar, dus hoe groot de invloed daadwerkelijk is kan ik moeilijk beoordelen. De ES klinkt als een dijk, dus mij hoor je niet klagen. Ja, ik heb 'm wel vergeleken met andere ES-modellen met een rosewood toets, maar die hadden ook een mahonie hals (de mijne heeft een esdoorn hals) en andere elementen, dus hecht niet teveel waarde aan mijn bevindingen. :)

Snijdie
14 oktober 2010, 23:14
Dat is het probleem van iedereen denk ik. Het blijft gokken, omdat het lastig is om alle andere zaken buiten beschouwing te laten.


Van mij een +1 voor sexy looks en gemakkelijk schoon te houden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtsoorten
Volgens Wiki is Ebben inderdaad behoorlijk veel zwaarder dan andere houtsoorten (al zie ik rosewood er niet bij staan). Leuk om te weten, ik vond dat mijn Schecter relatief zwaar was. Nu zal niet al het gewicht in de toets zitten; maar het zal wel effect hebben.

Orpheo
14 oktober 2010, 23:16
er zijn meerdere houtsoorten die niet drijven, vulva ;) pokhout, groenhout, african blackwood, snakewood, just to name a few ;)

verder, ebben is wat feller dan rosewood, maar dat is niet perse een positief ding.

Danieldg
14 oktober 2010, 23:27
Ebben is imo akoestische rommel. Ik heb een ebben toets en een palissander toets vergeleken (twee planken, dus nog niet verwerkt): het ebben klonk als een stuk plastic terwijl het palissander als een een mini-klankkast overkwam. Palissander is echt prachtig toonhout, ebben is alleen interessant omdat het zo slijtvast is en mooi donker is.

Ik heb verschillende mensen de test laten doen, muzikanten en niet-muzikanten en palissander kwam unaniem als beste uit de bus.

Maar ik heb nog altijd mijn twijfels of de toets veel doet met de klank van je gitaar, het halshout bepaalt toch wel de klank. Zo heb ik mijn halshout uitgezocht op 'taptone', net zoals m'n bodyhout. Twee stukken hout met dezelfde afmetingen kunnen erg verschillen qua toon: de ene kan mooi een zuivere noot opleveren als je er op tapt, de andere klinkt als een Stagg in de handen van een beginner.

Dus qua toon zou ik je palissander aanraden.

vulvasonic
15 oktober 2010, 11:10
Ebben is imo akoestische rommel. Ik heb een ebben toets en een palissander toets vergeleken (twee planken, dus nog niet verwerkt): het ebben klonk als een stuk plastic terwijl het palissander als een een mini-klankkast overkwam. Palissander is echt prachtig toonhout, ebben is alleen interessant omdat het zo slijtvast is en mooi donker is.

Ik heb verschillende mensen de test laten doen, muzikanten en niet-muzikanten en palissander kwam unaniem als beste uit de bus.

Maar ik heb nog altijd mijn twijfels of de toets veel doet met de klank van je gitaar, het halshout bepaalt toch wel de klank. Zo heb ik mijn halshout uitgezocht op 'taptone', net zoals m'n bodyhout. Twee stukken hout met dezelfde afmetingen kunnen erg verschillen qua toon: de ene kan mooi een zuivere noot opleveren als je er op tapt, de andere klinkt als een Stagg in de handen van een beginner.

Dus qua toon zou ik je palissander aanraden.

Ah kijk, daar ging dus die discussie over waar ik het over had.
Wat vind je van de volgende stelling?: palissander klinkt beter, maar absorbeert het geluid meer en brengt het daardoor minder goed over naar de hals of de klankkast. Ebben klinkt minder, maar brengt de trillingen direct over op de hals of de klankkast.

Zeg het maar, ik weet het niet. :)

jimihattricks
15 oktober 2010, 11:30
Ah kijk, daar ging dus die discussie over waar ik het over had.
Wat vind je van de volgende stelling?: palissander klinkt beter, maar absorbeert het geluid meer en brengt het daardoor minder goed over naar de hals of de klankkast. Ebben klinkt minder, maar brengt de trillingen direct over op de hals of de klankkast.

Zeg het maar, ik weet het niet. :)

volgens mij kun je in de wereld van klankperceptie niet spreken van beter, dan introduceer je namelijk meteen een bepaalde subjectiviteit in de discussie..

Orpheo
15 oktober 2010, 11:45
@danieldg: voor akoestische gitaren gaat dat heel goed op, maar ik vind ebben lekkerder spelen, lekkerder klinken, en er mooier uitzien. tja...

bass blom
15 oktober 2010, 11:51
ik vind ebben het lekkerst spelen.
naast dat het er voor mij het mooist uitziet.
rosewood kan ik nix mee, schuurt mijn vingertoppen teveel.
en er blijft ook veel ranzig vuil in zitten inderdaad.
maple is ook prima, maar moet dan wel in de lak.
en daarom heeft ebben veruit mijn voorkeur omdat er geen lak op zit.
ben natuurlijk ook al sinds 1976 ge(ver)wend ermee.. :lp:
kwa geluid, ja, iets feller.
maar dat vind ik maar een klein deel van het geheel.
ik maak mijn toon en ik wil de toets goed (aan)voelen.

Orpheo
15 oktober 2010, 12:10
Ik vind juist rosewood lekkerder qua feel met lage frets. omdat het 'grover' is, grovere nerf, heb je minder oppervlak, dus minder wrijving, net als wenge overigens.

Rosewood heb ik vaak voor een wat meer vintage feel en tone, ebben voor de rest :P

pupanus1
15 oktober 2010, 12:17
Ik heb zowel Ebben als Rosewood in mijn planken en Ebben heeft echt mijn voorkeur het speelt zoveel lekkerder plus dat ik het veel mooier vind dan Rosewood. Mijn gitaren verschillen ook qua de rest enorm dus qua toon kan ik er weinig over zeggen.

Maar voor een nieuwe plank wil ik wel een ebben toets.

Braindead
16 oktober 2010, 00:12
Hier nog een fan van ebben fretboards :) Als je aan pinch harmonics doet is ebben echt for the win (En maple uiteraard). Maar ik moet toegeven dat ik net als some anderen hier rosewood gewoon vet lelijk vind dus mijn mening is (goed van toepassing hier) nogal gekleurd. Op de een of andere manier komt rosewood op mij altijd cheap over omdat:

-de kleur niet mooi is
-de structuur niet strak is (veel gleufjes e.d.)
-en mij niet die lekkere attack en felheid geeft die ik wel vind in maple en ebben.

Maar ieder zo zijn ding. Voor mij is een rosewood toets al bijna reden genoeg een gitaar weg te doen, danwel niet aan te schaffen. Neem bijvoorbeeld een mooie zwarte gitaar met een bruin rosewood fretboard... f%&k what een turn of is dat meteen :D

Liquid_Metal
20 oktober 2010, 14:05
Ik heb zojuist twee Ibanez gitaartjes vergeleken waarbij de ene een rosewood toets had en de ander van ebony (ik weet niet meer welke modellen het waren, maar ze waren vrij prijzig).
Maar het verschil was echt marginaal. Qua looks scheelde het niet eens superveel, maar qua speelcomfort was het allebei goed te doen. Ik neig iets meer naar ebony, maar ik zou een gitaar absoluut niet laten staan als de toets van rosewood was en de rest perfect zou zijn.

marter544
20 oktober 2010, 14:19
Ik weet niet hoor, maar wanneer ik speel raak ik de toets amper aan.. Ik speel dan wel met jumbo-frets, maar toch. Als je de snaar dan zo hard indrukt dat je toch de toets weet te raken, is je noot gewoon vals.

guitarnijboer
20 oktober 2010, 14:45
Volgens mij zijn er flinke verschillen in het ene of het andere stukje pallisander. Soms zie ik van die lelijke lichtbruine toetsje met een grijzig waasje er over, maar ik heb ook wel eens pallisander gezien met een mooie donkere kleur en hele fijne nerf.

Fisherman
20 oktober 2010, 15:04
Ik heb onlangs een Gibson MM gekocht met een ebony toets en wat mij opvalt is dat het zo compact en superglad is.
Ik geef toe, ik heb er weinig ervaring mee omdat de meeste gitaren die ik heb een rosewood of maple toets hebben, maar ebbenhout speelt anders, het lijkt me ook wat scheller klinken, maar nogmaals, dat is een mening die ik nog niet uit jarenlange ervaring kan staven.
Verder ben ik er wel gecharmeerd van, het is weer iets dat mijn collectie divers maakt. :ok:

Liquid_Metal
20 oktober 2010, 17:57
De gitaren die ik heb bespeeld waren, zeker voor ibanez' doen, vrij prijzig (rond de 2000 euro). Het zou dus kunnen dat ook het palissander dat daarop zat van erg goede kwaliteit was. Ik heb ze wel eens minder gezien :).
Ze speelden allebei erg lekker en wat me vooral opviel was dat de snaren nogal oud waren. Zelf vervang ik ze wat regelmatiger en smeer de toets in met lemon oil, waardoor het veel beter glijdt.