PDA

View Full Version : Kunststof rack



JER00N
14 oktober 2010, 20:35
Sinds de zomer heb ik ook een rack met daarin een zelfgebouwde preamp en een Rocktron Velocity 120-eindtrap. Het rack wat ik destijds gekocht heb is een 5U-hoge houten rack van Elation (wordt volgens mij ook verkocht onder de naam Flyht Pro). Allemaal leuk en aardig, maar achteraf gezien is zo'n houten rack niet je van het. Wel superstevig natuurlijk, maar ook nogal zwaar en groot. Bij elkaar weegt het ding nu zo'n 25 kg terwijl de preamp en poweramp niet eens zo zwaar zijn. Ook de voor- en achterkant zijn nogal 'diep' waardoor het complete rack behoorlijk wat ruimte inneemt in m'n auto en bij het sjouwen. Dientengevolge blijft m'n rack nu meestal in de oefenruimte staan...

Aangezien ik hier ook veel mensen kunststof racks gebruiken zit ik er aan te denken om op termijn over te stappen op een kunststof rack. Maar wat is nu een beetje goed? Ik hoef geen mega-professioneel ding maar een beetje degelijk mag het wel zijn (ik moet er wel zo nu en dan mee optreden). Ik zie regelmatig DAP voorbijkomen maar dat ken ik toch wel een beetje als een budgetmerk (hoewel mijn pedalboard ook in een DAP showmaster-case zit en dat is wel een stevig ding, van hout).

Wat voor merken gebruiken jullie? Ik had in gedachten een 4 of 5 U rack met een budget van zo'n 80 a 100 euro.

Madcow
14 oktober 2010, 20:38
ik heb een kist van Stagg met ruimte voor 6 units. weegt geen drol en is lekker diep.

MegaDrive
14 oktober 2010, 23:18
Gator maakt 'ondiepe' rack cases, die zijn van sterk en licht kunststof en zo'n 15 cm minder diep dan het gebruikelijke formaat. Ik geloof dat Musicstore Keulen een vergelijkbare case heeft van hun huismerk.

dml
15 oktober 2010, 08:57
Let er wel op dat zowel Gator als Stagg een nogal stijf soort kunststof gebruiken. Het is wel stevig maar als er bijv. per ongeluk een micstatief tegenaan valt, heb je er al snel een gat in. Dit i.t.t. SKB en Boschma. Beide
merken hebben ook ondiepe rekjes. En is zo'n "softcase" van Rockbag niet iets voor je?

Madcow
15 oktober 2010, 12:49
Ik kan op mijn stagg kist staan. Ofja de pap van een maat kon er op staan en die zit zo tegen de 90 kilo aan

JER00N
15 oktober 2010, 12:55
Let er wel op dat zowel Gator als Stagg een nogal stijf soort kunststof gebruiken. Het is wel stevig maar als er bijv. per ongeluk een micstatief tegenaan valt, heb je er al snel een gat in. Dit i.t.t. SKB en Boschma. Beide
merken hebben ook ondiepe rekjes. En is zo'n "softcase" van Rockbag niet iets voor je?

Ok, dat is nuttige info :) Bij Musicstore heb ik deze van SKB gevonden: http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/PA/PA-cases-racks-tassen/SKB--X-Rack-4HE-Einbautiefe-25-cm/art-PAH0002118-000

Moet ik alleen nog even kijken/meten of zowel m'n preamp als de eindtrap erin passen qua diepte. Sowieso heb ik er nu toch nog geen geld voor, ben me nog een beetje aan het oriënteren.

Zo'n softcase lijkt me dan weer net wat te slap qua bescherming...

dml
15 oktober 2010, 15:53
Ik kan op mijn stagg kist staan. Ofja de pap van een maat kon er op staan en die zit zo tegen de 90 kilo aan

Daar zeg ik toch ook niets over? Laat er maar eens een puntig voorwerp op vallen, zoals een microfoonstatief.

@JER00N:
Die softcases hebben een houten frame, daar omheen zit dan weer polyether o.i.d. met cordura als omhulsel.

minoin
15 oktober 2010, 17:28
Daar zeg ik toch ook niets over? Laat er maar eens een puntig voorwerp op vallen, zoals een microfoonstatief.

@JER00N:
Die softcases hebben een houten frame, daar omheen zit dan weer polyether o.i.d. met cordura als omhulsel.

dml heeft wel een punt: die kunststof dingen zijn gevoelig voor plaatselijke druk. Dan barsten ze of laat er een stuk los. Dit is niet het geval met hout, dat barst niet zoals kunststof. Een microfoonstandaard is wat overdreven, maar als er zware spullen in zitten en je stoot met de vlakke kant hard tegen een tafelpunt...
Anyhow, ik heb een 10 HE zwaarhouten shockmounted kist en het is niet te tillen (alleen met 2 man). Maar ik heb er alles voor over om mijn dure rig te beschermen; shut up and grow muscles is mijn motto :chicken:

muziekschuur
15 oktober 2010, 17:48
Er zijn een paar flightcase makers die heel lichte en passende rackjes maken.
Het is maar wat je wil.

dml
15 oktober 2010, 19:33
Er zijn een paar flightcase makers die heel lichte en passende rackjes maken.
Het is maar wat je wil.

Klopt helemaal. Ik heb vrij recent nog een flightcase gehad (voor een synth) die het uiterlijk had van een "echte" flightcase. Het enige wat "echt" was aan de case, was het aluminium beslag, het plaatmateriaal was een soort honingraat kunststof (7mm), zoiets als poypropyleen, waardoor de kist ook een stuk lichter was dan wanneer deze van hout zou zijn. Volgens mij verkoopt Thomann ook rekjes van dit materiaal.

ME.
16 oktober 2010, 23:26
Ik zou marktplaats in de gaten houden. Daar zijn SKB cases te krijgen voor relatief weinig geld. (2ehands waarde van cases is echt afschuwelijk)

Heb zelf zowel SKB als Gator cases, de SKB zijn ontzettend stevig, de Gator echt een stuk minder.

Let wel op of de case alleen voor of voor en achter rackrails heeft. Is natuurlijk afhankelijk van wat je nodig hebt.