PDA

View Full Version : 9 volt met 12 volt adapter



guus-25
14 oktober 2010, 17:02
Hallo,

Mijn Boss SD-1 (9 volt) loopt momenteel op batterijen, maar ik heb thuis een adaptor van 12 volt. Kan ik m'n boss met deze adaptor voeden?

muziekschuur
14 oktober 2010, 17:05
Harley Benton Powerplant. 38 euro.

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant.htm

guus-25
14 oktober 2010, 17:05
Harley Benton Powerplant. 38 euro.

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant.htm

Kan dus niet?

dirkp
14 oktober 2010, 17:43
Als je niet vies bent van een beetje knutselwerk, is een goedkope en veilig manier een 4-tal diodes (types 1N4148 of 1N4001 of zo) in serie met de plusleiding van de voeding te zetten (telkens met de kathode naar de 9V-uitgang gericht): dit verlaagt de spanning met ongeveer 3 volt... voor alle veiligheid misschien nog even nameten vooraleer je inplugt.

Plant
14 oktober 2010, 18:08
Er zijn natuurlijk meerdere criteria:

- levert de adapter DC (gelijkspanning, want dat heb je nodig!) of AC?

Als het DC is hoef je idd alleen de spanning iets omlaag te krijgen. AC moet je eerst gelijkrichten met een bruggelijkrichter en afvlakken met een elko'tje. En dan is nog de spanning te hoog.

- Klopt de polariteit (+ en -) van het stekkertje, want daar is geen standaard voor en hoeft dus niet meteen goed te zitten. Als je pedaal daar niet tegen beveiligd is gaat deze eraan. Checken dus.

- kan de adapter minimaal de stroom leveren die het pedaal vraagt? (aantal mA)

the sure thing
14 oktober 2010, 18:23
Kan er niet gewoon gezegd worden "nee, het kan niet?"

Nielsje
14 oktober 2010, 18:39
Joh, ga niet lopen kutten en koop gewoon voor een prikkie een Onespot oid..

robert-gitarist
14 oktober 2010, 18:40
Kan er niet gewoon gezegd worden "nee, het kan niet?"

+1

En een powerplant voor 38 euro te kopen voor 1 pedaal is ook nogal wat. Voor 2 tientjes heb je een One Spot die 9V. is. Hele fijne adapters en daar kun je evt. nog een DC chain aan hangen als je meerder pedaaltjes wilt voorzien van 9V.

robert-gitarist
14 oktober 2010, 18:43
Joh, ga niet lopen kutten en koop gewoon voor een prikkie een Onespot oid..

Hehe je was me net voor met de onespot :D

Inderdaad, onzin om een adapter om te gaan lopen bouwen.
Als je het helemaal goedkoop wilt doen kun je een universele adapter kopen voor 5/6 euro bij een elektronica zaak, die kun je op allerlei voltages zetten. Wel goed opletten welke je nodig hebt, AC of DC. Ik heb zelf geen al te beste ervaring met dergelijke universele adapters want ik kreeg er een nare brom van.
Maar een onespot is altijd goed! :)

guus-25
14 oktober 2010, 18:47
Ik wou ook wel een onespot kopen, maar ik ben echt helemaal blut dus dat kan pas over 2 weken ofzo. Tot die tijd wou ik misschien die 12 volt adapter gebruiken;)

robert-gitarist
14 oktober 2010, 18:52
Gewoon die 2 weken overbruggen met een 9V batt. Geen 12V adapter op een 9V pedaal gebruiken. Batterij werkt prima tot die tijd, gewoon na het spelen het snoertje uit de input halen ;)

pasqual
14 oktober 2010, 21:55
en de polariteit? heb je daar al eens naar gekeken? vind zo'n pedaal niet echt lekker als ie + krijgt in plaats van -.

Pasqual.

wireman
15 oktober 2010, 10:15
+1!!

Je sloopt je pedaal door er 12v doorheen te jagen! Hij is niet voor niets 9v! Koop bij de C1000 een huismerk 9v batterij voor 1,89 tot je het geld hebt voor een one spot (of wat anders natuurlijk). Een one spot is kaal 25 euro. Het 'pakket' met snoertjes en zooi is volgens mij 35 of 39 euro. Ik zou gewoon een kale one spot kopen voor een geeltje, met een daisy chain voor een joet erbij. Dan kan je meerdere pedalen voeden. Dat ding is 1700 mA!! Als je nu je pedaal kapot maakt ben je binnen no-time weer blut ;)
Als je nou nog goedkoper uit wil zijn en een correct of mediamarkt adapter wil kopen.. hou dan rekening met het feit dat ie GESTABILISEERD is. Ik ben persoonlijk erg happy met one spot. Ik heb er nu een en ga er van de week nog een bijbestellen voor mn definitieve pedalboard!

[/QUOTE]gewoon na het spelen het snoertje uit de input halen[/QUOTE] is wel belangrijk!! Anders zuigt ie je batterij leeg.






Gewoon die 2 weken overbruggen met een 9V batt. Geen 12V adapter op een 9V pedaal gebruiken. Batterij werkt prima tot die tijd, gewoon na het spelen het snoertje uit de input halen ;)

Basseytje
15 oktober 2010, 10:37
Volgens mij is die harley benton powerplant een voeding met een trafo, dat is dus altijd beter dan de geschakelde voeding van een onespot. voor de prijs moet je het niet laten.

driftkop
15 oktober 2010, 16:25
Nee, het kan niet :ok:

En die Powerplant is gewoon een OneSpot in een mooi doosje.