PDA

View Full Version : Actief naar passief



Heibel
14 oktober 2010, 14:46
Beste bassisten,

Als gitarist heb ik van een bandmaat zijn bas meegekregen om deze 'ns goed af te stellen. Hij is ontevreden over z'n sound. Het gaat om een Yamaha BB5000II a, uit Taiwan. Hij houdt meer van passief en toen dacht ik dat het wellicht mogelijk is om de voorversterker eruit te halen en de bas volgens een passief schema te solderen. Kan dat, is mijn korte vraag?

Basseytje
14 oktober 2010, 14:49
volgens mij zitten daar actieve elementen in, dus dan kan het niet. maar ik kan me ook vergissen. ik kan namelijk niet zo veel vinden over deze bas

Basvarken
16 oktober 2010, 18:50
Elementen zijn nooit actief.
Hooguit zit er een voorversterker in, maar dat zie je eigenlijk niet vaak.
EMG heeft ze waar de pre-amp er bij in zit.

Meestal zit er in de control cavity een aparte voorversterker.

Ik heb ooit mijn Stingray passief gemaakt. Dat was een fluitje van een cent.
Ik kreeg er een dynamischer geluid door.

kamiel
16 oktober 2010, 20:20
jep, voor zover ik weet kan dat gewoon. het enige dat een bass actief maakt is die voorversterker, daar heb je normaal geen speciale elementen voor, het kan dus perfect!

Heibel
18 oktober 2010, 09:02
Thanks allen..Ik heb de bas van het weekend uit elkaar gehaald, maar ik heb 't ombouwen gelaten. Vanuit de control cavity liepen er rechtstreeks vanuit de voeding 2 draadjes naar de elementen. Daarnaast waren de elementen wel erg licht. Dat geeft mij het vermoeden dat ook de elementen actief zijn, want ze hebben blijkbaar voeding nodig om voldoende magnetisch te worden. Maar met 'n paar uurtjes afstellen (hals, brug, elementen) klinkt die nu in mijn oren al 'n stuk beter. Wanneer hij 'm alsnog passief wil maken denk ik dat er andere elementen nodig zijn.

Basvarken
21 oktober 2010, 00:13
Nou, mooi dat het opgelost is.

Ben wel heel benieuwd wat dat voor elementen zijn...
Heb je er foto's van?

Heibel
21 oktober 2010, 08:44
We hebben de bas gisteren in de repetitieruimte uitgeprobeerd en klinkt al veel beter, dus hij laat het voorlopig zo. De afstelling van de elementen is blijkbaar erg gevoelig, want daar heb ik het meeste aan aangepast om de balans tussen de snaren goed te krijgen. Ik heb helaas geen foto's van de elementen, maar zien er precies zo uit als EMG's, alleen dan met een Yamaha logo. Ik zag op MP een setje passieve Yamaha elementen staan, die probeert hij nu als nog te kopen, mocht hij 'm toch passief willen maken..