PDA

View Full Version : Onderhandelen bij aankoop versterker



basswasp
7 mei 2003, 18:19
Goedendag iedereen,

binnenkort ben ik van plan om een nieuwe versterkerset gaan kopen. Het gaat om een SWR Workingman's 4004 met een 4x10T speakerkast erbij.
De adviesprijs van de set is €1820, maar er gaat er nog 10% (en een beetje) vanaf omdat ik niet inruil. De winkelprijs komt dan op €1600.

Van aankopen van ander basspul zoals effectpedalen, weet ik dat je kunt vragen om een beetje korting, vaak krijg je deze korting ook (enkele euro's). Bij een versterker lijkt mij het het niet handig om zomaar vragen om een beetje korting, maar eerder om te gaan onderhandelen. Ik zal dus met een bod ergens onder de €1600 moeten komen, maar hoeveel is redelijk? Te veel bieden en ik krijg de maximale korting er niet uit; te weinig en het onderhandelen zal niet opschieten.

Heeft iemand een idee wat een redelijk bedrag is om te beginnen met onderhandelen?

Bij voorbaat dank,
Jeroen

Ruud
7 mei 2003, 18:59
Hangt er van af, ben je vast klant, heb je de eigenaar zelf, is het zo'n megastore die de troep anders toch wel kwijt raakt?, staat dat ding der al lang/overjarig model.. Ik zou in ieder geval proberen om der wat gratis spul als kabels enz bij te regelen, daar zijn ze vaak wel makkelijk in (want die kopen ze zelf ook relatief goedkoop in), en ja, de prijs, hmmm, 100 euro deraf voorzichtig proberen, mochten ze versteld staan, dan probeer je wat minder.

De Teng
7 mei 2003, 19:36
In dit geval zou ik dingen erbij regelen: is vaak wat makkelijker voor hen ook, ivm de inkoop. Het is namenlijk ook al een aanbieding en dan moet je later die snoeren/weet ik wat allemaal er nog los bij kopen en dan is je 'winst' weer weg. (Misschien dat je een cool pedaaltje erbij kunt regelen of i.d.)

Wel een gaaf setupje heb je dan! Als je tweedehands kijkt, kun je vaak al gauw een professional serie SWR op de kop tikken voor minder. Misschien ook een idee.

Anavrin
7 mei 2003, 20:22
die onzin van, je ruilt niet in dus 10% korting, is echt BS.
Gewoon 1300 euro proberen, dan zeggen ze, dat kan niet, niet meteen in je broek schijten, gewoon doorgaan, laat hen met een bod komen, bijv 1500, en dan zeg je dat je het verschil wilt delen, dat willen ze meestal zelf ook wel, heb jij mooi een nieuwe setup voor 1400 eurootjes

btw, willen ze het verschil niet delen, dan heb je iig toch de 1500. :wink:

ow ja, verkopers geven vaak liever accesoires erbij dan korting, omdat een ding van 100 euro maar 70 euro inkoop is, dus dan geven ze eigenlijk maar 70, terwijl de klant denkt, jippie, ik heb dat ding van 100 euro voor niks...

basswasp
7 mei 2003, 21:14
Tot zover bedankt voor jullie reacties.

Om even met Ruud te beginnen; nee, ik ben daar geen vaste klant en het is een ruime muziekzaak gewoon midden in de stad. Dit zal wel niet zo goed zijn, maar waar ik wel vaste klant ben, is bij een gitaarbouwer. Daar ga ik ten minste altijd heen voor snaren/kabeltjes enz...

Wat De Teng wel terecht opmerkte, is dat ik er spullen bij moet vragen. Zelf was ik daar eigenlijk al vanuit gegaan, ik dacht aan een speakerkabeltje en een balanced-out kabeltje. Misschien is ander spul erbij vragen ook nog niet zo'n gek idee, als dat gunstiger is voor de verkoper. Al heb ik op dit moment niets specifiek nodig; die winkel heeft wel EBS-effecten...

Wat tweedehands betreft volg ik al een tijdje de online handelsplaatsen, SWR Workingman's heb ik nog nooit tweedehands gezien. Wel een keer een SWR x350 (uit de professional serie) tweede hands gezien, al was die nog steeds duurder dan een nieuwe Workingman's. Zowiezo wil ik m'n speakerkast nieuw hebben, je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft en hoelang dat ding nog mee kan. Ook vind ik juist het geluid van de volledige solid-state versterkers het mooist.

Avavrin vind ik wel erg gewaagd door te zeggen om meteen 1300 euro te bieden. Natuurlijk is het te proberen, maar ik denk toch dat Ruud dichterbij zit om eerst 1500 te proberen en daarna misschien te onderhandelen over extra spullen.

De Teng
7 mei 2003, 21:43
of een combinatie, dat je zegt dat je 1650 betaalt met de Unichorus van EBS erbij, hoef je je daar ook niet druk om te maken meer. Of weet ik veel welk effect, maar lul in ieder geval goed. Het idee van onder de 1600 gaan zitten is zo gek nog niet hoor. Houd een kleine tien procent aan en dat is ongeveer de inkoop van een mooi pedaal.

Aan jou de keus, maar later zul je het volle pond voor het EBS baksteentje moeten neertellen en dan baal je weer. :wink:

basswasp
7 mei 2003, 23:11
Da's ook een idee, maar 't liefst ga ik onder de 1600 zitten, omdat ik dat EBS anders toch nooit zou kopen, maar 't zou mooi zijn als ik dat ding toch meekrijg.

bassopotmus
8 mei 2003, 11:00
Owkee, les in onderhandelen deel 1 :wink:

Mijn ervarings is dat je niet moet binnenkomen met "kunt u mij mishcien helpen" attitude..dan denken ze dat je weinig weet en gaan ze niet snel tot dalingen over.

Probeer iig van "Ik heb de nieuwe SWR serie bekeken" intresse erover tonen, ff lullen met de verkopen , vraag anders de chef ff als die kneus niets weet.

Gooi wat termen als balanced out, ohms, eindtrap eroverheen en ze gaan je iig niet afschepen met het volledige bedrag.
Vraag dan gewoon eens of je wat van de prijs af kan krijgen zeg eens 200€, gaat dit niet ga dan iig ff verder naar 150€ met een efx pdaaltje ofzo en natuurlijk de ass. als en goede speaker kabel en mischien wel wat meters instrument kabel, altijd handig.

Meestal werken ze wel een beetje mee, ze willen em toch wel kwijt en jij houd er een gevoel aan over dat je wat extra's hebt gekregen (dit is ook weer een verkoop trukje)
Net als "Ik heb echt wat voor jou nu liggen, denk houd maar ff achter" hoor je vaker als je vaste klant bent..echt van die suck-ups, maars das offtopic

De Teng
8 mei 2003, 12:46
Haha, idd... dat zuigt zeker ja.

Overigens op gitaarmarkt staat een SWR SM400 met 4.10" cab voor 1300 of zo.

Niks voor joU?

basswasp
8 mei 2003, 13:18
Op 2003-05-08 11:00, schreef bassopotmus:
Owkee, les in onderhandelen deel 1 :wink:

Mijn ervarings is dat je niet moet binnenkomen met "kunt u mij mishcien helpen" attitude..dan denken ze dat je weinig weet en gaan ze niet snel tot dalingen over.

Probeer iig van "Ik heb de nieuwe SWR serie bekeken" intresse erover tonen, ff lullen met de verkopen , vraag anders de chef ff als die kneus niets weet.

Gooi wat termen als balanced out, ohms, eindtrap eroverheen en ze gaan je iig niet afschepen met het volledige bedrag.
Vraag dan gewoon eens of je wat van de prijs af kan krijgen zeg eens 200€, gaat dit niet ga dan iig ff verder naar 150€ met een efx pdaaltje ofzo en natuurlijk de ass. als en goede speaker kabel en mischien wel wat meters instrument kabel, altijd handig.

Meestal werken ze wel een beetje mee, ze willen em toch wel kwijt en jij houd er een gevoel aan over dat je wat extra's hebt gekregen (dit is ook weer een verkoop trukje)
Net als "Ik heb echt wat voor jou nu liggen, denk houd maar ff achter" hoor je vaker als je vaste klant bent..echt van die suck-ups, maars das offtopic


De truuk is dus om niet als een totale onwetende binnen te komen... een beetje kletsen heeft idd wel zin :smile:

basswasp
8 mei 2003, 13:20
Op 2003-05-08 12:46, schreef De Teng:
Haha, idd... dat zuigt zeker ja.

Overigens op gitaarmarkt staat een SWR SM400 met 4.10" cab voor 1300 of zo.

Niks voor joU?


De SWR SM400 is uit een oude serie, er zit een voorversterkerbuis in en ik moet vervoer regelen naar Belgie en terug :sad:

Dit wordt 'm niet...

John P
8 mei 2003, 23:32
Vraag een offerte bij verschillende zaken; je neemt de laagste prijs en die noem je bij de dichtst bijzijnde dealer. Bij Eigenhuizen in Nijmegen zeggen ze, dat ze altijd goedkoper zijn dan de concurrentie. Dan kom je met een schriftelijke offerte aan en dan zeggen ze(ligt aan het bedrag, natuurlijk): we zijn altijd ...euro goedkoper. Dan laat je een schriftelijke offerte maken en dan ga je weer naar bijv. Feedback etc. Zo kom je aan de laagste prijs.

John P
8 mei 2003, 23:38
Je moet goed weten, dat de concurrentie gigantisch is bij dit soort zaken. Ze concurreren elkaar de markt uit. Maak daar gebruik van!

De Teng
10 mei 2003, 14:09
De SWR SM400 is uit een oude serie, er zit een voorversterkerbuis in en ik moet vervoer regelen naar Belgie en terug :sad:

Dit wordt 'm niet...


Als ik jou was zou ik dan een autootje huren voor een dag en laat iemand voor je rijden. Een auto huren kost geen drol voor een dag. Nou ja.. dure keutels, maar je bent zeker minder dan vijftig euro kwijt. Plus het feit als je die gast serieus mailt dan lul je er altijd nog wel wat vanaf. Heb je wel een flinke SWR in huis!

Maar die oude serie is toch niks mis mee? Een buis in de preamp doen ze bijna allemaal en de SM500 is maar een weinig gemodificeerd, dus...

basswasp
10 mei 2003, 23:57
Als ik jou was zou ik dan een autootje huren voor een dag en laat iemand voor je rijden. Een auto huren kost geen drol voor een dag. Nou ja.. dure keutels, maar je bent zeker minder dan vijftig euro kwijt. Plus het feit als je die gast serieus mailt dan lul je er altijd nog wel wat vanaf. Heb je wel een flinke SWR in huis!

Maar die oude serie is toch niks mis mee? Een buis in de preamp doen ze bijna allemaal en de SM500 is maar een weinig gemodificeerd, dus...
[/quote]

Op zich heb ik wel een soort 'chaffeur' met een auto: m'n vader. Behalve dat de benzine alleen al ruim meer dan €50 kost, wil m'n vader ook niet zover rijden.

Hoe dan ook... die buizen voor bas bevallen me niet, ook al hebben nog zoveel versterkers ze.



Op 2003-05-08 23:38, schreef John P:
Je moet goed weten, dat de concurrentie gigantisch is bij dit soort zaken. Ze concurreren elkaar de markt uit. Maak daar gebruik van!


M'n versterker heb ik inmiddels gekocht... ik heb met m'n vader wat gepraat over hoe je nou het best kan onderhandelen, maar ik heb in de winkel hem voornamelijk het woord laten doen. De verkoper was goed op de hoogte van concurrentie en zo kwamen MP en Feedback al snel ter sprake. Uiteindelijk is er zo €50 van de prijs afgegaan en heb ik er natuurlijk kabels bij gekregen.

Later ontdekte ik nog wel dat één van de stoothoeken van de speakers kast er zo hard in geschroefd was, dat deze was gebarsten. De winkel reageerde hierop met excuses en ze bestellen een nieuwe stoothoek en mailen wanneer die er is.

bassopotmus
11 mei 2003, 11:18
yow wasp? Goed geregeld, ik had al gedacht dat er weinig vanaf zou gaan maar extra shit is nooit weg!

Heb je nu alleen een top? of je hele stack?

Iig GEFELICITEERD..soms vind ikd at er wat weinig steun is al mensen nieuwe gear aanschaffen hier..

Binnenkort een review?

koen_V
11 mei 2003, 11:33
heeej proficiat man!!
is altijd zo zalig als je nieuwe gear hebt!!

en ja, kom binnenkort eens vertellen wat je er van vindt!!

groeten

De Teng
11 mei 2003, 12:51
Goed gedaan! Hoop dat je er veel lol van hebt en ik ben jaloers op je 4.10" :wink:

basswasp
11 mei 2003, 13:27
Het is inderdaad zalig, ik begin al te glimlachen als ik naar dat ding kijk :smile:
Het is uiteraard een hele set en het klinkt echt goed: strak geluid en een bassige/vettige toon met mooi hoog.

Vanmiddag ga ik - als ik tijd heb - nog even kijken of ik het geluid goed kan vangen met de ingebouwde DI.

De set werdt trouwens meteen goed getest; na het kopen hebben we hem direct naar school gebracht om daar in het muzieklokaal te oefenen voor de popavond (een muziekavond op mijn school). Of ik nu wilde of niet, als je zo'n versterker aan 't verslepen bent (wat ben ik er blij om dat ik wieltjes erbij heb gekregen) krijg je wel wat aandacht... zeker als je dat ding even goed open zet in 't muzieklokaal.

De popavond was diezelfde avond en daar heeft ie de hele avond lang als monitor staan pompen.

De volgende dag ben ik met m'n vader naar de achterhoek gegaan om daar van 11 tot 7 uur te spelen. De enige pauzes die we hadden genomen waren het middageten en de thee/koffie-tijd. Die dag had ik nog nooit zo goed gespeeld en de hele band vond 't beter klinken. Veel bas erin op de equalizer en tijdens Love Is Strong van de Rolling Stones (een nummer wat ik daar moest begeleiden) gewoon strak grondtonen spelen en 't klonk gewoon zo pompend als een Rolling Stones-nummer moet klinken.
Naast wat algemene oude rock (beetje het Arrow Classic Rock repertoire) heb ik ook nog wat metal gespeeld. Kwa volume kan ik dan makkelijker meekomen, maar het geluid is gewoon te lief voor metal. Misschien is m'n overdrive pedaal om meer richting het Ampeg-geluid te gaan de oplossing. Dit zie ik niet echt als een probleem voor die 3 keer per jaar dat ik metal speel.

Echte tekortkoming kan ik op dit moment niet vinden, anders had ik de versterker ook niet gekocht. Wat tot nu toe de nadelen zijn, zijn de prijs, het gewicht (gelukkig zijn er wieltjes om te rijden, maar dit ding valt in je eentje niet op te tillen), het metal-geluid en het rack-probleem (de versterker is niet in 19"-vorm te koop, maar biedt wel ruimte voor een 19" bak van één unit hoog).

Overigens, de aural enhancer is een mooie toevoeging. Het voegt een soort smiley-face equalizer en wat boventonen toe. Hierdoor gaat een bas transparanter en bijna-actief klinken.

bassopotmus
11 mei 2003, 14:00
yeah...that's what we wanted to hear!!
Toffe shit, ik kan je blijdschap gewoon aflezen. Jah je krijgt indd wat aandacht als je 4x10" ofzo aant verplaatsen bent..(wow man, das profi stuff..die zal wel goed zijn!!)

OOk leuk te horen dat andere je stack diggen. Maar ik vind SWR niet echt poeslief hoor, maar indd mischien voor de harcore metal niet al te "upfront".

Toch zal ik altijd de voorkeur voor 19" blijven houden..

basswasp
11 mei 2003, 14:12
't is ook niet poeslief, en voor rock gewoon heel geschikt om een basis te leggen en wat te grooven, maar voor metal is 't 't net niet.

Trouwens zit ik wel op een school vol punkers met Squiers en 25 watt combo's dus ... :grin:

bassopotmus
11 mei 2003, 14:51
yeah punk forever...wat si punk nu, beetje crappy gitaren en dan maar schreeuwen?

niels_r
11 mei 2003, 15:34
Blij om te horen dat hij goed bevalt. Het geluid van dat ding vind ik trouwens super!

Zelf ben ik over een paar weken de bezitter van de SWR Workingman's 2004 met daaronder een 2x10T.. het is zeg maar de helft van wat jij hebt (200W ipv 400W, 2x10" ipv 4x10"), maar dat is voor mij wel voldoende :smile:

basswasp
11 mei 2003, 16:37
Cool, krijgen we na de Hartke3500-golf en de Olp-golf een SWR WorkingMan's-golf :smile:

koen_V
11 mei 2003, 17:06
Zou wel eens een fijne afwisseling zijn :smile:
is het een heel clean geluid wat er uit komt?

basswasp
11 mei 2003, 18:17
Superclean, het tegenovergestelde van Ampeg...

bassopotmus
11 mei 2003, 19:21
Och elke golf heeft zijn redenen, en echte trends waren het niet.
(hoor mij nu, bezitter van beiden)
Maar ik ben es benieuwd..

koen_V
11 mei 2003, 19:24
als ik eventjes goed ben, zit Fender qua sound tussen ampeg en SWR in.
Niet te clean maar ook niet te brut?
of ben ik helemaal verkeerd?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-05-11 19:25 ]</font>

bassopotmus
11 mei 2003, 19:30
Kwa amps?
Ik heb nog nooit een kans gekreen ze te testen ze heben we een 400watt buizen amp en natuurlijk de bassman.
als ik eens ergens ben en heb veel tijd ga ik uiteraard eens een fender stackje testen.

(je ziet ze vrij weinig)

koen_V
11 mei 2003, 19:33
IK heb dus heel weinig ervaring met versterker sounds.
Waar ligt Laney ergens dan?
Wil zo eens een maatstaaf van wat ik wil, en ik weet niet wat ik nu heb, omdat ik nooit over andere versterkers heb gespeelt.

bassopotmus
11 mei 2003, 19:47
wat zoek je? een fel tansistor, roomig buizen>?

koen_V
11 mei 2003, 19:59
een lekkere warme sound, dus buizen!
maar omdat ik dat niet kan betalen,wil een transistorbak met een lekker warme sound.

Clunk
11 mei 2003, 20:25
ik wou net zeggen, met transistor ken je ook een mooie volle sound krijgen!!! :razz:
misschien iets jaren 70 transistor :grin:
ghehehe

basswasp
11 mei 2003, 22:23
Op 2003-05-11 19:59, schreef koen_V:
een lekkere warme sound, dus buizen!
maar omdat ik dat niet kan betalen,wil een transistorbak met een lekker warme sound.


Ga voor een Ampeg transistor. Al zitten er geen buizen in, het geluid lijkt er behoorlijk op...

bassopotmus
12 mei 2003, 11:30
GK..volgens mij geen buis, of alleen pre-amp en erg, erg vol.
En ze zijn toch nog transparant genoeg om te slappen bv.
Helaas kosten ze wat veel anders had ik er een.

koen_V
12 mei 2003, 17:28
Veel ampeg bassisten stappen over naar ashdown, wilt dit zeggen dat die ook zo een lekkere warme sound hebben??
want ik vind ashdown toch ook wel een bijzonder interessant merk om in de gaten te houden, ze zijn niet van de goedkoopste maar toch nog een beetje betaalbaar.

bassopotmus
13 mei 2003, 09:10
Ik vind dat je veel aan Ashdown moet pielen om die sound te krijgen, eigenlijk moet alles nutraal staan en toch een behoorlijke sound geven (niet dat mijne dat kan hoor)