PDA

View Full Version : Bosch: Jazz Standard Ladybird (Tadd Dameron)



Bosch
14 oktober 2010, 12:46
Aloha,

De afgelopen drie jaar heb ik op mijn Sonntag Augusta Archtop gespeeld (013) maar ruim drie maand geleden heb ik toch weer een solid gekocht. Ik heb mij al die tijd verdiept in de jazz theorie en praktijk: dat is echt de nieuwe weg die ik ben ingeslagen. Mijn standaard tone is een beetje flarden van Rudy Linka en Jonathan Kreisberg geworden, maar hieronder dus een meer 'fusion'-sounding track met mijn solid Vigier (009). Bosch/tone=

Click here: Ladybird_Fusion.mp3 (http://www.freejazzinstitute.org/uploads/20100914111814_Bosch.mp3)


toneblo gaf als feedback in mijn Vai-post dat het er om gaat wat je met je gitaar wil vertellen; dat is in shred behoorlijk lastig. In jazz daarentegen voelt het als een vis in het water; oneindig veel meer dynamiek. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Zeker ook de oer-forumers omdat die weten wat ik voorheen elke week postte ...


Rgrdz,

Bosch

Riky
14 oktober 2010, 13:09
Ben niet thuis in de jazz, maar vind het heerlijk klinken.
Geweldig spel. Elke seconden boeit ook.

Heel knap en mooi.

Little Jay
14 oktober 2010, 14:18
Er is te weinig jazz op het forum! Dus goed initiatief een jazzstandard te posten! Zal ik eens goed de tijd voor nemen......

Goed gedaan, mooie toon, dat rafeltje past prima in jazz zo. Een standard die ik zelf ook wel speel. Ik vind het mooi hoe je in het thema tussendoor nog wat akkoordjes als accenten pakt.. dat ga ik van je pikken gna gna ;-).

Solo ook prima gedaan, ik vind 'm creatief, verveeld inderdaad niet!

Ik hoor wel wat dingetjes waar je vanuit "de jazz-school" de volgende kanttekeningen bij zou kunnen plaatsen (je wilt tenslotte niet alleen maar veren in je reet toch? ;-): ik hoor vrij vaak dezelfde lickjes terugkomen (een euvel waar ik zelf zeker ook aan lijd), o.a. ook over de Cmaj - Ebmaj - Abmaj - Dbmaj aan het eind van het schema (ik probeer daar een C6/9 door te schuiven naar Eb6/9 (zelfde vorm) en dan chromatisch naar beneden (D6/9 als tritoner voor Ab), daar kun je mooi Parker-achtige licks uit afleiden). En je begint licks/lijntjes vaak met zo'n voorslag triooltje (ik denk een wijsvinger-middelvinger-wijsvinger trillertje en dan de lick volgens de ladder naar beneden afmaken), bijvoorbeeld op 00.40 en dan op 00.46 weer. Viel me op dat ik dat ook verderop wel vaak terug hoorde komen en dat gaat dan toch een klein beetje vervelen, misschien omdat 't zo'n kenmerkend lickje is.

En persoonlijk hoor ik graag wat langere lijnen die naadloos de akkoorden met elkaar verbinden (werk ik zelf momenteel ook aan en ik vind 't vreselijk moeilijk), je lijnen zijn soms wat kort en dan komt het mij nog wat fragmentarisch over, zeker ook omdat je je meeste licks dan net na een akkoordwisseling op eenzelfde moment begint (na de één).
Dat geldt trouwens zeker niet voor wat je rond de 2.00 minuten doet, daar ga je heel mooi op een Scofield-achtige manier over de akkoorden heen, top!

Dat alles gezegd hebbende: het klinkt gewoon te gek en als je had gezegd dat 't van de nieuwste Scofield cd af zou komen had ik 't misschien ook nog wel geloofd.... ;-)
(niet dat ik je nou een Scofield-clone vind hoor!)



(Nou zou het natuurlijk leuk zijn als ik ook mijn versie over dezelfde Aebersold-begeleiding zou inspelen en zou posten hè? Eens kijken of ik binnenkort nog tijd heb daarvoor.... zit nu helaas op kantoor......)

VHsologitarist
14 oktober 2010, 20:50
Je beste post allertijden ( ik ben zo'n oergitaarforummer ;) )

terrasbeest
14 oktober 2010, 21:53
Klasse !!!!!!!!!

johantipker
14 oktober 2010, 21:59
Uitstekend! Goeie sound ook!

Duhsjaak
19 oktober 2010, 03:19
Hi
Kan wel beamen dat het je beste post ever is, maar dit is de eerste post die ik hoor. Dus echt geloofwaardig is mijn opmerking dan niet.
Ik neem deemoedig den pet in den hand en maak een buiging. Ik vind dit van internationale klasse.
Het zal zeker de leeftijd zijn dat ik persoonlijk voor een iets andere mix zou hebben gekozen; ik heb nu het gevoel dat solo en begeleiding iets teveel met elkaar vechten om de aandacht.
Vanaf het overlijden van Ben Webster doe ik eigenlijk helemaal niets meer met jazz en moet nu tot de conclusie komen dat dit een verkeerde beslissing (if any) is geweest. Misschien is het tijd dat te heroverwegen. Ik had een beetje het gevoel dat de fut bij jazz als taal er een beetje uit was.
Ik dank je en ik ben blij dat ik hiernaar heb geluisterd.
Vriendelijke groet,
Gus

LaurentB
20 oktober 2010, 11:36
Tjee, heel erg goed gedaan! Jij bent inderdaad wel erg veelzijdig, dat je niet alleen zo'n uiteenlopende stijlen kunt spelen, maar ook op een degelijk niveau!

Bosch
22 oktober 2010, 12:30
@ Riky: Thanx!!

@ Little Jay: Erg bedankt. Dit is waar je als topicstarter op zit te wachten: een echte analyse! Zo doen Shakeel en ik dat ook altijd over weer. Grappig is dat je die herhaling (triool) opvalt op de plekken waar het eigenlijk echt spontaan gebeurd. Op de plekken daartussen zitten die triooltjes waarvan ik direct dacht dat je op doelde. Ik ben zelf erg blij met de opname. Voor mij is dit een bevestiging dat ik met jazz/fusion meer kan vertellen dan met de acrobatiek van de neo-shred.
Zou leuk zijn als je jouw versie ook zou posten. Ik beschik over 90% van alle Aebersolds, dus laat maar weten.

@ VH: kijk dat bedoel ik! Een uberforumer die mij kent en dit zegt (H)

@ terra: THANX!

@ Johan: THANX!

@ Duhsjaak: Bedankt! Teveel eer! :D Ik ga die Ben Webster eens checken; kijken wat ik van hem vind. Als je naar vernieuwing en muzikaliteit in de jazz zoekt, zou je Avishai Cohen eens moeten checken: erg mooi!

@ LAurent: Bedankt voor het grote compliment!

Ik voel me zeker aangemoedigd om meer jazz te posten!

pasqual
22 oktober 2010, 23:45
ik ben niet thuis in de Jazz maar dit vind ik best te pruimen hoor. het enige puntje van kritiek dat ik kan verzinnen is dat je sound wat mij betreft iets cleaner en warmer mag. je techniek en feel daarintegen is zeer oké!

groeten Pasqual.

Snijdie
23 oktober 2010, 17:13
Door al het 'geneuzel' over jazz op dit forum, ben ik de laatste tijd aan het kijken wat Jazz te bieden heeft. Ik heb dit nummer sinds jouw posten een paar keer beluisterd, en ik vind het echt super mooi! Het helpt me eraan herrineren om ook af en toe een invulling op een Jazz-standard op te zoeken op youtube, in plaats van alleen maar thrash-metal :).

Thanks voor jou bijdrage :cheerup:.

Duhsjaak
26 oktober 2010, 06:20
@snijdie
Hi Snijdie
Ik denk dat ik van vlakbij heb meegemaakt hoe de jazz zijn zeggingskracht en geloofwaardigheid volkomen heeft verloren doordat iedereen staads maakt weer dezelfde standards bleef recycelen. Ik hoop niet dat je dit ziet als kritiek of betweterigheid, maar ik hoop dat je naast de kennelijk onvermijdelijke standards nieuwe standards gaat maken.

@bosch
Hi Bosschie
Teveel eer zou ik niet willen zeggen. Ik geloof oprecht dat je met dit niveau internationaal je weg zult kunnen vinden. Op dit moment is het in Engeland goed te doen met jouw werk. Misschien nog door Jools Holland?
Daarom: Petje af.

Ben Webster is een van de oude blues & jazz negers die begin jaren '60 met de vrachtboot naar NL kwamen. Hij heeft in Amsterdam en Stockholm gewoond tot 1973, zijn overlijden. Jan Drost en ik hebben hem begraven op de Oosterbegraafplaats in Amsterdam. Heeft gespeeld met Duke Ellington, Billy Holiday en heeft mij (in alternatieve stemmingen) gitaar leren spelen. En leren biljarten. Hij was saxofonist, maar speelde menigeen weg op piano en drums.
Op korte termijn ga ik zijn opnames voor Albert Heijn digitaliseren. Die heb ik altijd beschouwd als zijn beste Europese werk. Voor voor die mening ontstaat 40 jaar na dato nu enig begrip.

Ik speel nu muziek waarin op geen enkele wijze meer jazz invloeden zijn terug te vinden. Je zou dat kunnen omschrijven als pré Beatles 60's muziek. Geen gitaarsolo's, maar waarbij de gitaar de motiefjes speelt die in die tijd door orkesten werden gedaan. Terug naar de super eenvoudige pop muziek dus.
Vriendelijke groet,
Gus

Little Jay
5 november 2010, 16:34
En jawel, eindelijk weer eens een dagje vrij, dochter op de crèche, dus tijd voor een opname... ;-)

Mijn versie van Ladybird (zoals min of meer beloofd):
[B]Ladybird (http://www.myspace.com/music/7088844/songs/76413231)(klik)

Totaal anders dan de versie van Bosch, ik ben wat traditioneler ingesteld.
Ingespeeld op m'n ES-333, SM58 voor de amp (Fender Blues Deluxe) en via mengpaneeltje opgenomen in CoolEdit2000 (ja,ja, dat heb ik nog ;-)

Enjoy!

Maiden Michiel
5 november 2010, 17:56
Knap gedaan Wouter! Maar....


...heb je S H R E D helemaal vaarwel gezegd?

johantipker
5 november 2010, 19:02
En jawel, eindelijk weer eens een dagje vrij, dochter op de crèche, dus tijd voor een opname... ;-)

Mijn versie van Ladybird (zoals min of meer beloofd):
[B]Ladybird (http://www.myspace.com/music/7088844/songs/76413231)(klik)

Totaal anders dan de versie van Bosch, ik ben wat traditioneler ingesteld.
Ingespeeld op m'n ES-333, SM58 voor de amp (Fender Blues Deluxe) en via mengpaneeltje opgenomen in CoolEdit2000 (ja,ja, dat heb ik nog ;-)

Enjoy!

You're a very cool cat!!! Je bent een hele capabele jazz gitarist met een goeie laidback timing. Je speelt dit stuk duidelijk langer dan vandaag...:ok:
.. je schudt 'm zo uit je mouw...:sssh: erg fraai.

Bosch
5 november 2010, 19:16
@ Maiden: Ha MM! Jazeker, mijn ervaring is dat als je eenmaal toegang tot de jazz hebt gevonden, shred dodelijk saai is; geen uitdaging; geen subtiliteit. Ik ben er klaar mee (shred).

@ LJ: Super! Maak een eigen topic. Dat verdient je opname! (H)

@ JT: Indeed!

TimoSomers
5 november 2010, 20:07
Heel goed gespeeld man, erg vet!

Fusion
15 november 2010, 09:25
Wow, das fijn gespeeld!! Ik ben niet zo'n fan van je overgestuurde geluid, maar je spel is echt erg lekker. Heerlijke frasering en timing!! Ook hier zou ik wel wat meer arpeggio's willen horen, ik hoor dat je zo rond 01:20 een beetje inkakt qua improv, althans zo lijkt het. Als je blijft werken aan je 'arsenaal van licks', inclusief arpeggios blijft het interessanter voor de luisteraar. Je komt er trouwens rond 01:53 wel weer errug lekker in.

Knap gedaan!