PDA

View Full Version : Wat te doen?



Thomk
14 oktober 2010, 11:26
Lezers,

Ik heb de laaste aantal dagen wel meerdere topics gemaakt over Blade gitaren, Xaviere gitaren, Zelfbouw gitaren.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, eigenlijk best zielig:chicken:

Momenteel heb ik een Schecter C1-+(humbuckers) lekker om te scheuren en kan een goed staaltje scheur blues produceren.

Nu zit ik te twijfelen om nog een mooie les paul te kopen Vintage, epiphone( nee geen Gibson... geen centjes:P) ben er wel van overtuigd dat niet alle gitaren waar gibson op staat geweldig zijn.

Of een Stratocaster van Blade of Xaviere.


Heb vroeger eigenlijk altijd op een les paul gespeeld en ben echt een liefhebber van dat hele warme dikke geluid.
Al lijkt het mij zonde om nog een Humbucker gitaar te kopen omdat ik toch wel een veelzijdige speler ben.

Dus misschien kunnen jullie wat leuks verzinnen eventueel alternatieven, ideeën, meningen alles is welkom.:hippie:

bat
14 oktober 2010, 11:33
Hoewel beide humbuckergitaren zijn, hebben ze wel een heel verschillend karakter. Ik zou een LP in jouw situatie dan ook niet als dubbelop maar als echte aanvulling zien. Je zou ook kunnen overwegen een LP met soapbars te nemen, hoewel je daar niet Fender achtige tonen van moet verwachten. De vraag is wel of dat is wat je zoekt in de uitbreiding. In dat laatste geval zou ik je ook aan willen raden een keer een Tele te proberen.

Rooker
14 oktober 2010, 11:36
Ik weet niet hoeveel centjes je hebt??

Maar je zou op marktplaats kunnen zoeken naar een Epiphone tribbute. Als ik de specs lees lijkt me dat nog best een aardige gitaar, die je misschien voor een leuke prijs nog op de kop kan tikken. Of je kijkt voor 1 die door de huidige eigenaar al geupgrade is.
Tja, die Schecter zou ik dan gewoon verkopen en daar dan een tele of strat voor in de plaats kopen. Nou als dat lukt ben je veelzijdig hoor...
Succes:rockon:

Fisherman
14 oktober 2010, 12:14
Hé Thom.

Het is inderdaad alsof je zelf even niet meer weet wat je wil. :soinnocent:

Je zegt dat je altijd een LP hebt gespeeld en dat warme geluid wilt.
Welnu, met een goeie Les Paul kun je verschrikkelijk scheuren, maar ook prachtige warme bluesy sounds spelen, dus die veelzijdigheid heb je met een LP wel degelijk. Stratsound wordt moeilijk, wat een humburgert is nu eenmaal geen singlecoil.

Je opmerking over dat niet alle Gibsons even goed zijn, daar lees ik maar even over heen :soinnocent::soinnocent::soinnocent::seriousf: want daar zijn oorlogen over uitgebroken onlangs op dit forum, so don't go there please ;)

Aangezien ik helemaal geen Epi fan ben, kun je wellicht inderdaad een Vintage LP overwegen of een betere optie is, zoek een vintage Japanse LP kopie en zie hoe enorm veel reacties dat losmaakt hier op het forum én hoe tevreden Mr. Dynamite (even topic "Pearl" zoeken) met zijn Pearl LP kopie is.
Zeer waardevast en zelfs bij een goed exemplaar, waardevermeerderend!
Maar dan moet je wel goed weten wat je koopt, enige vintage kennis is dus vereist of je vraagt hulp hier op het forum, gegarandeerd dat je goede adviezen krijgt.

De vraag is echter, wat is je budget?
Voor 250-300 euro koop je een nieuwe Vintage LP kopie...al heb ik daar persoonlijk erg weinig mee, ondanks dat ie best goed z'n werk doet.

Mijn advies:Koop nu een Les Paul en ga in de toekomst daarnaast voor een Strat kijken.


Je kunt nu eenmaal niet 1 gitaar hebben die ALLE geluiden produceert die jij wil hebben.

Succes ermee! :ok:

Thomk
14 oktober 2010, 13:07
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik weet idd niet wat ik precies wil.

Al zijn het geweldige adviezen van jullie. Ik zal eens gaan kijken of ik zoon kopie kan bemachtigen. Mijn budget ligt max tot de 400 a 500 euro.

Die Schecter zou ik absoluut nooit weg doen ik vindt het een geweldige gitaar.
Voornamelijk veelzijdig.
De Blade texas standard PRO is een stratocaster maar heeft dus wel een VSC switch die flink wat boost kan geven en komt toch wel warm over. Ik denk een leuke uitbreiding voor mijn gear omdat ik al in bezit ben van een humbucker geluid.

Ook de Vintage Lemon Drop heeft een out of phase neck humbucker(Peter Green) en dat is echt dat heerlijke scheur geluid waar ik zo van hou. Maar omdat ik al een humbucker gitaar heb is het niett echt een uitbreiding om me gear. Al zoals jullie zeggen niet elke humbucker klinkt het zelfde

Jongens laat ik het gewoon kort houden!. Als jullie mooie gitaren zien tussen het budget bovengenoemd post het dan eens hier. Bedankt voor de adviezen


Denk toch wel dat het een les paul gaat worden:cool:

MegaDrive
14 oktober 2010, 14:05
Als je op zoek bent naar een gitaar om je veelzijdige spel beter te kunnen uiten dan ben je in mijn nederige opinie beter af met een strat met enkelspoels pickups. Je hebt immers al een gitaar met twee humbuckers. Ja, een Gibson klinkt anders dan een Schecter en ja, je kan coilsplitten, maar dan nog bieden geen van beide gitaren een lekkere southern twang, een funky peppers of een Morello plexi geluid zoals een strat dat kan.

Demonturtle
14 oktober 2010, 14:09
Misschien een faded Gibson SG ook niet aan de kant zetten?

Fisherman
14 oktober 2010, 14:14
Ik snap wel waarom Thom zo graag een Les Paul wil....

Als je d'r helemaal gek mee bent -zoals ik- dan blijft het altijd je favoriete gitaar, ook al heb je er nog een aantal naast.
En inderdaad, een Strat is onmisbaar, in feite moet elke gitarist (vind ik dan) een Strat-model is huis hebben.
Zowel de Les Paul als de Strat hebben beide hun totaal unieke vorm en eigenschappen en dat maakt ze tot de basisuitrusting van elke gitarist.

Thom, je weet het he.....:sssh::sssh:

Thomk
14 oktober 2010, 15:06
Dat is dus het hele punt daar zijn we dan gelukkig allemaal over eens.
We moeten allemaal een Les Paul en een Strat hebben.

En IK HEB ZE ALLE TWEE NIET DOINK!:lp:

Wel gelukkig een Schecter die vreet jullie gitaar op( je moet toch wat positiefs zeggen:P)

Een Gibson SG heb ik tijd geleden over nagedacht maar ik vindt het gewoon geen mooie gitaar het hele model eigenlijk helemaal niks.

Ik ga denken over een Les Paul of de Blade stratocaster. Hopelijk zie ik snel het licht.

Ik vondt wel dat het een goede redanatie was dat ik al een humbucker geluid heb en dat ik die twang nog niet heb:P

Heren komt goed!

Fishie :sssh: wat?:P gelukkig ben ik vergeet achtig

zeppo
14 oktober 2010, 15:15
:soinnocent: zie sig :soinnocent:

MegaDrive
14 oktober 2010, 15:24
Wat je natuurlijk OOK nog kunt doen.... concessies!

Je C-1 is af fabriek een prima plank, maar je kunt deze nog wel wat veelzijdiger maken als je de pickup wiring enigszins aanpast. Zelf heb ik met een kleine ingreep de volgende schakelopties op mijn C-1:

1- brug humbucker
2 - brug split (outer)
3 - nek + brug
4 - nek split (outer)
5 - nek humbucker

Zo! Nu haal ik ook lekkere funky twang, SRV en Hendrix spul uit mijn Schecter zonder concessies te hoeven doen aan de "mijn gitaar eet die van jou op" factor. Omdat het ding één groot blok mahonie is haaltie het qua twang en ploink niet bij dat van een strat, maar goed genoeg voor wat ik doe. Misschien is dat een optie voor je. Kun je mooi gaan kijken naar die les paul :D

Thomk
14 oktober 2010, 15:36
Wat je natuurlijk OOK nog kunt doen.... concessies!

Je C-1 is af fabriek een prima plank, maar je kunt deze nog wel wat veelzijdiger maken als je de pickup wiring enigszins aanpast. Zelf heb ik met een kleine ingreep de volgende schakelopties op mijn C-1:

1- brug humbucker
2 - brug split (outer)
3 - nek + brug
4 - nek split (outer)
5 - nek humbucker

Zo! Nu haal ik ook lekkere funky twang, SRV en Hendrix spul uit mijn Schecter zonder concessies te hoeven doen aan de "mijn gitaar eet die van jou op" factor. Omdat het ding één groot blok mahonie is haaltie het qua twang en ploink niet bij dat van een strat, maar goed genoeg voor wat ik doe. Misschien is dat een optie voor je. Kun je mooi gaan kijken naar die les paul :D



Hmm klinkt sexy Kun je hiertoevallig een hele simple bedrading schema voor maken ben nog niet zo heeeeel ervaren in dit maar zal moeten gaan lukken! Enigste dan moet ik wel een 5 standen schakelaar hebben past die wel in deze C1-+

Ik hoor het wel want als dit kan kan ik ook lekker een paul kopen zonder enige kopzorgen te hebben:P

Ben echt heel benieuwd

EuroCinema
14 oktober 2010, 15:53
Wat ook heel veelzijdig kan zijn, is een goeie gitaar met een wat minder herkenbaar geluid. Een SG of 335 ipv een Les Paul, een Jazzmaster of Jaguar ipv een strat of tele... natuurlijk herkent de liefhebber het karakter wel, maar ze duwen je spel minder in een hokje dan een LP of strat kan doen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Thomk
14 oktober 2010, 16:00
Ik snap waar je naar toe wilt. Denk niet dat ik die kant op wil gaan omdat ik al zoeits heb. Dus de Schecter C1

Misschien met die aanpassing van mega drive kan ik voor een heerlijke paul gaan:P

Al vindt ik natuurlijk ook dat ik een Strat moet hebben.
Zoals vaker is gezegd elke gitarist moet een Les Paul en een Strat hebben rest maakt geen donder uit:P

Snijdie
14 oktober 2010, 16:23
Waarom zou je in vredesnaam een LP of een strat 'moeten' hebben?

Met de Schecter heb je een fijne gitaar, die qua looks erg mooi is. Om dan een standaard gitaar erbij te doen omdat het 'moet', is niet mijn keuze. Zelf heb ik een Schecter, en ik overweeg nog een Schecter aan te schaffen. Voor mij is hals van mijn atx Blackjack ongeëvenaard. Een LP heeft trouwens een andere mensuur. Niet beter of slechter, maar wel anders :).
Al snap ik het wel. Als jouw gitaar een beetje speelt zoals die van mij dan heb je een all-rounder. Geen uitgesproken voor of tegens, maar overall een erg goede gitaar. Mis je een beetje 'smaak'?
Zelf zou ik eerst proberen helder te krijgen wat je mist (sound? Shred hals? Of juist dikkere hals? Een minder donker geluid?). En pas daarna een gitaar bij die eisen te zoeken.
Excuses als ik er overeen heb gelezen (ik leer dit np mijn mobiel), maar voor mijn idee heb je nog niet echt helder wat je anders wilt; alleen dat je een verrijking zoekt.

Succes met jouw zoektocht!

MegaDrive
14 oktober 2010, 16:23
Zoals vaker is gezegd elke gitarist moet een Les Paul en een Strat hebben rest maakt geen donder uit:P

EN een Schecter! :D

Hier is het wiring diagram dat ik heb gebruikt:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2hb_1vol_1tone_5way

Mijn C1 had standaard een super 5 way switch dus dat was geen probleem. Ik heb even over het hoofd gezien dat een C1+ een 3 way switch heeft, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Volgens mij kun je humbuckers ook splitten met een push/pull potmeter, maar daar heb ik geen verstand van. Gelukkig is dit een gitaarforum en zijn er veul luu die je precies uit kunnen leggen hoe dat werkt.

Thomk
14 oktober 2010, 18:01
Waarom zou je in vredesnaam een LP of een strat 'moeten' hebben?

Met de Schecter heb je een fijne gitaar, die qua looks erg mooi is. Om dan een standaard gitaar erbij te doen omdat het 'moet', is niet mijn keuze. Zelf heb ik een Schecter, en ik overweeg nog een Schecter aan te schaffen. Voor mij is hals van mijn atx Blackjack ongeëvenaard. Een LP heeft trouwens een andere mensuur. Niet beter of slechter, maar wel anders :).
Al snap ik het wel. Als jouw gitaar een beetje speelt zoals die van mij dan heb je een all-rounder. Geen uitgesproken voor of tegens, maar overall een erg goede gitaar. Mis je een beetje 'smaak'?
Zelf zou ik eerst proberen helder te krijgen wat je mist (sound? Shred hals? Of juist dikkere hals? Een minder donker geluid?). En pas daarna een gitaar bij die eisen te zoeken.
Excuses als ik er overeen heb gelezen (ik leer dit np mijn mobiel), maar voor mijn idee heb je nog niet echt helder wat je anders wilt; alleen dat je een verrijking zoekt.

Succes met jouw zoektocht!


Ik snap je punt, en daar geef ik je ook volkomen gelijk in. Ik ben echt het persoon in de reclame "Geschikt""ongeschikt" :seriousf:

Nogmaals iemand die niet op een Schecter heeft gespeeld mist wat:P dat is één ding dat zeker is. Het is een heerlijke "allrounder"gitaar een beetje van alles. De c1-+ versie heb je de mogelijkheid om de humbucker te splitten in een soort van single coil geluid. Al vindt ik dit geluid nou niet echt single coil het is meer een single-coil op anabolen.

De Blade texas standard pro is naar goed zoeken,luisteren en lezen echt een geweldige gitaar. Mooie van deze strat is ook dat er een VSC switch opzit dit kan voor een flink staaltje boost/midboost of treble geven. Erg handig vindt ik het zelf. Omdat ik zelf erg hou van het geluid voor de versterker "treble".

Een Les Paul is het nu een Phoenix, El maya, Vintage of Gibson. Helemaal heerlijk die vette, warme scheur sound. Daar krijg ik nu echt een ....... van:sssh: Maar toch denk ik dat het verstandiger is in mijn positie om eerst voor een strat te gaan omdat ik dat geluid toch wel mis in mijn arsenaal.

Volgend jaar dan weer eens kijken voor een les paul of zelf nog wel een schecter die iets warmer, schoner klinkt!


Ik bedankt jullie allemaal één voor één, blijf natuurlijk komen met ideeën of meningen. Ik sta voor alles open

TimoSomers
14 oktober 2010, 18:16
Ik zou dan denk ik toch m'n pielemuis volgen als ik jou was :D.

Sinner1980
14 oktober 2010, 18:33
[QUOTE=Snijdie;2486991]Waarom zou je in vredesnaam een LP of een strat 'moeten' hebben?

Omdat je met die twee gitaren in het arsenaal praktisch alles kunt spelen gezien ze enorm veelzijdig zijn...
Hoeft natuurlijk niet perse van Gibson of Fender te zijn maar feit is wel dat BIJNA alle andere gitaarmodellen afgeleiden zin van deze gitaren dus...

Fisherman
14 oktober 2010, 18:43
[QUOTE=Snijdie;2486991]Waarom zou je in vredesnaam een LP of een strat 'moeten' hebben?

Omdat je met die twee gitaren in het arsenaal praktisch alles kunt spelen gezien ze enorm veelzijdig zijn...
Hoeft natuurlijk niet perse van Gibson of Fender te zijn maar feit is wel dat BIJNA alle andere gitaarmodellen afgeleiden zin van deze gitaren dus...

Mike heeft gelike! ;)
Verdulleme, dat rijmt!
min of meer

Sinner1980
14 oktober 2010, 18:50
Mike heeft altijd gelike...nee hoor,nu neem ik jullie in de zike...;)

Thomk
14 oktober 2010, 19:55
Nog maar eens een onzinnig postje doen:P

http://www.youtube.com/watch?v=l1l8oKLh8F0&feature=related

check dit dan toch wel heeel dik hoor. Effecten kunnen natuurlijk veel:gitarist:

Dat is dus een Blade stratocaster

TimoSomers
14 oktober 2010, 20:05
Vrij normaal strat (met rosewood hals dan wel) geluid hoor.
Ik hou zelf veel meer van bijterigere strats.
Maar anyway, zo'n blade is misschien niet zon verkeerd idee dan als je zo'n sound zoekt EN een singlecoil geluid wil.

Fisherman
14 oktober 2010, 20:12
Nog maar eens een onzinnig postje doen:P

http://www.youtube.com/watch?v=l1l8oKLh8F0&feature=related

check dit dan toch wel heeel dik hoor. Effecten kunnen natuurlijk veel:gitarist:

Dat is dus een Blade stratocaster

Ook erg goed (fijn ampje!) deze vergelijking....3-in-1 filmpje!
:ok:

Thomk
15 oktober 2010, 08:32
mannen het is moeilijk moeilijk moeilijk.

Ik las net iets over bijterige strats waar moet ik dan aan denken?

EuroCinema
15 oktober 2010, 10:21
Hmmm veelzijdigheid, breed arsenaal... waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Vrijwel alle grote helden waar wij tegen opkijken hebben/hadden 1 eigen sound waarmee ze geassocieerd worden. Ik kan me voorstellen dat je in een classic rock coverband bijvoorbeeld een LP en een strat zou willen om de originelen beter te benaderen. Maar met eigen werk, eerst maar 1 eigen sound ontwikkelen toch (is al moeilijk zat!).

Verder ter overweging: met een extra gitaar krijg je er weer een hoop gedoe bij. Welke neem je mee naar de gig? Allebei? Waar zet je de extra gitaar dan veilig neer in een kroeg met minipodium en zonder kleedkamer? Wanneer en hoe vaak wissel je? Hee, je effect/amp klinkt met de ene gitaar heel anders dan met de andere! Hoe gaan we dat oplossen? En voor je het weet zoek je een gitaar die bijvoorbeeld de sustain heeft van je nieuwe LP maar de bite van je Shecter en ben je voor nummer drie aan het shoppen :cheerup:

Snijdie
15 oktober 2010, 12:10
Omdat je met die twee gitaren in het arsenaal praktisch alles kunt spelen gezien ze enorm veelzijdig zijn...
Hoeft natuurlijk niet perse van Gibson of Fender te zijn maar feit is wel dat BIJNA alle andere gitaarmodellen afgeleiden zin van deze gitaren dus... Daarin heb je helemaal gelijk :). Al zou ik zelf het speelgemak/plezier als basis nemen. Maaargoed, ik ben zelf nog niet zo lang bezig met gitaren, dus ik zit niet echt 'vast' aan een sound die ik 'moet' hebben.


Overigens een dikke foei naar Eurocinema. Met zulke goede posts kom ik helemaal niet meer van mijn GAS af :soinnocent: :ok:.