PDA

View Full Version : Koch studiotone cleaner met cabinet??



rivella
14 oktober 2010, 10:40
Hoi,

Ik heb een Koch studiotone 20w. Gaat best hard, maar op een podium kan het nog harder gaan. Dit betekent dat ik het volume omhoog moet gooien om mijzelf lekker in de mix te houden, maar kan dan geen cleane sound meer behouden.

Is een 2x12 cabinet een oplossing voor meer clean geluid zonder "breakup" oversturing te krijgen in mijn geval???

en nee, ik koop geen zwaardere amp... ;)
en nee, mijn band kan niet zachter ... ;)

graag jullie advies..

Rick trodat
14 oktober 2010, 11:16
Nee kan niet. Breakup heeft te maken met het totale cleane headroom. Je hebt dus meer watt nodig om langer clean te blijven. Of je koopt een speaker met meer sensitivity bv 100 decibel. Dat zal iets schelen.

2x12 geeft alleen iets meer druk en 4x12 nog meer druk en spreiding van het geluid.

Wat je kan doen is een microfoon voor je amp en over de PA.

Fragedallic
14 oktober 2010, 11:23
Heb je al geprobeerd te spelen met de mid boost standaard aan?
wellicht dat je meer met frequentie door de mix kan prikken ipv alleen maar harder.

the sure thing
14 oktober 2010, 11:26
... jullie spelen dan best hard!

De Koch studiotone kan op redelijk hard volume nog clean blijven. Een extra cab zal idd niets toevoegen. Ik vind het eigenlijk niet eens zo'n slechte optie, dat de band zachter gaat.

rivella
14 oktober 2010, 11:27
Nee kan niet. Breakup heeft te maken met het totale cleane headroom. Je hebt dus meer watt nodig om langer clean te blijven. Of je koopt een speaker met meer sensitivity bv 100 decibel. Dat zal iets schelen.

2x12 geeft alleen iets meer druk en 4x12 nog meer druk en spreiding van het geluid.

Wat je kan doen is een microfoon voor je amp en over de PA.

okay, maar wat ik wil bereiken is dat ik mijn ampvolume wat terug kan draaien doordat ik dan met een 2x12 speel... als een 2x12 iets meer druk geeft is dat misschien net het verschil???

Rick trodat
14 oktober 2010, 11:30
Druk is geen volume en ook niet meer cleane headroom.

Je beste optie is, óf over de pa óf een hoger rendement speaker.

Of je koopt natuurlijk een versterker met meer watt.

Probeer ook eens je versterker hoger te zetten ( op een tafel oid)

erwin_ve
14 oktober 2010, 11:33
Je kunt een hoog rendement speaker proberen; EVM12L of Eminence Delta pro 12.

rivella
14 oktober 2010, 11:33
ok.. weet wat meer nu..

Bedankt voor alle reacties..

Mitch
14 oktober 2010, 13:29
Niet te snel. Een andere cab maar zéker een andere speaker doet een hoop hoor. Dat kan absoluut het verschil maken tussen net wel of net niet clean op hoger volume. Sterker nog, een ander pre amp buisje kan dat verschil soms al maken, of überhaupt een verse set eindbuizen.
Beetje te makkelijk om te zeggen dat daar per definitie meer vermogen voor nodig is.

rivella
14 oktober 2010, 13:37
heb een beetje zitten GOOGLEN over de "Eminence Delta pro 12" speaker

Goede kritieken.. maar dat ding kan 400 watt aan.. matched dat wel met mijn 20 watt Koch studiotone????

Mitch
14 oktober 2010, 13:52
Is dat niet een PA speaker, net als de Kappa's en zo?? Niet aan beginnen.

Fragedallic
14 oktober 2010, 14:14
Volgens mij kan je dan meteen een Thiele kast bouwen/aanschaffen om weer het beste uit zo'n Eminence speaker te halen.

een 2x12 cab met V30's, of andere speakers die o.a. een mooi mid frequentie weergeven, zou zeker iets kunnen schelen om meer aanwezig te zijn binnen het band geluid. nogmaals een boost in de mid frequentie via de mid shift (op 1 ) op je Studiotone scheelt ook een hoop.

Zelf speel ik op een Studiotone XL met een Kool & Elfring kast met 2x12 V30's en uit ervaring scheelt het behoorlijk in aanwezigheid als ik de mid boost inschakel zonder dat ik het volume omhoog hoef te gooien.

the sure thing
14 oktober 2010, 14:23
Een 20W buizenamp op een 400W belastbare speaker kan prima, mits de impedantie (aantal Ohm, dus de weerstand) overeen komt tussen amp en speaker.

muziekschuur
14 oktober 2010, 14:37
Probeer ook eens een 15" zoals er in bepaalde Fender Twin varianten gebruikt wordt. Wellicht zijn er varianten van die speaker in Neodynium. Op de website van Celestion is dat geloof ik netjes uitgelegd.

Mitch
14 oktober 2010, 17:19
Want met 15" prik je beter door de mix dan met 12"?

Fragedallic
14 oktober 2010, 17:26
12" is meer full range . 15" meer mid en bass georiënteerd. Zit je de bassist meer in de weg denk ik :)

Pé.
15 oktober 2010, 00:32
Is dat niet een PA speaker, net als de Kappa's en zo?? Niet aan beginnen. Tsja, dat zijn de alom bekende EVM12L en 15L ook.. Ik heb wel eens geluidsklussen gedraaid met speakerskasten met 15L's er in, draaide prima. En toch zijn ze zeer geschikt voor gitaar..

big dooley
15 oktober 2010, 10:59
Niet te snel. Een andere cab maar zéker een andere speaker doet een hoop hoor. Dat kan absoluut het verschil maken tussen net wel of net niet clean op hoger volume. Sterker nog, een ander pre amp buisje kan dat verschil soms al maken, of überhaupt een verse set eindbuizen.
Beetje te makkelijk om te zeggen dat daar per definitie meer vermogen voor nodig is.
inderdaad... een 5751 in V1 en V2 en een 12AT7 in V3 zal de boel zeker opschonen... maar dat gaat wel ten koste van oversturing in het scheurkanaal..

en voor wat speakers betreft, de celestions gaan max tot 100dB gevoeligheid zoals de V30 en de G12H30...
eminence speakers gaan meestal een stapje verder en zitten rond 103dB (zoals de red fang en de wizard)
de EVM12L zat ook op 100db las ik

Mitch
15 oktober 2010, 20:32
Tsja, dat zijn de alom bekende EVM12L en 15L ook.. Ik heb wel eens geluidsklussen gedraaid met speakerskasten met 15L's er in, draaide prima. En toch zijn ze zeer geschikt voor gitaar..

Die zijn niet 'zeer' geschikt' voor gitaar, in sommige setups kunnen ze prima uit de verf komen. Vooral het klinischere, high gain Mesa werk etc.
Met een Studiotone heb ik ook wel eens een setje EVs gehoord, sterker nog: heb er een tijd naar moeten luisteren (bandmaat). Clean prachtig gedefinieerd, crunch afgrijselijk dun en krasserig.

ewout
16 oktober 2010, 14:37
Met een Studiotone heb ik ook wel eens een setje EVs gehoord, sterker nog: heb er een tijd naar moeten luisteren (bandmaat). Clean prachtig gedefinieerd, crunch afgrijselijk dun en krasserig.

Heheh... Ik deel mee in je lijden, ik heb toevallig ook een tijdje naar studiotone head + 12" EV (in Mesa Thiele cab) moeten luisteren en ik kon dat geluid echt niet uitstaan met iedere vorm van overdrive / crunch / distortion. Later werd die EV vervangen door een Celestion Heritage G12H-30 en dat vond ik misschien NOG lelijker en daar heb ik ook erg lang naar moeten luisteren. Niks ten nadele van beide speakers, ik vind het alleen een afschuwelijke combinatie met de Studiotone. Als ik eraan terugdenk krijg ik meteen weer jeuk...

Ik vond zelf een 2x12" cabinet Celestion Heritage G12-65's zeer mooi klinken met de Studiotone en ik had zelf headroom over met een flink hard meppende drummer (destijds met stratocaster met paf humbucker in de brug) maar ik weet niet wat voor gitaar de topicstarter gebruikt.

blademan
16 oktober 2010, 19:22
Ik heb de Studiotone 20 watt Head plus K&E 2x12 cab. Klinkt zeer goed, er zitten geloof ik 2 V30s in

even
18 oktober 2010, 19:24
Mesa 22+ met 2 x EL84. Ik gebruik een Celestion G12H30 en een Celestion Alnico Blue. Beide zijn 100db/1watt/1meter en dat is luid met zo'n licht versterkertje. Het bekende verhaal 3 db hoger rendement van je speakers is ongeveer het verschil tussen een 50 en een 100 watt versterker.