PDA

View Full Version : Engl E212VH ervaringen



RoelSmoel
13 oktober 2010, 20:55
Ik wil dus over een tijdje als ik weer wat geld bij elkaar heb gespaard voor een andere speakercab gaan kijken..
Waarom?
Mijn Orange 1x12 klinkt erg modderig, en geeft teveel druk waardoor alles aan het dansen is op mijn kamer.
Ik las laatst ook iets van front- en backloaded speakers, iemand die dit nog eens voor mij wil vertellen? Ik kan het zo snel niet meer vinden..
Ik hou van een strakke heldere sound, misschien dat dat ook nog mee kan helpen in de zoektocht. Maar het gaat me met name om de Engl 212 VH met V30 speakers. (laatst toevallig op gespeeld, maar het was niet mijn eigen amp dus kon ik niet echt oordelen..)

En.. Zijn er vergelijkbare 2x12 cabs in die prijsklasse en kwaliteit te vinden op de markt?

Thanks, Roel.

Steven Otto
13 oktober 2010, 21:04
ff keertje langs Kool&Elfring gaan met je Blackstar? dan kan je mooi wat verschillende speakers vergelijken. Weet je al zeker welke speaker je wilt?

Wanneer je voor V30 2x12 kiest, dan zijn wel wat merken:
Harley Benton
Marshall
Kool&Elfring
Brunetti

Je kan ook je budget een beetje oprekken en naar een Mesa Boogie roadking kijken of tweedehands. Bogner 2x12 OS lijkt me te bassig voor je.

RoelSmoel
13 oktober 2010, 21:12
ff keertje langs Kool&Elfring gaan met je Blackstar? dan kan je mooi wat verschillende speakers vergelijken. Weet je al zeker welke speaker je wilt?

Wanneer je voor V30 2x12 kiest, dan zijn wel wat merken:
Harley Benton
Marshall
Kool&Elfring
Brunetti

Je kan ook je budget een beetje oprekken en naar een Mesa Boogie roadking kijken of tweedehands. Bogner 2x12 OS lijkt me te bassig voor je.

Wat bass vind ik wel oké, maar niet teveel... Nu heb ik mijn Orange al een tijdje, en begin te merken dat de bass in overvloed is, ik moet ook veel te veel aan de knoppen draaien om er nog een lekker geluidje uit te halen. Dan denk ik bij mezelf.. Waarom nu erachter komen en niet toen ik specifiek voor een cabinet op zoek ging!? :dontgeti:

Thiez
13 oktober 2010, 21:34
Engl vintage cabjes zijn erg nice. Heel strak en echt in your face.
Als het voor thuis op je kamer is kan ik de verticale variant erg aanbevelen.
Mooie spreiding en aangezien blackstar toch geen full size top is past dat ook op een 2x12 vertical denk ik.
Ik had zelf eerst onder mijn blackstar een K&E V30 2x12 op zijn kant staan. Klonk niet verkeerd maar moet zeggen dat ik mijn zelfbouw met greenbacks lekkerder vind klinken eronder. Maar greenbacks is denk ik meer mijn speaker dan V30's.
Mijn gitaarleraar heeft laatst nog 2 verticale engl kastjes verkocht voor 200 euro per stuk. Helaas vind je ze niet vaak 2e hands. En zeker niet voor zo een prijs natuurlijk.

RoelSmoel
13 oktober 2010, 22:03
Engl vintage cabjes zijn erg nice. Heel strak en echt in your face.
Als het voor thuis op je kamer is kan ik de verticale variant erg aanbevelen.
Mooie spreiding en aangezien blackstar toch geen full size top is past dat ook op een 2x12 vertical denk ik.
Ik had zelf eerst onder mijn blackstar een K&E V30 2x12 op zijn kant staan. Klonk niet verkeerd maar moet zeggen dat ik mijn zelfbouw met greenbacks lekkerder vind klinken eronder. Maar greenbacks is denk ik meer mijn speaker dan V30's.
Mijn gitaarleraar heeft laatst nog 2 verticale engl kastjes verkocht voor 200 euro per stuk. Helaas vind je ze niet vaak 2e hands. En zeker niet voor zo een prijs natuurlijk.

Ik wil het liefst een horizontale cab, niet voor de spreiding ofzo, ik hoef ook geen speaker die constant in mijn oren staat de blazen op oorhoogte. Er moet later nog een volwaardige top op komen (volwaardig in grote, zegmaar maatje Engl Fireball/Powerball).

Scopperloit
13 oktober 2010, 23:10
Probeer misschien ook eens de ENGL 2x12" cabs met Celestion V60's. Laatst bij Guitar King in Boekel een Soldano SLO 100 geprobeerd over een Engl V30 en V60 4x12" cab. Ik vond de V60 speakers i.c.m. de SLO 100 beter uit de test komen, terwijl ik normaal de voorkeur heb voor V30's.

Ik was er aardig van onder de indruk, dus als ik jouw was zou ik ook de V60's 2x12" eens proberen als je de kans krijgt ;)

the sure thing
13 oktober 2010, 23:13
Probeer misschien ook eens de ENGL 2x12" cabs met Celestion V60's. Laatst bij Guitar King in Boekel een Soldano SLO 100 geprobeerd over een Engl V30 en V60 4x12" cab. Ik vond de V60 speakers i.c.m. de SLO 100 beter uit de test komen, terwijl ik normaal de voorkeur heb voor V30's.

Ik was er aardig van onder de indruk, dus als ik jouw was zou ik ook de V60's 2x12" eens proberen als je de kans krijgt ;)Waar zaten m volgens jou de verschillen in?

Scopperloit
13 oktober 2010, 23:27
Waar zaten m volgens jou de verschillen in?

Haha, handig dat ik dat er bijzet ;).

De V30 speaker vond ik persoonlijk te dominant in het mid-hoog. Het geeft een felle, naar mijn mening wat "schelle" klank als je versterker teveel hoog heeft. De bas respons echter vind ik zeer lekker klinken.

De V60 speaker klinkt als een getemperde V30. Het naar mijn mening "irritante" hoog is niet aanwezig en je krijgt een algehele rondere toon.

Ik weet echter niet welke van de 2 beter in de mix ligt. Ik heb V60;s nog nooit in band situatie gehoord/gebruikt live.

artnaz
13 oktober 2010, 23:39
Ik ben juist van een ENGL 4x12 V60 naar de 2x12 V30 gegaan. Portabeler, en beter geluid vind ik. Het is ook van fatsoenlijk hout gebouwd trouwens in tegenstelling tot de V60s mocht iemand dat interesseren.

De V30-kast vond ik wat romiger, responsiever, gebalanceerder en gearticuleerder dan de V60-kast.

JTB
14 oktober 2010, 09:17
Haha, handig dat ik dat er bijzet ;).

De V30 speaker vond ik persoonlijk te dominant in het mid-hoog. Het geeft een felle, naar mijn mening wat "schelle" klank als je versterker teveel hoog heeft. De bas respons echter vind ik zeer lekker klinken.

De V60 speaker klinkt als een getemperde V30. Het naar mijn mening "irritante" hoog is niet aanwezig en je krijgt een algehele rondere toon.

Ik weet echter niet welke van de 2 beter in de mix ligt. Ik heb V60;s nog nooit in band situatie gehoord/gebruikt live.

Ik vond de ENGL V60 kast ( wel 4*12) helemaal kut klinken, gedempt, alsof de speakers in een afgesloten hok staan en jij naast dat hok staat te spelen. Ze komen ook niet echt heel erg lekker door de mix heen. Dat hebben de V30's dan weer wel. De ENGL V30 vond ik weer te strak en steriel vandaar dat ik bij een iets warmer klinkende 1960AV ben uitgekomen van Marshall. Vooral lekker veel gaan luisteren.

Ik heb de Blackstar HT5 gehad en had daar een 2*12 onder met een Eminence Delta Pro en een Eminence The Wizzard erin. Dat klonk erg lekker.

Scopperloit
14 oktober 2010, 12:49
Ik vond de ENGL V60 kast ( wel 4*12) helemaal kut klinken, gedempt, alsof de speakers in een afgesloten hok staan en jij naast dat hok staat te spelen. Ze komen ook niet echt heel erg lekker door de mix heen. Dat hebben de V30's dan weer wel. De ENGL V30 vond ik weer te strak en steriel vandaar dat ik bij een iets warmer klinkende 1960AV ben uitgekomen van Marshall.

Ik was al bang dat een V60 niet zo erg lekker door de mix heen kwam. Ik vond de combinatie ik probeerde (Soldano SLO 100 + V60) wel erg lekker klinken, maar ik kan me voorstellen dat het een kieskeurige speaker is die niet bij elke amp lekker klinkt.

Maar zoals je al aangaf, het is gewoon een kwestie van veel cab's proberen om bij je eigen smaak uit te komen ;)

dml
14 oktober 2010, 14:20
Mijn Orange 1x12 klinkt erg modderig, en geeft teveel druk waardoor alles aan het dansen is op mijn kamer.


Dus daarom maar een grotere cab? Denk je dat die minder drukt en daardoor alles op je kamer blijft staan?

Laat me raden, over een tijdje heb je die Engl (of K&E of whatever), binnen een paar maanden wil je toch weer een andere cab.
Of een andere versterker. Of een andere gitaar.

casper innosence
14 oktober 2010, 16:05
Probeer misschien ook eens de ENGL 2x12" cabs met Celestion V60's. Laatst bij Guitar King in Boekel een Soldano SLO 100 geprobeerd over een Engl V30 en V60 4x12" cab. Ik vond de V60 speakers i.c.m. de SLO 100 beter uit de test komen, terwijl ik normaal de voorkeur heb voor V30's.

Ik was er aardig van onder de indruk, dus als ik jouw was zou ik ook de V60's 2x12" eens proberen als je de kans krijgt ;)

Grappig, want ik vond de V60 onder mijn Soldano Avenger (wat t overdrive kanaal van de SLO is) helemaal niks. Evenals een Marshall Greenback cab. Engl V30 vond ik n stuk beter, minder kil ofzo. Trouwens, ik weet niet of de TS in Boekel wil gaan testen, anders ook zeeeker even de Kings Cabinets proberen (al heb ik geeen idee van prijzen). Die klinken ook erggg fijn!

Fireburst
14 oktober 2010, 21:16
Dus daarom maar een grotere cab? Denk je dat die minder drukt en daardoor alles op je kamer blijft staan?

Laat me raden, over een tijdje heb je die Engl (of K&E of whatever), binnen een paar maanden wil je toch weer een andere cab.
Of een andere versterker. Of een andere gitaar.

M.a.w. ben je wéér aan het Roelsmoelen ? :seriousf:

Effe serieus, DML heeft wel een punt : 2x12 is nog meer druk en nog meer dansen dus. Ik vind de PPC112 helemaal niet modderig klinken in combi met m'n Rocker, wat je zeker geen schelle bak moet noemen. Behoorlijk bassig/laag-mid dus. Is het geen kwestie van EQ instellen ?
Bijvoorbeeld : dikwijls is de hoeveelheid gain omgekeerd evenredig met de leeftijd van de gitarist... die dan nog gaat downtunen.

RoelSmoel
14 oktober 2010, 21:47
M.a.w. ben je wéér aan het Roelsmoelen ? :seriousf:

Effe serieus, DML heeft wel een punt : 2x12 is nog meer druk en nog meer dansen dus. Ik vind de PPC112 helemaal niet modderig klinken in combi met m'n Rocker, wat je zeker geen schelle bak moet noemen. Behoorlijk bassig/laag-mid dus. Is het geen kwestie van EQ instellen ?
Bijvoorbeeld : dikwijls is de hoeveelheid gain omgekeerd evenredig met de leeftijd van de gitarist... die dan nog gaat downtunen.

Hmpf, ik prik mijn LTD in, retestrak geluid :p
Tja, we zien wel.

MegaDrive
14 oktober 2010, 23:13
Eens met de V60's, ik heb ze in een 4x12 ENGL bak gehad en dat was echt 3x niks, vooral niet in een bandsituatie. Twee ervan vervangen voor V30's en die bliezen de V60's zo hard weg dat het net een 2x12 leek :D

Waarom kijk je niet eens naar de Artisan 2x12? Ook van Blackstar, V30's en klinkt erg lekker. 3/4 open back, dus volume iets terug en geen gedans meer in je kamer.

LesPas89
15 oktober 2010, 11:08
Nu heb ik mijn Orange al een tijdje

Sorry? :makeup:

RoelSmoel
15 oktober 2010, 14:11
Sorry? :makeup:

Speakercab:D
Niet de Blackstar..

dml
15 oktober 2010, 16:02
Sorry? :makeup:

Drie maanden of zo.......

RoelSmoel
15 oktober 2010, 18:16
Drie maanden of zo.......

Zeg Dennis, nog niet bekomen van mijn vertrek op gitaar.net dat je nu opeens zo aangebrand reageert?..

Mr. Dynamite
15 oktober 2010, 19:05
Bijvoorbeeld : dikwijls is de hoeveelheid gain omgekeerd evenredig met de leeftijd van de gitarist... die dan nog gaat downtunen.

Er zijn ook uitzonderingen, de laatste tijd draai ik mijn gain steeds verder terug. Wel moet je dan echt meer werken voor je sound. Maar in de band klinkt dit zóó veel vetter :cooler:

@Roel, ik denk dat je met een 212 ENGL nog veel meer lucht gaat verplaatsen. Ik denk, denk, dat je gewoon een grotere cab wilt hebben. Oke dat kan.
Maar ik vind Orange kastjes wel zeer ok klinken. ENGL is te strak en steriel naar mijn mening.

LesPas89
15 oktober 2010, 19:14
Zeg Dennis, nog niet bekomen van mijn vertrek op gitaar.net dat je nu opeens zo aangebrand reageert?..
Het is geen aangebrande reactie, Roel. Deze post is een reflectie van waarom je daar weg bent.

Maar dit is offtopic. Succes met je zoveelste zoektocht.

dml
15 oktober 2010, 19:27
Zeg Dennis, nog niet bekomen van mijn vertrek op gitaar.net dat je nu opeens zo aangebrand reageert?..

Aangebrand? :crazyhappy: Opeens? :crazyhappy:

Maar vertel nou eens, waar haal je de wijsheid vandaan dat je met een grotere cab, en dan ook nog een 2x12, minder druk zou krijgen?
En hoe lang heb je je Orange cabje en/ of de combinatie met je Blackstar?

As usual: je koopt weer iets nieuws, bent helemaal in de zevende hemel, een paar weken later mankeert er toch wat aan, voldoet het niet, moet je weer wat anders. En het ligt altijd aan je gear. Typisch, nietwaar?

Inderdaad, nu weer snel on-topic!! :sssh:

Thiez
15 oktober 2010, 19:59
Misschien ben je te impulsief met je aankopen? Keer veeeel uitproberen en checken in de muziekzaak. Alles beetje laten bezinken. nog eens testen.
Niet gelijk als je het vet vind kopen. Dat bespaard miss hoop 'miskopen', hoewel een orange cabje niet echt een miskoop kan zijn denk ik.

RoelSmoel
16 oktober 2010, 11:16
Aangebrand? :crazyhappy: Opeens? :crazyhappy:

Maar vertel nou eens, waar haal je de wijsheid vandaan dat je met een grotere cab, en dan ook nog een 2x12, minder druk zou krijgen?
En hoe lang heb je je Orange cabje en/ of de combinatie met je Blackstar?

As usual: je koopt weer iets nieuws, bent helemaal in de zevende hemel, een paar weken later mankeert er toch wat aan, voldoet het niet, moet je weer wat anders. En het ligt altijd aan je gear. Typisch, nietwaar?

Inderdaad, nu weer snel on-topic!! :sssh:

Hehe, het ging me niet bepaald erom dat ik met een grotere cab minder druk kreeg, maar ik ben erachter dat het mijn Blackstar + Orange + Ibanez is, dat van die 2x12 leek me wel een strak plan zodat ik er later nog iets groters op kon zetten. Maar de gitaar gaat terug, je kunt in de laatste post van mijn HNGD Ibanez topic lezen hoe en wat........


Misschien ben je te impulsief met je aankopen? Keer veeeel uitproberen en checken in de muziekzaak. Alles beetje laten bezinken. nog eens testen.
Niet gelijk als je het vet vind kopen. Dat bespaard miss hoop 'miskopen', hoewel een orange cabje niet echt een miskoop kan zijn denk ik.

Exactly, that's the point, ga ik me ook voornemen in de toekomst..