PDA

View Full Version : Dikkere hals



Mic
13 oktober 2010, 20:36
Normaal ben ik gewend om op mijn klassieke gitaar te spelen met een dikke hals en rechte toets.
Sinds een paar maanden heb ik een PRS Santana Se maar ik heb het idee dat de hals te dun is en de toets te bol. Ik knijp me suf en geen barree klinkt lekker. Een buurjongen vindt de gitaar echter fantastisch spelen....
Bestaan er gitaren met een dikkere hals,als een klassieke gitaar, en welk type/merk is dan aan te raden te bekijken?

Mic.

Gearjunkie
13 oktober 2010, 20:40
Die gitaren bestaan vast, maar toch een ongevraagd advies van mijn kant:
Ik voel dat je nog beginner bent (sorry als het niet zo is) op de elektrische gitaar. Je zult een tijd moeten wennen aan de nieuwe hals en toetsradius. Je gaat ook de voordelen van deze hals merken. Geef het tijd...

Mic
13 oktober 2010, 21:10
Dat is zeker ook waar. Ik merk ook het verschil in de afstand tussen de snaren. De breedte van de hals is een stuk smaller bij elektrisch. Je komt al snel tegen een andere snaar aan als je niet je vinger kaarsrecht op de snaar drukt.....dat is wennen.
Maar goed, de afwisseling met elektrisch vind ik leuk, maar ik twijfel of ik de juiste gitaar heb die bij me past....

Mr. Dynamite
13 oktober 2010, 21:10
Inderdaad, gewoon een tijdje op spelen.
Toen ik voor het eerst een akkoestische vast pak dacht ik ook, dat kan helemaal niet :seriousf:

vulvasonic
13 oktober 2010, 21:19
De overstap naar electrisch voelt inderdaad raar in het begin. Het went echter vrij snel. Blijf kritisch op jezelf. Blijf jezelf verbeteren. Komt vanzelf goed.

Er zijn electrische gitaren met een plattere toets (grotere radius) en er zijn ook best gitaren met een bredere toets (al iets minder trouwens) en je kunt ook wel gitaren vinden met een dikkere hals. Het blijven echter electrische gitaren en ik ben nog nooit een electrische gitaar tegengekomen die al deze eigenschappen bezat. Vaak zie je dat bij modellen met een iets bredere toets de hals juist weer wat platter is. Dat soort dingen. Ik denk dat je me de SE overal wel een beetje tussenin zit. Wennen dus. :)

Sinner1980
13 oktober 2010, 21:47
Bets vreemd; het moment dat ik van akoestisch naar elektrisch ging vond ik geweldig. Het speelgemak van de elektrische tov de akoestische was ongelofelijk.
Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening maar goed,ik vond het in ieder geval een stuk prettiger en makkelijker spelen en moet tot op de dag van vandaag op een akoestische gitaar een stuk harder werken om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen...lukt wel gelukkig maar elektrisch heeft qua speelgemak zeker de voorkeur

Midwolda
13 oktober 2010, 22:29
Het voelt anders, het klinkt anders, en het speelt dus ook anders.
Ik speel altijd heel andere dingen op een akoestische dan op een elektrische.
Als je dezelfde stukken op dezelfde manier wilt spelen zal dat vaak niet goed klinken.
Maar soms levert het verschil ook leuke en/of verrassende resultaten op.
Wennen dus, succes!

pasqual
13 oktober 2010, 22:51
Bets vreemd; het moment dat ik van akoestisch naar elektrisch ging vond ik geweldig. Het speelgemak van de elektrische tov de akoestische was ongelofelijk.
Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening maar goed,ik vond het in ieder geval een stuk prettiger en makkelijker spelen en moet tot op de dag van vandaag op een akoestische gitaar een stuk harder werken om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen...lukt wel gelukkig maar elektrisch heeft qua speelgemak zeker de voorkeur

helemaal juist...

groeten Pasqual.

Tupelo
14 oktober 2010, 02:06
Ik worstel al heel erg lang met het probleem.
Weet niet wat je van plan bent, maar misschien ben je beter af met een archtop of ES model.
Denk dat je F sleuven en een wat hogere actie nodig hebt, behalve die dikke hals.
Wanneer je de feel van een acoustische/klassieke gitaar gewend bent, en daar echt into bent, dan zul je jezelf niet snel herkennen op een elektrisch plankje.
Hoe meer comfortabel, hoe minder dat jij jezelf thuis voelt.
Speelhouding, weerstand, de reactie van je gitaar zijn erin geslopen.
Het zijn echt twee verschillende disciplines.