PDA

View Full Version : coated snaren



drdave
13 oktober 2010, 12:45
Even eenv raagje,

wie heeft er ervaring met coated snaren?

Iemand raadde ons aan om coated snaren van Elixer te gebruiken. In de winkel aangekomen, vonden we deze wel erg duur. De verkoper zei dat we dan eerst de goedkopere coated snaren moesten proberen, van het merk D'addario.

Wij hebben deze dan aangeschaft, met snaardikte .009 (dat is exact hetzelfde als wat onze gitarist normaal ook gebruikt; ook van D'addario)

Nu zegt onze gitarist dat het lijkt alsof deze snaren spelen alsof het ijzerdraad is. Bovendien vind hij het geluid schel, en niet warm. Hij is ook bang dat het zijn hals beschadigd (lijkt me sterkt). Hij speelt op een Fender strat deluxe amerika.

Is dit gewenning en moeten de snaren eerst ingespeeld worden? Of is dit een bekend fenoneem van coated snaren (of specifiek van coated snaren van d'addario?)

marc_o
13 oktober 2010, 12:48
Even eenv raagje,

wie heeft er ervaring met coated snaren?

Iemand raadde ons aan om coated snaren van Elixer te gebruiken. In de winkel aangekomen, vonden we deze wel erg duur. De verkoper zei dat we dan eerst de goedkopere coated snaren moesten proberen, van het merk D'addario.

Wij hebben deze dan aangeschaft, met snaardikte .009 (dat is exact hetzelfde als wat onze gitarist normaal ook gebruikt; ook van D'addario)

Nu zegt onze gitarist dat het lijkt alsof deze snaren spelen alsof het ijzerdraad is. Bovendien vind hij het geluid schel, en niet warm. Hij is ook bang dat het zijn hals beschadigd (lijkt me sterkt). Hij speelt op een Fender strat deluxe amerika.

Is dit gewenning en moeten de snaren eerst ingespeeld worden? Of is dit een bekend fenoneem van coated snaren (of specifiek van coated snaren van d'addario?)


Qua electrische gitaar heb ik geen ervaring met coated strings, maar op mijn acoustische gebruik ik niets anders meer. Elixer.....kost inderdaad wel wat meer maar heeft voor mij als grote voordeel dat mijn handen niet zo verschrikkelijk meuren na het spelen en ze gaan echt veel langer mee....en dan bedoel ik 3 a 4 keer zo lang.

Basseytje
13 oktober 2010, 12:48
ik ben zelf niet zo'n fan van d'addario, ik heb ook altijd het gevoel gehad dat na een tijdje je gewoon op ijzerdraad aan het spelen bent.

die van elixer spelen sowieso veel beter.

signsofzodiac
13 oktober 2010, 12:53
Ook geen d'Addario-liefhebber. Ik wissel tussen coated Slinky van Ernie Ball en Elixers. De laatste spelen zo soepel alsof ze in de olie staan en de Slinky's hebben wat meer sustain en klinken hoger op de hals wat mooier. Voor akoestisch alleen maar Elixers.

Guitarleon
13 oktober 2010, 12:54
speel al jaren op Elixir snaren (op zowel acoustisch als electrisch), en heb hier zeer goede ervaringen mee. Heb ook een paar keer die van d'addario geprobeerd en vind die qua geluid en speelcomfort minder, ook gaan ze veel minder lang mee dan de elixir snaren.

met gecoate snaren is het geluid in eerste instantie minder helder dan met een set normale snaren, echter blijft je sound veel langer constant. Na een avond flink spelen en zweten moet ik een normale set alweer verwisselen (behoorlijke zweethanden) een set elixir snaren heb ik er zeker een maand opliggen, zonder dat ik verschil hoor. In de studio heb ik vaak op electrische gitaren nog wel normale snaren, maar live eigenlijk altijd elixirs. dit is vooral handig bij mijn gretsch met bigsby brug, waarbij snaren wisselen een tijdrovend en vervelend karwei is.

Ook heb je bij elixir's minder last van het "fingersqueek" geluid. Als je van akkoord naar akkoord glijdt. Vooral op acoustische gitaren kan je dit goed horen. Soms is dit mooi, vaak ook niet. Persoonlijk heb ik dit liever niet en gebruik ik altijd elixirs. op mijn acoustische gitaren gaan elixirs trouwens ook zeer lang mee (ik schat 1 set in 2 a 3 maanden) en ik speel er vrijwel elke dag op.

Kortom: ik kan ze je uit eigen ervaring erg aanbevelen! ze lijken duur, maar als je dat afzet tegen de levensduur dan kan het zeker uit...

rijsberman
13 oktober 2010, 13:01
Nu zegt onze gitarist dat het lijkt alsof deze snaren spelen alsof het ijzerdraad is. Bovendien vind hij het geluid schel, en niet warm. Hij is ook bang dat het zijn hals beschadigd (lijkt me sterkt). Hij speelt op een Fender strat deluxe amerika.

Is dit gewenning en moeten de snaren eerst ingespeeld worden? Of is dit een bekend fenoneem van coated snaren (of specifiek van coated snaren van d'addario?)

Het is ook ijzerdraad. Dun ijzerdraad. Tsja.

En zoals Guitarleon zegt zou het juist wat minder schel zijn, hoewel het gebruikte woord dan meestal doffer is, in plaats van warmer. Dat het zijn hals beschadigt is lulkoek.

Olorin
13 oktober 2010, 13:05
Hm, alleen maar positieve ervaringen zo te zien....

dan nu ff een andere...... ik heb ze geprobeerd, en er weer heel snel afgeknikkerd. Net of er olie opzit, totaal geen gevoel meer met de snaren.
Geluid vond ik ook zwaar tegenvallen (ten opzichte van de non coated), erg... mak (kweet niet hoe dit anders te omschrijven)

Voor mij dus nooit geen coated snaren meer.... maar zo te lezen... just my opinion :makeup:

rijsberman
13 oktober 2010, 13:10
Ik moet ze ook niet hoor.

Maar ik zie het nut wel. Dat dan weer wel.

Maar niet voor mij.

Guitarleon
13 oktober 2010, 15:15
Hm, alleen maar positieve ervaringen zo te zien....

dan nu ff een andere...... ik heb ze geprobeerd, en er weer heel snel afgeknikkerd. Net of er olie opzit, totaal geen gevoel meer met de snaren.
Geluid vond ik ook zwaar tegenvallen (ten opzichte van de non coated), erg... mak (kweet niet hoe dit anders te omschrijven)

Voor mij dus nooit geen coated snaren meer.... maar zo te lezen... just my opinion :makeup:

dat had ik wel met de oude elixirs, met de polyweb coating (zwarte pakjes) met de nieuwe (nanoweb) heb ik geen last meer, maarja, misschien ook een kwestie van gewenning.
(die polyweb coated elixirs klonken trouwens ook erg dof en beroerd)

Rooker
13 oktober 2010, 16:32
Ik gebruik ze ook. Na een afstelbeurt bij Kees Dee werden ze me door de verkoper aangeraden en heb toen maar geluisterd.
Echt super tevreden!! Bij mij dezelfde dingen wat al verteld is eigenlijk. Ze gaan veel langer mee, lang glimmen en tonaal blijven ze lang op hetzelfde nivo.
Wat ik nog toe te voegen heb is dat het voor mij lijkt alsof ze ook veel minder snel breken, maar dit kan natuurlijk ook mijn ontwikkeling zijn:???:

Mr. Dynamite
13 oktober 2010, 16:41
Ik vind ze prima klinken en ze gaan ook lekker lang mee.
Maar ik vind ze soms ook wat te glad, dan prefer ik non coated ;)

Flipkoos
13 oktober 2010, 17:18
Ik gebruik ze regelmatig. Maar de prijs hier in NL is belachelijk duur. Vandaar dat ik www.nekymusic.com (nee ik heb geen aandelen) van harte aanbeveel. Daar heb je ze voor minder dan de helft van wat ze er hier voor vragen.

Steven Otto
13 oktober 2010, 17:23
Ja precies. Ik haal ze ook bij Nekymusic.com

Als je 4 à 5 setjes bestelt, betaal je ongeveer 9 euro per stuk.

Flipkoos
13 oktober 2010, 17:27
Kijk wel uit dat je niet teveel besteld tegelijk, anders rekenen die harries van de douane invoerrechten...

Riky
13 oktober 2010, 17:28
De gecoate snaren van d'Addario zijn niks. Klinken erg vlak en dof.
Elixer polyweb is al een heel stuk beter, maar de nanoweb is echt perfect. idioot fijne snaren en gaan erg lang mee.

Op elektrische gitaar gebruik ik ze niet. Daar gebruik ik dan wel weer d'Addario (niet gecoat) vanwege de prima prijs en de idioot hoge betrouwbaarheid. In tegenstelling tot de akoestische snaren van Elixer hebben de elektrische snaren dat niet is mijn ervaring.

Swampash
13 oktober 2010, 18:16
De Elixers vind ik weer veel te glad voor electrisch. Met Ernie ball coated heb ik wel goede ervaringen. Deze hebben ook een reinforced ball end tegen breken.

Dirk_Hendrik
13 oktober 2010, 18:21
Het is ook ijzerdraad. Dun ijzerdraad. Tsja.


:seriousf::seriousf::seriousf:
Veel dank!

Eko
13 oktober 2010, 19:26
Ik ben een zware gebruiker van Elixirs. Ik speel met de band veel live , repeteer thuis enkele uren per dag en speel nog wat mee met een koor en of vrienden. Voor de electrische gitaar is het perfect en diegene die zegt dat ie verschil hoort wil ik wel eens een blinde test doen met snaren die een uur gebruikt zijn. Koop een goede kabel zou ik zeggen doet wonderen.
Op de acoustische zit ook al jaren Elixirs. Phosphor bronze omdat dit met de ColeClark klinkt als een dolle. Op gitaren met een mahonie achterblad klinken , vind ik , de normale Elixirs beter. Phosphor bronze klinkt dan te schel.
Prijs vind ik minder interessant. Ik vind het leuker om ze te kopen in een winkel en met een bak koffie slap te ouwehoeren. Je krijgt er service en leert terwijl je wacht / drinkt.
Ook verdien je met optreden , dus is het gewoon een onkostenpost. Leuk om voor de belastings aan te tonen dat je kosten maakt.

Ben trouwens over gestapt op Elixir vanwege het aggresieve zweet van m`n handen. Met normale snaren staat bij een optreden aan het eind van de avond de roest er al op voor de laatste set.
Het enige alternatief wat wel werkte was DR`s blackcoateds. Moeilijk te krijgen maar wel heel leuk om je gitaar met zwarte snaren tezien. Ook reageerde het publiek er wel op.

Rooker
13 oktober 2010, 22:20
Aaahhh DR. Daar heb ik ook nog een heel tijdje op gespeeld. Dat vond ik dan ook nog het beste alternatief. Maar mi krijg je dan toch een hele tijd niets en dan staat ver bovenaan Elixers.

Die ik overigens ook gewoon bij de lokale gitaarboer koop om de beste man 2uur van zijn werk af te houden........

Ja,, ze zijn wel duur. Maar ik hoef ze dan ook niet vaak te kopen:crazyhappy:

drdave
14 oktober 2010, 10:43
Ik heb gisteren nog is goed gespeeld met onze gitarist en zelf ook de snaren geprobeerd.

Het probleem met het geluid is redelijk te verdoezelen door het verstellen van de equalizer van de versterker en de elementen (dit noem ik eigenlijk niet verdoezelen, maar gewoon de klankkleur aanpassen naar eigen smaak).

Het gladde van de snaren is wel waar, maar wat blijkt. Uiteindelijk vind onze gitarist het toch lekkerder spelen (gewenning denk ik) dan de normale snaren.

Echter hebben wij op aanraden van sommige posters, toch Elixers besteld via Nekymusic.com - normaal gesproken speelde hij op noncoated .009/.042 dus hebben wij deze besteld: Elixer 12002 Nanoweb 9/42.

Als ze binnen zijn, post ik onze ervaring hier weer. In iedere geval bedankt voor alle feedback.

Nagramoth
14 oktober 2010, 15:20
Hopla, zojuist weer besteld bij neky:

1x Elixir 11027 Nanoweb 80/20 Bronze Acoustic Custom Light 11/52
2x Elixir 12077 Nanoweb Plain Steel Electric Light-Heavy 10/52
$5,- verzendkosten

Kost me omgerekend totaal € 24,-, terwijl 1 pakje bij een NL retailer al snel 15 eypo kost.
Waarom zou ik mijn huis nog uitkomen?

roger
14 oktober 2010, 19:16
Yes Elixer! Blijven goedd klinken, gaan lang mee, slijten minder snel...kost wel wat meer, ik geloof 13 euro bij lordofthestrings.

Ik kan me al niet meer herinneren wanneer ik de snaren voor het laatst vervangen heb, bij dáddario moest dat voor elk optreden...

Thomk
14 oktober 2010, 20:04
Elixer 0.10 -0.46 helemaal lekker.

thomas_lc
15 oktober 2010, 00:03
@topic starter, Waarom gaat je gitarist zelf geen snaren kopen?

RB-1
15 oktober 2010, 04:49
Ik vind Elixer helemaal niks.
Doe mij maar D'Addario EXP-16. Meer van alles: hoog, laag, sustain, bespeelbaarheid, effectieve levensduur.
Zo zie je maar....

Riky
15 oktober 2010, 09:30
Ik vind Elixer helemaal niks.
Doe mij maar D'Addario EXP-16. Meer van alles: hoog, laag, sustain, bespeelbaarheid, effectieve levensduur.
Zo zie je maar....

geinig! Die vond ik dus echt waardeloos. Misschien wel meer van alles, maar ik vond ze niet sprankelend klinkt. Miste veel dynamiek en dat kwam denk ik door de coating, want bij de gewone snaren heb ik dat veel minder.

GuitarMan99
15 oktober 2010, 13:39
Ik vind Elixer helemaal niks.
Doe mij maar D'Addario EXP-16. Meer van alles: hoog, laag, sustain, bespeelbaarheid, effectieve levensduur.
Zo zie je maar....

Ik heb dezelfde ervaring met twee Martin-gitaren. Elixer klinkt gewoon niet lekker (te warm, te donker) op die gitaren. D'Addario EXP-11, ClearTone en Thomastik bevallen een stuk beter.

drdave
15 oktober 2010, 14:07
@Thomas

Onze gitarist is een puber van net 17 die nog niet echt zijn eigen sound heeft ontwikkeld. Wij leggen hem eigenlijk te veel in de watten, door inderdaad zijn snaren te halen.
Maar in iedere geval, de elixers zijn nog niet binnen - wanneer ze binnen zijn dan gaan we het proberen en laten we het horen.

McVenco
15 oktober 2010, 15:05
Hopla, zojuist weer besteld bij neky

euh.... (http://www.neky.nl/)

:dontgeti: