PDA

View Full Version : Hulp nieuwe versterker



yalexw
13 oktober 2010, 11:22
Hallo,

Na een lange afwezigheid op dit gitaarforum en jammer genoeg ook van mijn gitaren. Kom ik hier met een vraag. Zoals ik net al zei speel ik al een tijdje minder gitaar dan ik eigenlijk wil. De boosdoener hiervan is vooral dat ik op kamers ben gegaan en ik mijn versterker (peavey classic 30) niet meer genomen heb.

Om de volgende reden: hij is te luid om op te spelen 's avonds terwijl andere mensen in het huis willen slapen. Aangezien door de week 's avonds het enige moment is dat ik kan spelen is dit nogal een probleem.

Na een jaar ben ik er nu toch echt met mezelf over eens dat alleen af en toe in het weekend spelen bij mijn ouders het niet is. Ik wil weer gitaarspelen. De oplossing: een nieuwe versterker kopen!

Maar ik weet eigenlijk echt niet welke. Ik ben namelijk helemaal in mijn nopjes met mijn Peavey classic 30. Ik hou van het geluid dat dat ding maakt. Hij kan heerlijk rocken, blues en clean spelen. Ik hou van dat randje dat hij heeft. Hij breekt dan lekker op om het zo maar eens te zeggen. Ik vind het ook erg jammer dat ik hem nu moet inruilen voor iets anders.

Dus de vraag aan jullie is, kunnen jullie me advies geven voor een versterker die ik op mijn kamertje kan gebruiken. Ik zat te denken aan iets met een koptelefoon misschien? Of een die gewoon erg zacht ook nog een heerlijk geluid maakt. Het geluid moet te vergelijken zijn met de Peavey qua geluid en de tweedehandsprijs. Want ik wil er eigenlijk geen geld op toe leggen de student die ik ben.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest het is nogal een lang verhaal geworden.

Groeten,

Alex

budje
13 oktober 2010, 11:25
leen eens een 5 wat versterker van iemand, en je zal merken dat zoiets ook te hard gaat voor een klein studentenkamertje.

en een koptelefoon is goedkoper ;)

Basseytje
13 oktober 2010, 11:50
ik heb laatst een budget gesloten koptelefoon gekocht. en ben echt zeer verrast van de geluidskwaliteit. het betreft de Superlux HD699. kost 30 euro dus voor de prijs moet je het niet laten

ik zou hem eens proberen. misschien bevalt het wel heel erg goed. aan de andere kant moet je dan wel je versterker meesjouwen.

yalexw
13 oktober 2010, 11:52
Kan ik dan gewoon een koptelefoon in mijn versterker duwen en klaar is Kees? Dat is nieuw voor mij. Wat betreft het heen en weer slepen zal wel mee vallen. Ik zet hem gewoon op mijn kamer en bij mijn ouders speel ik dan wel akoestisch dat is toch maar af en toe.

marc_o
13 oktober 2010, 11:56
Voor op een studentenkamer moet je gewoon aan de modelling joh. Haal voor 99,- een Line6 spider4 van 15 watt en je kunt een berg zeer leuke sounds tevoorschijn toveren waar echt iedereen wel wat mee kan. Ik snap niet dat daar altijd zo moeilijk over moet worden gedaan.
Ik speel thuis ook niet op m'n Bogner 100 watt top...daar doe ik stoer op een oude Crate van 15 watt en dat rockt prima.


Ik neem aan dat je een computer op je kamer hebt...nou, dan zijn er ook genoeg softwarepakketjes waar je echt toffe sounds mee kunt maken. Koptelefoontje erin....klaar.

smullie
13 oktober 2010, 12:02
Kan ik dan gewoon een koptelefoon in mijn versterker duwen en klaar is Kees? Dat is nieuw voor mij. Wat betreft het heen en weer slepen zal wel mee vallen. Ik zet hem gewoon op mijn kamer en bij mijn ouders speel ik dan wel akoestisch dat is toch maar af en toe.

Nee, want voor zover ik heb kunnen lezen heb je geen koptelefoonuitgang op een Peavey Classic 30... :(

Of je koopt idd een modeling ding of een pod-achtig ding als je enkel met hoofdtelefoon wil spelen...

Jasper.
13 oktober 2010, 12:04
Er zijn verscheidene versterkers waar je een koptelefoon op aan kunt sluiten.
Op mijn VOX uit de valvetronix serie kan dat bijv. ook.
Je kunt natuurlijk ook zoiets al Amplitube op je computer zetten en zo via een koptelefoon spelen.
Ik heb ook een Ipod. Daar kun je ook Amplitube op krijgen. Moet je wel een Irig voor kopen of zelf maken. Kun je ook via je koptelefoon spelen.

macwilliams
13 oktober 2010, 12:45
Ik heb voor de kleine uurtjes een korg pandora en of de boss micro br.
Zijn beide of op batterijen of op adapter aan te sluiten. Deze gebruik ik dan met koptelefoons en het geluid is meer dan goed te noemen. Leuke bijkomstigheid is dat de micro br ook nog eens een vier sporen opname mogelijkheid heeft en elk spoor nog eens vier virtuele sporen heeft. Daarbij kun je backingtracks er in zetten en zo meespelen met je favoriete nummers. En er zit wanneer je zelf gaat lopen componeren ook nog iets van drums in. Hij is niet heel makkelijk te bedienen maar de basisfunkties zijn makkelijk op te roepen en geluiden zijn goed programeerbaar.

De korg en de micro br heb ik beide hier op het forum gescoord voor weinig van andere members.

cluseau
13 oktober 2010, 13:12
Kan ik dan gewoon een koptelefoon in mijn versterker duwen en klaar is Kees?


Kan wel maar niet zomaar. De amp wil een zekere load zien, zeg maar 8 Ohm. Daarnaast is de uitgangsspanning veel te hoog (hard) voor op je oren dus dat moet getemperd worden. Allemaal mogelijk hoor, zou zeker mijn ampje niet wegdoen. Overweeg eens een goedkoop transistorbakje voor op je kamer, daar kan wel een koptelefoon in.

Frans.

yalexw
13 oktober 2010, 13:20
Bedankt voor al het advies tot nu toe. Maar ik denk dat ik mijn situatie toch iets anders zie dan jullie.

Wat ik eigenlijk wil is 1 versterker hebben waarmee:

- Ik 's avonds kan spelen (via koptelefoon)
- Gewoon lekker op mijn kamer kan spelen in het weekend. Dit mag een stuk luider gewoon niveautje classic 30
- Misschien in de toekomst nog een klein optreden kan doen.

Dus dingen als een klein transistortje zullen hem niet worden voor mij. Als ik het goed begrijp kan ik geen koptelefoon op mijn Peavey aansluiten dus moet ik een nieuwe versterker hebben die de bovenstaande 3 dingen kan. Met het geluid dat ik gewend ben van mijn Peavey.

P.S. Modeling heb ik al eens gehad een line 6 spider 15w. Maar dat was toen niet echt mijn ding moet ik zeggen. Te weinig gevoel in het geluid

Basseytje
13 oktober 2010, 13:54
wat dacht je van een ampplug?

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Battery-Operated-Amplifiers/VOX-AmPlug-AC-30-/art-GIT0011828-000

muziekschuur
13 oktober 2010, 13:56
Probeer eens een loadbox van Koch. Zijn prima 2e hands te vinden en bieden je wel een hoofdtelefoon aansluiting.

Of breidt je Peavey uit met een Koch Pedaltone. De pedaltone op je kamer met koptelefoon (met een echt buizengeluid op je oren) en on stage heb je extra geluiden doordat de pedaltone je versterker uitbreidt.

http://www.youtube.com/watch?v=jnvflheg9oE

Exi
13 oktober 2010, 14:25
Misschien is de Egnater Rebel 30 (http://www.egnateramps.com/Products/Rebel/Rebel30Head.html#Secondary) wel iets voor je?
Je kan het wattage omlaag draaien naar 1 W en heeft een XLR uitgang waar je bijvoorbeeld een mixer of hoofdtelefoon op kan aansluiten.

guus-25
13 oktober 2010, 15:25
Line 6 spiders zijn idd wel goed voor dat soort kamers, ik zou de spider IV 15 nemen, maar de spider micro is misschien ook nog wel een optie, heel compact, zelfs op batterijen!

driftkop
13 oktober 2010, 16:59
wat dacht je van een ampplug?

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Battery-Operated-Amplifiers/VOX-AmPlug-AC-30-/art-GIT0011828-000

+10 voor de amplug.

Koeloe
13 oktober 2010, 17:06
Voor €200,- heb je ook een VHT Special 6 Klik (http://www.thomann.de/nl/vht_special_6_bundle.htm), deze heeft genoeg headroom. Het geluid is meer aan de Fender clean kant.
Ook kun je hem schakelen naar 3W. Op 3W en volume 50%-75% heb je lekker een randje over je clean op laag geluidsniveau. Lees: goed voor als er nog meer mensen in je huis wonen. Op de 6W stand blijft het clean op acceptabel geluidssterkte.

Voor €140,- heb je de combo variant. Ben overgestapt van een Cube30 naar de mini-stack en ik kan je zeggen dat het cleane geluid mooier clean klinkt dan op de Cube. En er zit standaard een footswitch bij.

smullie
13 oktober 2010, 18:06
Voor €200,- heb je ook een VHT Special 6 Klik (http://www.thomann.de/nl/vht_special_6_bundle.htm), deze heeft genoeg headroom. Het geluid is meer aan de Fender clean kant.
Ook kun je hem schakelen naar 3W. Op 3W en volume 50%-75% heb je lekker een randje over je clean op laag geluidsniveau. Lees: goed voor als er nog meer mensen in je huis wonen. Op de 6W stand blijft het clean op acceptabel geluidssterkte.

Voor €140,- heb je de combo variant. Ben overgestapt van een Cube30 naar de mini-stack en ik kan je zeggen dat het cleane geluid mooier clean klinkt dan op de Cube. En er zit standaard een footswitch bij.

Ik ben ook grote fan van de Special 6 (heb de combo), maar ook hierbij geen hoofdtelefoonuitgang...

Als je nu zo gelukkig bent met je versterker (de Peavey), dan zou ik die niet weg doen... Daar ga je zowiezo later nog spijt van krijgen.

Koop je tweedehands een Korg AX5G (http://link.marktplaats.nl/384695908) of iets van dien aard voor 50€ of zo... Dat is compact, handig en kan je op je stereo aansluiten als je je hoofdtelefoon eens niet wil gebruiken...
Ik heb zelf de AX3G voor als het echt stil moet zijn... Niet het meest handige ding, maar eens ingesteld is het heel bruikbaar...

Bijl
14 oktober 2010, 14:09
Voor live en band gebruik ben ik geen fan van Line6, voor thuis vind ik het fantastisch spul omdat het leukt klinkt bij elk volume. Ik oefen thuis met een Line6 toneport. Wel een goede koptelefoon en goede speakers voor je computer regelen anders is het niks. Opnemen wordt dan ook lekker makkelijk.

Of die Spider combo met ingebouwde jam tracks, een vriend van mij heeft die en dat is best tof voor thuisgebruik.

Oh en je Peavey nooit verkopen, je vind nooit meer zo'n versterker voor dezelfde prijs.

yalexw
14 oktober 2010, 18:26
Oke, ik denk dat ik er wel uit ben. De Peavey gaat blijven want een vervanger is er gewoon niet. Ik ga eens kijken naar de amplugs en de line 6 dingen. Heel veel dank voor al jullie meningen en advies.