PDA

View Full Version : 2x12" voor hardrock



nak
12 oktober 2010, 18:02
Ik ben op zoek naar een 2x12" cabinet.
Zal deze gebruiken met een marshall jcm900 dual 50w.
Ik zoek het liefst iets wat strak is en kan dampen, niet dat het zo hard staat maar wel lekker pressie ook bij wat lager volume dus.
Zit te denken aan een prijs rond de 500 euries, maar liefst ook nog niet te zwaar, nou ja een flutcombi natuurlijk maar een compromis dan, die m'n rug een beetje spaart.
Iemand raad?

big dooley
12 oktober 2010, 18:18
tja... ik denk eerder dat je moet gaan kijken welke speakers je het lekkerst vind...
met een 50 watter heb je best veel mogelijkheden om ook lagere vermogens speakers als de greenback aan te sturen... alhoewel ik dan eerder voor de G12H30 zou gaan... V30's bijvoorbeeld lijken me niet echt geschikt... de JCM900 DR heeft al vrij veel hoog, met V30's in een 2x12 zou je een oorzaag hebben...

even
12 oktober 2010, 18:19
Als je niet merkgeil bent, zelf bouwen, en dan Celestion G12H30 of Vintage 30er in zetten. Ik speel zelf over een Celestion G12H30 en Celestion Alnico Blue. Top combinatie.

allochthomas
12 oktober 2010, 18:40
Ben zelf ook op zoek naar een 2X12 rond die prijsklasse aangezien mijn bogner 4X12 toch echt te groot is en ik eindelijk mezelf kan aansporen om hem de deur uit de doen.

Zelf zat ik aan een mesa recto 2X12, een bogner OS2X12 te denken of een Kool&elfring 2X12 te denken met V30's(hoorde dat een combo van g12h30 en V30 ook erg goed moest klinken)

Thiez
12 oktober 2010, 19:03
K&E zijn erg fijne kasten (mits het is wat je zoekt natuurlijk). Ze klinken wel redelijk boxy. Veel minder fel als bijvoorbeeld een ENGL kastje.
Ik heb zelf de V30 2x12 gehad en die is uiteindelijk weg gegaan omdat de speakers niet mijn ding waren. De kasten zijn zeker heel goed. En je kan eventueel ook uitgebreid alle speakers daar gaan testen. Ook hebben ze erg goede service en advies daar.
Mocht je er 2e hands een kunnen vinden is helemaal ideaal. Omdat ze niet heel erg bekend zijn liggen de 2e hands prijzen een stuk lager dan bv mesa, engl, etc.

allochthomas
12 oktober 2010, 19:18
Nieuw zitten ze helaas boven m'n budget aangezien ik nog geld over wil houden voor een pc. 400 zou ideaal zijn, 500 mag nog ook. V30's lijken mij de beste keuze, maar ik lees steeds dat die nog wat schel willen klinken in sommige kasten(heb er in de bogner geen last van, maar dat ligt aan de cab). Het hoeft geen fancy cabinet te zijn, zolang hij maar goed klinkt en een goie bass response heeft.

the sure thing
12 oktober 2010, 19:32
Hardrock = V30 of G12T-75 speakers. Vooral de V30.

big dooley
12 oktober 2010, 19:36
hoorde dat een combo van g12h30 en V30 ook erg goed moest klinken...

dat kan ik wel beamen... ik heb ze gemixt in mijn 1936 cabinetjes zitten

AronSlash
12 oktober 2010, 20:16
Zijn er ook mensen hier die bijv in een 4x12, 2 greenback's en 2 V30 hebben?
welke zijn nog meer goede combinaties voor rock, hardrock?

Thiez
12 oktober 2010, 20:40
Hardrock = V30 of G12T-75 speakers. Vooral de V30.

Vind ik tamelijk kort door de bocht. Licht er maar net aan welke versterker je hebt. Ik vind met mijn engl blackmore dat V30 hem echt een metal amp maakt, terwijl ik met greenbacks meer een randje rock eraan krijg. G12T-75 speakers houd ik helemaal niet van, en vind ik door het enigzins midscooped ook niet direct echt hardrock.

Ik heb zelf een combinatie van G12-65 en greenbacks in mijn kast. Vind ik echt ideale combi momenteel onder mijn blackmore. De greenbacks hebben lekker crispy randje voor een wat smerige sound terwijl de G12-65 speakers het meer body geven.

Ik denk dat de G12-65 speakers onder een jcm900 ook erg lekker gaan klinken. Het schijnt dat jcm900 soms wat aan de schelle kant kunnen zijn. En de G12-65 hebben een redelijk rond treble gebied, niet zo pinnig als de greenbacks. Nadeel is wel dat G12-65's redelijk lastig te vinden zijn.

Jasper.
12 oktober 2010, 21:58
Ik vind mijn JCM900 DR 100watt over mijn greenback kastje errug lekker! Smaakgebonden natuurlijk, maar ik zou zeker een greenback kastje uitproberen over je JCM900. Erg goede combinatie.

nak
12 oktober 2010, 22:28
zijn die er wel in 2x12" uitvoering?

kassie
12 oktober 2010, 23:27
Ik zeg Eminence Delta Pro, onbekende, maar o zo goede speaker.

almarvk
13 oktober 2010, 08:41
Ik zeg: ga 's wat kastjes uitproberen met je eigen top!

JTB
13 oktober 2010, 14:02
Ik zeg Eminence Delta Pro, onbekende, maar o zo goede speaker.

Hele goede speaker, maar wel heel erg unforgiving en geen goede combinatie met een amp die teveel hoog heeft. Verder wel een hele droge, strakke speaker, maar hierdoor hoor je dus ook ieder foutje keihard.

interessander
13 oktober 2010, 14:17
Ik zeg Eminence Delta Pro, onbekende, maar o zo goede speaker.

Dat is toch een EVM12L-achtige? Daar heb ik er namelijk twee van in mijn 4x12 hangen, samen met twee V30's en dat bevalt me bijzonder goed!

The Running Man
13 oktober 2010, 14:20
Giablo cab met v30's

kassie
13 oktober 2010, 15:01
Hele goede speaker, maar wel heel erg unforgiving en geen goede combinatie met een amp die teveel hoog heeft. Verder wel een hele droge, strakke speaker, maar hierdoor hoor je dus ook ieder foutje keihard.

Dat klopt, het is met de billen bloot als speler, en zo hoort het ook vind ik, zo kun je er naar gelang je eigen goedheid en talent nog zoveel meer uithalen. Droog echter is mijn ervaring niet. Wel warm, bijna gevoiced als een greenback, maar eigenlijk vind ik nog iets beter. Je hoort gewoon dat het een kwaliteitsspeaker is. Onverwoestbaar, en wat je erin stopt dat gooit de speaker er ook uit. Overigens vind ik deze speaker een betere match met een amp die hoog heeft dan een v30, daar schiet je namelijk de vogels mee uit de lucht.


Dat is toch een EVM12L-achtige? Daar heb ik er namelijk twee van in mijn 4x12 hangen, samen met twee V30's en dat bevalt me bijzonder goed!

Ja klopt, net niet exacte kopie maar iets donkerder. Heb ze eens 1 op 1 vergeleken met v30's. Een en ander is natuurlijk smaakgebonden maar ik kwam er wel op uit dat de v30's niet zoveel te makken hebben in vergelijk. En de rest van mijn bandleden vonden dat ook. Ik vind het nu eigenlijk gewoon zonde dat zoveel gitaristen hun sound verprutsen door het door v30's te laten uitversterken. Maar dat is mijn smaak maar.

Veel betere basweergave, meer definitie in de noten, en een smoother top end. Maar dan weer geen cone breakup. Plus de amp lijkt wel iets vetter te zijn. Vooral de A en D snaren komen meer naar voren.