PDA

View Full Version : Happy new old guitar day: Jolana Diamant



signsofzodiac
12 oktober 2010, 15:41
Gisteren van mijn pa een Les Paul kopie gekregen. Bij de gemeente waar hij werkt is onlangs een huis-ontruiming geweest en daar kwam deze van zolder af.

Het is een echt communist. Jolana was een Tsjechoslovaakse overheidsinstantie waar gitaren en basgitaren werden gebouwd. Van de oostblok-bouwers schijnt het een van de betere bouwers te zijn geweest. Waarschijnlijk is dit er een van rond 1979, later werd deze Gibson-headstock veranderd naar wat anders. De brug is vrij ingenieus, roller-zadels, en niet alleen in hoogte en lengte verstelbaar, maar ook de stringspacing is aan te passen door aan de rollers te draaien. Alder body volgens cheesyguitars/junkguitars (gisteren opengehaald en i.e.g. massief hout voor de body met een niet verder te definieren houtsoort voor de gewelfde top), maple geschroefde neck. Slagplaat rechtstreeks op de body geschroefd. Binding is netjes gedaan, strakke neckpocket. Twee Spektrum humbuckers. Electronica ziet er oerdegelijk uit. Hele grote Tesla potmeters, bijzonder keurig soldeerwerk. Aluminium topkam (waarschijnlijk switchen naar een Graphtech Tusq binnenkort) en een messing 0-fret. Tuners zijn de zwakke schakel maar werken beter dan ik verwacht had. Misschien maar eens een paar locking tuners installeren.

Gitaar zit boven verwachting puik in elkaar. Alles past, niets beweegt wat niet moet bewegen. Heeft wat beschadigingen maar niets extreems. Toets ziet er na wat Dunlop-fretboardolie prachtig uit, zit zelfs wat aardige tekening in. Inlays strak, geen lijmresten of iets dergelijks.

Net een setje Ernie Ball coated slinky's 010 opgezet, gestemd en prima intonatie. Bespeelbaarheid is serieus top. Heerlijke hals, ergens tussen een C en een soft-V. Elementen hebben voldoende ballen, stevig stukje scheuren wil prima. Echt mooi wordt ie met clean. Jazzy sounds geen probleem. Sustain is prima. Ook onversterkt een prima egaal geluid. Tophoog is heel iets dof versterkt, hopelijk wordt dat nog iets beter als er fatsoenlijke nut op zit. Al met al: ik lach me kapot. Geen geld, prima gitaar er eindelijk iets Les Paul-achtigs voor erbij :)

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0180.jpg
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0181.jpg
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0189.jpg
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0174.jpg

En een family-shot: Fender Strat, EBMM Silhouette en de Jolana:
http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/IMAG0193.jpg

Hendriks
12 oktober 2010, 15:45
Ook een mooie naam voor een gitaar ,vast een lekker ding.

signsofzodiac
12 oktober 2010, 15:49
Jolana is trouwens nergens op de gitaar te bekennen, alleen Diamant op de kop. Lang leve internet, anders had ik het nooit geweten :).

Lekker ding zou ik niet zeggen, maar wel de wat oudere fiets van het dorp waar je stiekem erg lekker op kan peddelen :p

Fisherman
12 oktober 2010, 15:54
Jolana is trouwens nergens op de gitaar te bekennen, alleen Diamant op de kop. Lang leve internet, anders had ik het nooit geweten :).

Lekker ding zou ik niet zeggen, maar wel de wat oudere fiets van het dorp waar je stiekem erg lekker op kan peddelen :p

Gefeliciflapstaart!

Leuke gitaar, ik zie ze regelmatig op Ebay voorbijkomen uit de meest vreemde landen, waaronder inderdaad Tjechië en omstreken.

Altijd weer leuk zo'n stukje nostalgie! :ok:

geert1976
12 oktober 2010, 15:58
Jolana's zijn hele ok gitaren, een vriend van mij heeft er een hele vracht en ze zijn stuk voor stuk prima:ok:

En inderdaad is Jolana één van de betere Oostblok bouwers.

Mr. Dynamite
12 oktober 2010, 19:47
Gave Pickups! En een dikke bridge man :cooler::cooler: :cheerup:
Gefeliciteerd!

wietse
12 oktober 2010, 20:23
mooie oostblokker mooi zo laten, niks aan doen als alles werkt, topkam mooi laten zitten die heeft bij een 0 fret alleen de functie van snaargeleiding en geen invloed op de klank.
dus een graphtec nut is geldverspilling in zo'n geval.
die elementen gaan met overdive/distoriton lekker gruizig klinken, lekker goor dus.
veel plezier ermee.

en ik ben best wel een beetje jaloers :D.

signsofzodiac
12 oktober 2010, 20:29
Ah kijk, ik zat me het al af te vragen over die 0-fret. Thanx. Elementen verbaasden me vandaag. Ik had gelezen dat ze single coil output hadden en feedbacken als de ziekte, maar ik trok er vrij gemakkelijk een behoorlijke metalsound uit. Iets te veel top-end sizzle maar een bijzonder stevig fundament. Smerig inderdaad :). Volgende week eens droptunen voor de fun of it. Nailde clean met een beetje chorus met de pickup selector in de middenpositie ook exact de sound van Fade to black van Metallica.

Fireburst
12 oktober 2010, 20:52
Gave Pickups! En een dikke bridge man :cooler::cooler: :cheerup:
Gefeliciteerd!

+1 !! Net wat ik direct ook dacht.

Ik vind de hele gitaar wel vet trouwens, misschien ebay.de maar eens 'consulteren'...:soinnocent:

Midwolda
12 oktober 2010, 21:26
Wat een mooi ding zeg... geweldig, gefeliciteerd man!
Brug en staartstuk lijken zo van een T34 af gesloopt... :D I love it!

signsofzodiac
12 oktober 2010, 22:51
Dank u allen, ben er bijzonder mee in mijn nopjes, en dat nog gratis ook :D

Voor de liefhebbers, er staan er twee op ebay.de
De eerste staat nog maar op 20 euro, de tweede vind ik nogal prijzig voor de staat ;)

http://cgi.ebay.de/Vintage-80s-Jolana-Diamant-original-Hulle-/320599404259?pt=Gitarren&hash=item4aa536aee3

http://cgi.ebay.de/alte-Jolana-Diamant-E-gitarre-Vintage-e-Guitar-SCHON-/170534529677?pt=Gitarren&hash=item27b4a66a8d

Fisherman
12 oktober 2010, 23:21
Dank u allen, ben er bijzonder mee in mijn nopjes, en dat nog gratis ook :D

Voor de liefhebbers, er staan er twee op ebay.de
De eerste staat nog maar op 20 euro, de tweede vind ik nogal prijzig voor de staat ;)

http://cgi.ebay.de/Vintage-80s-Jolana-Diamant-original-Hulle-/320599404259?pt=Gitarren&hash=item4aa536aee3

http://cgi.ebay.de/alte-Jolana-Diamant-E-gitarre-Vintage-e-Guitar-SCHON-/170534529677?pt=Gitarren&hash=item27b4a66a8d

Hé kerel!
Ja dat zei ik al, ik zie ze regelmatig voorbij komen, maar jouw exemplaar is wel de mooiste die ik tot nu toe gezien heb, dus sjappeau kerel! :rockon:
Fisherman signing off! Trusten allemaal!

jutter
13 oktober 2010, 00:30
Gefeliciteerd! Nu je deze LP hebt wil je vast wel die lelijke MM verkopen....kuch, kuch.....

Braindead
13 oktober 2010, 22:24
Mooie Silhouette man! Ik krijg heimwee naar de mijne die ik jaren geleden alletwee achter elkaar verkocht heb. Met floyd zijn dat de meest lekkere scheurgitaren die er zijn.

maar die Oostblokker mag er ook zijn. Alleen een beetje een turn of als je die neckplate achterop ziet... verder tof plankje!

signsofzodiac
14 oktober 2010, 00:00
Ik ben echt zo onwijs gek met die Silo! Briljant stuk hout, magneten en snaren. Maat van me heeft haar tweelingzusje, maar met een maple fretboard. Die maak ik hem nog een keer afhandig :)

Braindead
14 oktober 2010, 22:42
Ik snap helemaal wat je bedoelt! Ik was ook een paar jaar echt gek met de mijne. 1 met maple en andere met rosewood fretboard. Tot die ene dag dat ik een Axis in plugte en tot de conclusie kwam dat ik die toch lekkerder vond klinken. haha. Ach ik zit nog steeds bij de Music Man familie dus hoe cares :D En ík heb de herinneringen aan de silhouettes nog ;)

signsofzodiac
14 oktober 2010, 23:19
Ik heb toch niet toevallig die van jou gekocht he :D? Bij Vught een paar jaar terug?

Heb vandaag van een vriend een set Schaller-tuners gekregen die hij van zijn oude USA BC Rich heeft gehaald om de originele Grovers er weer op te zetten. Hoop dat de boring van de Jolana hetzelfde is, aankomend weekend eens proberen. Heb op het oog het idee dat de Schallers iets dikker zijn.

zeiler
15 oktober 2010, 09:46
Wat een mooi ding zeg... geweldig, gefeliciteerd man!
Brug en staartstuk lijken zo van een T34 af gesloopt... :D I love it!

inderdaad, maar wel een mooi gitaartje :cheerup:!)

schizo910
15 oktober 2010, 09:55
Leuke plank, ik snap dat je daar blij van wordt. Toch blijf ik steeds hangen bij de eerste zin :o


Gisteren van mijn pa een Les Paul kopie gekregen. Bij de gemeente waar hij werkt is onlangs een huis-ontruiming geweest en daar kwam deze van zolder af.

signsofzodiac
15 oktober 2010, 11:31
Komt naar het schijnt met enige regelmaat voor. Mensen die overlijden zonder nabestaanden, dat soort zaken. Gaat niet om iets als een huurachterstand waarbij iemand op straat komt te staan in elk geval ;)

schizo910
15 oktober 2010, 13:33
En dan wordt de inboedel gewoon uitgedeeld aan dienstdoende ambtenaren?

Braindead
16 oktober 2010, 00:18
Nee, blijkbaar niet. Nooit in Vught gewoont. En anders had ik hem ook wel herkend :). Die van mij hadden een andere kleur. Ik vind die van jou trouwens erg mooi qua kleur.


Ik heb toch niet toevallig die van jou gekocht he :D? Bij Vught een paar jaar terug?

Heb vandaag van een vriend een set Schaller-tuners gekregen die hij van zijn oude USA BC Rich heeft gehaald om de originele Grovers er weer op te zetten. Hoop dat de boring van de Jolana hetzelfde is, aankomend weekend eens proberen. Heb op het oog het idee dat de Schallers iets dikker zijn.

signsofzodiac
18 oktober 2010, 13:47
En dan wordt de inboedel gewoon uitgedeeld aan dienstdoende ambtenaren?

Heb eens uitgevogeld bij de gemeente hoe dit nou werkt:

Wanneer een bewoner op last van een deurwaarder uitgezet wordt (of wanneer iemand overlijdt en er zijn geen nabestaanden), krijgt diegene van de deurwaarder een bepaalde tijd om zijn spullen te verkopen, verhuizen of op te slaan. Wanneer de bewoner dit niet wil of niet kan, wordt op een gegeven moment de uitzetting door de deurwaarder uitgevoerd en komt, letterlijk, de inboedel op straat te staan. Dit is uiteraard een ongewenste situatie, en de gemeente slaat dan ook deze spullen op in een container en geeft de eigenaar 1 tot 2 maanden om de kosten van opslag en container (zo'n 400 euro) te voldoen en de spullen op te halen. Wanneer dit niet mogelijk blijkt of de eigenaar wil dit niet betalen vervallen de spullen aan de gemeente en worden de spullen verkocht. Dit geld gaat rechtstreeks de gemeentekas in. Er wordt dus niet zomaar uitgezocht, meegenomen of weg gegeven, ambtenaren en publiek betalen voor de spullen. Mijn pa heeft bijvoorbeeld 50 euro voor deze plank betaald.

'k Was ondertussen ook wel benieuwd dus heb het maar eens uitgezocht ;).

schizo910
18 oktober 2010, 15:12
Ah, duidelijk verhaal... thanks en nogmaals congrats!