PDA

View Full Version : Oefenruimteopnamen: kritiek gevraagd



Little Jay
12 oktober 2010, 14:19
Ha mensen,

Omdat we onze nummers en ons spel wat meer wilden perfectioneren zijn we de repetities gaan opnemen. Omdat een 8-track Zoom R16 maar "iets" meer koste dan de pocketrecorders van Zoom, is die het geworden, aanvankelijk gewoon met één mic erin geprikt, het ging immers enkel om registratie van de repetitie.

Toch laatst eens de stoute schoenen aangetrokken, wat mics verzameld (geleend) en 8 sporen opgenomen en een beetje gemixt in Cubase en ik ben zelf - gezien amateuristische opzet - erg onder de indruk van het resultaat. Zozeer zelfs dat we nu stiekem er aan denken zo een demo op te nemen.

Toch twijfel ik nog of het goed genoeg is zo en daarom wilde ik eens wat kritieken van dit subforum vergaren. Het gaat om de opname "In Full Swing (recording demo)" op onze myspace: www.myspace.com/tracintracy (sorry nog even niet een rechtstreekse link), het is de eerste in de player. Alles is trouwens in één keer opgenomen, geen overdubbs.

Wie-o-wie wil de moeite nemen eens te luisteren en er kritiek, suggesties, tips, adviezen, etc. op los te laten? En dan bedoel ik voornamelijk opname-technisch (spel-technisch mag ook best, maar dan is dit het verkeerde sub-forum en daar ging het bij de opname nog even niet om :)).

Eén vraag heb ik alvast: ik vind de bassdrum wat zwak. Gaat om een kleine gesloten (jazz)kick. We hebben geexperimenteerd met een AKG D112 en een el cheapo SM58-kloon. De AKG klonk naar niks, simpel dynamisch micje klonk nog beter. Hoe krijgen we dat beter? Drummer wil het voorvel er niet afhalen, en we hebben ook geen sporen meer over. Doet een SM57 het goed als kick-mic?

Bij voorbaat dank!

skabouter
12 oktober 2010, 15:37
Ik heb even geluisterd! Ik kan er het volgende over zeggen: Best goed opgenomen! Ik denk dat je idd prima zo een demo kan opnemen, maar ik zou me iets meer verdiepen in het mixproces. De basissounds (opnames) klinken best lekker, maar het kan lekkerder gemixt worden! De opvulling van het panorama zou ik heel anders gedaan hebben. Ook de bass mag wat dieper en vetter! Dat bereik je bijvoorbeeld met compressie, en EQ.

Kortom: nog wel een weg te gaan, maar zeker de moeite waard om je eens in te verdiepen! Kost veel tijd, moeite, bloed zweet en tranen! Ook komt er steeds meer apparatuur bij kijken, om iets echt goed te krijgen! heb je hier zin in en geld voor? Doen! If not, dan toch gewoon een studio zoeken die het voor je doet voor een aantrekkelijk tarief, en dan nog veel beter!

Little Jay
12 oktober 2010, 15:59
Thanx Skabouter! Dat zijn kritieken en suggestie waar ik wel wat mee kan.

Voor deze winter hebben we besloten dat we gewoon iedere oefensessie zo één of twee van onze nummers opnemen en dan kunnen we naar hartelust experimenteren met mixen (zowel ik, als de bassist en ook de toetsenist zijn aan het mixen geslagen, ik in Cubase, toetsenist in Ableton Live en bassist weet ik even niet) en met het uitwisselen van ervaringen, websites, leuke vsts etc. zijn we al een stuk verder. Dat is in ieder geval al erg leuk om te doen en zo komen we de winter dan wel door... :D

Uiteraard zal een profi studio beter resultaat opleveren, maar dit is leuk en voor onze eerste CD wordt het dan wel een goede studio.... ooit ;-).

Maar ik word nu wel nieuwsgierig natuurlijk: hoe zou jij het panorama opvullen dan? (je bedoelt daarmee neem ik aan de verdeling in het stereo-vlak van de verschillende instrumenten?). Kick en bass recht door het midden is wel vrij standaard meen ik. Gitaar iets links, toetsen iets rechts en verder heb ik de drums zo proberen te verdelen als het zou klinken als je er als luisteraar voor zou staan (maar misschien heb ik de overheads wel verwisseld bedenk ik trouwens...)

Als compressor voor de bass gebruik ik een VST "Classic Compressor" van Kjaerhus of iets dergelijks (de standaard Cubase compressor snap ik niet zo goed geloof ik). Zal eens kijken of ik die wat vetter kan tweaken mbv een EQ ook.

MaximVMH
12 oktober 2010, 16:42
Met de Zoom R16 kan je zeker een degelijke demo maken. Hou vooral rekening met de andere aspecten van een goede opname: akoestiek, kwaliteit van de muziek, kennis en een goede mix/master.

Dus ... Verdiep je wat meer in het opnemen, microfoonkeuze en microfoonplaatsing, ga op zoek naar een lokaal met een goede akoestiek en stuur de tracks achteraf door naar iemand die het boeltje wilt mixen, en stuur de mix door naar iemand die wilt masteren.

Op het eerste 'oor' kan je mix vooral compressie, eq, reverb en iets betere balansen en panning gebruiken. Maar voor een eerste keer is 't al een heel deftige mix ;)

skabouter
12 oktober 2010, 17:53
Ik hoor juist de drums aan een beetje 1 kant, niet volledig, maar wel wat. Ik zou voor een meer 50-50 spreiding gaan, dus gelijk verdeeld over het stereobeeld. Wat er allemaal apart is uitversterkt hoeveel vrijheid je hebt, maar je overheads blijven de baas! Luister goed naar je overhead sporen, wat je waar hoort, en probeer dit netjes zo te pannen met de rest.
Ook vind ik de orgels teveel aan 1 kant, zou ik ook meer midden doen. Maar het is ook een kwestie van smaak! jaren 60/70 opnames kunnen heel raar zijn, met drums bijv. 100% links of rechts. Daar kan je natuurlijk voor gaan, als je er maar beetje over nadenkt!

Verder is die compressor die je noem niet verkeerd, gebruik hem zelf ook wel eens, gewoon even lekker afstellen. mss wat EQ hier en daar! Opzich is de mix redelijk open, en dat is voor de stijl wel prima, gebruik niet teveel compressie.

Dan nog: Alles wat Maxim noemt heeft natuurlijk ook invloed op je opnames. EIGENLIJK ALLES! Realiseer je goed voordat je je er echt op stort dat het voor iedereen moeilijk is, het kost een vermogen, je bent niet snel tevreden, kost veel tijd en vooral veel energie.
Goeie instrumenten is het eerste verhaal, maar zo te zien zit dat wel aardig goed! Dan goeie mics, dan goeie preamps en convertors enzo, en zo alles doordenken.
Maar zoals je hier op dat forum ziet heeft iedereen nog vragen over stuff, het is niet eenvoudig.

Het beste blijft het om (als daar budget voor is) echt serieuze opnames gewoon uit te besteden aan een expert! Zal echt beter worden!

maar het is een zeer positieve stap dat je in de oefenruimte kan opnemen, je zal na verloop van tijd merken dat je hier heel veel beter van gaat worden op muzikaal vlak! ineens hoor je veel beter wat je doet, en wat de ander doet, hoe dat samenklinkt, wat er conflicteerd en wat er beter kan! Daar pas je je arrangementen weer op aan, enzovoorts! Bevorderd echt de kwaliteit van de hele band, ook omdat je keihard op foutjes afgerekend wordt! Ga zo door dus, leg lekker vast dat werk!

muziekschuur
12 oktober 2010, 18:06
De mix is lekker eigenzinnig en klopt hier op mijn laptop. Alleen zit er veel "ruimte-geluid" in de opname. Dus de ruimte waarin deze opname is gemaakt was niet helemaal.

De verdeling van bas drum e.d. snap ik. The Meters namen zo ook veel werk op.... Is helemaal goed... Maar.... Als je mono wordt beluisterd op de bouw ofzo, is je mix dan nog goed? (Ik denk het wel, maar jullie zouden dat zelf even moeten beluisteren.

Ik zou deze opname kopen...

Maar dan doorsparen en in een echte ruimte opnemen....

skabouter
12 oktober 2010, 18:30
maar het is een zeer positieve stap dat je in de oefenruimte kan opnemen, je zal na verloop van tijd merken dat je hier heel veel beter van gaat worden op muzikaal vlak! ineens hoor je veel beter wat je doet, en wat de ander doet, hoe dat samenklinkt, wat er conflicteerd en wat er beter kan! Daar pas je je arrangementen weer op aan, enzovoorts! Bevorderd echt de kwaliteit van de hele band, ook omdat je keihard op foutjes afgerekend wordt! Ga zo door dus, leg lekker vast dat werk!

Hiermee bedoel ik overigens niet dat de muziek nu niet in orde is ofzo :) ben juist onder de indruk van het (samen)spel!

Psychomantis
12 oktober 2010, 19:55
Hiermee bedoel ik overigens niet dat de muziek nu niet in orde is ofzo :) ben juist onder de indruk van het (samen)spel!

ik ook, nu ik ernaar luister. toffe muziek!
Ik heb nog nooit zelf iets opgenomen, dus ik weet er niks van, maar misschien kan de hammond iets luider en rijker. Voor de rest mooie mix!

Han S
12 oktober 2010, 20:28
Voor een demo is dit prima, het gaat uiteindelijk om de muziek. De kick klinkt idd niet fijn en dat kan ook te maken hebben met de kick zelf. Is een kleintje zo te horen en stemmen kan wonderen doen. de D112 is een dynamische microfoon die behoorlijk richtinggevoelig is en als hij het voorvel er niet af wil halen kun je misschien een ander vel regelen en daar een gat in snijden. Ik kan me voorstellen dat hij het originele vel, waar vaak de merknaam van het slagwerk op staat niet wil vernietigen.

Wil hij helemaal niet dan zou je de microfoon eens aan de andere kant neer kunnen zetten bij de klopper en hopen dat die klopper niet rammelt en/of piept.

Lekker bandje wel.

The Bertman
12 oktober 2010, 21:54
D 112 zou toch een behoorlijk resultaat kunnen opleveren. Als Han zijn idee niet lukt, kan je ook de mic bij het achtervel plaatsen, dus aan de kant van de drummer. Beetje priegelen dat hij hem niet omtrapt, maar hij doet zijn best maar voor een keertje. :) Dan kan je lekker dicht bij het vel komen. Ik zou zeggen, net rechts van de klopper.

Han S
12 oktober 2010, 22:08
Ha die Bert, heb jij wel eens een klopper op het voorvel gezien? :D

Little Jay
13 oktober 2010, 00:29
Ha die Bert, heb jij wel eens een klopper op het voorvel gezien? :D

Tis maar wat je als voor- en achterkant definieert natuurlijk :D

Maar dat is inderdaad een goed idee, een mic bij de klopper. In de bewuste opname is de AKG D112 trouwens niet gebruikt bedenk ik ineens, maar een erg goedkope dynamische zangmic uit de oefenruimte (een Samsung denk ik). Maar de D112 gaf alleen maar een hele lage "plof", zat helemaal geen definitie meer in. Misschien verkeerde plaatsing, volgende keer maar weer eens mee experimenteren en dan bij de klopper. Hier zie ik nu trouwens ook wel een aardige tutorial staan: http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/ss/recordingdrums.htm

De ruimte waarin we opnemen stelt akoestisch inderdaad heel weinig voor: een vierkante doos gipsplaat (MusicLab Den Haag). Wel aardig gedempt door gevulde boekenkasten in de ruimte (geinig idee van de eigenaar!).

Trouwens allemaal bedankt voor het meedenken! (en merci voor de complimenten :))

Heibel
13 oktober 2010, 09:02
Klinkt lekker! En zoals eerder gezegd, juist de eigenzinnige mix met de drums wat aan de linkerkant en toetsen rechts is wat mij betreft 'n succes. E.e.a. klinkt naar mijn smaak alleen nog 'n beetje te wollig..Alsof er 'n deken over de opname ligt. Wat EQ en reverb kan je daarbij helpen..maar al met al, ga lekker zo door op de ingeslagen weg!

Heibel
13 oktober 2010, 09:20
...spel-technisch mag ook best, maar dan is dit het verkeerde sub-forum en daar ging het bij de opname nog even niet om :)).


Hoog tijd dat je daar ook even 'n draadje voor opent, want man..dit SWINGT!

Little Jay
13 oktober 2010, 09:38
Klinkt lekker! En zoals eerder gezegd, juist de eigenzinnige mix met de drums wat aan de linkerkant en toetsen rechts is wat mij betreft 'n succes. E.e.a. klinkt naar mijn smaak alleen nog 'n beetje te wollig..Alsof er 'n deken over de opname ligt. Wat EQ en reverb kan je daarbij helpen..maar al met al, ga lekker zo door op de ingeslagen weg!

Thanx! Leuk om te zien hoe de meningen verschillen over het stereo-beeld van de mix. Maar zeker goed om te horen, daar ging het me om, als je er zelf mee bezig bent dan verlies je vaak een beetje het vermogen om er even onbevangen tegenaan te kijken.

Ik concludeer voorzichtig dat we op de goede weg zijn qua mix, maar ik ga daar zeker nog eens mee experimenteren. Ik luister veel naar oude Blue Note opnamen (gitarist Grant Green!)en ook veel jaren '60 en '70 rare groove spul en die mixen gebruikte ik een beetje als referentie. De wollige deken... tjsa, misschien ook omdat het maar een 192kbps mp3 is in de MySpace player?

Dit is nu trouwens ons setje microfoons:
SM58 (hihat), SM57(snare), PG57(gitaar), Rode NT1a (overhead 1) en Nady PCM-100 (overhead 2). Bas rechtsteeks vanuit een Fishman DI/pre-amp. Toetsen ook rechtstreeks (onze toetsenist haalt al zijn geluiden uit z'n laptop, z'n Hammond is een VST plug in). Kick moeten we dus nog eens nader bekijken welke mic het beste werkt. We beschikken nog over de AKG D112, een Superlux HO-8 (goedkoop, maar pikt toch wel heel veel op! De Nady klinkt toch wat 'duurder'), en nog wat low budget dynamische mics: Stagg MD-007, Phonic UM-99 en een 'vintage' Pearl SM58-achtige kloon (die ik nog niet in deze setting geprobeerd heb, maar stiekem misschien wel eens best goed kan zijn, ik herinner me dat 'ie aangenaam helder en behoorlijk dynamisch klinkt, ik ga die eens bij de klopper van de kick zetten). De Zoom R16 kan maar voor 2 mics phantoom leveren, dus dat zijn bijna automatisch de overheads.

Met de Zoom is het zo een heel klein handig recording-setupje (statieven voor de microphoons gelukkig ruim voorhanden in de oefenruimte). Heel compact en gemakkelijk voor leken als wij en daar gaan we ons prima mee vermaken deze winter!

Little Jay
13 oktober 2010, 09:40
Hoog tijd dat je daar ook even 'n draadje voor opent, want man..dit SWINGT!

Hahaha! Thanx! Nou, moet ik maar doen dan hè..... :D

Solidkick
13 oktober 2010, 11:07
Lekkere band, geslaagde repetitie opname.:ok:
Nu nog ff het vuur dat in jullie live opname zit ook op tape zien te krijgen.
Deze opname is nog wat aan de brave kant ;)


Kwa drums:
Wellicht heb je wat aan deze link voor je drum mic setup:
Glyn Johns (http://www.blaxploitation.com/drums/).

succes.

Little Jay
13 oktober 2010, 11:32
Merci Solidkick!
(Gezien je nickname weet jij vast hoe een rotsvaste bassdrum op te nemen :))

Toffe link ook, die Glyn Johns' methode, daar heb ik zeker wat aan!

Tsja die bravigheid.... dat gaat er hopelijk wel vanaf tijdens een nacht opnemen na take 38 of zo.... ;-)

Solidkick
15 oktober 2010, 10:01
(Gezien je nickname weet jij vast hoe een rotsvaste bassdrum op te nemen :))


Jazeker, met een rotsvaste drummer ;)

Met de Glyn Johns' methode vang je vrij veel attack van de kick omdat 1 van de OH's gericht is tussen snare en kick.
Als je dit aanvult met het laag van de voorkant (door de kick mic op enige afstand van het voorvel te plaatsen) kun je een prima sound maken.
Heeft voor mij een paar keer goed gewerkt in een studio live setting waarbij de drummer een gesloten voorvel had.
Voor maximale controle over de attack is een close mic bij de klopper uiteraard het beste.

Root down!

Han S
15 oktober 2010, 10:37
Ik neem de kick meestal op met een oude D12E, de beroemde 'zeepklopper' en de plaatsing van zo'n ding maakt heel veel uit. In de kick vlak voor de binnenkant van het slagvel geeft een harde attack, meer naar het resonantievel wil nog wel eens wat plakkerig klinken en vlak voor het resonantievel, al dan niet met een gat er in geeft enorm veel laag.

Wat ook heel goed kan werken is de Beyer M201, komt veel meer laag uit dan je zou denken en ik heb hem liever dan de vaker gebruikte M88 in de kick.

Een M201 kun je ook heel goed plaatsen bij de klopper in de buurt omdat het zo'n penseelmicrofoontje is.

Little Jay
29 augustus 2011, 14:28
Hallo mensen,

Het is al weer enige tijd geleden dat ik dit topic heb gestart, en mede dankzij jullie adviezen en opmerkingen hebben we wel degelijk resultaat geboekt met opnemen van een demo! Het leek me daarom leuk een update te plaatsen met het eindresultaat.

We hebben inmiddels een demo opgenomen in de oefenruimte. Net als de eerdere opname is alles in één keer opgenomen (8 sporen) op een Zoom R16. Gitaar met een SM57 direct voor de conus van een Fender Blues Deluxe amp. Bas via een Fishman DI, toetsen rechtstreeks (mono), drums met SM57s voor snare en hihat, AKG D112 voor de kick en twee goedkope T-Bones als overhead. Erg simpel en low-budget dus.

We hebben 4 nummers in een dag opgenomen en dit is het eindresultaat:

http://tracintracy.bandcamp.com/

Het mixen en masteren hebben we uiteindelijk overgelaten aan iemand die daar veel meer verstand van heeft dan wij. Het is wel in Cubase gebeurd (wat we zelf ook getracht hebben) maar met toepassing van dusdanig kwalitatief goede plugins (o.a. de Studer tape-recorder plugin) dat Cubase eigenlijk alleen maar het platform was. Het uitgangspunt was een oude feel te bereiken (altijd lekker tegenstrijdig met digitaal opnemen, mixen en masteren natuurlijk :-). De uiteindelijke mix bevat ook best veel compressie en hoewel ik persoonlijk voorstander ben van dynamische open mixen hebben we uiteindelijk het doel en de doelgroep ook mee laten wegen en zijn we gegaan voor een wat 'knallender' resultaat, hoewel het zeker nog geen radio 3 mix is geworden.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

tidalwave_sideburns
29 augustus 2011, 15:06
Ik vind het echt prima klinken, alle instrumenten goed hoorbaar, mooi organisch geluid, prima stereobeeld (voor zover ik via mijn goedkope logitech speakertjes kan horen natuurlijk). Niet teveel hoog, mooie balans.
Ik vind vaak de charme van dit soort oefenruimteopnames dat je de akoestiek van de ruimte ook terughoort wat een extra dimensie geeft en dat is wat ik een beetje mis hier. Desalniettemin, mooi stukje werk! Lekkere muziek ook, vast erg leuk om te spelen.

Little Jay
29 augustus 2011, 16:35
Thanx twsb! Het is inderdaad leuke muziek om te spelen! Grappig, dat hoor ik wel vaker. Kennelijk komt ons spelplezier over, haha! ;-)

harrie-beton
29 augustus 2011, 16:49
SM58 (hihat),


Ik heb een hoop drummers opgenomen en ik vond een aparte mic voor een hihat geen meerwaarde hebben. Door de snare en de twee overhead waait er al zoveel hihat binnen dat apart niet nodig is.
En voor een hihat is een sm58 niet bepaald een beste keuze. Die pakt juist weer veel snare vrees ik.

Little Jay
29 augustus 2011, 17:35
Thanx Harrie-B, maar dat stadium zijn we al gepasseerd, ik had het oude topic gebumpt om het eindresultaat - na de tips en opmerkingen - te presenteren. Hier: http://tracintracy.bandcamp.com/

Daarin zijn wel hihat en snare apart opgenomen, maar of ze allebei in de uiteindelijke mix zijn gebruikt weet ik dus niet, omdat we het mixen uit handen hebben gegeven.

N.D.
29 augustus 2011, 17:40
Klinkt lekker!
Ik vind vooral de drums lekker klinken als ik kijk naar wat er wel (en juist niet) is gebruikt bij 't opnemen.
Zo zie je maar weer dat je met "weinig" ook een eind kan komen. Al weet ik natuurlijk niet hoe alles klonk voordat jullie 't uit handen gaven ;)

Little Jay
29 augustus 2011, 17:44
Voor dat we het uit handen gaven klonken vooral de drums en bas véél minder, behoorlijk mat en het geheel veel doffer, alsof er een deken over de speakers lag.

Degene die gemixt en gemastered heeft (een zeer kundige semi-prof, heeft ook een eigen opnamestudio in het Zuiden des lands, collega van me die ons zeer gematst heeft) legde me uit dat voor het terugbrengen van de punch in de drums en bas veel kunst- en vliegwerk vereiste.... (hij blijft anoniem omdat ik niet weet of 'ie 't leuk vindt om hier genoemd te worden...)

pasqual
29 augustus 2011, 18:32
Klinkt erg lekker. Is de link in je openingspost: http://www.myspace.com/tracintracy , de orginele opname die jullie zelf gemixt hebben? Stiekem vind ik deze opnames ook errug goed hoor. Of zijn het gewoon dezelfde maar dan iets zachter?:hide:

Laat maar: ik zie het al.....dezelfde! Hier staan de nummers qua volume iets minder hard.

grayfink
29 augustus 2011, 18:57
(hij blijft anoniem omdat ik niet weet of 'ie 't leuk vindt om hier genoemd te worden...)

Hij krijgt toch alleen maar complimentjes? Misschien moet je Marcel zijn naam dan ook niet pontificaal op je website zetten :D

Ik vind het trouwens ook prima klinken.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.png

Little Jay
29 augustus 2011, 23:03
haha, ok dan gezien alle complimenten: Marcel Gerardts van BestTrex Studio deed de mix & mastering!

hugo123
30 augustus 2011, 00:08
Heerlijke muziek, ik hoop dat jullie het nog ver gaan schoppen! En Little Jay je hebt pm!

Little Jay
31 augustus 2011, 14:40
Thanx hugo123!

(heb je PM inmiddels beantwoord ;-)