PDA

View Full Version : wat ben ik kwijt voor pa/zangapparatuur van redelijke kwalit



diengeman
7 mei 2003, 17:01
wij willen als beginnend bandje pa apparatuur en of zangapparatuur aanschaffen. maar wat kost zoiets van redelijke kwaliteit.
wat voor merken kunnen we het best nemen? wij spelen rock/bluesrock/rock 'n roll/hardrock
en hoeveel watt is er nodig?

Kjiratsiekoedel
7 mei 2003, 19:00
Merk maakt niet veel uit.

Wat wil je precies hebben?? (aantallen)

Prijzen weet ik niet, maar ff als richtlijn:

Kosten: mijn vader was iets meer dan 700euro kwijt voor:
-6 sporen 350W versterker
-2 speakers (peavy euro...nogwattus..)
-2 standaards
-2x Shure SM 48
-Shure SM 58
-3 mic standaard
-kabels en hoezen en krat

(via marktplaats.nl)

belfrink
7 mei 2003, 21:04
Peavy is toch wel een toonaangevend merk op het gebied van zang,- en PA versterking, wij gebruiken het ook in onze oefenruimte.

Bates15
8 mei 2003, 13:46
Peavey is een groot, goedkoop merk met veel waar voor zijn geld. Goed ?? Als je verder gaat kijken valt het best wel mee hoor.

Mackie maakt een van de beste portable zangsetjes met 8 chnl amp/2 se=tereo lijn in. makelijk uit te breiden met een acktieve sub. Klinkt echt vet.

wietse
9 mei 2003, 22:14
een zang installatie huren vind ik altijd een goede optie.
de jongens van de band waar ik altijd roadie bij ben (mijn gitaarspel wil ik anderen nog niet aandoen) die spelen nu al een jaar of 15 en huren altijd.
bij hun eerste band was de bassist een boekhouder en die heeft het een keer uitgerekend dat als je niet minstens 4x per maand speelt het belasting technisch niet uit kan.
want vergeet niet dat als de kroegbaas netjes alle vergunningen heeft aangevraagd voor een optreden.
hij daar ook van bij de belasting melding moet doen en dan komt de belasting bij jullie en wil een deel van jullie gage hebben.
en als je een PA huurt en de verhuurder maakt effe een mooi bonnetje voor jullie dan valt dat onder onkosten en kan je dat van de belasting aftrekken.(lijkt dan eerst of je minder krijgt maar op de lange duur krijg je meer)
bij een eigen PA willen ze het volle pond vangen waar ze recht op hebben want ze stellen dan gewoon dat je geen onkosten hebt behalve reiskosten.
dat heeft ie mij vroeger een keer zo uitgelegd want ik vond het ook vreemd dat ze geen eigen PA e.d kochten.
dus bekijk eerst effe of het loont .
want als je niet veel optredens krijgt kan het niet uit en dat spul laat je toch echt wel extra verzekeren en dat kost ook weer geld.
en je leert er ook veel van als je de PA van een andere band huurt en die hebben geen optreden op die avond zodat zij het geluid wel in willen regelen en de boel opbouwen.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wietse op 2003-05-09 22:14 ]</font>

Fvddungen
10 mei 2003, 08:36
Dat is niet helemaal correct. Als je van de inkomsten de spullen betaalt, hoef je helemaal geen inkomstenbelasting te betalen. Je hebt dan alleen te maken met de btw afdracht. Het hangt er ook beetje van af wat voor rechtsvorm je neemt. In dit geval is een vof of eenmanszaak geen handige optie, want dan is wat je binnen krijgt gewoon inkomen. Maar ben je een stichting/vereniging of zelfs een bv (als je er het geld voor hebt) dan heb je niets met inkomsten of vennootschapbelasting te maken zolang je het geld maar in de rechtsvorm houdt en dat investeert.

In geval van een stichting is belastingtechnisch het volgende toegestaan:
1. De mensen van de stichting kopen spullen uit hun eigen zak. De stichting heeft dan dus een schuld tegenover de leden van de stichting.
2. Het geld van de optredens blijft in de stichting.
3. Na verloop van tijd worden de schulden weer terugbetaald.

Op deze manier betaal je geen belasting (muv de btw) en heb je dus je eigen spulletjes, die eigenlijk dus eigendom van de stichting zijn.

Pas als de stichting geld gaat betalen aan de leden als salaris zijnde, dan moet er inkomstenbelasting worden betaald. Maar er zijn altijd wel handige constructies te bedenken om dit te omzeilen (legaal dus). Denk aan investeringen en onkostenvergoedingen.

Dus als je het goed wilt doen, richt je een stichting op en investeer je alle inkomsten in apparatuur en instrumenten e.d. en betaal er je oefenruimte van. En betaal de gemaakte kosten zoals kilometertjes met eigen auto terug.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Quint op 2003-05-10 08:38 ]</font>

diengeman
10 mei 2003, 13:39
zijn de pa boxen en zangboxen eigenlijk hetzelfde? of moet je extra boxen en een extra versterker voor de zang kopen?

strattie
10 mei 2003, 15:48
Op 2003-05-10 15:47, schreef strattie:
ik denk dat ik voor jullie een heel aardig zang setje weet. :grin:

1x Dynacord powermate 1600
1x Dynacord 2X450 watt versterker
2x HK audio 600 watt sub's
4x Hk audio 300 watt boxen
2x HK audio 150 watt boxen (voor de monitoring)
1x drumstet versterking
5x zang mic's sm58
snoeren
en standaards

succes

diengeman
10 mei 2003, 15:53
wat moet deze set kosten? en is het ook mogelijk om alleen 2 zangboxen en zangversterker te kopen?
kan iemand mij vertellen of dit een goede set voor mij is?

Ic3gl0vE
10 mei 2003, 21:46
als jullie het willen gebruiken voor een oefenruimte heb je al genoeg aan een klein mixertje (bijv Behringer MX602a, kost maar 60 euro ofzo) 2 aktieve monitoren erbij en een aantal microfoons afhankelijk van hoeveel mensen er zingen.
Wij gebruiken meestal 2 actieve monitoren van FBT en die waren ooit 1200 gulden per stuk. Maar goed die kunnen ook wel héél hard.
Ik zou zeggen maak een keer een afspraak bij een grote muziekzaak na sluitingstijd zodat je spullen uit kunt proberen en kijk wat je mooi vind klinken èn wat in je budget past

andy
10 mei 2003, 22:56
Ik heb anderhalf jaar geleden een Laney zanginstallatie gekocht. 6 kanaals 250 watt, twee speakerkasten met een 12 inch speaker en een tweater er in. Was nieuw toen 1200 piek, 550 euro ongeveer dus. Het was wel een aanbieding. Oorspronkelijk kostte die omgerekend een kleine 1000 euro. Het ding voldoet in de repetitieruimte en bij kleine cafe concerten tot 100 personen.
Ik had al drie mikes, Shure SM 58, en twee AKG"s 310 en 320. (oudjes dus) Ook de standaards en snoeren waren al aanwezig. We speelden voor die tijd altijd over twee vreselijke oude zangversterkers die steeds stuk gingen. En toen had ik ineens geld en dacht laat ik eens wat goeds kopen.

Baker
11 mei 2003, 11:55
Op 2003-05-09 22:14, schreef wietse:
een zang installatie huren vind ik altijd een goede optie.
de jongens van de band waar ik altijd roadie bij ben (mijn gitaarspel wil ik anderen nog niet aandoen) die spelen nu al een jaar of 15 en huren altijd.
bij hun eerste band was de bassist een boekhouder en die heeft het een keer uitgerekend dat als je niet minstens 4x per maand speelt het belasting technisch niet uit kan.
want vergeet niet dat als de kroegbaas netjes alle vergunningen heeft aangevraagd voor een optreden.
hij daar ook van bij de belasting melding moet doen en dan komt de belasting bij jullie en wil een deel van jullie gage hebben.
en als je een PA huurt en de verhuurder maakt effe een mooi bonnetje voor jullie dan valt dat onder onkosten en kan je dat van de belasting aftrekken.(lijkt dan eerst of je minder krijgt maar op de lange duur krijg je meer)
bij een eigen PA willen ze het volle pond vangen waar ze recht op hebben want ze stellen dan gewoon dat je geen onkosten hebt behalve reiskosten.
dat heeft ie mij vroeger een keer zo uitgelegd want ik vond het ook vreemd dat ze geen eigen PA e.d kochten.
dus bekijk eerst effe of het loont .
want als je niet veel optredens krijgt kan het niet uit en dat spul laat je toch echt wel extra verzekeren en dat kost ook weer geld.
en je leert er ook veel van als je de PA van een andere band huurt en die hebben geen optreden op die avond zodat zij het geluid wel in willen regelen en de boel opbouwen.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wietse op 2003-05-09 22:14 ]</font>


Volgens mij gaat het nu niet om een vette PA, maar gewoon om een zangversterker. Ik bedoel, je moet toch ook oefenen!! Wil je dan elke keer iets gaan huren?

diengeman
11 mei 2003, 15:29
we willen eigenlijk al gelijk iets kopen waar we de komende jaren mee vooruit kunnen. dus zowel voor het oefenen als voor optredens. eerst zongen we over een jc120 wat natuurlijk niet lekker klinkt, en maar 120 watt heeft. we dachten zelf aan een bedrag van zo'n 1000 euro. we hebben 1 zanger, en 2 achtergrondzangers.

wietse
11 mei 2003, 20:14
als het alleen om oefenen gaat is een actieve monitor (één met ingebouwde versterker)genoeg plus 1 of 2 gewone monitoren.
de zanger van de band waar ik al jaren met op pad ga is begonnen met zingen over een keyboard versterker in het begin voor het oefenen.
en later is er meer bij gekomen maar nu na 15 jaar nog steeds geen zanginstallatie aangeschaft.
nou hebben we ook een goedkoop adres voor pa verhuur e.d dat scheelt natuurlijk ook.
hebben toch gemiddeld 1 optreden per maand.
en dat zal wel meer worden.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wietse op 2003-05-11 20:18 ]</font>

jw009
28 maart 2004, 17:06
hoeveel watt heb je nodig voor een monitor
als je je zelf wilt horen met een drummer
en 2 4x12 Marshalls

jw009
28 maart 2004, 17:22
(SPAM))!!!

misschien iemand iets te koop staan?

bartkruizenga
10 april 2004, 16:39
vertel eens wat meer diengeman

wil je drum doorversterker?
voor hoeveel mensen speel je gemiddeld?

voor zang heb je trouwens geen aparte instalatie nodig...
voor ongeveer 300 mensen (zonder drum) heb je aan 2 keer 300 watt wel genoeg... dan zou ik wat fullrange speakers kopen (met 15" woofer)
gaat er wel drum over heen, dan zou ik je aanraden om een extra sublaagje er onder te zetten... (een paar subwoofers er onder dus)

ook is er wel een mooi setje van HK audio (L.u.c.a.s) met 2 satelieten en een subwoofer (actief allemaal), dit lijkt met zeer geschikt voor de kleinere zalen)

natuurlijk is alles afhankelijk van hoe hard jullie spellen...

bart