PDA

View Full Version : Van Marshall jcm800 naar ???



JaimeB
11 oktober 2010, 22:11
Tijdje geleden een marshall jcm800 1987 non-mastervolume mk II 50 watt (vrij zeldzaam model) gekocht. Net nieuwe buizen er in. Klinkt echt lekker clean en heeft een gave crunch/distortion als het volume verder open gedraaid wordt. Ook een hotplate attenuator om het monster te temperen. Merk toch dat ik een amp nodig heb die veelzijdiger is. Vooral voor de stevigere partijen.
Ben nu een vervanging aan het zoeken die wel even rond, rauw en transparant klinkt maar dan nog een overtreffende trap heeft als extra kanaal. Misschien de jcm 2000 dsl? Deze is wat veelzijdiger.
Iemand een voorstel? Eerst even wat research voor ik in de winkel ga testen. Ga wel tweedehands zoeken gezien mijn budget. Het liefste ruilen uiteraard.

muziekschuur
11 oktober 2010, 22:15
Klinkt alsof je moet leren varieren met het volume op je gitaar (om smaakjes geluid te maken) en wellicht een goed overdrive pedaal met de amp moet leren gebruiken. Ik ken je smaak verder niet dus...

Lijkt me dat met de juiste pedaaltjes deze versterker helemaal bij jou past....

JaimeB
11 oktober 2010, 22:33
Ja dat was ook mijn insteek toen ik de amp kocht. Eerst deed ik de amp clean en dan fulltone ocd eroverheen voor crunch/overdrive en dan fulltone gt500 (1ste deel gelijk aan fat boost) daar nog overheen voor het stevigere. Alleen kwam ik dan toch net te kort voor een higain geluid. Ik vond het ook zonde dat ik al mijn overdrive distortions uit pedaaltjes moest halen terwijl hij van zichzelf al een lekkere crunch heeft.
Daarna dus crunch van versterker en daarop ocd voor het stevigere. Klinkt wel heel goed maar mis toch nog net iets voor het stevigere. De gt500 distortion kanaal vind ik dan weer een stuk minder transparant en mooi dus die optie was er ook niet als vervanging van ocd of als extra boost (stapelen van versterker crunch en twee pedaaltjes werkte ook niet goed). Bovendien was het steeds wegdraaien van mijn pots voor clean vervelend bij de vele snelle wisselingen.
Ik wil echt graag nu een amp die het allemaal in 1 keer kan (clean, overdrive, distortion) zonder dat ik steeds moet tapdansen met verschillende pedaaltjes en moet spelen met mijn potmeters. Doe daarnaast ook nog veel backing-vocals die meestal ingezet worden zodra ik van geluid moet switchen.

Basileia
11 oktober 2010, 22:38
Ik heb vorige week een JCM2000 DSL50 gekocht, en veelzijdig is ie zeker. Klinkt ook prima op laag volume trouwens.

jerome
11 oktober 2010, 23:15
Als je van de Marshall sound houdt en bij Marshall wil blijven zou ik zeggen een Marshall JVM410.
Die heeft 4 kanalen die je onderling ook weer kan kleuren.
Clean, crunch, heavy en high gain in allerlei gradaties

JaimeB
11 oktober 2010, 23:31
stiekem hoop ik op iemand die iets leuks heeft om te ruilen ;)

big dooley
11 oktober 2010, 23:57
clean, crunch en overdrive... dan kom ik uit op een DSL/TSL JVM en de 6100 30th anni
JVM en 6100 lijken op elkaar en komen mijns inziens het dichts in de buurt van een 800...
de JVM heeft de meeste mogelijkheden en is in feite een PCB versie van de JCM 800 met een vrij gecompliceerde preamp-constructie

JaimeB
12 oktober 2010, 00:53
heb hem maar even op gitaarmarkt gezet met foto etc.
Zijn de eerste 2 kanalen van de tsl gelijk aan de dsl en dan een extra kanaal erbij. Lees namelijk positievere dingen over de dsl als de tsl.

tommus42
12 oktober 2010, 01:34
Volgens mij is de TSL meer 'amerikaans' gevoiced. Ik denk dat de DSL meer het klassieke Marshall geluid heeft.

big dooley
12 oktober 2010, 03:25
Volgens mij is de TSL meer 'amerikaans' gevoiced. Ik denk dat de DSL meer het klassieke Marshall geluid heeft.

de TSL heeft inderdaad een wat meer modernere voicing... het blijft echter een marshall natuurlijk en met een goeie EQ-setting kom je een heel eind...

de DSL is inderdaad wat meer classic te noemen maar de "shared EQ" van deze bak heeft me altijd tegen gezeten... een instelling die goed klinkt op het ene kanaal klinkt veel minder op het andere kanaal, waardoor je gedwongen bent een compromis te vinden... de deep switch is best leuk, maar te veel laag met, en te weinig zonder... de afzonderlijke modes van beide kanalen zijn niet voetschakelbaar zonder mod en de modes van het groene kanaal heeft een enorm volumeverschil... (doch is ook te modificeren)

het beestje heeft me 10 jaar trouw gediend, maar deze minpunten waren voor mij de reden om over te stappen naar de JVM...
de TSL en 6100 hebben trouwens ook aparte EQ's op hun kanalen en een emulated DI XLR uitgang, net als de JVM.. en ik moet zeggen, dat dat echt fantastisch werkt in mijn geval

angl2k
12 oktober 2010, 10:11
+1 voor de JVM veelzijdigheid

vier kanalen met aparte EQ en volume
drie gain stages per kanaal

crunch orange is gevoiced naar een JCM800 en ook de output transformer is hetzelfde als een JCM800

de twee overdrive kanalen hebben een overkill aan gain dus het is aan te raden om hier bv. op stand 2 a 3 te beginnen als je hem gaat testen :)

p.s. ik speel direct van gitaar naar JVM met een delay in de loop. lekker simpel :cooler:

muziekschuur
12 oktober 2010, 10:18
Leen van iemand een clean booster. En probeer het dan nog es. Je bent er namelijk bijna. Je wil alleen nog een metal pedaaltje erbij... Toch? Cleanboost geeft je pedaaltjes dan toch wat je wil.

Speel je alleen thuis? Dan is die sound in bandverband waarschijnlijk wel haalbaar. En ben je waarschijnlijk toe aan een VHT powerbrake o.i.d..

Henri H
12 oktober 2010, 10:42
Ik zou eerst 's een Tubescreamer proberen als ik jouw was.
Ik begrijp echter dat je echt een goeie clean wilt, en dan moet je toch niet bij een éénkanaals JCM800 zijn denk ik.
Misschien is een JVM, DSL, TSL of 6100 wat voor je idd, maar ik vind van al deze 4 amps het clean niet echt geweldig.
Ik denk dat een goeie Marshall clean hoofdzakelijk in JTM/Plexi modellen te vinden is.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik ben een jaartje of 2 geleden ook op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn JCM800 (2205), en ben op 2 amps uitgekomen: Mesa Boogie Stiletto en een HOOK Captain 34. Niet de goedkoopsten, maar de Stiletto, kun je tegenwoordig nieuw kopen voor €1400,-. KLIK (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=5519)
2e hands moet je rekenen op €1100,- ongeveer.
De HOOK kun je voor €1800,- op MP scoren.

Met een tubescreamer (Goudie FX 808+) heb ik er een "3e kanaal" bij.
Deze tubescreamer is ook als cleanboost goed te gebruiken, maar heeft ook 2 x zoveel gain als een standaard tubescreamer.
Deze amps hebben een fantastisch mooi clean en een hele prettige crunch die goed reageert op de volume-pot van je gitaar.

Succes.

JaimeB
12 oktober 2010, 23:57
H.Huisjes:
Geeft zo'n tubescreamer me wel een meer higain geluid dan mijn fulltone ocd kan. Want deze in combi met mijn amp doet het hem niet helemaal. En de GT500 distortion kanaal klinkt weer te ongedefinieerd. De hook is me momenteel te duur. De stiletto zou misschien nog wel het proberen waard zijn. Ken de hele amp niet dus eerst maar eens wat research doen.

Muziekschuur:
In principe gebruik ik de drive helft van mijn GT500 (komt overeen met de fultone fatboost)als clean boost bovenop mijn fulltone. Maar toch is dat het ook niet helemaal.
Attenuator gebruik ik overigens al. zonder dat ding moet ie naar mijn idee net te hard om overdrive uit de top te halen. Ik gebruik de top alleen in de repetitieruimte en bij optredens.

Hughes en Kettner tri-amp MkI is me voorgesteld als ruildeal. Qua specs klinkt ie wel aantrekkelijk. In ieder geval veelzijdig en goed voor higain.

Henri H
13 oktober 2010, 09:43
H.Huisjes:
Geeft zo'n tubescreamer me wel een meer higain geluid dan mijn fulltone ocd kan. Want deze in combi met mijn amp doet het hem niet helemaal. En de GT500 distortion kanaal klinkt weer te ongedefinieerd. De hook is me momenteel te duur. De stiletto zou misschien nog wel het proberen waard zijn. Ken de hele amp niet dus eerst maar eens wat research doen......Een tubescreamer kan je instellen om meer gain te leveren, maar met de drive op 0 en volume op 10 krijg je het effect dat je preamp "over z'n nek gaat".
Bij een JCM800 werkt dat erg lekker vind ik, maar ik gebruik hem ook wel 's met alles op 5, iets meer gain krijg je dan.
Misschien dat jouw GT500 en OCD ook wel een dergelijke stand hebben, maar de OCD heb ik zelf 's getest, en vond ik er niet zo geschikt voor. De GT500 ken ik verder niet.

Edit: een tri-amp is een prachtige, veelzijdige amp, maar ik vond 'm voor crunch niet zo mooi, zit een raar "bijgeluidje" in.
Voor clean en high gain is ie zeker wel geschikt.

muziekschuur
13 oktober 2010, 10:23
Jouw JCM800 heeft een bepaalde crunch die je in andere versterkers zelden vind. Het lijkt erop.... Maar is het niet... De JCM800 is natuurlijk een pedaleneter. Hij wordt met onwijs veel verschillende pedalen gebruikt... Maar als je meer High gain wil....

Test dan eens de Jet City 100. Da's een Soldano achtige amp. Die zou ik dan naast de Marshall gebruiken en dat ding nu niet wegdoen... Ik weet bijna zeker dat je daar spijt van krijgt...

http://www.youtube.com/watch?v=yDYkMEqd8jk

Hoe gebruik je dat op het podium? Je neemt een 4x12 cabje met stereo aansluiting. Je sluit de JCM800 op links aan en de Jet City op rechts. Je neemt er een A/B/Y stombox bij en nu kun je schakelen tussen beide tops of tegelijk voor echte monstersounds...

De Jet city JCA50 kost nu 635 euro
De JCA100 is 879 euro

Deze prijzen zullen de komende tijden snel gaan stijgen. En met 10 tallen procenten per half jaar. De ROCHS conversie kosten zullen nu snel door consumenten betaald gaan worden. & de stijgende brandstof en personeelskosten in China dragen allemaal een steentje bij. Dus heb je de centen er voor (over) dan zeker gaan testen en (misschien) kopen.

Oh ja. Elke pedaalmaker heeft een JCM800 staan en kan je dus via een mail precies antwoord geven of jouw wens met pedaal X haalbaar is.

Chris Winsemius
13 oktober 2010, 10:28
crunch orange is gevoiced naar een JCM800 en ook de output transformer is hetzelfde als een JCM800

?
Kanaal is idd. 2203-ACHTIG-gevoiced maar voor de rest is het toch behoorlijk verschillend hoewel het nog steeds een Marshall is. OT is absoluut NIET hetzelfde......

JaimeB
13 oktober 2010, 12:24
Tja kan zijn dat ik er spijt van ga krijgen, maar ik baal nu telkens dat ik niet het geluid heb wat ik krijg en heb al redelijk wat pedaaltjes geprobeerd. Ik ben momenteel redelijk blut dus iets erbij kopen zit er niet in.
Ga morgen een Dsl 50 in de buurt testen. Als ik het wat vind dan ga ik een serieus overwegen of ik de jcm 800 niet gewoon verkoop en de dsl 50 aanschaf en misschien nog een klein bedragje over heb om ergens anders aan uit te geven. Een extra 2x12 cabinet ofzo. Mijn rug begint toch echt te klagen over die 4x12.
En die triamp wil ik ook nog even testen bij een winkel in de buurt. Jammer genoeg is de mkI niet meer te koop dus zal ik moeten uitgaan van de mkII. Maar goed er zullen vast wel voldoende overeenkomsten zijn.
De tsl ga ik morgen uitproberen bij een kennis van me, maar die staat niet te koop.

Baker
13 oktober 2010, 12:42
Maar is een DSL zoveel veelzijdiger dan?
Een DSL is toch ook slechts 2 kanaals? En heeft de DSL niet een beperking voor wat betreft schakelen tussen clean en lead? (hearsay).

Ik vraag me af of je er werkelijk zoveel op vooruit gaat.

Kijk, een TSL, en helemaal een JVM, tja die zijn echt heel veel veelzijdiger dan aan jcm800... maar een DSL....

Edit: niet hele topic gelezen.
Maar dit bedoel ik:


de TSL heeft inderdaad een wat meer modernere voicing... het blijft echter een marshall natuurlijk en met een goeie EQ-setting kom je een heel eind...

de DSL is inderdaad wat meer classic te noemen maar de "shared EQ" van deze bak heeft me altijd tegen gezeten... een instelling die goed klinkt op het ene kanaal klinkt veel minder op het andere kanaal, waardoor je gedwongen bent een compromis te vinden... de deep switch is best leuk, maar te veel laag met, en te weinig zonder... de afzonderlijke modes van beide kanalen zijn niet voetschakelbaar zonder mod en de modes van het groene kanaal heeft een enorm volumeverschil... (doch is ook te modificeren)

het beestje heeft me 10 jaar trouw gediend, maar deze minpunten waren voor mij de reden om over te stappen naar de JVM...
de TSL en 6100 hebben trouwens ook aparte EQ's op hun kanalen en een emulated DI XLR uitgang, net als de JVM.. en ik moet zeggen, dat dat echt fantastisch werkt in mijn geval

JaimeB
13 oktober 2010, 13:23
Ja dat klopt. Vandaar dat ik ook die tsl en triamp ga uitproberen ter vergelijking. Maar ik hoop met de dsl een beetje het geluid te behouden wat ik wil en net die overtreffende trap eruit te halen. Maar goed voorhetzelfde geld doet de jvm of iets dergelijks het ook voor me qua geluid. Ik ga in ieder geval nog niks aanschaffen voordat ik meerdere opties bekeken heb.

Baker
13 oktober 2010, 13:44
Als je de JVM gaat testen, ga dan voor de 4 kanaals versie, en concentreer je op het crunch kanaal.
zie ook:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545
en
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107359

Henri H
13 oktober 2010, 13:44
Een DSL is misschien wel wat voor je.
Het clean is goed bruikbaar, en het lead channel gaat verder dan een JCM800.
't Is wel de vraag of je dat lead channel ook echt mooi gaat (blijven) vinden.
De meeste DSL gebruikers die ik ken, gebruiken de crunch mode op het cleane kanaal, die meer als een JCM800 klinkt. In dat geval heb je dus geen echt clean channel meer.
Het lead channel is toch anders gevoiced.

big dooley
13 oktober 2010, 16:21
?
Kanaal is idd. 2203-ACHTIG-gevoiced maar voor de rest is het toch behoorlijk verschillend hoewel het nog steeds een Marshall is. OT is absoluut NIET hetzelfde......

klopt, maar de OT heeft wel dezelfde specs als die van een 800 volgens santiago

svdijk
13 oktober 2010, 16:44
Hey Jaime,

Ik heb op je JCM800 gespeeld (je hebt van mij die Hotplate gekocht).
Als ik jou was zou ik 'm absoluut niet weg doen, daar ga je echt spijt van krijgen!!
Een JCM900, JCM2000 en JVM komen absoluut niet in de buurt van je JCM800.
Ik zou toch proberen met pedaaltjes, of cleanboost/treble booster iets te doen.
Een goede cleanboost geeft een MXR 10 band EQ, en een goede treble booster is de Trebletool van Paul Lenders.

Ik ben overigens nog steeds heel tevreden met m'n JVM, maar die is echt geen partij voor m'n twee oude JCM800's (een 2210 en een 81' 2203).

Dus advies (en verreweg het goedkoopste) JCM800 houden, pedaaltjes proberen!!

JaimeB
13 oktober 2010, 18:12
shit jullie hebben me weer zover. twijfels die ik al had weer versterkt.... ik denk dat een goede zet is om eerst maar eens mijn top naar de muziekwinkel mee te slepen en allerlei pedaaltjes daar er op aan te sluiten. Daarna kan ik altijd nog afwijken als ik het nog niet voor elkaar krijg.
Ok nog meer tips voor pedaaltjes die het met een jcm800 goed doen. Iets dat zwaarder klinkt dan mijn ocd maar met een soortgelijke transparantie. Ga de tubescreamer zeker eens testen.
De crunch die ik uit de versterker haal overstuur ik niet te veel, wordt ie te modderig en past beter bij hetgeen ik wil spelen. dus of een cleanboost me voldoende gaat geven voor een dik hi-gain geluid vraag ik me af. De ocd zet ik ook vaker vol open qua volume zonder drive en dan komt ik te kort. Maar goed andere pedaaltjes eens de kans geven.

Jasper.
13 oktober 2010, 18:13
Een JCM900, JCM2000 en JVM komen absoluut niet in de buurt van je JCM800.


Hmmm, weet niet of je ooit op een goed ingestelde JCM900 hebt gespeeld maar ik zou niet willen ruilen met een 800.

Jasper.
13 oktober 2010, 18:15
shit jullie hebben me weer zover. twijfels die ik al had weer versterkt.... ik denk dat een goede zet is om eerst maar eens mijn top naar de muziekwinkel mee te slepen en allerlei pedaaltjes daar er op aan te sluiten. Daarna kan ik altijd nog afwijken als ik het nog niet voor elkaar krijg.
Ok nog meer tips voor pedaaltjes die het met een jcm800 goed doen. Iets dat zwaarder klinkt dan mijn ocd maar met een soortgelijke transparantie. Ga de tubescreamer zeker eens testen.

Dat lijkt me het verstandigst. Eerst even je top meenemen naar een muziekwinkel.

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2010, 18:16
Verhaal plus:

Ik ben overigens nog steeds heel tevreden met m'n JVM, maar die is echt geen partij voor m'n twee oude JCM800's (een 2210 en een 81' 2203).

Dus advies (en verreweg het goedkoopste) JCM800 houden, pedaaltjes proberen!!

Zal ik je eens wat leuks vertellen, liep jaren te verkondingen niks te doen met die 2203 dus maar aan Stefan verkocht. Uit het niks gevraagd voor nieuwe band met oa drummer van Mooi Wark - rock based dus. "Heb je ook een ouwe Marshall staan Eric?" "GOD#@%$#@%#@":D

Dusse......hou nog maar ff vast!

JaimeB
13 oktober 2010, 18:28
Leuke toevoeging aan je collectie Stefan. Die 2203 had je toen nog niet geloof ik.
Denk dat de sound van jouw jcm's wel overigens meer in de buurt komt van het geluid dat ik voor ogen heb. Die van mij knalt wel lekker hard en open, maar mist net dat tikkeltje compressie en gain.

macwilliams
13 oktober 2010, 18:55
Tubescreamer ervoor en indien aanwezig een eq in de fx loop.
Of je probeert de mxr kfk 10, dat is een mooie booster en eq in een pedaal.

Jammer dat je zo ver weg woont anders mocht je die van mij proberen.

Thijssie
14 oktober 2010, 10:25
Hmmm, weet niet of je ooit op een goed ingestelde JCM900 hebt gespeeld maar ik zou niet willen ruilen met een 800.
Ik wel....

Jasper.
14 oktober 2010, 17:30
Ik wel....

En dat is je goed recht, maar ik doel meer op de opmerking dat hij zegt dat een JCM900 per defenitie onderdoet voor een 800. Dat is niet zo. Is allemaal persoonlijk.

big dooley
14 oktober 2010, 18:12
En dat is je goed recht, maar ik doel meer op de opmerking dat hij zegt dat een JCM900 per defenitie onderdoet voor een 800. Dat is niet zo. Is allemaal persoonlijk.

+1

ik kan elke week mijn JVM 1 op 1 vergelijken met een JCM800 2210... alhoewel dat ouwe beestje een lekkere scheur heeft, zou ik hem niet willen ruilen.. de 900 DR is niet mijn ding... maar zoals gezegd... das persoonlijk

Henri H
14 oktober 2010, 20:22
Ik ben het ook met Jasper eens, maar 't is wel zo dat veel (de meeste) gitaristen de voorkeur geven aan een 800, en dat zie je ook terug aan de waardes van beide amps.

macwilliams
14 oktober 2010, 20:51
Er zijn onder ons "enkelen" die meer dan één versterker hebben. Als was het alleen maar omdat een enkele amp niet dat kan bieden naar waar ze op zoek zijn. Niet dat die "ene" amp het niet zou kunnen maar meer omdat wij het niet willen. En dan afgaande op mezelf wanneer ik in een band zou spelen zou ik me ook niet willen beperken tot maar één amp die het allemaal net niet heeft.

Ik ben toch ook heel blij met m'n twee valvestate ampjes omdat ze me dat geven wat ik op dat moment nodig heb. Toch weet ik ook wel dat wanneer het er op aankomt ik zou kiezen voor of m'n JCM of m'n bluesdeville of m'n ENGL Steve morse.

En toch zou ik graag een JCM-800 willen hebben maar dan alleen de Kerry King signature. Dat is voor mij DE amp.

Jasper.
14 oktober 2010, 21:00
Ik ben toch ook heel blij met m'n twee valvestate ampjes omdat ze me dat geven wat ik op dat moment nodig heb. Toch weet ik ook wel dat wanneer het er op aankomt ik zou kiezen voor of m'n JCM of m'n bluesdeville of m'n ENGL Steve morse.

Dan zijn ze toch ook gelijk allemaal? :p (de oefencombo's niet meegerekend)



En toch zou ik graag een JCM-800 willen hebben maar dan alleen de Kerry King signature. Dat is voor mij DE amp.

Heb je hem al eens geprobeerd? Hoor er toch ook soms wel eens wat negatiefs over. Maarja, nou is het ook een en al negativiteit over de 900, en dat is ook gewoon een goede amp. Die randy rhoads signature lijkt me trouwens ook wel wat. Maar die moet je behoorlijk goed open hebben voor een lekker geluid heb ik wel gelezen.


Vanmiddag/vanavond trouwens weer ff wat raining blood geoefend. Je hebt me aan de slayer gekregen. :p Wel goed voor mijn samenwerking tussen beide handen. Alleen mijn vader vind het maar niks. Ik mag hem altijd wel aardig hard hebben, maar vandaag zat hij te klagen.

svdijk
14 oktober 2010, 21:13
Leuke toevoeging aan je collectie Stefan. Die 2203 had je toen nog niet geloof ik.
Denk dat de sound van jouw jcm's wel overigens meer in de buurt komt van het geluid dat ik voor ogen heb. Die van mij knalt wel lekker hard en open, maar mist net dat tikkeltje compressie en gain.

Hey Jaime, als je wat compressie in je sound wilt, kun je overwegen om de zogenaamde "one wire mod" te (laten) doen.
Dat is de eenvoudigste manier om van een non-master volume, een master volume circuit te maken.
Hierdoor krijg je wat meer gain, en het voegt wat compressie toe, en dit werkt ook wat beter om een echt highgain geluid te krijgen met b.v. een EQ of een tube-screamer.
Bovendien kan je deze mod weer heel eenvoudig ongedaan maken!!

p.s. die 2203 had ik toen idd nog niet, maar is echt een geweldig ding!!!

svdijk
14 oktober 2010, 21:17
Zal ik je eens wat leuks vertellen, liep jaren te verkondingen niks te doen met die 2203 dus maar aan Stefan verkocht. Uit het niks gevraagd voor nieuwe band met oa drummer van Mooi Wark - rock based dus. "Heb je ook een ouwe Marshall staan Eric?" "GOD#@%$#@%#@":D

Dusse......hou nog maar ff vast!

Hey Eric, tja, da's balen!!!
Maar deze 2203 verkoop ik echt nooit meer!!!! Echt een heerlijke versterker!!
Ik heb vroeger op veel verschillende 2203's gespeeld, de ene geweldig, de andere wat minder, maar deze klink echt zoals iedereen wil dat een 2203 klinkt!!
Heb er veul schik mee!!!

Henri H
14 oktober 2010, 21:22
....
Vanmiddag/vanavond trouwens weer ff wat raining blood geoefend. Je hebt me aan de slayer gekregen. :p Wel goed voor mijn samenwerking tussen beide handen. Alleen mijn vader vind het maar niks. Ik mag hem altijd wel aardig hard hebben, maar vandaag zat hij te klagen.Hoe herkenbaar. *zucht*
Met Slayer e.d. is het idd lastig, da's gewoon gigantisch veel herrie en geschreeuw.
Best leuk voor eventjes (10 min ofzo), maar als andere mensen er last van krijgen moet je toch, in volume althans, inperken.
Probeer ook 's wat van Jeff Beck ofzo, lekker relaxed. :gitarist: Zoek iets uit wat niet de hele tijd maar beukt.

Echt. Ik had 25 jaar geleden ongeveer hetzelfde....

Over het bashen v.d. 900, ik denk dat dat idd wat overdreven is (geweest).
Er zijn er ook veel meer van gemaakt dacht ik?
Logisch dat de prijs dan wat lager is.
Ik las in de MusicMaker dat Ace Freyley ook 900's gebruikte, weet niet of ze getweakt/gemod zijn, maar da's ook een echte Marshall sound hoor.
Ik persoonlijk vind het "domme beukgeluid" uit een 800 net wat leuker dan uit een 900.
Bovendien benader je met een tubescreamer + een 800 met gemak een 900.
Nadeel van de éénkanaals 800's is, dat je nooit een echte clean hebt (tenzij je de gain laag genoeg houd, "maar wie doet dat nou" (op z'n Bert Vissers' ;))).

macwilliams
14 oktober 2010, 21:22
Dan zijn ze toch ook gelijk allemaal? :p (de oefencombo's niet meegerekend)
Het zijn wat mij betrefd allemaal oefen versterkers want ik doe niets anders dan oefenen.

Heb je hem al eens geprobeerd? Hoor er toch ook soms wel eens wat negatiefs over. Maarja, nou is het ook een en al negativiteit over de 900, en dat is ook gewoon een goede amp. Die randy rhoads signature lijkt me trouwens ook wel wat. Maar die moet je behoorlijk goed open hebben voor een lekker geluid heb ik wel gelezen.
Ik heb er al over gespeeld, wat mij betrefd absoluut de bruutste amp maar thuis totaal ongeschikt. Maar toch komt hij er ooit eens. Al was het alleen maar om m'n Duitse helm een standaard te geven.



Vanmiddag/vanavond trouwens weer ff wat raining blood geoefend. Je hebt me aan de slayer gekregen. :p Wel goed voor mijn samenwerking tussen beide handen. Alleen mijn vader vind het maar niks. Ik mag hem altijd wel aardig hard hebben, maar vandaag zat hij te klagen.

Er is nogal een contrastverschil tussen Slayer en je pa's muziek smaak. Maar ik vind het zeker wel tof dat je Slayer bent gaan waarderen. Maar vergeet niet ook andere stijlen te spelen. Niet alleen voor je ouders, ook voor je zelf.

Jasper.
14 oktober 2010, 21:28
Best leuk voor eventjes (10 min ofzo), maar als andere mensen er last van krijgen moet je toch, in volume althans, inperken.

Ghehe, gewoon doorgaan, hij is de hele dag al chagarijnig. :p
Voor de rest kan hij muziek als iron maiden enz. wel waarderen hoor.



Ik las in de MusicMaker dat Ace Freyley ook 900's gebruikte, weet niet of ze getweakt/gemod zijn, maar da's ook een echte Marshall sound hoor.


Volgens mij zijn dat SL-X's. Maar wat ik ook wel grappig vond, op wikipedia staat dat Dusty Hill (bassist ZZTop) 3 JCM900's (4100) als basversterker gebruikt.



Er is nogal een contrastverschil tussen Slayer en je pa's muziek smaak. Maar ik vind het zeker wel tof dat je Slayer bent gaan waarderen. Maar vergeet niet ook andere stijlen te spelen. Niet alleen voor je ouders, ook voor je zelf.

Ach, ik speel niet de hele dag door slayer hoor. Ook wel andere muziek. Dankzij jou ben ik bands als Mötley Crüe (Kickstart my Heart deuntje :p) ook meer gaan waarderen. Quiet Riot in de Randy Rhoads jaren vind ik ook te gek.

Henri H
14 oktober 2010, 21:33
De eerste 2 albums van Maiden: verplichte kost. De rest op de BBQ en opvrèt'n!

macwilliams
14 oktober 2010, 21:42
Ik heb Jasper een flinke douw de goede richting op gegeven. Ik voel toch wel een beetje trots bij me opkomen.

ROCK-ON dude :blast:

Jasper.
14 oktober 2010, 21:48
Ik heb Jasper een flinke douw de goede richting op gegeven. Ik voel toch wel een beetje trots bij me opkomen.

ROCK-ON dude :blast:

Ghehe, ik vind wat ik eerst leuk vond ook nog altijd erg leuk, maar mijn muzieksmaak word gewoon breder. Toch is de band waar ik nog altijd regelmatig naar luister Iron Maiden. En dan niet alleen de eerste twee albums :p

Maar volgens mij gaan we door mij behoorlijk off-topic :soinnocent:

JaimeB
14 oktober 2010, 22:31
Stefan waar kan ik zo'n one wire mod laten doen en hoeveel kost dat grapje?
Ik ga eens even meer erover lezen.

JaimeB
15 oktober 2010, 17:49
Vandaag de top meegenomen naar de winkel. Heb de homebrew big D en de maxon OD9 uitgeprobeerd. De homebrew klonk erg gaaf, maar vond dat hij net teveel hoog erbij deed en was moeilijk af te stemmen op het geluid van mijn amp. Had wel wat meer pit dan de maxon. Ik vond echter de maxon meer in het verlengde van mijn amp liggen. Maar ook hier weer vond ik de mids en hoog weer net teveel op de voorgrond komen. Bleef wel goed transparant. Op zich denk ik dat een dergelijke tubescreamer het trucje wel voor elkaar gaat krijgen. Alleen ben ik benieuwd hoe de Ibanez ts9 en de maxon OD808 en Ibanez Ts808 tot deze zich verhouden. Die hadden ze helaas niet in de winkel.
Op internet wordt de maxon OD808 als smoother en met minder hoog beschreven. Dat spreekt me wel aan gezien ik de OD9 op het randje vond van veel mid-hoog. Hopelijk lijkt ie verder wel op die OD9 en is het niet weer totaal een andere sound. Aangezien ze deze nergens in de winkel hebben in de buurt was ik al op marktplaats aan het zoeken. Maar is toch altijd gevaarlijk zonder eerst te horen.
Was verder trouwens erg positief verrast door 2x12 Engl pro (vintage 30's) cabinet die eronder stond. Kwam voor een 2x12 toch best wel een oempf (of hoe je dat ook schrijft ;) uit .
Als iemand de verschillen weet tussen de pedalen, dan hoor ik het graag. Is natuurlijk de vraag of ik dit niet beter ergens anders kan posten.

muziekschuur
15 oktober 2010, 18:08
Een 7 bands EQ geeft je veel variaties obv het pedaal wat je nu getest hebt.

En even een vraag. Heb je mid & hoog teruggedraaid & bas omhoog? Je hebt een passieve EQ. Dus zul je extreme settings moeten gebruiken voor de diverse effecten.

& Als je de volumepot eens op 80% zet (gitaar) hoe klinkt je ovedrive dan?

Je bent er bijna. Nu ben je lekker de diverse sounds aan het leren kennen.... GOGO GO.

Het BOSS dubbelpedaal OD-20 overdrive biedt je verschillende sounds...

http://www.youtube.com/watch?v=Q3u9PEAC718

Henri H
15 oktober 2010, 19:20
Ik ben een jaar of 2 geleden ook op zoek gegaan naar de "beste" booster voor mijn JCM 800 2205 (2 kanaals 50W.), en kwam toen uit op de Maxon OD808.
Waarschijnlijk gaat de Ibanez TS808 hetzelfde klinken,
De Ibanez TS9 vond ik net iets minder, omdat ik dan moest gaan tweaken.
Met de Maxon had ik met alles op 5 direct de sound die ik zocht.
Nu heb ik hem vervangen door een Goudie FX 808+, maar die heb ik meer gekocht voor m'n HOOK. De Maxon klonk iets minder op de HOOK vond ik.
Ik wil niet spammen, maar ik heb nog een 808 kloon te koop: KLIK (http://link.marktplaats.nl/369292318)

Klinkt identiek aan de Maxon.

Edit: De MXR GT-OD was een goede 2e, maar die ruiste me net iets teveel.

JaimeB
15 oktober 2010, 21:04
Hmm klinkt wel aantrekkelijk, denk wel dat ik zo'n kloon minder snel verkocht krijg als het niet bevalt vergeleken met de real deal. Hij is echt qua sound dus identiek? voor 40 +10 verzendkosten wil ik het risico wel nemen.
Als je akkoord gaat pm ik je straks wel even. Ik hoor het wel.

Henri H
15 oktober 2010, 21:38
We praten wel per PM verder...

JaimeB
17 oktober 2010, 16:46
Jcm800 is gebleven. Heb nog een hele dag aan het geluid zitten tweaken met verschillende pickupinstellingen, eq instellingen en verschillende pedaaltjes. Uiteindelijk toch wel een heerlijk geluid met de fulltone ocd erbij. tubescreamer onderweg die het allemaal nog wat extra's geeft. Toch blij dat ik hem gehouden heb. One wire mod nog aan het overwegen, maar in principe ben ik alweer best tevreden over het resultaat tot nu toe.

muziekschuur
17 oktober 2010, 19:00
grafische EQ en compressor zou ik op termijn ook overwegen. Dit zijn voor jouw gitaargeluid (dus die JCM800) onderschatte pedalen.

Henri H
17 oktober 2010, 19:16
De 1987 in dit filmpje is dan wel gemod, maar klinkt erg mooi, ook "clean"!

Klikkerdeklik (http://www.youtube.com/watch?v=dGprOJjT0E4)

JaimeB
17 oktober 2010, 20:08
ja klopt. die filmpjes heb ik ook gezien. Is precies dezelfde amp die ik heb. Eq pedaaltje zal ik zeker nog in gedachte houden aangezien ik de eq op de amp zelf niet heel actief vindt reageren.
Als ik een mod doe, wil ik wel niks doen wat ik niet ongedaan kan laten maken. dus geen extra gaten boren etc. Wil deze amp toch zoveel mogelijk origineel houden. Wel gaaf om te zien in de verschillende filmpjes hoe deze amp toch ook flink higain kan klinken terwijl de klassieke sounds er ook nog uit te halen zijn. Wordt heel wat veelzijdiger.