PDA

View Full Version : Mahonie voor zangbalkjes? Is het wat?



Dootch
11 oktober 2010, 21:36
Hoi,
Voor mijn Folk gitaat die ik bouw twijfel ik over de zangbalkjes.

Het stuk spruce dat ik liggen heb is de kort voor de X-balken.
Het kan wel dienen voor de rest.

Ik heb wel nog een stuk mahonie (resten van de nek ) die lang genoeg zijn.

Kan ik deze gebruiken voor de X-balken? Of toch maar liever niet?

Al wat af gegoogled en blijkbaar zweert iedereen bij spar. Je vindt wel commerciele gitaren met mahonie bebalking maar meestal in de goedkopere reeksen.

Toch maar een stukje spar kopen?

Graag jullie advies

Hedge
11 oktober 2010, 22:29
Ik zou een stukje spruce kopen. Mahonie is naar mijn idee minder geschikt. Het is een gevoel, maar mahonie lijkt niet goed om te kunnen gaan met de druk.

superfly
12 oktober 2010, 00:18
+1 voor het gevoel; spar bovenblad be-balken met spar.
Buiten de druk. Lijkt me een voordeel als de balkjes in zelfde mate reageren op vocht en temperatuur als het bovenblad. (Hoewel de nerf richting weer van beide weer anders is) Vuren met rechte nerf en goed gedroogd zijn al goed bruikbaar. (Ik las laatst dat een van onze collega's de be-balking bij de bouwmarkt haalt)

Gitaarbouwer
12 oktober 2010, 07:01
Mahonie is hardhout. Een bovenblad moet zo veel mogelijk kunnen vibreren, vandaar dat daar meestal een zachter houtsoort zoals spruce voor gebruikt wordt. Hardhout en vibreren lijken me geen goede combinatie....

Roept bij mijzelf wel meteen een vraag op: hoe zit dat dan met de akoestische eigenschappen van de mahonie Martin 000-15 (?), want die heeft zelfs het gehele bovenblad van mahonie.

Hedge
12 oktober 2010, 08:52
@ Gitaarbouwer: Ik vind de eigenschappen van mahonie voor een bovenblad erg goed. Op de 00-12 fretter die ik gebouwd heb, zit een mahonie top. Ik ben nog steeds verbaasd over de sound. Niet alleen volume, maar ook de balans in het geluid. Onder deze top zit een spruce bracing.

Dootch
12 oktober 2010, 14:44
Heb net even met mijn "klankhout leverancier" gebeld.
Hij heeft momenteel ook geen vuren balkjes.

Hij adviseert om in de doe-het-zelver latjes te gaan kopen van vuren of grenen.

Hij zegt dat dit nog te prefereren is boven het gebruik van mahonie.



Wat ik me nu afvraag: Grenen is toch den? en vuren is spar?
Is dat dan gelijkwaardig?

Ik weet het, veel te veel vragen die zo moeilijk te beantwoorden zijn...

Hedge
12 oktober 2010, 15:16
Wat betreft vuren en grenen is het voor mij 1 pot nat.
Ik kijk regelmatig bij de bouwmarkt tussen de houtvoorraad, soms zit er wat bruikbaars tussen. Mooi kwartiers gezaagd met veel jaarringen. Maar die gebruik ik de eerste jaren niet, het is vaak erg vers hout. Dat werkt nog te veel.

Ik zou een paar andere levenciers proberen, die goed gedroogd hout hebben.

ernieman
12 oktober 2010, 15:34
is toch niet een pot nat hoor. Grenen heeft veel meer hars in het hout. Dat zie je niet zo bij de kleine balkjes, maar enkel bij grotere balken.
Vuren latjes vind je soms toch ook in de bouwmarkt.

Dootch
12 oktober 2010, 16:04
. Maar die gebruik ik de eerste jaren niet, het is vaak erg vers hout. Dat werkt nog te veel.
.

Kan hout versneld gedroogd worden? In een oven bvb?


Vuren vind je bij ons niet zo gauw in de doe het zelfzaak...

Blijkbaar (volgens wiki) wordt in Nederland veel meer vuren gebruikt dan grenen en in België net andersom.

Hedge
12 oktober 2010, 16:53
is toch niet een pot nat hoor. Grenen heeft veel meer hars in het hout. Dat zie je niet zo bij de kleine balkjes, maar enkel bij grotere balken.
Vuren latjes vind je soms toch ook in de bouwmarkt.

Ik dacht dat ik die zin verwijderd had. Het is te kort door bocht om vuren en grenen op 1 hoop te gooien, dat ben ik helemaal met je eens.

@ Dootch: Wat betreft versneld drogen, moet ik je teleurstellen. Daar is tijd voor nodig.

ernieman
12 oktober 2010, 17:31
Versneld drogen kan wel degelijk hoor. Kiln-dried, oven-dried... gebeurt allemaal. Een collega bouwer van me hier in de buurt heeft zelf ge-experimenteert met bovenbladen (naar aanleiding van een proef van een of andere unief) en hij zegt dat het wel degelijk gaat in een oven.

Of het "goed" is voor de klank etc, daar wil ik niet over uitweiden... dat is toch al zo'n magisch gebied.

gengar
12 oktober 2010, 19:06
doe het goed zou ik zeggen. Bestel een blokje bij een leverancier voor toonhout en splijt daar de latjes uit die je uiteindelijk gebruikt voor de toonbalken. Beter kan het niet.

Cocobolo
12 oktober 2010, 22:04
je kunt ook even informeren bij Enra bijvoorbeeld (Arne, lionguitars), hij verkoopt ook toonhout. Hier is zijn website : http://www.lionguitars.nl/

Dootch
12 oktober 2010, 22:32
Bedankt allemaal voor het advies,

Ik ga voor het echte toonhout gaan;
Ik ben gewoon ongeduldig geworden. Ik heb weer twee weken zitten vertalen aan mijn Cumpiano boek over hoe ik de zangbalkjes voor Folk moet maken. En nu is mijn vertaling klaar en merk ik dat de balk die ik liggen had van de vorige klassieke gitaar die ik bouwde eigenlijk 5 cm te kort is voor de X-braces...
De balk die ik zoek moet minstens 50 cm zijn (49 cm bruikbaar)

Dus nu kan ik beginnen bouwen en heb ik geen hout. Maar het zou inderdaad gek zijn om inferieur hout te gebruiken. Ik bouw tenslotte maar om de 1 a 2 jaar een gitaar af (dit is mijn eerste folk dus).

Bedankt ook voor de aangegeven website en de PM van sommigen Ik bekijk het allemaal even.

loose-fur
13 oktober 2010, 12:53
Hout bevat altijd een bepaald percentage vocht, anders bestaat het niet. Vers hout is net gekapt en zeiknat. Alle hout dat je tegenwoordig in de bouwhandel vindt is KD, Kiln Dried – oven gedroogd, een proces door middel van een goed afgemeten vocht/warmte balans. De (interieur)bouw permitteert zich tegenwoordig eveneens gedroogd hout, wanneer men dit hout niet zou oven drogen kan men nooit vraag en aanbod in evenwicht houden.
Zoek dus gerust een fijn generfde, kwartiers gezaagde vuren lat bij de houthandelaar (4/4 x 50mm?) en zaag er een paar zangbalkjes van. De eventuele krimp ervan verhoudt zich trouwens tot de houtmassa, en wanneer we dus spreken over een balkje van 14mm x 6mm, dan hebben we het over een kopse oppervlakte van 0,0000084 m². Hoeveel kan de krimp dan uiteindelijk bedragen op het lijmvlak van 6mm?
Enkel diegene die wéét dat er een vurenhouten ‘bouwlatje’ gebruikt is zal beweren ook het verschil te horen..


Tee.

Dootch
13 oktober 2010, 13:34
Zoek dus gerust een fijn generfde, kwartiers gezaagde vuren lat bij de houthandelaar (4/4 x 50mm?) en zaag er een paar zangbalkjes van. De eventuele krimp ervan verhoudt zich trouwens tot de houtmassa, en wanneer we dus spreken over een balkje van 14mm x 6mm, dan hebben we het over een kopse oppervlakte van 0,0000084 m². Hoeveel kan de krimp dan uiteindelijk bedragen op het lijmvlak van 6mm?
Enkel diegene die wéét dat er een vurenhouten ‘bouwlatje’ gebruikt is zal beweren ook het verschil te horen..

Tee.

Is het krimpgevaar niet dat het hout zou torsen over de lengte as (= 50 centimeter) en aldus het klankbord onder spanning brengt?

loose-fur
13 oktober 2010, 19:16
Balken en 'baddens' voor vloer- en plafondroosters (5/4 x 90mm tot 65mm x 210mm) kunnen inderdaad gaan torsen. Hier, bij een gitaar, hebben we het echter over balkJES met de gemiddelde afmetingen van amper een fotolijstje. Zelfs een groot schilderijkader blijft behoorlijk stabiel. En bij dat laatste spreken we zelfs nog niet eens over kwartiershout..


Tee.

Dootch
14 oktober 2010, 01:03
Ben eens naar HUBO gaan kijken,
Er zitten inderdaad mooi kwartiers gezaagde lijstjes tussen...
Blijkbaar ook allemaal vuren, terwijl ik dacht dat het grenen was.
Ik moet nog veel leren...