PDA

View Full Version : Hughes and Kettner Statesman Dual EL84 20W



ksa100
11 oktober 2010, 21:01
Hallo

Ik ben Frederik Vanhoo en ben op zoek naar een nieuwe versterker.
Nu is mijn oog gevallen op de Hughes and Kettner Statesman Dual EL84 20W.
Link: http://www.hughes-and-kettner.com/products.php5?id=115

Wat denken jullie over deze versterker?
Heb je enig idee of dat deze luid genoeg speelt om op te treden voor 200 man?
Heeft iemand van jullie deze versterker?

Verder had ik een Vox AC30 in de gaten, de C2.

Wat zouden jullie prefereren. Mijn gitaargeluid gaat naar bluesrock à la black box revelation.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten


Frederik Vanhoo

muziekschuur
11 oktober 2010, 22:03
Ik denk dat de Statesman wat veelzijdiger is met geen of maar 1 of twee pedalen. Maar beiden zijn goede keuze. Dus go test...

Let wel, een 2x12 combo is in die setting (200man) de beter keuze.. Vind je dat te zwaar, denk dan aan de 1x12 combo met extra 1x12. Of head met 2x12 cab.

ksa100
11 oktober 2010, 22:25
Ok, bedankt alvast voor de commentaar.
Ik ben erg aan het uitkijken naar een nieuwe versterker.
Dus als er nog commentaren zijn, altijd welkom.

crapton
12 oktober 2010, 07:28
Ik heb de Statesman Quad 40W. Heel fijne versterker, uitstekend geluid. Ik vind wel dat je die 40W nodig hebt.

Ik ken zelf de Vox niet zo goed, heb m wel eens gehoord en vond m ook heel goed klinken. Misschien idd minder veelzijdig. Gaat keihard en is erg zwaar.

Er is ook een Statesman 6L6 combo met 2x12, stuk duurder maar ik denk zeer de moeite waard om te proberen.

Heb nu zelf de EL34 head ook de moeite zoek even naar het draadje.

jules
12 oktober 2010, 08:34
tja maar dan ben je voor de el34 weer net te laat, die is weer duurder geworden :( ik vind de combo's zowieso erg duur geworden, of ligt dat aan mij???

Little Jay
12 oktober 2010, 08:52
20 watt uit 2xEL84 kan zeker luid genoeg zijn zolang het maar niet clean hoeft en je enkel voor de overstuurde geluiden gaat (of je moet een zeer zachte drummer hebben). Wil je ook clean voldoende volume en overhead dan zou ik zeker voor de HK Quad of de Vox gaan (4xEL84), of een versterker met 2xEL34 of 2x6L6 in de eindtrap.

1x12 of 2x12 verschilt ook heel erg per type amp en speaker of je voldoende "druk" en spreiding van je geluid hebt. En ook hoe akoestisch de behuizing van de versterker is (wordt vaak onderschat, hoewel moderne versterkers vnl zo stijf mogelijk worden gebouwd van dik multiplex).

Het hangt er dus ook van af hoe je de versterker gebruikt en wat voor geluid je wilt. Persoonlijk vind ik 20 watt te weinig, maar ik speel voornamelijk clean (jazz, funk, groove). Ik gebruik een 40 watt Blues Deluxe of een ongeveer 80 watt Twin Reverb. De Blues Deluxe geeft al een randje op podium volume, de Twin blijft dan wel superclean.

muziekschuur
12 oktober 2010, 10:48
Jules,

De prijzen zijn de laatste 4 jaar erg laag (a.g.v. lage dollar waarin dit soort apparatuur verhandeld wordt op de wereldmarkt). Maar dat is nu weer aan het aantrekken. Ik verwacht dat de 5watt markt nu de betaalbare range zal blijven en dat de 20/30w combo's weer boven de 1000 euro zullen gaan uitkomen..

MjS
12 oktober 2010, 11:26
Ik heb een jaartje met een Statesman Dual EL84 gespeeld, ik vond 'm behoorlijk luid juist. Bleef voor mij echt lang genoeg clean, ook bij grotere optredens (hoewel 'ie dan ook doorversterkt werd). Bovendien wordt het alleen maar lekkerder als 'ie een beetje gaat crunchen. Clean+crunch was heerlijk uit die amp. Dikke scheur ga je een pedaaltje voor nodig hebben.

jules
12 oktober 2010, 12:58
nou niet met de dual el34 hoor die scheurt als de tierelier

crapton
12 oktober 2010, 13:07
Net ff op de bekende Duitse musicstores gekeken en idd de prijzen zijn niet meer laag te noemen - flink aan het stijgen zelfs.

Voor de Quad betaal je nu 175 € meer als wat ik ervoor betaald heb (maar dat is al 3-4 jaar geleden), en voor minder als de head prijs nu (699) had ik head + 2x12 V30 kast (664, 1 maand geleden).

Ik heb zowel de head als de quad, kan dus vergelijken en op 1 of andere rare manier scheurt de head duidelijk meer, ben ik met jules helemaal eens. Kan er redelijk heavy sounds uitkrijgen, uit de combo toch minder. De combo is ahw wat 'vriendelijker'. Ligt ook aan speakers en eindtrap natuurlijk. Wees je ervan bewust.

Waarschijnlijk is de klankkleur van de 6L6 weer anders, wordt geloof ik ook wel zo gezegd door H&K zal meer richting Fender gaan?

jules
12 oktober 2010, 13:09
yep denk ik ook, maar die zal dan ook clean wat helderder klinken

Jovahe
12 oktober 2010, 17:57
Ik heb zo'n 3 weken een terug een Hughes & Kettner Statesman dual el84 gekocht. Het is mijn eerste buizenversterker en ben dus geen expert. Ik kan je wel natuurlijk wel wat handige dingetjes vertellen.
Ik heb zelf best uitgebreid allerlei versterkers uitgetest en ik heb heel internet afgestruind naar info over alle versterkers waar ik interesse in had. Ik was op zoek naar een versterker waar ik een mooie clean in had, waar ik een lekker warm bluesgeluid uit kan halen en waar ik ook stevige bluesrock mee kan spelen. Ik zal je zeggen: die heb ik gevonden in de Statesman.
Ik vind het echt een topversterker en zeker voor zijn prijs. Je kunt er veel kanten mee op, zeker met wat pedaaltjes erbij.
Ik heb hem alleen nog maar thuis gebruikt, dat is prima te doen, maar heb gemerkt dat hij ook erg hard gaat! 200 man moet wel lukken denk ik hoor.

Gewoon een keertje uitproberen zou ik zeggen! Weet niet of Feedback bij je in de buurt is, maar daar hebben ze zowel de Statesman als de Vox staan. Gewoon testen en dan voor jezelf beslissen welke je het beste vindt klinken en welke het beste bij jouw en je muziek past.

Succes ermee!

ksa100
13 oktober 2010, 14:04
Bedankt iedereen voor de goede informatie. Ik heb nog een goedkope quad gevonden en zal deze aankopen.