PDA

View Full Version : marshall valvestate bichorus 8200



ThomasR
11 oktober 2010, 19:24
Hallo
Ik heb een valvestate 8200 bichorus binnen gekregen van een vriend waar geen geluid meer uitkomt. De amp er even uitgehaald en beginnen meten aan de transfo. De meeste spanningen lijken in orde enkel is er een secundaire winding waar ik resultaten meet waar ik mijn bedenkingen bij heb. Ik heb geen schema gevonden van deze amp wat wel in de buurt komt is dit schema http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/marshallamps/stereochorusrev_2x80w_8280.pdf
Nu zie ik dat de winding waar ik meet (op dit schema rechts bovenaan de tweede) verantwoorlijk zou moeten zijn voor een hoogspanning gedeelte in het preampgedeelte. Maar ik meet maar 40 VAC over de winding. De weerstand over de winding is 40 Ohm (wel gemeten met de draden nog aan de print, kan dit een afwijkende meting geven?) Ook meet ik geen geleiding door de winding wat ik wel meet bij de winding erboven op het schema.

iemand enig idee? cluseau;)

cluseau
12 oktober 2010, 02:25
Maar ik meet maar 40 VAC over de winding. De weerstand over de winding is 40 Ohm (wel gemeten met de draden nog aan de print, kan dit een afwijkende meting geven?) Ook meet ik geen geleiding door de winding wat ik wel meet bij de winding erboven op het schema.


Tja, idee heb ik wel. Wat ik kan zien is dat de elko een 450V= type is dus < 350V= lijkt me niet aannemelijk. Op jouw manier meet je altijd door de diodebrug heen dus is dit niet de juiste manier. Wil je de weerstand van de spoel meten trek dan eerst zekering F3 los. Je meet dan zuiver door de spoel heen. 40Ohm is dan wel een mogelijke waarde, zeker bij deze hoge spanning.

Meet ook je spoelspanning eens met de zekering los. Is hij dan veel hoger zou ik de diodebrug eens checken. Ook een lekke elko kan de oorzaak zijn. Meet je eigenlijk wel DC op de elko's? Al het spul achter de voeding kan niet zo'n spanningsdrop veroorzaken dus het moet dichterbij de hoogspanningswikkeling zitten.

Frans.