PDA

View Full Version : Hoe maak je een impulse response van een akoestische gitaar?



johantipker
11 oktober 2010, 16:34
Hoe maak je een impulse response van een akoestische gitaar?

Naar aanleiding van een zijspoor in dit topic

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=139755&page=2

Graag uw feedback!

nielsduursma
14 oktober 2010, 12:17
Goeie vraag.
Ik denk dat het lastig zal gaan. "Normaal" gesproken maak je een IR van iets met een in- en uitgang, zoals bijv. een effect of door een telefoon.
Bij het maken van een convolutiegalm is het dan weer net wat anders, maar toch wel ongeveer hetzelfde. Daar is de sweep die je door de speakers afspeelt ook gelijk de "input" zegmaar.

Je kan bij een akoestische gitaar gewoon die sweep (of testtone, zoals jij in het andere topic zegt) er niet doorheen sturen.

Ik snap ook niet wat je precies bedoelt en wilt bereiken met het maken van een IR van een akoestische gitaar, wil je de akoestiek van de binnenkant opnemen? Wil je het hele ding in je computer zetten? (Dan moet je gaan sampelen) Wil je een opname van gitaar A laten klinken als gitaar B?

Misschien kan je hier wat info opdoen: http://www.audioease.com/
Een Nederlands bedrijf wat een van de beste concolutiegalmen heeft ontwikkelt. Er staat ook info op de site over hoe je een eigen IR opneemt.

Harald
14 oktober 2010, 13:32
Wil je een opname van gitaar A laten klinken als gitaar B?


Bijna... het idee erachter is dat veel akoestische puristen (op zich niet onterecht trouwens, maar ook niet pragmatisch) tegen versterking van hun gitaar aan hikken omdat er geen enkel systeem is dat 'precies mijn gitaar onversterkt, maar dan harder' oplevert. Elke pickup heeft wel zijn eigen nadelen. Een microfoon komt aardig in de buurt maar is zeker op hoge volumes bijna geen optie. Bovendien moet dat dan een goede microfoon over een goede installatie bediend door een goede knoppenman zijn, en dan nog lukt het alleen in een situatie waarin de monitoring niet al te hard hoeft.

Idee van de impuls response is dan om via een simpel element (bv een piezo) de software in te gaan en vandaaruit de akoestische sound van je gitaar uit de speakers te krijgen.

Ik houdt het zelf graag simpel, en neem de tekortkomingen van mijn pickups voor lief, maar goed, als je dit aan de praat krijgt zou het natuurlijk een heel mooie optie kunnen zijn.

johantipker
14 oktober 2010, 21:24
Ik ben eigenlijk geen purist, die een kaarsrechte versterking van z'n akoestische gitaarsound zoekt. Ik vind mijn Fishman Rare Earth pickup (overigens heel goed element) op bepaalde vlakken wat te kort komen.
Ik mis wat "luchtigheid" en ambiance die de tonen als het ware aan elkaar lijmen.. lastig te omschrijven...
Dit wil ik compenseren met ir

Maar een gitaar met een goede piezo icm met een Aer amp kan ook keigaaf klinken.:punk:

Harald
14 oktober 2010, 22:13
ambiance en aan elkaar plakken >> gelukkig houd ik van reverb, maar in deze thread verder met impulse responses :)

Arvoitus
14 oktober 2010, 22:33
Normaal gesproken wordt er een impulse gemaakt doormiddel van twee tracks:
- Het droge signaal (bijv: Alleen de preamp van een versterker).
- Het normale signaal (bijv: De complete versterker + cabinet + microfoon + interface + ruimte).

Zoals harald zegt kan je proberen om een piezo op te nemen, en dan een track van een akoustische gitaar met een paar leuke neumann's in een mooie studio ruimte.

johantipker
14 oktober 2010, 22:34
ambiance en aan elkaar plakken >> gelukkig houd ik van reverb, maar in deze thread verder met impulse responses :)



Op basis van mijn woorden trek je wel de goeie conclusie, Harald.
Reverb zou normaal gesproken het toverwoord zijn. Toch is dat niet de ambiance of nuance die ik dit geval zoek.
Wellicht is reverb wel de eindschakel.

Wat dacht je van een pick-up sound, blended met een vleugje micmodelling (ir), wat body whoemp..(ir) en een dijk van een reverb?
Ik mis alleen nog de snaarattack..hoe "vang" je die in een ir?

lekker freaky topic...:makeup:

peter_heijnen
17 oktober 2010, 10:30
Wat dacht je van een pick-up sound, blended met een vleugje micmodelling (ir), wat body whoemp..(ir) en een dijk van een reverb?
Ik mis alleen nog de snaarattack..hoe "vang" je die in een ir?

lekker freaky topic...:makeup:
Ik denk dat je met deze ingredienten al een heel eind komt op zoek naar een lekkerdere versterkte akoestische sound zonder mic, maar het grootste probleem bij de door jou al genoemde aanslag -bij piezo's en andere dergelijke elementstripjes- blijft voor mij toch dat lelijke benadrukken van 'harde' frequenties door die elementen zogauw je hard gaat spelen.

Je zou kunnen proberen dat probleem te ondervangen dmv een compressor waarvan de sidechain input wordt gevoed door een equalizer waarop de probleemfrequenties juist aangedikt worden opdat de compressor gaat werken zogauw die frequenties boven de problematische drempel komen. Dat is een vergelijkbare functie als de-essing voor zang en spraak maar dan toegespitst op die frequenties in de snaaraanslag die je probeert te lozen.

Btw, thx voor de mail johan! Ik ben er nog niet mee bezig geweest maar binnenkort zal ik je verslag doen.