PDA

View Full Version : tormek T3



gengar
11 oktober 2010, 13:29
Hoi ik wilde even mijn ervaring met de Tormek posten voor degenen die geinteresseerd zijn.
Na heeeel lang te twijfelen heb ik er dan toch maar een aangeschaft. Na met een hele goede vioolbouwer te hebben gesproken die me overtuigde dat de T3 prima was en er geen reden is om de T7 te kopen heb ik dus de T3 aangeschaft.

Ik heb al mijn bijtels geslepen en afgewet, en het resultaat is perfect, echt gewoon super. Makkelijk en snel.
Nou is het wel zo dat voor de de bijtel initieel te slijpen als de vouw of zo helemaal 'off ' zou zijn dat ik dat dan op mijn creusen steen zou doen (heel kort en telkens koelen in ijswater ) omdat dit veel te lang zou duren op de tormek.

fred dons
11 oktober 2010, 14:10
ik moest even googlen op wat een Tormek is maar ziet er cool uit.

tot nu slijpte ik mijn beitels met de hand (na mij laatste verhuizing ben ik ze een beetje kwijtgeraakt dus ik moet zowieso nieuwe hebben) maar was nooit echt tevreden over het resultaat en die Tormek is redelijk betaalbaar (en het is bijna sinterklaas ;) )

gengar
11 oktober 2010, 17:03
ik heb ook altijd met de hand geslepen, met goede stenen en zo en waar ik vooral naar op zoek was was een apparaat dat het snel en perfect doet, en dat lijkt me dit wel te zijn.
Je kunt met de hand net zo'n goed resultaat bereiken, het is alleen veel langer werk, en het resultaat is veel consistenter nu. en wat ook een verschil is is dat je nu exact 25 graden bijvoorbeeld kunt zetten in je snijhoek.

no 1 hops
11 oktober 2010, 18:32
is gewoon een schitterend apparaat, maar ik doe te weinig om zoiets aan te schaffen

Javaca
11 oktober 2010, 23:11
Al heel lang op mijn verlanglijstje, maar helaas nog te prijzig.

Het zijn erg handige machines, vooral met de losse accessoires voor gutsen en beitels.

In combinatie met een paar japanse en belgische wetstenen en een goed polijstcompound voor op het stropleer kun je je beitels hiermee zo scherp als een scheermes krijgen.

Niet vergeten na gebruik de steen uit het water te halen. Op school bleef hij nog weleens een nachtje of zelfs weekend over in het water staan, daar gaat de steen kapot van.

gengar
12 oktober 2010, 09:55
heel goede opmerking, thx, dat wist ik dus niet.

Welke pasta beveel je aan, ik gebruik de tormek pasta en die lijkt me heel goed.

stijnkenens
12 oktober 2010, 22:46
Tormek is inderdaad een super machine.
Nog een hint: slijp je beitels op een meedraaiende steen, ipv tegendraaiend.
Het gaat iets langzamer, maar je machine gaat veel langer mee.
Het heeft te maken met de plaatsing van de beitel op de steen.
Bij tegendraaien zit het contact punt vlak boven de as van de slijpsteen, waardoor er constant water druppelt op de moer en de lager, gevolg: roest !
Bij meedraaien zit de beitel meer aan de voorkant van de steen, en druppelt het water er gewoon naast, terug in de bak.

Wel een vraagje over beitels slijpen met de hand, wat bedoel je daar mee?
Over een wetsteen halen, en hopen dat hij scherp wordt?
Of uit de losse hand tegen een draaiende steen houden?


s.

McVenco
12 oktober 2010, 23:12
Wel een vraagje over beitels slijpen met de hand, wat bedoel je daar mee?
Over een wetsteen halen, en hopen dat hij scherp wordt?
Of uit de losse hand tegen een draaiende steen houden?

Met schuurpapier op een vlakke ondergrond, werkt uitstekend. Zoek maar eens op youtube op scary sharp:

http://www.youtube.com/watch?v=ybsw_YLFb2k
http://www.youtube.com/watch?v=2U-hiqGpzaw

Javaca
13 oktober 2010, 06:50
Goede tip Stijn :ok:

Ander voordeel ervan is dat je een lange, dunne braam er aan kunt krijgen die je er afwet. Maakt het wetproces wat visueler.


De polijstpasta die we op school gebruikten:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705264/Polishing-Paste-green-medium/detail.jsf

De medium (groene) variant. Werkt ideaal. Dat spul van tormek zelf geeft zo'n smeerboel.

gengar
13 oktober 2010, 10:16
Ok, goeie inputs. Waar ik de machine heb gekocht werd een nederlandstalig boekje bijgeleverd, dat door de importeur is vervaardigd. Daar wordt een hoofdstuk aan het mee- dan wel tegenslijpen gewijd en wordt uiteindelijk aanbevolen om tegen de steen in te slijpen, met als reden vooral dat het sneller gaat, het resultaat zou om het even zijn.
Maar als het voor de machine verschil maakt dat zie ik dat wel zitten. De langere braam werd ook genoemd en dat kan inderdaad als visueel hulpmiddel wel als positief worden gezien denk ik.

Ik bedoelde met de hand het slijpen op de creusen (zonder hulpstuk) , maar het afwetten met losse stenen.

Op het schuurpapier kan wel een scherpe snijkant opleveren maar zal nooit de gewenste holling opleveren en daarbij is het een rotkarwei. Het slijpen van iets anders dan een rechte beitel (guts bijvoorbeeld) is helemaal geen doen met die methode.

loose-fur
13 oktober 2010, 12:21
En toch lukte het menig meubelmaker de voorbije eeuwen om beitels en gutsen aardig scherp te krijgen, zelfs zonder Tormek T3..


Tee.

Javaca
13 oktober 2010, 12:42
Het is ook geen zaligmakend wonderapparaat, maar het maakt het wel een stuk makkelijker.

In het verleden gebruikten mensen ook vaak traagdraaiende waterstenen om te slijpen.
http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/diverse/gereedschap2/495schoonoord-slijpsteen06-06-2008-pieter-klein-0107.jpg

Heb ook regelmatig geslepen op zo'n trapmachine.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Molen_De_Kroon_Arnhem_slijpsteen.jpg/250px-Molen_De_Kroon_Arnhem_slijpsteen.jpg

Sowieso ligt 70% van het succes van het slijpen aan je techniek. Heb genoeg mensen gezien die slechte resultaten hadden op de tormek, gewoonweg omdat ze geen goede techniek hadden.

gengar
13 oktober 2010, 23:48
er zijn duizenden mensen die hun gereedschap goed scherp hebben zonder dit apparaat, absoluut. . Ik denk echter dat wanneer je hem eenmaal hebt je je afvraagt waarom je hem niet eerder hebt aangeschaft. Maar het is inderdaad een hoop geld voor iets wat je niet per se nodig hebt.