PDA

View Full Version : dummy soldeer vraag



MauserMorris
11 oktober 2010, 13:29
Beste mensen,

als ik een potmeter wil vervangen, en de oude soldeerplek moet los, kan ik daar dan de bout tegenaan houden? Is dit dan niet slecht voor de potmeter?

Alvast dank!

Nooit gesoldeerd, wel me een soldeerpen gehaald, :hippie:

o0rollo0o
11 oktober 2010, 13:54
Hoe wou je hem anders loskrijgen:soinnocent:

smullie
11 oktober 2010, 14:14
Hoe wou je hem anders loskrijgen:soinnocent:

wilskracht?:cooler:

MegaDrive
11 oktober 2010, 14:33
Use the Force, luke! :D

Nee, dat is niet schadelijk, een potmeter kan wel wat hebben. Zorg ervoor dat de bout goed heet en schoon is, pak het los te solderen draadje beet en houd de punt van de bout tegen het soldeerpunt. Met wat milde trek komtie dan in 1 à 2 seconden los.

MauserMorris
11 oktober 2010, 17:39
thanks Bros!

ik ga een combi van jullie adviezen gebruiken!

beun ze!

no 1 hops
11 oktober 2010, 18:30
toch nog even een opmerking.
er is een soort van vloeistof die je helpt met solderen.

DIE MOET JE ABSOLUUT NIET GEBRUIKEN BIJ ELECTRONICA.

het komt toch wel regelmatig voor dat mensen dit spul ervoor gebruiken.
ga gewoon voor goed soldeertin naar een electronica winkel en voor een € 18 heb je al een regelbaar soldeerstation van velleman die ook potmeter eilanden geen probleem heeft

veel succes

Snippo
11 oktober 2010, 18:32
Hoe wou je hem anders loskrijgen:soinnocent:

De draden los knippen in mijn geval :p. Ik weet niet wat voor soldeer ze in de fabriek hebben gebruikt, maar ik kreeg het er met geen mogelijkheid van af :soinnocent:.

MauserMorris
11 oktober 2010, 18:47
Beste ,

ik heb een soldierstaf van 370 graden gekocht voor een tientje, miskoop?

Anders zoek ik wel naar de Velleman.

alvast dank!

groet Mauser

Wilco G
11 oktober 2010, 20:46
Beste ,

ik heb een soldierstaf van 370 graden gekocht voor een tientje, miskoop?

Anders zoek ik wel naar de Velleman.

alvast dank!

groet Mauser

Een standaardje om je soldeerbout in te zetten als ie heet is, is wel handig. Of het een miskoop is, zul je met de tijd zien, maar ik doe het met iets vergelijkbaars!

no 1 hops
11 oktober 2010, 20:56
niet zozeer een miskoop maar voor dun draad moet je snel werken voordat ook de isolatie gaat smelten.
als je het oude soldeer eilandje los wilt maken even wat nieuw tin erbij en dan begint het eerder te vloeien.

een nieuw eiland maken even de bovenkant wat opschuren, ontvetten met wat alcohol of wasbenzine.
de bout er tien tellen tegenaan houden, dan tin erbij houden en tot ongeveer tien tellen.
je ziet het vanzelf wel vloeien en dan ben je klaar

Plant
12 oktober 2010, 18:03
toch nog even een opmerking.
er is een soort van vloeistof die je helpt met solderen.

DIE MOET JE ABSOLUUT NIET GEBRUIKEN BIJ ELECTRONICA.

het komt toch wel regelmatig voor dat mensen dit spul ervoor gebruiken.

S-39 ? ;) Da's een of ander zuur goedje wat ze als vloeimiddel gebruiken bij koperen leidingen, maar dat moet je voor elektronica niet hebben nee.
Er bestaat wel geschikte flux.

Als je bang bent voor oververhitting van je potmeter kun je een metalen krokodilleklemmetje of een metalen tangetje klemmen op het punt tussen waar je soldeert en de potmeter zelf. De warmte die naar de potmeter trekt en deze zou kunnen beschadigen word dan afgevoerd. Zo kun je best wat langer stoken zonder risiko.
Gebruik niet een te licht boutje. Bij een boutje van een laag vermogen keldert de temperatuur snel bij een groter soldeer oppervlak. Beter kun je dan een geregelde bout kopen die de temperatuur konstant houd, maar dat kost wat meer.

no 1 hops
12 oktober 2010, 20:43
S-39 ? ;) Da's een of ander zuur goedje wat ze als vloeimiddel gebruiken bij koperen leidingen, maar dat moet je voor elektronica niet hebben nee.
Er bestaat wel geschikte flux.

klopt, die bedoel ik.
was de naam kwijt.

Outline
13 oktober 2010, 01:40
Bij een soldeerbout telt niet zozeer de temperatuur als wel het vermogen (in Watt).

Want, zoals hiervoor aangegeven, gaat een lichte bout bij een groter oppervlak heel snel heel veel van z'n temperatuur verliezen wat hij vervolgens niet bijgestookt krijgt omdat hij te weinig vermogen heeft.

Het meest ideale voor draad solderen is 25-40 Watt. EN NEEM AUB NIET EEN BEITELPUNT!!! Daar heb je dus echt geen k*t aan. Neem iets met een punt van zo'n 1,5mm. Werkt voor het meeste echt het lekkerste.

Overigens zijn die goedkope Velleman-stationnetjes helemaal niet zo slecht! Bij een toko waar ik gewerkt heb, hebben ze er ook een paar. Ga er geen fijn electronica-soldeerwerk mee doen, want daar vind ik ze net niet precies genoeg voor maar voor draadsoldeerwerk e.d. zijn ze meer dan uitstekend!

En natuurlijk moet je ook geen Weller-levensduur van verwachten. Bij dagelijks gebruik (dus hele dag aan) zijn ze na een jaar of anderhalf wel afgeschreven. Een hobbyist zou er dus wel een jaar of 5 tot 10 mee moeten kunnen doen.

MarkF
13 oktober 2010, 08:48
Ik gebruik al jaren een 40W regelbaar station van Weller. Voor het solderen van kabels met jack of xlr enzo, maar ook voor het solderen van nieuwe potmeters in mijn amp. Werkt perfect, handelbaar (kleine bout) en het heeft gelijk een mooi standaardje voor je bout.
Ik sluit me dus aan bij het advies voor een regelbaar station, al hoeft het natuurlijk geen Weller te zijn :soinnocent:

Mark