PDA

View Full Version : transistorcombo aansluiten op buizen kop.



Bibbermans
11 oktober 2010, 13:12
Hallo,

Kwa technisch inzicht ben ik niet echt een held, maar ik heb het volgende vraagje.

Als versterker heb ik de 12 gauge van kustom. Dit is een transistor combo, met een speaker uitgang van 8 ohm.

Stel dat ik een buizen top koop (met een 8 ohm uitgang) kan ik deze dan aansluiten met een kabel aan de speaker van de transistor amp, of gaat dit dan verkeerd omdat de speaker ook verbonden is aan de transistor?

groetjes,

bibber

cluseau
11 oktober 2010, 13:40
Stel dat ik een buizen top koop (met een 8 ohm uitgang) kan ik deze dan aansluiten met een kabel aan de speaker van de transistor amp, of gaat dit dan verkeerd omdat de speaker ook verbonden is aan de transistor?

Als ik het goed begrijp wil je dus de uitgangen van de amps direct parallel aansluiten op één speaker. Dit gaat waarschijnlijk wel goed als je de SS amp uit laat en met de buizenamp de speaker gaat aansturen. Andersom gaat niet goed want de SS amp ziet dan behalve de speaker ook de parallel geschakelde secondaire wikkeling van de uitgangstrafo. Daarnaast ga je een hoge spanning opwekken aan de primaire zijde van de (buizen) uitgangstrafo.

Frans.

Bibbermans
11 oktober 2010, 14:03
@ Clusea Bedankt voor je reactie maar ik snap er eigenlijk niets van :strat:

Mijn plan is de buizen head gebruiken zonder de versterker van de transistor. Dus de head eigenlijk aan sluiten op de speaker van de combo. Kan dit?

Wat bedoel je met ss? Ik weet dat ik er niets van weet.

Moet ik dan eerst de verbinding tussen deze speaker en de transistor verbreken of kan ik de head dan gelijk aansluiten op de 8 ohm uitgang van de speaker en de head?

groetjes,

Rick trodat
11 oktober 2010, 14:06
Volgens mij als ik het goed begrijp wil je dus de speaker van de kustom gebruiken voor de buizentop.

Je haalt dus de speakerkabel van de kustom eruit en dan kan je dus een andere speakerkabel van je buizentop naar je kustom-speaker lussen. Dit kan inderdaad. Wat je wel moet beseffen is dat je igv een gig, je meer sjouwt dan nodig is. Een speakercab met top is natuurlijk lichter. ( het versterkergedeelte van de kustom blijft ongebruikt in dat geval)

cluseau
11 oktober 2010, 14:13
Mijn plan is de buizen head gebruiken zonder de versterker van de transistor. Dus de head eigenlijk aan sluiten op de speaker van de combo. Kan dit?


ss > SolidState > Transistor amp.

De buizenhead kun je aansluiten op de speaker van de transistor combo maar bij flink vermogen zou je idd de transistoren kunnen vernielen. Als het eenvoudig is de speaker om te pluggen zou ik dat zeker doen. (zoals Ricktrodat zegt) Je sluit dan immers alle storingsmogelijkheden uit. Heb je een speciale reden om het parallel aan te sluiten?

Zonder technische details boven te halen ga je ahw de polariteit van de spanning over de transistoren omdraaien. Niet iedere eindtrap kan daar tegen dus bij deze een slag om de arm.

Ik bedoelde dat andersom echt niet kan, dus geen audiosignaal van een transistoramp parallel aansluiten op een buizencombo.

Bibbermans
11 oktober 2010, 14:52
Volgens mij als ik het goed begrijp wil je dus de speaker van de kustom gebruiken voor de buizentop.

dat is inderdaad het plan!
Ik dien dus de verbinding tussen de speaker in de combo en de transistor te verbreken en kan dan de head aansluiten op de speaker? Zeg ik het zo goed?

Kan ik ook want er zit al een ingang op de speaker de head direct daarop aansluiten? Wordt de transistor dan genegeert?

greetz,

cluseau
11 oktober 2010, 15:03
dat is inderdaad het plan!
Ik dien dus de verbinding tussen de speaker in de combo en de transistor te verbreken en kan dan de head aansluiten op de speaker?
Is de meest veilige oplossing.



Wordt de transistor dan genegeert?


Dat denk ik niet, waarschijnlijk is dit een uitgang ipv een ingang zoals jij hem wilt gebruiken.

Heb je enige documentatie, dan wil ik die wel voor je bekijken.

Bibbermans
11 oktober 2010, 15:23
Is de meest veilige oplossing.



Dat denk ik niet, waarschijnlijk is dit een uitgang ipv een ingang zoals jij hem wilt gebruiken.

Heb je enige documentatie, dan wil ik die wel voor je bekijken.

heb je hier wat aan?
http://www.kustom.com/product_detail.aspx?TypeID=2&FamilyID=90&ProductID=109&Tab=0

Volgens mij heb je gelijk en is het een uitgang voor een cabinet. De head die ik wil kopen is de epiphone valve hot rod. Volgens mij kan ik er het beste een 1x12 cabinet bij kopen ipv met mijn twee linkerhanden te gaan sleutelen, of is er een makkelijkere manier?

greetz

cluseau
11 oktober 2010, 15:38
.....of is er een makkelijkere manier?

Een makkelijker manier is er zeker maar enige vaardigheid is vereist, hoeveel jij daarvan in huis hebt kan ik natuurlijk niet beoordelen.

De output in het manual is om vanuit de transistoramp een speaker te sturen. Ga je hem als input gebruiken dan ga je het signaal van de buizentop direct de transistoramp in jagen en komt de hele speaker niet aan bod. Deze optie is dus totaal zinloos.

Het is wel eenvoudig zo te maken dat jouw wensen in vervulling kunnen gaan maar daar is een stukje huisvlijt voor nodig al stelt het niet veel voor.

Frans.

G.G.
11 oktober 2010, 17:27
Makkelijkste oplossing. Draad van de combo naar de speaker doorknippen. Aan de speaker een 6.3 mm jack met een stuk speakerkabel solderen en aan de kant van het chassis een gaatje boren en een ingang plaatsen ( of aan dat stukje snoer, als je niet wilt boren, een 6.3 mm vrouwtje solderen. Dan kan je nooit top en comboversterker tegelijk misbruiken. Simpelste oplossing met de vrouwtje is 10 miuten werk.

Psychomantis
11 oktober 2010, 17:44
Makkelijkste oplossing. Draad van de combo naar de speaker doorknippen. Aan de speaker een 6.3 mm jack met een stuk speakerkabel solderen en aan de kant van het chassis een gaatje boren en een ingang plaatsen ( of aan dat stukje snoer, als je niet wilt boren, een 6.3 mm vrouwtje solderen. Dan kan je nooit top en comboversterker tegelijk misbruiken. Simpelste oplossing met de vrouwtje is 10 miuten werk.

dit is inderdaad de makkelijkste oplossing, als je weet hoe je moet solderen.

Wat eventjes hierbovengezegd is: je kan ook de kabels van de transistorversterker naar de speaker NIET doorknippen, en wel een extra jack aan de speaker solderen en daarop een buizenamp aansluiten, maar dat kan in een extreem geval de transistorversterker stuk doen. Cluseau had dit al gezegd en uitgelegd, alleen een beetje technischer.

Eventjes ter verduidelijking zeggen, want bij de vorige posts is het al eens mis gezegd: een speaker heeft een INGANG, geen uitgang. een versterker heeft een speaker UITGANG, geen speaker ingang. zo, anders ontstaat er misschien verwarring.

G.G.
11 oktober 2010, 18:08
Ingang / uitgang..... Je hebt helemaal gelijk.

Extra jack aan de speaker maken ( in parallel) zou ik niet doen vanwege eerder genoemde risoco's

guitarkid
11 oktober 2010, 21:58
Volgens mij wordt er soms veel te moeilijk gedacht en is de oorspronkelijke vraag duidelijk genoeg......
Ja, je kunt de speaker van de transistorversterker aansluiten op de uitgang van de buizenversterker. Je moet die speaker dan wel afkoppelen van de transistorversterker.
GG heeft daar wel een methode voor aangegeven.

Gr. C.

G.G.
13 oktober 2010, 19:52
Net ff die Kustom opgezocht en dat is dus een 16 wattertje. Spreek natuurlijk voor zich dat je daar geen 100W buizentop op moet gaan zetten. Hou wel rekening met wat de speaker van dat ding kan hebben.