PDA

View Full Version : Onderhoud ongelakte hals



cobbe007
11 oktober 2010, 11:59
Eerst en vooral mijn verontschuldigingen indien dit reeds zou besproken zijn, maar zelfs na het zoeken vond ik geen duidelijk antwoord op de volgende vraag.


Ik kocht recentelijk een musicman JP6 tweedehands. Nu is dit mijn eerste gitaar met een ongelakte hals. Na een anderhalve maand erop te spelen (dagelijks) merk ik dat de hals toch een beetje kleverig wordt.
Graag had ik geweten hoe je de hals onderhoud. Mag je deze poetsen met een natte doek?
Op de site van musicman staat er dat je deze moet inwrijven met 'Gunstock oil'. Bestaan er alternatieven of andere merken?

Ik keek al rond op ander fora en op de sites van Fender en Ibanez omdat deze ook ongelakte halzen hebben, maar vond nog geen antwoord.

Alvast bedankt voor de reacties.

jze
11 oktober 2010, 12:22
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.ernieball.com/forums/music-man-guitars/43487-treating-john-petrucci-neck.html

cobbe007
11 oktober 2010, 14:12
Bedankt voor je antwoord. Het filmpje had ik reeds bekeken.
Misschien heb ik mijn vraag verkeerd geformuleerd. Welke produkten gebruik jij om je ongelakte hals te onderhouden? Die gunstock is hier niet te krijgen, ofwel via thomann maar het is nogal duur (44 €)

Dus eigenlijk een vraag van hoe jullie op het forum dit doen.

greetz

Fisherman
11 oktober 2010, 14:35
Wat ik hier op het forum heb gelezen over dit soort onderhoud was dat je de ongelakte hals regelmatig moet ontvetten en in de olie moet zetten...maar er zullen vast forummers zijn met andere cq betere oplossingen.
Succes! :ok:

Van Dattum
11 oktober 2010, 15:05
Deense olie (Baptist, Guitar Supplies). Opbrengen met een niet pluizende doek en goed uitwrijven, 2 a 3 keer. De laatste keer eventueel aanbrengen met wat heel fijn staalwol (oooo) om eventuele omhooggekomen houtvezeltjes weg te halen. Als je wilt, kun je daarna nog een beetje meubelwas gebruiken, flink uitpoetsen en je hebt weer een hals die voelt alsof ie 30 jaar oud is....

LucaBrasi
11 oktober 2010, 15:48
Alleen de wax/olie behandeling geven als de hals echt heel smerig is. Ik gebruik de Wonder Wipes fretboard conditioner van Ernie Ball voor de maandelijkse schoonmaakbeurt, kan ook prima op de achterkant van de hals. Op veel plaatsen verkrijgbaar, en niet duur (eurootje of 8 )

johndewit
11 oktober 2010, 16:13
Persoonlijk doe ik helemaal niets aan mijn ongelakte halzen. Ik vind het wel wat hebben dat de hals een wat 'gebruikte' look heeft. Maar ik besef ook dat er gitaristen zijn met wat agressiever zweet bij de handen. Dan kan het wenselijk zijn de hals toch te behandelen....
Maar of het per se nodig is durf ik niet te zeggen?

cobbe007
11 oktober 2010, 20:35
Bedankt voor de reacties.
Hetgeen ik onthou: hals regelmatig ontvetten en 1x om de geruime tijd (6 mnd.) de hals opnieuw waxen.
Nog tips ivm het ontvetten? Of kan ik enkel die doekjes van EB gebruiken?

greetz

Nicks
11 oktober 2010, 21:37
Persoonlijk doe ik helemaal niets aan mijn ongelakte halzen. Ik vind het wel wat hebben dat de hals een wat 'gebruikte' look heeft. Maar ik besef ook dat er gitaristen zijn met wat agressiever zweet bij de handen. Dan kan het wenselijk zijn de hals toch te behandelen....
Maar of het per se nodig is durf ik niet te zeggen?

Ik probeer al een tijd die gebruikte look te krijgen op de hals maar blijkbaar heb ik pacifistisch mietjeszweet :sneaky:

Fisherman
11 oktober 2010, 21:50
Ik probeer al een tijd die gebruikte look te krijgen op de hals maar blijkbaar heb ik pacifistisch mietjeszweet :sneaky:

:seriousf:Ik doe niet aan quotes, maar ALS ik eraan zou doen....:seriousf:
Ik lach me ff de pleuris....:seriousf::seriousf:

Braindead
13 oktober 2010, 22:30
Dit is wat ik ervoor gebruik:

[IMGhttp://www.drumza.com/images/KyserDrStringfellowLemOilStandard.jpg[/IMG]
Ontvetten doe ik niet aan. Gewoon eerst een beetje olie op een doekje en daarmee het vuil er wat afwrijven. Daarna olie erop en even in laten trekken. Dan afdoen. Dan waxen en de wax even laten intrekken en dan goed inwrijven.