PDA

View Full Version : overdrive die complexere akkoorden trekt



apekop
11 oktober 2010, 09:55
Ik hou zelf nogal van wat 'avontuurlijkere' akkoorden en Frippiaanse dissonante volume swells.

De meeste overdrives die ik ken trekken dat niet zo goed en worden snel modderig en rommelig bij akkoorden van meer dan twee verschillende tonen. De toon is dan niet meer strak. Het spreekt voor zich dat ik de gain in zulke gevallen met mate gebruik.

Welke overdrives of distortion-achtigen kunnen wel redelijk omgaan hiermee?

marc_o
11 oktober 2010, 10:31
Kijk, dat is interessant.
Zeg a.u.b. eerst wat de rest van je setup is, want van een pedaaltje moet je geen wonderen verwachten als de basis er niet is.

apekop
11 oktober 2010, 10:36
Fender Strat USA, Parker Fly, Fender Twin Reverb '78, Boss FV500 volume pedaal en een hoop andere pedalen.
De overdrive moet op zich al goed klinken ongeacht de andere pedalen. Dus gewoon gitaar rechtstreeks in de overdrive zonder andere pedalen ertussen.

marc_o
11 oktober 2010, 10:46
Mooi, King Crimson-fan dus....altijd een goed teken. (heb er een meter CD's van, geloof ik)
Als je die sound een beetje zoekt, weet je ook dat ze niet van de gitaarmuren zijn. Tja, wat zal ik zeggen, ik denk persoonlijk dat de zwakke schakel in je setup je Twin is. Niet dat die niet goed is of niet mooi kan klinken, maar het is niet echt een goede basis voor de Frippiaanse sound.
Ze speelden lange tijd op Roland JC-120 combo's, maar om nou te zeggen dat ze toen een prachtige overdrive hadden....och....beetje 80-ies em vrij snerpend.
Later speelden ze beiden op Johnson Millennium, heb ik ook een paar jaar gehad. Tegenwoordig speelt Belew alles via een laptop en is Fripp eigenaar van een soort koelkast met processors.
Doordat ze dus beiden ongelooflijk veel shapingsmogelijkheden hebben zou ik bijna zeggen dat je voor bijvoorbeeld een Line6 floormodule moet gaan of iets dergelijks.
Qua overdrivepedalen met kwaliteit zijn er tegenwoordig een paar die ik erg goed vind en dat zijn
Brunetti Mercuri-box
Barber Direct Drive
Suhr Riot

Hoe die overigens op een Twin reageren.....weet ik niet, ben niet zo'n fan van twins en heb daar pedalen al zo rottig op horen klinken die het op andere versterkers prima doen...testen en lenen bij een winkel lijkt me het best.

apekop
11 oktober 2010, 10:55
Bedankt,

inderdaad King Crimson fan, maar ik zoek niet specifiek dat overdrive geluid, maar gewoon eentje die complexere akkoorden aankan.

Het gaat me niet om de versterker, want ik speel ook wel eens op andere versterkers en voor opnames thuis rechtstreeks op mijn geluidskaart.
Als de overdrive op zich al niet goed werkt voor die dingen maakt het ook niet meer uit welke versterker je er achter zet.
De twin heb ik met name omdat ik heel veel clean speel, vaak met delay welliswaar.

Ik gebruik nu trouwens een Butler Tube Driver, hier ben ik wel zeer tevreden over, maar bij meerdere tonen tegelijk wordt hij vrij modderig.
Ik ben niet kapot van Line 6 trouwens.

Fragedallic
11 oktober 2010, 11:04
Barber LTD. alom bekend om z'n "cord clarity".
2de hands vast voor een prikke te koop en nieuw ook al niet duur.

marc_o
11 oktober 2010, 11:14
Bedankt,

inderdaad King Crimson fan, maar ik zoek niet specifiek dat overdrive geluid, maar gewoon eentje die complexere akkoorden aankan.

Het gaat me niet om de versterker, want ik speel ook wel eens op andere versterkers en voor opnames thuis rechtstreeks op mijn geluidskaart.
Als de overdrive op zich al niet goed werkt voor die dingen maakt het ook niet meer uit welke versterker je er achter zet.
De twin heb ik met name omdat ik heel veel clean speel, vaak met delay welliswaar.

Ik gebruik nu trouwens een Butler Tube Driver, hier ben ik wel zeer tevreden over, maar bij meerdere tonen tegelijk wordt hij vrij modderig.
Ik ben niet kapot van Line 6 trouwens.


Ik ben ook niet kapot van Line6.

Probeer dan zeker de Brunetti Mercuri-box, dat is toch wel 1 van de beste drives die je op dit moment kunt kopen en heeft denk ik genoeg reserve om zelfs een twin mee te krijgen. Tip: begin met drive en volume op een kwart en ga dan langzaam omhoog. Unity-gain is snel bereikt en de drive is al mooi vol en heeft een zeer goede snaaronderscheiding. Kost net onder de 200,-

apekop
11 oktober 2010, 11:25
Bedankt voor de goede tips!

Die Brunetti ga ik zeker eens uitproberen. De Barber LTD lijkt me net niet extreem genoeg a.h.v de filmpjes, net iets te weinig overdrive. Maar goed het zijn maar filmpjes natuurlijk.

EuroCinema
11 oktober 2010, 11:29
Je kan eens kijken naar een overdrive met een clean/dirty mix knop, zoals de T Rex Moller en de Sparkle Drive. Dan haal je wat akkoorddefinitie uit het cleane signaal, maar leg je er een laag overdrive naast/op/achter. Je kan natuurlijk ook zelf experimenteren met een mixertje, wat een stuk Frippiaanser voelt. ;-)

marc_o
11 oktober 2010, 11:56
Bedankt voor de goede tips!

Die Brunetti ga ik zeker eens uitproberen. De Barber LTD lijkt me net niet extreem genoeg a.h.v de filmpjes, net iets te weinig overdrive. Maar goed het zijn maar filmpjes natuurlijk.

Daarom schreef ik ook de Barber Direct Drive, lijkt in wezen wel op de LTD, maar dan met een stuk meer gain.
Let op: Bij de Barber heb je ook 2 interne potmeters die je kunt gebruiken om je sound wat te finetunen.
De Brunetti klinkt wel wat meer als een versterker, de Barber iets meer als een pedaal, als je begrijpt wat ik bedoel. Heb ze beide, en ze zijn zeker erg goed.

Mitch
11 oktober 2010, 17:53
De Direct Drive tien keer liever dan de LTD, die blijft te allen tijde een beetje dozig klinken. Waarom die altijd genoemd wordt als het om 'transparante overdrives' is me een raadsel. Hij heeft weinig gain, dat wel, maar altijd een stempel op je sound. De Direct Drive is veel steviger, maar strak genoeg in het laag.
Met een OCD of een Dirty Little Secret kom je er ook, die zijn ook strak genoeg in het laag en hebben voldoende helderheid over het hele spectrum.
Mercury Box begint al wel met redelijk wat vervorming en de Direct Drive eigenlijk ook wel. Hangt er dus een beetje van af of je op medium gain wil beginnen of niet. De andere twee kunnen van low gain tot medium gain.