PDA

View Full Version : Tips voor goede studio reference hoofdtelefoon?



MegaDrive
10 oktober 2010, 22:36
Mijn AKG K-240 studio headphones hebben na 11 jaar trouwe dienst definitief het loodje gelegd dus ik kan weer op zoek naar iets nieuws. Ik heb me al jaren niet meer beziggehouden met hoofdtelefoons en ondanks alle technologische ontwikkelingen blijkt de K-240 nog altijd een model te zijn dat verkrijgbaar is en goed meedoet.

Toch ben ik benieuwd wat hier op het forum zoal gebruikt wordt en of iemand mij iets kan aanraden. Het gaat dus om een hoofdtelefoon die ik naast mijn monitors gebruik om mijn mixes en soundstage te checken. Na wat rondneuzen heb ik wat modellen gevonden:

Audio Technica ATH-M50
Grado SR80i
Sony MDR 7506
Sennheiser HD380

Iemand ervaringen met deze modellen? Of andere modellen? Budget is 150 EU. Thanks!

Arvoitus
11 oktober 2010, 00:08
Ik luister hier ook even mee :) ik ben ook wel benieuwd.

guhlenn
11 oktober 2010, 08:59
Ik heb een sennheiser HD 280 pro. Bevalt prima. Maar als je je oude koptelefoon vertrouwd (wat betreft de tranlatie studio - rest v/d wereld) waaorm dan overstappen?

Roman
11 oktober 2010, 09:28
Is het voor live geluid? Dan zou een gesloten systeem een goede oplossing zijn.

Ik ben zelf heeeeel, heeeel erg tevreden met BeyerDynamic, heb er dan ook een stuk of veul liggen. Voor afmix doeleinden gebruik ik, naast uiteraard nearfields, de BeyerDynamic DT931 en/of 990.

Tijden live herrie neem ik vaak mijn 110 of 770 mee.

"thuis" aan de hi-fi heb ik een 801 hangen geloof ik (zou ook een 451 kunnen zijn, ik gebruik'm nie zo vaak.eh)

In de studio heb ik allerlei soorten liggen voor de aanwezige musici.

op markplaats kun je heel vaak een goede DT kopen. Een 990 kost je dan ong 120 euro. Goede koop, goed spul, goed geluid. Zijn geen lullige koptelefoons dus niet elke boerenlul heeft die. Met andere woorden; je kunt ze gerust 2e hands aanschaffen, ze zijn vaak nog als nieuw. (ze kosten ook wat, dus mot je zuinig zijn).

dus, dat.
Had ik al gezegd dat ik een BD fan ben? haha :)

muziekschuur
11 oktober 2010, 10:58
Superlux bouwt veel koptelefoons voor de gerenommeerde merken...
Ze bouwen ook onder eigen naam. Bij Feedback en Thomann te koop. Een stuk goedkoper...
De AKG 270 is geloof ik de 240 maar dan gesloten... Ook een optie.. Ik zweer ook bij de AKG.

De Audiotechnica past niet op mijn oren... Het geluid was wel goed.

MegaDrive
11 oktober 2010, 14:25
BeyerDynamic heb ik nog niet naar gekeken, goede tip! Het is uitsluitend voor thuis/studiogebruik in afgesloten ruimtes waar geen ander geluid is, dus ik wil de voordelen van (semi)open back zeker meepakken. Zoals gesuggereerd ben ik geneigd bij de K-240 te blijven maar meestal als ik iets koop kom ik er twee dagen later achter dat ik iets veul beters had kunnen scoren voor minder geld, vandaar even wat research.

Op basis van wat ik lees in reviews moet die Audio Technica echt top zijn, maar ik heb ook vrij grote oren en ze moeten gezien de duur van gebruik aan één stuk toch echt wel omsluitend zijn. Bedankt voor de tip Muziekschuur, die valt meteen af.

Nog andere suggesties? Ik ga morgen op pad en dan kan ik e.e.a. gaan A/B-en.

StephSands
11 oktober 2010, 14:38
Ik heb deze van BeyerDynamic:
http://europe.beyerdynamic.com/shop/media/catalog/product/cache/5/image/x218/e5c3f25dbe2a3021345b55270d5894a1/d/t/dt770pro_80.jpg
http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headsets/studio-and-stage/studio-headphones/dt-770-pro.html
DT 770 Pro
Erg fijne studio headphone voor niet al te veel geld (ik had 'm voor 150 euro bij feedback).

Zijn officieel gesloten headphone's, maar door de zachte rand en volledige omsluiting van m'n oren heb ik persoonlijk geen last van de gebruikelijke "nadelen" van gesloten koptelefoons.

Thyrif
11 oktober 2010, 15:26
Ik heb deze van BeyerDynamic:
http://europe.beyerdynamic.com/shop/media/catalog/product/cache/5/image/x218/e5c3f25dbe2a3021345b55270d5894a1/d/t/dt770pro_80.jpg
http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headsets/studio-and-stage/studio-headphones/dt-770-pro.html
DT 770 Pro
Erg fijne studio headphone voor niet al te veel geld (ik had 'm voor 150 euro bij feedback).

Zijn officieel gesloten headphone's, maar door de zachte rand en volledige omsluiting van m'n oren heb ik persoonlijk geen last van de gebruikelijke "nadelen" van gesloten koptelefoons.

Deze is er ook in semi gesloten variant, geweldige headphones. Wel hoog ohmage, maar dat moet geen probleem zijn.

Wilco G
12 oktober 2010, 21:54
Zit zelf met een AKG K271 MKII, voor mijn oortjes heul lekker, en nog comfortabel ook!

MegaDrive
13 oktober 2010, 10:50
Okee dan, het is beslecht. Een rapport:

Bepakt met mijn Rotel CD speler, focusrite AI en een paar cd's met muziek die ik goed ken, reference samples en eigen werk heb ik dit zevental geselecteerd: DT990, HD380, HD280, 7506, K240, K240 MKII en K271 MKII en samen met de verkoper (de tent was leeg) een blinde test gedaan. De criteria waren comfort, breedte soundstage, precisie en overall klank.

We kwamen onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie: De DT990 en K240MKII zijn met afstand beter dan de andere modellen. De DT990 is het meest comfortabel en geeft de mooiste muziekweergave, de K240MKII is het meest nauwkeurig in detail en biedt de beste soundstage / ruimtelijkheid.

Omdat het voor mixwerk is was precisie en het belangrijkste criterium en ik ben voor de AKG K-240 MKII gegaan. Hij is comfortabel, omsluitend, licht, half open back en komt met een recht snoer en een gedraaid (telefoon) snoer, die je naar believen kunt verwisselen middels de female jack op de hoodtelefoon. Schade was $ 149 wat momenteel neerkomt op 115 euro. Goede deal en erg blij mee!

Vooraf gaf de verkoper aan de K271 als favoriet te zien en hij was verrast met de uitkomst. Net als met gitaarspeakers moeten hoofdtelefoons een aantal uren ingespeeld worden voor ze hun definitieve klank krijgen en zo'n vergelijkende test zou beter zijn met hoodtelefoons die al zo'n 100 'branduren' hebben gehad. Wie weet wat er dan uit was gekomen?

Maar goed, ik ben erg blij met mijn aankoop en als deze ook weer 11 jaar meegaan ben ik een happy camper!

muziekschuur
13 oktober 2010, 11:09
Ik heb het idee dat de Beyer Dynamic "te mooi" klinkt ICM de AKG. Maar dat weet ik niet zeker. Ben benieuwd wat anderen daarvan vinden.

MegaDrive
13 oktober 2010, 13:14
Ik behoor wellicht niet tot de "anderen" maar dat was inderdaad mijn ervaring. Als ik op zoek was geweest naar een koptelefoon die mijn muziek zo mooi mogelijk afspeelt, dan was het de BeyerDynamic geworden. Ik zie deze dan ook meer in het audiofiel segment dan in dat van de studio engineer.