PDA

View Full Version : gitaar niet zuiver



beunklats
10 oktober 2010, 14:16
hallo

mijn gitaar speelt niet zuiver.
als in mijn 2e B-snaar aan sla is hij wel zuiver en als ik hem op de 15e fret aansla is hij vergleken met de andere snaren niet zuiver.

weet iemand hier een oplossing voor.

mijn gitaar is een sammick greg benett les paul

gr johan

Thiez
10 oktober 2010, 14:19
Dan moet je hem (laten) intoneren. Dit is de brugzadels zo verstellen dat hij zowel los als op de 12e fret een zuivere toon geeft. Kun je bij elke muziekwinkel laten doen.

geert1976
10 oktober 2010, 14:21
hallo

mijn gitaar speelt niet zuiver.
als in mijn 2e B-snaar aan sla is hij wel zuiver en als ik hem op de 15e fret aansla is hij vergleken met de andere snaren niet zuiver.

weet iemand hier een oplossing voor.

mijn gitaar is een sammick greg benett les paul

gr johan

Klinkt als een intonatieprobleem:ok:
Als de B snaar goed gestemd is (los) moet je hem ook eens aanslaan op de 12e positie--> dan kijken of het stemapparaat aangeeft of die iets te hoog staat, of iets te laag, --> te hoog---> zadel iets naar achteren zetten tot die zuiver is---> te laag ---> zadel naar voren zetten tot die zuiver is.

lollol
10 oktober 2010, 14:21
hallo

mijn gitaar speelt niet zuiver.
als in mijn 2e B-snaar aan sla is hij wel zuiver en als ik hem op de 15e fret aansla is hij vergleken met de andere snaren niet zuiver.

weet iemand hier een oplossing voor.

mijn gitaar is een sammick greg benett les paul

gr johan

Intoneren
http://www.gitaar-in-tune.nl/Zelf_je_gitaar_afstellen.html
En dan bij punt 5

beunklats
10 oktober 2010, 14:48
Klinkt als een intonatieprobleem:ok:
Als de B snaar goed gestemd is (los) moet je hem ook eens aanslaan op de 12e positie--> dan kijken of het stemapparaat aangeeft of die iets te hoog staat, of iets te laag, --> te hoog---> zadel iets naar achteren zetten tot die zuiver is---> te laag ---> zadel naar voren zetten tot die zuiver is.


is het aan te raden om dat zelf thuis te doen, of kan ik beter naar een gitaarwinkel gaan.

geert1976
10 oktober 2010, 14:53
is het aan te raden om dat zelf thuis te doen, of kan ik beter naar een gitaarwinkel gaan.

Wat voor een brug zit er op je gitaar?

beunklats
10 oktober 2010, 15:01
Wat voor een brug zit er op je gitaar?

een brug met de schroeven aan de kant van de hals en onder de snaren

fastfolkert
10 oktober 2010, 15:01
is het aan te raden om dat zelf thuis te doen, of kan ik beter naar een gitaarwinkel gaan.

Als je er in de toekomst ook iets aan wil hebben (als je ooit een andere giaar koopt), zou ik het zelf poberen. Je traint dan ook je gehoor en dat is altijd handig.

fastfolkert
10 oktober 2010, 15:10
een brug met de schroeven aan de kant van de hals en onder de snaren

?? Zoals Geert1976 aangeeft: het brugzadel ("driehoekje") waaroverheen je B snaar loopt, iets verplaatsen totdat de open B en de B op 12e fret dezelfde toon hebben, maar 1 oktaaf verschillen.

McVenco
10 oktober 2010, 15:32
een brug met de schroeven aan de kant van de hals en onder de snaren

Is ie wel van metaal?








:soinnocent:

lollol
10 oktober 2010, 17:51
is het aan te raden om dat zelf thuis te doen, of kan ik beter naar een gitaarwinkel gaan.

Gewoon lekker zelf doen, niks moeilijks aan, gebruik een stemapparaatje, dat is het meest precies.:soinnocent:

beunklats
11 oktober 2010, 18:21
het lukt nog niet echt.
bij die schoefjes zit bij mij zo'n draatje, hoord die vast te zitten of moet die er boven zitten.

Midwolda
11 oktober 2010, 18:54
Die moet zo zitten:
http://guitarless.com/wp-content/uploads/2010/06/ABR-Retainer-Wire-LG.jpg
en dat maakt voor het stellen niets uit, gewoon laten zitten dus.

beunklats
11 oktober 2010, 19:12
die van mij ligt boven op de schoeven

Midwolda
11 oktober 2010, 20:08
Luisterrrrrrrrennnnnn:


Die moet zo zitten: zie plaatje.

beunklats
12 oktober 2010, 17:05
hoeveel kost het ongeveer om het te laten doen

Fisherman
12 oktober 2010, 17:18
hoeveel kost het ongeveer om het te laten doen

Afstellen kun je door je lokale gitaarspeciaalzaak laten doen, zal tussen de 25-50 euro zijn (als het geen kromme hals kwestie oid is....dan is het wel duurder)
Of slechts 1 tientje als je het aan een forumlid die in je buurt woont netjes vraagt :soinnocent:

o0rollo0o
13 oktober 2010, 11:51
hoeveel kost het ongeveer om het te laten doen

Je kan ook reacties van mensen lezen die reageren op jou thread en het gewoon even proberen, dan is het gratis.

Little Jay
13 oktober 2010, 12:29
Wel even nieuwe snaren opzetten, snaar zelf kan ook door slijtage c.q. corrosie niet meer oktaafzuiver zijn. Als de nieuwe snaren dan nog niet oktaafzuiver zijn: intoneren.

En lekker zelf proberen, je kan niks verprutsen of kapot maken, het is leerzaam en mocht je er toch niet uitkomen kun je het altijd nog laten doen.

snaarplukker
13 oktober 2010, 12:41
Afstellen kun je door je lokale gitaarspeciaalzaak laten doen, zal tussen de 25-50 euro zijn (als het geen kromme hals kwestie oid is....dan is het wel duurder)
Of slechts 1 tientje als je het aan een forumlid die in je buurt woont netjes vraagt :soinnocent:
Heh? Rekenen forumleden een tientje?:soinnocent:

Fisherman
13 oktober 2010, 13:22
Heh? Rekenen forumleden een tientje?:soinnocent:

:soinnocent: bij wijze van spreken bedoelde ik :soinnocent:

beunklats
16 oktober 2010, 17:45
ik heb het tog laten doen.
hij heeft hem geintoneerd, tik op de kals gegeven, brug iets naar beneden gezet, nieuwe snaren erop en schoon gemaakt (Hij glimt heel erg) voor maar 28 euro

bedankt voor reacties

Outline
18 oktober 2010, 00:08
Sommige mensen....