PDA

View Full Version : cube madness genoeg power voor gig?



Sinne
10 oktober 2010, 13:37
dag allen,

mijn nieuwste epibratie is dat ik mijn effecten chain laat uitlopen naar 3 versterkers. hierbij zou het stereo-stuitereffect van een delay pedaal naar een cube 30 gaan, en het 'oorspronkelijke' gitaargeluid versprijd worden over een andere cube 30 en een basversterker van 35 of 60 watt. in hoeverre is het de moeite waard om door te sparen naar een cube (of evt. andere roland versterker) met meer vermogen?

het is naar alle waarschijnlijk een vreemd idee, dus spreek me vooral aan op vaagheden. thanks! ik verwacht overigens geen gigs te doen in groters dan ruime cafés/pubs.

macwilliams
10 oktober 2010, 21:11
Het hele forumgezelschap epibreert hier over en komt erop terug. Hierbij aangevende geen enkele toezegging te doen.

Misschien dat je een opstelling als deze moet gaan proberen in een muziek winkel?

guitarkid
11 oktober 2010, 22:12
Epibreren is volgens Van Dale (2005) "(na 1950) door een onbekende ambtenaar bedacht en door S. Carmiggelt bekend geworden". Het betekent volgens Van Dale "niet nader aan te geven werkzaamheden verrichten (waarvan men de indruk wil geven dat ze belangrijk zijn, ook al stellen ze helemaal niets voor)". Wie zegt dat hij druk is met 'het epibreren van zijn computerbestanden', zegt dus dat hij niets (nuttigs) zit te doen achter zijn beeldscherm.

In epibreren is het Griekse voorzetsel epi te herkennen (vergelijk epigram, 'puntdicht'); de uitgang -eren geeft het woord het cachet van een Frans leenwoord, zoals kalibreren ('naar grootte sorteren') en equilibreren ('in evenwicht houden'). Doordat het zo'n respectabel woord lijkt, is epibreren een prima dekmantel voor 'niets doen'.


Waarvan akte.... ;)

Brian May doet het min of meer op deze manier (delay en direct geluid over verschillende amps), maar wel met AC30's en op grote podia. Het idee is dus niet zo gek, maar waarom dan een bas-amp?
En waarom is dit een epibratie..... :seriousf:
In de hoop hiermee iets nuttigs aan Mac's verhaal te hebben toegevoegd,
verblijf ik m.v.g. en in een heerlijk dolce far niente, al epibrerend..
(Is ook wel een Marten Toonder-woord eigenlijk...)

C.

Ferraririk
11 oktober 2010, 23:07
dus spreek me vooral aan op vaagheden.

Doe ik!

HOE in de naam van Hendrix ben je op het idee gekomen zulke (Epibratie) woorden op een gitaristenforum te gaan gebruiken? Dat vind ik nogal vaag.

macwilliams
11 oktober 2010, 23:19
Het kan zijn dat;
A: het er eigenlijk niet toe doet.
B: er waarschijnlijk niks mee gedaan word.
C: A&B en er heel belangrijk over gedaan moet worden.

Epibreren word na Carmiggelt nog wel veel (in oorsronkelijke betekenis) gedaan door ambtenaren. Maar het word veelal misbruikt in andere hoedanigheden, het woord epibreren heeft zich doorontwikkeld en is dus geëvolueerd tot de huidige multi vorm waarin de zinsopbouw kenmerkend is voor de definitieve beduiding van het woord.

Sinne
12 oktober 2010, 08:03
ik gebruik het woord sowieso als 'invalwerkwoord' voor elke mogelijke betekenis die klinkt alsof het een dergelijk woord nodig zou kunnen hebben. misschien moet ik het maar een epibratietopic noemen? :P

ik ben van plan een basversterkertje erbij te plakken voor het effect van de galm, leek me wel een tof effect als je dat heel 'diep' en 'donker' (vraag me niet waarom ik die woorden gebruik) er uit laat komen. maar ik kom alsnog op 3 versterkertjes van respectievelijk 30, 30 en 35 watt. in een eerder topic wekte de impressie dat je dan meer een 'breed' geluid krijgt, wat misschien niet voldoende is om mee te kunnen optreden. dat wilde ik in dit topic vooral opgooien. en over epibreren.

guitarkid
12 oktober 2010, 09:02
Maar er bestaat natuurlijk al heel lang een woord dat in alle gevallen gebruikt kan worden: smurfen...! :seriousf: :seriousf: :seriousf:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/moppersmurf2.jpg



ik ben van plan een basversterkertje erbij te plakken voor het effect van de galm, leek me wel een tof effect als je dat heel 'diep' en 'donker' (vraag me niet waarom ik die woorden gebruik) er uit laat komen. maar ik kom alsnog op 3 versterkertjes van respectievelijk 30, 30 en 35 watt.

A: waarom gebruik je die woorden...? (Ai, nou doe ik het toch!)
B: waarom 30, 30 en 35 watt....????? :???:
C: basversterkers zijn alleen diep en donker als je er ook diep en donker signaal in stopt (een basgitaar bijv...;)), niet als je alleen galm ermee versterkt.

Gr. C.

muziekschuur
12 oktober 2010, 09:10
Sinne,

Zoals jij het wil kan het. Het is echter belangrijk om de centerspeaker van meer vermogen & bas te voorzien. Dus de beste wijze is een centerspeaker te gebruiken die groter is of meer speakers gebruikt dan de sattelieten.

De theorie erachter is dat "stereo" informatie in het MID & HOOG zit. Vandaar dat een subwoofer ook achter de bank kan staan zonder dat je er last van hebt.

De bas/mid laag zorg je om een accent te leggen op het midden van het geluid. Zo weet de gitarist & de zaal waar het geluid vandaan komt.

Mijn ervaring is; BUIZENVERSTERKER CENTER & solidstate sattelieten. Ik gebruik;
FENDER M80 combo - FENDER THE TWIN - FENDER M80 combo . Op deze wijze heb ik dus een buizen 4x12 of 2x12 als center (Mijn The Twin is omgebouwd als top, & ik heb 2x12 & 4x12 die ik kan kiezen)

Marble heeft voor Jan Akkerman een versterker gemaakt met 1x12 center (Buizen) en twee ovale speakers (solidstate) links & rechts. Dit ding is de Jazzah genoemd.

http://www.marble-amps.com/images/Jan%20A.jpg