PDA

View Full Version : Amps getest: Blackstar HT40 & HT60 Soloist, en 2x Egnater



Speeddemon
9 oktober 2010, 21:50
Vanmiddag op deze prachtige dag eens afgereden naar GuitarKing in Boekel om eens wat amps te testen.
Gewapend met mijn meest veelzijdige gitaar - Ibanez S540FM TTS met 3x DiMarzio's=Air Norton neck, FS-1 mid en Super Distortion brug + coiltap op FS-1 en AN - stapte ik binnen en zag gelijk een leuke verrassing: er hing een witte Charvel So-Cal, die sprekend lijkt op Adrian Smith's originele gitaar. Laat ik nou in een Maiden-tribute spelen en half-actief op zoek zijn naar zoiets...dus die moest ook nog getest worden.

Het verhaal: ik zoek een klein(er) alternatief voor 'club-gigs', aangezien m'n Engl Invader 100 (+/- 40kg in flightcase met dubbele bodem) met Engl 4x12 (56kg!!!) niet altijd even praktisch qua formaat, gesjouw etc. is.
Vereisten: minimaal 2 kanalen. Goed clean en goede high gain sounds, fx-loop, niet te groot (max 2x12").

Ik had nog nooit eerder een Blackstar versterker getest, dus ik ging er volledig open-minded in, al verwachtte ik eigenlijk een niet al te spannend gain kanaal, aangezien ik al jaren Engl's glorie gewend ben.

Blackstar HT40 Club
40W, 2 kanaals, 1x12", onboard (digitale) reverb en voice-switches per kanaal voor boutique/modern.
Clean: niet sjlecht! Die voice-switch maakt heel veel uit! Kan er heerlijk sprankelend clean, ontzettend Amerikaans breed, warm clean, clean met een randje, of zelfs (met gain voluit) milde AC/DC klanken uit halen.

OD: WOAH! :crazyhappy: Ik was eigenlijk van plan deze maar effe snel te testen, zodat ik snel door zou kunnen naar de grotere jongens, maar voor ik het wist heb ik een kwartier staan spelen en genieten. Uiteraard ook continue tweakend. Ik had zelfs 'publiek'; deze man stond ook vol ongeloof te kijken wat voor geweld er uit een 1x12 komt. Tot en met latere Priest/Iced Earth haalde ik er zonder al te veel problemen uit. Voor death/black/grind komt ie misschien gain (of meer een specifiek gain) te kort, maar dat maakte me niets uit. Je moet er ook geen Metallica-Black Album sound uit verwachten; daar blijft het een 1x12 voor met relatief veel mid en een dergelijke sound vereist ook meer 'surgical EQ'. Niettemin kon ik hier een heerlijke pot (80's/90's) metal mee staan stampen. De 'vintage' voice mode van het OD kanaal klinkt wat losser -te los voor strakke thrash-, maar is zeer geschikt voor classic rock. Bij vlagen haalde ik er zelfs een benadering van de Brown sound uit (al hielp het dat ik "Unchained" speelde :punk: ).

Conclusie: zeer veelzijdig en lekker, al hoor je wel dat het overdrive kanaal ietsje minder open/complex klinkt dan een meer high-end versterker. Ik mis ook wat functionaliteit (2e master of solo-boost, schakelbare fx-loop), maar dat wist ik van te voren. De galm is leuk, maar overtuigt niet echt.


Blackstar HT60 Soloist
60W, 2 kanaals + boost, 1x12". Even groot als de HT40.
Verschil met de HT40 is dat deze een presence knop heeft in de master sectie, de regelbare boost (die afhankelijk van een switch aan de achterkant OFWEL op beide kanalen werkt, ofwel als een soort 3e "Lead" kanaal fungeert), een OD Body voice-knop in de master sectie, en een 4-voudige footswitch (Clean, OD, Boost, Reverb) ipv de 2-voudige (Channel, Reverb) van de HT40.

Qua klank komt hij aardig overeen met de HT40, op een paar punten na:
-de gain range van het OD kanaal is heel anders. Van 0 tot 5 een redelijk scala aan low tot mid gain klanken, van 5 tot 6 schakelt ie heel snel naar een soort classic high gain, van van 6 tot 10 blijft ie mondjesmaat gain toevoegen. Ik weet niet of dit de bedoeling was, of een verkeerd gekozen potmeter, maar ik vind het wel fijn; te meer omdat de low/mid gain settings veel profijt hebben van de boost, die niet alleen volume, maar ook wat gain/push toevoegt.
-Ik heb wel meer moeite het laag-mid strak te krijgen. Daar waar het bij de HT40 heel snel gaaf klonk (denk aan Gary Moore-Oh Pretty Woman), wil deze soms nog wat te los klinken. Veel tweaken geblazen dus, maar het lukt wel.
-De presence knop is zeer welkom, om het hoog onder controle te houden. Zo klinkt treble open+presence dicht anders dan treble dicht+presence open. Dit is juist voor een OD kanaal een dosis extra tone-shaping, die handig is.

Conclusie: iets minder eenvoudig dan de HT40, maar wel met nuttige toevoegingen. Klanktechnisch behoorlijk vergelijkbaar, al geef ik deze dan de voordeel van de twijfel, vanwege meer tone-shaping mogelijkheden.


Egnater Renegade 2x12 Combo
Op papier bijna mijn ideale back-up amp:
-2 kanalen
-2x12" (65W)
-ontzettend veel tone-shape mogelijkheden
-schakelbare fx-loop
-reverb apart per kanaal instelbaar

Het cleane kanaal biedt veel 'tweak'...misschien zelfs iets te veel.
Beide kanalen hebben switches voor Tight/Deep, Bright/Normal, 18W/65W (al vind ik het effect van deze niet heel erg hoorbaar) en een volledige eigen 3 bands EQ ÉN een regelbare tube-mix (EL84 tot 6L6). Tja, what more do you need?
Overdrive kanaal is ook erg o.k., al kost het me hier meer moeite om een strakke, niet té moderne metalsound uit te krijgen. Alles blijft enigzins braaf en de versterker is duidelijk wat meer op een 'classic' publiek gericht.
Terug inpluggend in de HT40 valt me nog iets op: de 2x12-heid van de Egnater valt eigenlijk niet zo op. Dus die Blackstars doen iets goed!
Ik denk dat ik puur voor in de studio wel de Egnater zou prefereren, omdat je veel meer kan tweaken, zonder dat het overigens een karakterloze amp is (wat een aantal 'jack of all trades, master of none' amps wel hebben).
Met m'n bands speel ik voornamelijk hard rock/metal, met daarnaast classic rock. Zou ik nou voornamelijk classic rock/blues rock spelen met af en toe hard rock, zou de Egnater het misschien ook wel winnen van de Blackstars, waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Blackstars niet een lekker potje bluesrock kunnen wegzetten. Gain niet te hoog, Strat erbij en you're good to go.

Conclusie:
Hij is absoluut niet slecht, maar ik had er iets meer van verwacht, gezien de mogelijkheden. Overall klinkt ie iets losser/meer vintage, maar ook complexer (qua klank dan, dus positief bedoeld!) dan de Blackstars.
Apart het vermelden waard vind ik de Reverb. Die vond ik WAANZINNIG GOED klinken. Van subtiel tot dikke surf, zonder probleem. (Die 'washy' surf-galm is uit de Blackstars eigenlijk niet zo goed te krijgen...daar blijft ie te mild voor, zelfs in "Bright Reverb" mode). Prijs is ook een flink stuk hoger, dus dat alles in acht genomen, legt ie het toch af tegen de Blackstars.


Egnater Rebel 30 1x12 Combo
30W (maar regelbaar naar 1W!), 1x12, 2 kanaals.

Snel de verschillen met de Renegade:
geen 18/65W switches meer, maar een draaiknopje PER KANAAL voor 1 tot 30W. Een overall Tube-mix knop (dus voor beide kanalen);
Clean kanaal heeft alleen Volume, Bass en Treble. Wel hebben beide kanalen de tight/deep en bright/normal switches. Reverb pots zitten op de achterkant en er zijn geen 2e master, presence en density pots meer.

Klank: Op zicht best o.k. en nog relatief groot, maar deze schiet wel te kort qua high-gain. Je haalt er wel Maiden en oude Priest uit, maar daar blijft het ook zo'n beetje bij. Ik zou nog graag wat reserve hebben... neem nou de lekkere intro sound van Vengeance's "Take it or leave it" : http://www.youtube.com/watch?v=_EpyU49IELo&feature=fvw
dat gaat je dus niet lukken met de Rebel 30.

Conclusie: leuke amp, mits je focus meer op (classic) rock dan metal ligt.

Disclaimer: Ik speel geen 7 snarige gitaren, geen drop-C ongein, geen emo-screamo-nu-metal crap. Dus als ik op zoek ben naar een goeie metal-sound, dan zijn m'n benchmarks eerder Primal Fear (http://www.youtube.com/watch?v=JcrH48BYdXc), Kreator, Exodus, Iced Earth en diverse 80's bands (Priest, Maiden, Dio, Lääz Rockit, Mercyful Fate...), ipv Slipknot ofzo.

crapton
10 oktober 2010, 08:05
Goede review man.

Wat je ook kan overwegen is je top (zonder flightcase met een 2x12" cab. Voor kleinere gelegenheden prima en nog redelijk hanteerbaar. Als die gewichten kloppen die je opgeeft moet je haast een verhuisbus + verhuizers meenemen...

Speeddemon
10 oktober 2010, 12:43
Thanks.
M'n Invader kan ik eigenlijk niet zonder flightcase vervoeren in de bandbussen (2 verschillende bands), aangezien hier erg veel (los) spul ingaat wat een losse top zo zou beschadigen (losse hi-hat stands, vloerventilatoren, gitaarstandaards/racks, etc.).
Komt nog eens bij dat ik de flightcase juist van een dubbele bodem heb voorzien om alles bij elkaar te hebben; in die bodem zit de Z-9 footswitch, m'n draadloos systeem (wat overbodig zou zijn voor kleine gigs, maar 't weegt haast niks), korte speakerkabel (Kimber 4VS, erg goed!), gitaarkabel, netsnoer amp, 5m footswitch kabel en een 2 voudige fx-loopkabel van 3m.

vinni
10 oktober 2010, 13:03
Of dit.....

http://versterkerhoezen.nl/

Vinni

Speeddemon
10 oktober 2010, 14:25
Of dit.....

http://versterkerhoezen.nl/

Vinni

Dan nog heb ik een extra koffer nodig voor de kabels, footswitch, etc.
Plus het gewicht van de losse Invader top (27kg) is ongeveer even veel als een 2x12 COMBO...dus top + losse 2x12 speakerkast wordt weer meer sjouwen.

Kijk, in een combo kun je nog wel eens achterin een footswitch kwijt met wat kabels...dan een hoes of flightcase eroverheen en klaar... met een top zit dat wat anders.

Thiez
10 oktober 2010, 14:32
Is de engl gigmaster niks voor je? Eventueel met 2x12 engl kastje. Verticale 2x12 kasten van engl zijn erg gaaf en lekkere sound met genoeg spreiding.

interessander
10 oktober 2010, 14:48
Leuke en uitgebreide review! Ik ben ook nog wel benieuwd hoe de so-cal is bevallen.

Speeddemon
10 oktober 2010, 15:01
Is de engl gigmaster niks voor je? Eventueel met 2x12 engl kastje. Verticale 2x12 kasten van engl zijn erg gaaf en lekkere sound met genoeg spreiding.
Heb ik ook aan gedacht... is wel HEEL basic (geen aparte EQ of toneknop voor het cleane kanaal, geen reverb of boost )....
Wil 'm nog wel eens testen, maar vooralsnog hebben andere amps met name qua (benodigde)functionaliteit de voorkeur...
Zo zou ik heel graag de Blackstar HT60 Stage (2x12) willen horen, en dan zeker naast een Bogner Alchemist 1x12 of 2x12. Allebei nog niet getest, maar beide met zeer interessante opties (op papier).

Speeddemon
10 oktober 2010, 16:14
Leuke en uitgebreide review! Ik ben ook nog wel benieuwd hoe de so-cal is bevallen.

Nou, hij kwam naar zeggen direct uit de koffer, dus zonder afstelling. Hij lag op zich lekker in de hand, hals met een satin finish zou iets 'glijender' mogen, maar dit kan ontstaan na jaren spelen, zoals bij m'n Ibanez.
Actie was te hoog, waardoor ie enigzins stug en schroef speelde, in acht genomen dat het een snelle gitaar is. Als je baseball-neck Les Pauls gewend bent, of Strats met 0.13-0.60, was dit nog steeds te 'makkelijk' voor je geweest. Alles is relatief, nietwaar?
Anyway, men heeft hem voor mij een stuk lager afgesteld en dat scheelde een slok op een borrel! Lekker racen, maar nog wel met ballen. OFR (ik heb wel gelezen dat het een Koreaanse FR-2000 is, en geen Schaller) bleef na paar keer zwengelen en opnieuw finetunen goed in stemming en ik moet zeggen dat de Dimarzio Evolution Neck me absoluut niet tegenvalt. Hij mist een beetje het karaktervolle van een Air Norton en ik weet (nog) niet hoe hij zich gesplit gedraagt (één van de allersterkste punten van de Air Norton), maar best wel lekker. De ToneZone (bridge) doet het ook o.k., al heb ik het idee dat ie sneller dichtsmeert in het laag cq. mid-laag dan een Super Distortion.
Ik mis dus een coiltap en de huidige volume-pot loopt behoorlijk stroef (in sommige situaties is dat wel weer een voordeel). Met dit als ultieme Adrian Smith gitaar in m'n achterhoofd gaan volume-swells zoals in het rustige stuk van "Rime of the Ancient Mariner" niet echt lukken.

Moeilijke keus...Ik was in eerste instantie van plan een nieuwe Kramer Pacer Classic
http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2009/kramer_N_Pacer-guitar-shot.jpg
te kopen. Scheelt 400 euro met de Charvel So-Cal...(in all fairness; de Pacer is Chinees of misschien Indonesisch of Koreaans, terwijl de Charvel Japan-made is, waarschijnlijk beter hout heeft en stock dus al een hoop zaken, die ik kan waarderen; DiMarzio pups, Grover tuners en een OFR) ik zou er dan nog wel een zwarte slagplaat op willen en uiteraard ook een push/pull pot of mini-toggle voor coiltap.
[Mierenneuk-mode]ik vind de Kramer headstock en het vintage Kramer logo wel cooler en meer mojo hebben dan de Charvel headstock+logo.[/mierenneuk-mode].

macwilliams
10 oktober 2010, 20:48
Vanmiddag op deze prachtige dag

*knip*

, ipv Slipknot ofzo.

gezien je muzieksmaak denk ik dat het gave amps zijn.

marc_o
10 oktober 2010, 21:07
Heb ik ook aan gedacht... is wel HEEL basic (geen aparte EQ of toneknop voor het cleane kanaal, geen reverb of boost )....
Wil 'm nog wel eens testen, maar vooralsnog hebben andere amps met name qua (benodigde)functionaliteit de voorkeur...
Zo zou ik heel graag de Blackstar HT60 Stage (2x12) willen horen, en dan zeker naast een Bogner Alchemist 1x12 of 2x12. Allebei nog niet getest, maar beide met zeer interessante opties (op papier).


Leuke review trouwens.
Heb afgelopen vrijdag een HT-60 bespeeld en dat is best een leuke versterker. 3 kanaals en dan ook nog wat boosts hier en daar en voila...een veelzijdig beestje. Naar mijn mening maakt ie gehakt van de Alchemist die de naam Bogner niet zou mogen dragen (ik ben verwend met m'n XTC, maar toch!).
Die HT-60 is best karaktervol (ISF op 1 uur zetten) en zeker kanaal 2 zal voor jou een heerlijk kanaal zijn. Leuke humbucker en gain op '12 uur' en al je classic poses kunnen afgestoft worden! Rock!

Speeddemon
11 oktober 2010, 16:10
Leuke review trouwens.
Heb afgelopen vrijdag een HT-60 bespeeld en dat is best een leuke versterker. 3 kanaals en dan ook nog wat boosts hier en daar en voila...een veelzijdig beestje. Naar mijn mening maakt ie gehakt van de Alchemist die de naam Bogner niet zou mogen dragen (ik ben verwend met m'n XTC, maar toch!).
Die HT-60 is best karaktervol (ISF op 1 uur zetten) en zeker kanaal 2 zal voor jou een heerlijk kanaal zijn.
Hoe is kanaal 1 voor classic rock/Malcolm Young achtige low-mid gain zaken?



...en al je classic poses kunnen afgestoft worden! Rock!
zoals deze? ;):
http://www.tributor.nl/album/Hoogeveen%20130609/TributorHoogeveen03.jpg

Marc Oblivian
12 oktober 2010, 09:43
Is het misschien niet een ideetje om een 1x12 aan te schaffen en die mee te nemen tezamen met je top? Scheelt een enorme speakerkast tillen.
Als je nml een combo koopt, dan loop je ook enorm te sjouwen. Combo is vaak erg zwaar, want het gewicht van de speakers komt er nog bij. Ook een combo zal je in een flightcase moeten doen, dus tel dat er nog maar bij. En waar laat je je snoeren e.d. dan? Als je die apart gaat verpakken komt er weer een kistje bij. Per saldo verschilt het dus niet zo heel veel dan in vgl met een top en een 1x12.
Misschien dus wieltjes onder de flightcase van je top en een leuke 1x12. Heb je toch mooi altijd je Invader sound:-) En je houdt een zooi knaken in je zak voor een andere gitaar!

marc_o
12 oktober 2010, 09:51
Hoe is kanaal 1 voor classic rock/Malcolm Young achtige low-mid gain zaken?


zoals deze? ;):
http://www.tributor.nl/album/Hoogeveen%20130609/TributorHoogeveen03.jpg

Vette foto trouwens! ROCK!!!

Kanaal 1 op standje AC/DC kan ik helaas geen goed antwoord op geven, dat heb ik niet getest...kanaal 2 doet dit voorstreffelijk overigens.
Kan best dat kanaal 1 dat ook in zich heeft hoor...geen idee..

Speeddemon
14 oktober 2010, 18:48
Vette foto trouwens! ROCK!!!

Kanaal 1 op standje AC/DC kan ik helaas geen goed antwoord op geven, dat heb ik niet getest...kanaal 2 doet dit voorstreffelijk overigens.
Kan best dat kanaal 1 dat ook in zich heeft hoor...geen idee..
Thanks. ;)

Wat betreft kanaal 2, heb je toevallig ook nog de apart-schakelbare voice/mid-boost getest? Hoe klonk het kanaal verder?

Thiez
14 oktober 2010, 18:54
Vette foto speed! Waarom verkoop je je V?

Speeddemon
14 oktober 2010, 19:19
Vette foto speed! Waarom verkoop je je V?
Die op de foto is m'n 2e; iets meer amber kleurig.
Degene die te koop staat heb ik in een Priest-tribute (of eigenlijk dé Nederlandse Priest-tribute) gebruikt, optreden of 6-7 maar, en die band is opgehouden. Heb er sindsdien (vorig jaar juni) nauwelijks meer op gespeeld en heb al een tijdje aardig GAS voor een witte superstrat (Charvel So-Cal, Kramer Pacer), geholpen door 't feit dat ik sinds vorig jaar zomer de "Adrian Smith" mag spelen in Neerland's most strikin' Maiden-tribute Ironing Maiden.

(volgens een groeiend aantal mensen ook de beste. ;) )

Krijg vooralsnog alleen maar ruilvoorstellen, waar ik niks aan heb (of er moet nou net iemand een witte Superstrat weg doen à la die Charvel So-Cal Style 1-2H)... :dontgeti:

Rik van der Meulen
14 oktober 2010, 19:58
ik heb de Blackstar HT club 40 gekocht afgelopen zaterdag,
ontzettend goed ding! Clean én distortion. Ik ben het wel met de topicstarter eens, hij heeft geen overdosis aan gain.. maar dat heb ik niet nodig.

Goede review!

marc_o
14 oktober 2010, 22:32
Thanks. ;)

Wat betreft kanaal 2, heb je toevallig ook nog de apart-schakelbare voice/mid-boost getest? Hoe klonk het kanaal verder?

Jazeker, wel met de hand, weet niet of deze ook voetschakelbaar is. Het geluid wordt iets dikker en krijgt wat meer gain, alsof je een TS toevoegt.

Orpheo
15 oktober 2010, 12:40
Heel erg offtopic, maar ik wist niet primal fear en vengeance(?) zulke toffe muziek maakten. effe verder luisteren! :D


on topic: leuke review. weet niet wat je precies zoekt, maar is anders een tweedehands engl sovereign niet iets voor jou?

Thiez
15 oktober 2010, 16:38
Heel erg offtopic, maar ik wist niet primal fear en vengeance(?) zulke toffe muziek maakten. effe verder luisteren! :D


on topic: leuke review. weet niet wat je precies zoekt, maar is anders een tweedehands engl sovereign niet iets voor jou?

Primal fear is Vet! en vengeance nog vetter! alleen is vengeance volgens mij ver richting een einde aan het gaan. Geloof dat jan en timo er ook niet meer in speelde inmiddels (maar daar weet timo zelf vast meer van ;))

Idd een engl souvereign. Erg lekkere sound zit daarin. Vind het echt jammer dat die alleen als combo te krijgen is anders zou ik misschien de top nog wel overwegen.
Combo blijft wel een loodzwaar ding (de 2x12 tenminste, 1x12 heb ik nooit gepakt).

marc_o
15 oktober 2010, 17:10
De sovereign is niet wat de TS nodig heeft.
Het is een leuke versterker voor een allround coverbandje, heb 'm 5 of 6 jaar gehad. Doet z'n ding, is betrouwbaar, maar wel wat karakterloos. Zeker de AC/DC sound zoals Speeddemon 'm graag zou willen zit er niet in.