PDA

View Full Version : Home recording?



VanDiekum
9 oktober 2010, 19:16
Beste mensen,

Ik ben redelijk nieuw in de gitaar wereld en heb pas sinds een half jaar les en nou vind ik zelf dat ik het wel redelijk goed doe (al zeg ik het zelf :???: )
Maar naar lang wikken en wegen en na allerlei dingen te hebben geprobeerd
weet ik zeker dat ik op akoestisch gebied verder wil ik ben ook opzoek geweest
naar verscheidene akoestische versterkers, maar kon niet echt iets vinden wat me kon bekoren.
Na lang nadenken en forums bezoeken ben ik denk ik wel erover uit wat ik nu wil doen.
Ik denk dat ik mezelf zou kwalificeren als een hobby gitarist ik heb niet echt de intentie om op te treden op een podium maar ik zou wel graag gespeelde stukjes op willen nemen en denk dat daarom ook een versterker niet echt iets voor me is.

Mijn vraag komt neer op : ik ben niet in bezit van een laptop en op de kamer waar ik meestal gitaar speel kan ik nu niet echt een grote desktop computer neer zetten, maar zou wel graag iets willen opnemen wat zou een goede laptop wezen om echt alleen te gebruiken voor homerecording en wat zou ik het beste kunnen nemen aan microfoon en software om muziek op te nemen op mijn laptop
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, want ik weet niet veel van computers en eigenlijk al helemaal niet van het opnemen van muziek op wat voor manier

Alvast bedankt voor de reacties :noob:

MaximVMH
9 oktober 2010, 19:51
Laptop: minstens 4GB werkgeheugen, USB2.0-poorten (hou 1 vrij voor externe geluidskaart) en een goede processor (Core 2 Duo, i3, i5, i7). Kijk eens naar vb. Sony Vaio. Een andere optie is een MacBook, maar da's natuurlijk duurder (maar dan is elk model goed).


Microfoon: 2 dezelfde microfoons zou ideaal zijn (stereo ;)). Oktava MK-012, Rode NT5, Rode M3, AKG C1000, AKG Perception, Audio Technica AT-2020, ...

En heel erg belangrijk: een externe geluidskaart (vaak via USB). Daarin gebeurt de omzetting van muziek naar digitaal signaal en zitten microfoon-preamps in. Hoe goed of slecht je microfoon ook is, met een interne geluidskaart zal het zo goed als altijd kak klinken, die dingen zijn niet gemaakt voor muziekproductie, kies daarom voor een externe geluidskaart. De goedkoopste degelijke externe geluidskaart kost net geen €100: Alesis iO2 Express, en daar kan je 2 microfoons op aansluiten.

Joe_Cool
17 oktober 2010, 14:58
De Sony vaio zou ik helemal afraden. Ik heb er zel één en qua prestatie is compleet bagger. M'n vaio heeft een Core Duo 2,53 Ghz en 6 ram geheugen hebben (vorige jaar gekocht).

Ik heb m'n line6 UX erop aangesloten en probeerde wat gitaar stukken op te nemen, maar m'n processor gebruik schoot naar bijna 100% waardoor er zo 'n onwerkbare vertraging in optrad. En als ik hetzelfde geheel op m'n 4 jaar oude iMac aansluit dan werkt ie moeiteloos terwijl die Mac qua specs veel minder in huis heeft.

Ik weet niet of dit door de hardware of OS komt (m'n vaio draait op W7)

The Bertman
17 oktober 2010, 15:43
Wel raar, een Core2duo zou dit op zijn sloffen moeten kunnen. Lopen er niet allerlei processen mee die de boel vertragen?

Joe_Cool
14 november 2010, 16:52
Er stonden geen andere applicaties open, alleen systeem progs en dan nog ging het fout. Vaio eens maar nooit meer.

showband
14 november 2010, 17:14
misschien een rare vraag.

Maar voor 300 euro heb je een standalone meersporen apparaat. Waarom zou je moeilijk doen?
boos, zoom, tascam, fostex. Allemaal prima meersporen doosjes. En als je echt te keer wil gaan dump je de files later naar een pc om het beter uit te werken. Voorlopig heb je voor een prikkie een stabiel ding wat gewoon met een druk op de knop werkt....