PDA

View Full Version : overstappen naar 7 snaar



Ronald
7 mei 2003, 13:25
zijn er hier gitaristen die op een 6 snarige gitaar zijn begonnen en daarna naar een 7 snaar zijn overgestapt? ik zit hier over te denken maar ik weet het nog niet zeker , bovendien ben ik nog lang nie aan een nieuwe gitaar toe

wie heeft er ervaring mee en wat vinden jullie de voor en nadelen

nadelen lijken mij dat ie moeilijk te bespelen is , bredere hals , een extra snaar om rekening mee te houden en er is veel minder aanbod in 7 snaren , in de muziekwinkel waar ik laatst stage heb gelopen heb ik maar 1! 7 snaar zien hangen

wie bespeelt er nu een 7 snaar , ben je er tevreden mee ? viel het tegen in het begin ?

urezna
7 mei 2003, 13:36
Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden overgestapt.
Ja op het beging effies wennen, maar dat valt mee hoor....
Uiteindelijk speelt het wel iets zwaarder, maar ook dat went. tis niet zo dat je opeens bepaalde dingen niet meer kunt ofzo, maart als ik weer op 6 snaren speel gaan sommige dingen weer net iets soepeler, waarschijnlijk ook doordat mn 6snaar een heel dunne hals heeft (Ibanez RG560).
Ik speel nu bijna alleen op de 7snaar, maar merk dat als ik weer even terug ga naar 6, dat dit me geen enkel probleem geeft. en daarna weer op 7 snaarz ook geen probleem. blijkbaar ben ik nu beide gewend.
Ik vind die 7e snaar een hele leuke aanvulling, maar ik zie het niet als iets hemels, want uiteindelijk speel je nog steeds errug veel op de 6 snaren die je al had, zeker als je zoals ik in een band speelt met eigen nummers die aanvankelijk voor een 6-snaar geschreven zijn...

Jay Cal
7 mei 2003, 14:14
Ik heb in april van vorig jaar een 7 snaar aan mijn collectie toegevoegd (Ibanez RG7-620). In februari heb ik deze vervangen door een 7 snaar met piezo's (RG2027). 7 snaren zijn leuk voor de afwisseling maar ik betrap mezelf er toch op dat ik veel meer op mijn 6 snarige gitaren speel.

Mijn mening: 7 snaren = leuk voor erbij maar geen "must"

Greetz!

Nocki
7 mei 2003, 19:50
tja ik heb er nu ook een. en die verkoop ik ook weer. het was 2 dagen wennen maar nu is het geen probleem meer.
gewoon leuk. maar ik heb een goede gibson dus kan er weinig tegenop.
ik heb een ibanez grx720 dus dat is mn enige ervaring.

nocki

Ronald
8 mei 2003, 09:30
wat mij ook wel een probleem lijkt is dat maar weinig mensen een 7 snaar hebben , dus als ik in een band kom dan is het eigenlijk de bedoeling dat de andere gitarist ook een 7 snaar heeft , maar omdat het aanbod van 7 snaren nie zo groot is, is die kans ook nie zo groot

urezna
8 mei 2003, 09:59
Als de andere gitarist 6 snaren heeft, speelt hij toch gewoon alles een octaaf hoger? kun je een heel breed geluid mee krijgen :smile:

Dirk_Hendrik
8 mei 2003, 10:27
Op 2003-05-08 09:30, schreef Ronald:
als ik in een band kom dan is het eigenlijk de bedoeling dat de andere gitarist ook een 7 snaar heeft.

He?, Leg dat eens uit?

Het enige wat ik namelijk uit deze uitspraak kan opmaken is dat de twee gitaristen hetzelfde zouden moeten spelen. Dat lijkt mij knap saai.

henksjaak
8 mei 2003, 10:55
Tuurlijk hoeft dat niet.

Maar ik denk dat als je een 7-snarige gitaar hebt dat hij alleen voor bepaalde muziek: NU-metal gebruikt kan worden of voor een andere soort metal of Hardrock.
Het is wel leuk om een zo'n gitaar thuis te hebben is leuk voor het hakken :smile:



Op 2003-05-08 09:30, schreef Ronald:
wat mij ook wel een probleem lijkt is dat maar weinig mensen een 7 snaar hebben , dus als ik in een band kom dan is het eigenlijk de bedoeling dat de andere gitarist ook een 7 snaar heeft , maar omdat het aanbod van 7 snaren nie zo groot is, is die kans ook nie zo groot

helleke
8 mei 2003, 11:12
Of je speelt in een band waarin je de enige gitarist bent :wink:
Kun je lekker klooien met je 6snarige bassist:-)

Ronald
8 mei 2003, 11:13
waarom zou je als allebei de gitaristen een 7 snaar hebben dan het zelfde moeten spelen :s als je allebei een 6 snaar hebt speel je toch ook nie persee het zelfde

het gaat gewoon om de lage tonen dat ik een 7 snaar wil

urezna
8 mei 2003, 13:38
Op 2003-05-08 11:12, schreef helleke:
Of je speelt in een band waarin je de enige gitarist bent :wink:
Kun je lekker klooien met je 6snarige bassist:-)

Shit, dan mist onze bassist toch 1 snaar..... :wink:

Dirk_Hendrik
8 mei 2003, 13:55
Op 2003-05-08 11:13, schreef Ronald:
waarom zou je als allebei de gitaristen een 7 snaar hebben dan het zelfde moeten spelen :s als je allebei een 6 snaar hebt speel je toch ook nie persee het zelfde

het gaat gewoon om de lage tonen dat ik een 7 snaar wil

Waarmee je nog steeds niet hebt uitgelegd waarom je even naar boven opmerkte dat volgens beide gitaristen in de band een 7-snaar zouden moeten hebben??

Soulflyhigh
8 mei 2003, 14:00
Op 2003-05-08 13:55, schreef Dirk_Hendrik:


Op 2003-05-08 11:13, schreef Ronald:
waarom zou je als allebei de gitaristen een 7 snaar hebben dan het zelfde moeten spelen :s als je allebei een 6 snaar hebt speel je toch ook nie persee het zelfde

het gaat gewoon om de lage tonen dat ik een 7 snaar wil

Waarmee je nog steeds niet hebt uitgelegd waarom je even naar boven opmerkte dat volgens beide gitaristen in de band een 7-snaar zouden moeten hebben??

Korn wannabe :smile: :wink:

Ronald
8 mei 2003, 18:14
lol hij heeft um door :wink:

Neals
9 mei 2003, 00:10
Ik denk dat 7-snaar handig is voor heavy rockers die zowel een drop-tuning als standaard tuning willen gebruiken en ook weer de hoogte in willen.... althans, zo zou ik em gebruiken

Ronald
9 mei 2003, 08:54
ik zou um gebruiken in alle snaren 1 hele toon omlaag

Anders Destium
9 mei 2003, 14:24
Ik speel veel meer op mijn 7-snaar dan ik vooraf had kunnen vermoeden :smile:
In een serieuze collectie hoort ook een 7-snaar dus vandaar dat ik er 1 heb, maar dat is dan wel gelijk eentje met piezo en dus het toppunt van veelzijdigheid.

7-snaren zijn niet alleen voor nu-metal of death geschikt maar ook bijv voor wat meer progressieve stukken of zelfs klassiek...

Raffel
9 mei 2003, 15:00
precies. Ik doe die van mij in ieder geval nooit meer weg. Ik speel juist alleen nog maar op mijn 7-er. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat mijn 7-snaar een mooiere klank heeft, en veel veelzijdiger is dan de rest van mijn bijlen. Ik zou zeggen probeer het eens. Maar het voegt niet bijzonder veel toe. Bekijk het een beetej alsof er vroeger alleen 5 snarige gitaren waren en er een lage e is bij gekomen.

urezna
9 mei 2003, 15:51
tja, 7 snaars en piezo, hoe completer kun je zijn he? :wink:
hier nog iemand die zijn plank echt niet weg zal doen!!!! :smile:

Stybanez
12 mei 2003, 11:49
Op 2003-05-09 14:24, schreef Anders Destium:
Ik speel veel meer op mijn 7-snaar dan ik vooraf had kunnen vermoeden :smile:
In een serieuze collectie hoort ook een 7-snaar dus vandaar dat ik er 1 heb, maar dat is dan wel gelijk eentje met piezo en dus het toppunt van veelzijdigheid.

7-snaren zijn niet alleen voor nu-metal of death geschikt maar ook bijv voor wat meer progressieve stukken of zelfs klassiek...


Blijkbaar kent niemand hier Steve Vai? :razz:

Ronald
12 mei 2003, 12:33
nee eigenlijk nie , hoezo ?

Stybanez
12 mei 2003, 12:37
Die speelt ook op 7 snarige.

Ronald
12 mei 2003, 12:45
en wa voor muziek speelt ie ?

Ibanez RuleZ
12 mei 2003, 12:50
ik hoop dat je het zakie zit te bedonderen, anders zou ik zeggen: ga je eens even heel snel heel erg schamen!

voor een mooi 7 snaar nummer van hem, luister naar "for the love of God"

harrald

urezna
12 mei 2003, 13:20
Op 2003-05-12 12:50, schreef Ibanez RuleZ:
ik hoop dat je het zakie zit te bedonderen, anders zou ik zeggen: ga je eens even heel snel heel erg schamen!

voor een mooi 7 snaar nummer van hem, luister naar "for the love of God"

harrald


is inderdaad een schitterend stukje gitaarwerk, maar ook op 6 snaren te spelen... Ik heb nl een video-opname met dat nummer, gespeeld in '92 op de wereldtentoonstelling in Sevilla, waar hij het op 6 snaren speelt. was trouwens een erg leuk concert, want niet allen Vai speelde daar, maar ook Brian May, Joe Satriani, Steve Walsh, Nuno Bettencourt..... en dat allemaal tegelijk aan het eind :smile:

Ibanez RuleZ
12 mei 2003, 13:42
ik heb het idd ook altijd op een 6 snaar gespeeld (logisch, want ik heb alleen maar 6 snaren :razz:), het kan dus wel, al is die snaar extra wel makkelijk. Zeker met dat loopje naar boven (zit geloof ik in de op een na laatste minuut), waar je anders moet gaan schuiven, wat lastig is op dat tempo.

harrald

Anders Destium
12 mei 2003, 15:41
Op 2003-05-12 11:49, schreef SteFender:




Blijkbaar kent niemand hier Steve Vai? :razz:


Ik ben niet zo'n extreme Vai-fan (maar ik heb wel een JEM :smile:

Raffel
12 mei 2003, 16:54
Ya Yo Gakk is ook een heldenlied :smile:

Bernd
12 mei 2003, 17:56
Wat is dan het nut van de zevende snaar? Een bepaalde toon versterken? Een toontje hoger of lager spelen? ja sorry.. Ik kom namelijk net het hoekje omkijken.. :razz:

Ronald
12 mei 2003, 19:48
Op 2003-05-12 12:50, schreef Ibanez RuleZ:
ik hoop dat je het zakie zit te bedonderen, anders zou ik zeggen: ga je eens even heel snel heel erg schamen!

voor een mooi 7 snaar nummer van hem, luister naar "for the love of God"

harrald


lol kschaam me nergens voor hoor , maar ik ken amper namen van gitaristen hoor en daar hou ik me ook nie bepaald mee bezig met wie er in de top 10 staan van beste gitaristen ter wereld of weet ik veel wat want ik vind dat helemaal nie belangrijk

Soulflyhigh
12 mei 2003, 22:34
Op 2003-05-12 19:48, schreef Ronald:


Op 2003-05-12 12:50, schreef Ibanez RuleZ:
ik hoop dat je het zakie zit te bedonderen, anders zou ik zeggen: ga je eens even heel snel heel erg schamen!

voor een mooi 7 snaar nummer van hem, luister naar "for the love of God"

harrald


lol kschaam me nergens voor hoor , maar ik ken amper namen van gitaristen hoor en daar hou ik me ook nie bepaald mee bezig met wie er in de top 10 staan van beste gitaristen ter wereld of weet ik veel wat want ik vind dat helemaal nie belangrijk

Dude dat je niet weet hoe ze heten ok. Maar dat het je niks intresseert vind ik toch een beetje close-minded. Mede doordat Vai de 7 snaar weer eens in het licht zette konden die makkers van korn er spelen (vroeger gebruikte ze nog universes). Het zijn gitaristen die de hele muziek wereld veranderen en dat kan je niks schelen?

urezna
13 mei 2003, 08:50
Sterker nog, het zijn gitaristen waar een hoop van te leren valt, en das altijd leuk! :smile:

Ronald
13 mei 2003, 10:42
ik zei dat het me niet veel kan schelen hoe goed een gitarist is, maar mensne die de hele muziekwereld veranderen is natuurlijk pure klasse ja :smile:

Bernd
13 mei 2003, 11:18
Hej gasten, als je met 7 snaren speelt.. moet je dan niet heel andere accoorden leren ofzo? Dat is toch alleen irritanter?

Ronald
13 mei 2003, 11:30
nee hoor , voor zover ik weet bestaan er nie eens speciale akkoorden die alleen op een 7 snaar te spelen , maar ja da kan ik ook mis hebben

rsvarthur
13 mei 2003, 11:31
vraag van de week: hebben alle 7ender gitaren 7 snaren? :wink:

Ronald
13 mei 2003, 11:45
nou als da nie zo is dan hebben ze er geen goeie naam voor gekozen :razz:

Bernd
13 mei 2003, 13:24
Op 2003-05-13 11:30, schreef Ronald:
nee hoor , voor zover ik weet bestaan er nie eens speciale akkoorden die alleen op een 7 snaar te spelen , maar ja da kan ik ook mis hebben


Welk nut heeft die extra snaar dan? Die moet je soms toch ook veranderen van toon? Of moet je em gewoon niet aanspelen?

Ronald
13 mei 2003, 17:40
tis voor de lage tonen , ja ik bedoel je kan wel gewone akoorden lager pakken ja maar er zijn geloof ik geen speciale akkoorden voor een 7 snaar , tenminste ik zou er gewoon powerakkoorden op pakken

SnaeR
13 mei 2003, 18:42
Sja,

Ik zie m'n 7 snaer niet als extra toevoeging van de lage B snaer. Meer als extra hoge E.

Ik speel sinds '95 in m'n huidige band Her EnchantmenT in de lage B stemming, altijd al op de "normale" 6 snarige gitaren.

Ik heb pas sinds oktober vorig jaar de grote overstap gemaakt. Gek...misschien wel ja.

Maar ik vind toch wel degelijk iets toevoegen, en dan heb ik niet alleen over die extra snaer! ;-D

Gewoon uitproberen dusch.

Anders Destium
14 mei 2003, 14:58
Op 2003-05-13 13:24, schreef Bernd:



Welk nut heeft die extra snaar dan? Die moet je soms toch ook veranderen van toon? Of moet je em gewoon niet aanspelen?
[/quote]

Er zit gewoon een lage b-snaar onder je laagklinkende E. Je kunt er dus gewoon op spelen als op een 6-snarige als je de extra B niet aanslaat, dat maakt ze zo veelzijdig: je hebt net wat meer speelruimte en je kunt veel akkoorden weer op een net andere positie spelen...