PDA

View Full Version : Resonance Marshall JVM410H werkt niet meer



svdijk
9 oktober 2010, 14:54
Hey iedereen,
De resonance pot van m'n JVM werkt plots niet meer!!
De sound is hetzelfde als je de pot op 0 zet, dus het laag is weg uit het geluid.
Ik heb voor zover ik dat kon, alles nagemeten, en de pot werkt perfect, het signaal kan ik meten tot C10 op de hoofdprint.
Daar komt het signaal in een klein circuit met wat diodes (D2 en D3) en een transistor (TR1).
Ik heb de schema's, maar voor ik de soldeerbout aan wil zetten, en compenten ga vervangen wil ik eerst jullie vragen wat ik over het hoofd zie, en wat het meest logische is wat er kapot zou kunnen zijn!

THX, Stefan

cluseau
9 oktober 2010, 15:28
C10 even meten en de zeners plus TR1 checken. Ik zou verwachten dat je aan beide zijden van C10 dezelfde grote signaal moet hebben.

Frans,

svdijk
10 oktober 2010, 10:49
Ik heb contact met Santiago gehad, de ontwerper van de JVM.
Ik heb de JVM geupgrade met Mercury Magnetics trafo's, ook de voedingstrafo, waardoor de spanning in de versterker een beetje hoger ligt dan bij de originele trafo.
Waarschijnlijk is hierdoor de mosfet TR1 kapot gegaan.
Zijn advies was dus de TR1 vervangen en R13 vervangen met een 220kOhm (ipv 150kOhm) waardoor de spanning op TR1 weer de originele waarde krijgt.
Zo zie je maar dat niet altijd alles een "upgrade" is!!!

tommus42
11 oktober 2010, 16:05
Leuk dat je reactie kreeg. Heb eens een simpele vraag gesteld, of ik straffeloos EL34s in mijn 9100 kon stoppen (ivm de gloeistroom), nooit iets van gehoord. Ik had ze er trouwens al inzitten, geen probleem (ik had nog small bottles, dat zou wel een probleem kunnen zijn), maar dat terzijde.
Maar waarom heb je ook de voedingstrafo opgewaardeerd?

svdijk
11 oktober 2010, 16:41
Maar waarom heb je ook de voedingstrafo opgewaardeerd?

Ik wilde kijken wat dat bracht. Ik wist dat dat qua sound niet veel uitmaakte trouwens.
De Mercury Magnetics voedingstrafo wordt lang niet zo heet, en dus blijft het chassis en de electronica ook koeler, gaat alles wat langer mee!
Maar ik heb inmiddels de originele trafo toch maar teruggezet, en ook de originele output trafo, even kijken hoe die ook weer klonk!
Morgen ga ik een nieuwe MOSFET halen, en alles weer inbouwen.
Ik ben benieuwd of het dit is!!

kassie
11 oktober 2010, 17:21
Ik heb contact met Santiago gehad, de ontwerper van de JVM.
Ik heb de JVM geupgrade met Mercury Magnetics trafo's, ook de voedingstrafo, waardoor de spanning in de versterker een beetje hoger ligt dan bij de originele trafo.
Waarschijnlijk is hierdoor de mosfet TR1 kapot gegaan.
Zijn advies was dus de TR1 vervangen en R13 vervangen met een 220kOhm (ipv 150kOhm) waardoor de spanning op TR1 weer de originele waarde krijgt.
Zo zie je maar dat niet altijd alles een "upgrade" is!!!

Tof, is dat ook de kerel die slash zijn amp gemaakt heeft en op de filmpjes te zien is?

svdijk
11 oktober 2010, 18:32
Tof, is dat ook de kerel die slash zijn amp gemaakt heeft en op de filmpjes te zien is?

Klopt inderdaad, hij heeft de JVM serie ontwikkeld, de JCM800KK en nu de AFD100.
Via het JVM forum heb ik contact gezocht, en kreeg vrijwel direct antwoord!!
Betere service kun je jezelf niet wensen lijkt me, en is ook goede reclame voor Marshall natuurlijk!!

tommus42
11 oktober 2010, 18:39
Die OT, veel verschil? Bij de voedingstrafo heb ik altijd het idee moet genoeg stroom kunnen leveren maar verder... schijnt niet helemaal waar te zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de eindtransformator.:strat:

Chris Winsemius
11 oktober 2010, 18:49
Ik heb bij een aantal versterkers PTs vergeleken. Hoe beter de PT hoe meer noot-separatie (verschil tussen onderlinge tonen als je een vol akkoord aanslaat) en gewoon wat meer "kracht" in het geluid, steviger laag/mid. Formaat, specs en spanningen volledig hetzelfde.

De voeding, elko's, gelijkrichter, PT zitten ook in de signaal keten als je de amp als gemoduleerde stroombron ziet. Bij het aanslaan v/d snaren wordt de stroom-opname uit het lichtnet "gereguleerd" door de versterker. Bij PTs heb je, net als bij gelijkrichters, ook te maken met 'n inwendige weerstand.

Bij het vervangen van trafo's doe ik meestal eerst de OT want die heeft de meeste impact.

Santiago ken ik nog van een jaar of 10 terug voordat hij bij Marshall ging werken.

Edit.
OT (ivm. zeer goedkope/doorsnee exemplaren):
prettiger hoog, minder schel, strakker laag, meer sustain, meer harmonischen, pinched harmonics makkelijker te krijgen

NB!!!!
Zelf pas ik bij JVMs eerst en vooral het circuit aan; als dat niet ok is (imo) kan 'n betere OT die onvolkomenheden juist nog beter hoorbaar maken ("Elk voordeel hebt z'n nadeel" om maar iemand te citeren).
Impact is ook wel te vergelijken met het vervangen v/e element in een gitaar.

kassie
11 oktober 2010, 19:46
Klopt inderdaad, hij heeft de JVM serie ontwikkeld, de JCM800KK en nu de AFD100.
Via het JVM forum heb ik contact gezocht, en kreeg vrijwel direct antwoord!!
Betere service kun je jezelf niet wensen lijkt me, en is ook goede reclame voor Marshall natuurlijk!!

Erg tof, hij schijnt inderdaad ook lekker te socializen op dat soort fora, wel cool. Z'n accent is hilarisch.

svdijk
11 oktober 2010, 20:00
Die OT, veel verschil? Bij de voedingstrafo heb ik altijd het idee moet genoeg stroom kunnen leveren maar verder... schijnt niet helemaal waar te zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de eindtransformator.:strat:

Mijn ervaring bij m'n JVM, waar ik in de eerste instantie alleen de output trafo vervangen had, en een choke had toegevoegd;
Wat dikker mid, en iets strakker in het laag.
Het had vooral veel impact op het OD2 kanaal wat bruikbaarder werd.
De voedingstrafo maakte qua sound absoluut niets uit, wel heb ik de voeding op de 240Volt aansluiting moeten zetten, omdat de voeding te hoog was (de anodespanning steeg van ongeveer 460Volt bij de originele trafo naar 500Volt bij de MM als ik 'm op de 220Volt aansluiting aansloot!)
Ik heb nu weer de originele voedings en uitgangstrafo teruggezet, even om te kijken hoe dat ook al weer klonk.

Bij m'n oude JCM800 2210 heb ik overigens slechtere ervaring wat betreft het "upgraden" met een MM output trafo.
De MM maakte van de geweldig brute versterker met veel karakter, een veel te nette versterker die veel te "glad" ging klinken!
Daar heb ik dus weer snel de originele Drake in teruggezet!

big dooley
12 oktober 2010, 00:09
de originele JVM trafo moet eigenlijk een ingangsspanning hebben van 240Vac om de interne spanning "in-spec" te hebben... een goede graadmeter is de AC gloeispanning van de eindbuizen of de DC spanning van de eerste preampbuis in de voorversterker (6.3Vac of 12.6Vdc)
de anode spanning zal met de af fabriek biasinstelling dan op 480Vdc uitkomen

zet je daar een trafo in met een 220Vac vertakking, dan gaat je spanning inderdaad omhoog, omdat je in nederland 230Vac hebt

om deze reden, gebruik ik een variac regeltrafo, om de spanning op 240Vac te brengen... daarna heb ik de bias afgesteld op mijn smaak (zo'n 67% van max vermogen, dus vrij warm) als ik nu ergens kom, waar de spanning lager of hoger is, hoef ik niet bang te zijn dat er wat verkeerd gaat en reageert de versterker altijd op de manier zoals ik wil

tommus42
13 oktober 2010, 10:27
Bij m'n oude JCM800 2210 heb ik overigens slechtere ervaring wat betreft het "upgraden" met een MM output trafo.
De MM maakte van de geweldig brute versterker met veel karakter, een veel te nette versterker die veel te "glad" ging klinken!
Daar heb ik dus weer snel de originele Drake in teruggezet!

Blij dat te horen, was al niet ontevreden over London City trafo's, ik vermoed dat ze een belangrijke factor zijn in de echte LC sound:mmmm:!

Chris Winsemius
13 oktober 2010, 11:26
Ga in NL ajb. uit van een netspanning van 230 Volt....

Naast de trafo an sich heeft de hoogte van de voedingsspanning 'n impact op de sound en feel v/e versterker.

Sommige techs vervangen puur een trafo oid. maar zelf bekijk ik dat anders. Het eindresultaat is zeer afhankelijk van de som der delen. Puur alleen 'n betere OT kan vaak de tekortkomingen in het circuit qua ontwerp, layout, etc. juist nog duidelijker maken.

Ook dit is te vergelijken met een gitaar.
Stel je voor: je bent niet happy met de sound en vervangt (alleen) de elementen. Het geluid verandert wat maar je bent nog steeds niet happy... kijk dus ook eerst naar dingen als:
- unplugged klank
- afstelling hals
- montage hardware
- gemeten waarde potmeters
- waarde en materiaal condensator
- etc.

kassie
13 oktober 2010, 12:56
Ook dit is te vergelijken met een gitaar.
Stel je voor: je bent niet happy met de sound en vervangt (alleen) de elementen. Het geluid verandert wat maar je bent nog steeds niet happy... kijk dus ook eerst naar dingen als:
- unplugged klank
- afstelling hals
- montage hardware
- gemeten waarde potmeters
- waarde en materiaal condensator
- etc.

+1, zo ervaarde ik met mijn gitaar teveel hoog, afstelling elementen hielp een beetje, nieuwe potmeters (cts) gaven meer definitie en helderheid, betere kabels nog meer helderheid, buffer nog meer helderheid. Tot ik op een gegeven moment besloot om de pots te vervangen van 500K tot 250K, de sound is voor mij nu beter in balans. En de mids komen wat naar voren. Ik denk dat de verwisseling van elementen, van alnico5 naar 2 er mee te maken had dat er minder output door de pot's kwam en dus meer hoog weergegeven werd.

Daarna, andere speakers die het schelle hoog er ook uit halen. Van V30 naar Eminence Delta's.

Andere buisjes en biasafstelling kunnen ook de truc doen op het gebied van gewenste frequenties. En daarna komt eigenlijk de versterker an sich met eventuele mods.

@ Chris, om natuurlijk niet in detail te treden, maar als een betere OT bepaalde onvolkomendheden in het circuit beter weergeeft, waar zitten die onvolkomendheden dan vaak in? Het circuit gedeelte? Toonregeling of waardes van Caps en weerstanden? Wat komt het vaakst voor?

En ik ben met mijn Express van 240Volt uitgegaan, is dat erg? kom ik dan met lagere stroomwaardes te zitten in mijn powercircuit en heaters etc?

Chris Winsemius
13 oktober 2010, 13:20
Ken de PT niet, gloei en B+ gewoon checken.

"Wat exact in circuits?" > echt alles.

Ik ga vanuit m'n intu-itie/ervaring/kennis te werk. Heb het weleens aan wat andere echte designers gevraagd en die zeiden allemaal: "Benchtime!".

Steek gewoon (heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel) tijd in proberen, luisteren en voelen.

big dooley
14 oktober 2010, 19:55
Ik heb contact met Santiago gehad, de ontwerper van de JVM.
Ik heb de JVM geupgrade met Mercury Magnetics trafo's, ook de voedingstrafo, waardoor de spanning in de versterker een beetje hoger ligt dan bij de originele trafo.
Waarschijnlijk is hierdoor de mosfet TR1 kapot gegaan.
Zijn advies was dus de TR1 vervangen en R13 vervangen met een 220kOhm (ipv 150kOhm) waardoor de spanning op TR1 weer de originele waarde krijgt.
Zo zie je maar dat niet altijd alles een "upgrade" is!!!

ik kan moeilijk geloven dat die mosfet door de hogere spanning kapot zou zijn gegaan... voor de modellen in de states, gebruikt marshall PT's die bij 120Vac ingangsspanning, alle interne spanningen in spec heeft... echter... in de states komt een spanning van 125Vac vaker voor... enkele gevallen zitten daar zelfs nog boven... ook dit resulteert in anodespanningen van boven de 500Vdc...

bij 240Vac op de stock PT heb je een anodespanning van 480Vdc
jij had de MM-trafo in eerste instantie op 220Vac aangesloten maar er kwam waarschijnlijk 230Vac binnen... in verhouding zal dit resulteren in dezelfde spanningsverhoging als waar al die amerikanen op draaien met hun standaard PT's

bovendien was het al een poosje geleden, dat je die MM-PT ingebouwd had... al vrij vroeg had je hem op de 240Vac-primairy's aangesloten.... als de resonance zo lang feilloos heeft gewerkt lijkt het me sterk, dat ie nu ineens kapot zou gaan, omdat je in het verleden voor een korte tijd met een hogere spanning gedraaid hebt, terwijl in de states vrijwel elke JVM met deze spanningen feilloos werkt...

svdijk
14 oktober 2010, 21:29
ik kan moeilijk geloven dat die mosfet door de hogere spanning kapot zou zijn gegaan... voor de modellen in de states, gebruikt marshall PT's die bij 120Vac ingangsspanning, alle interne spanningen in spec heeft... echter... in de states komt een spanning van 125Vac vaker voor... enkele gevallen zitten daar zelfs nog boven... ook dit resulteert in anodespanningen van boven de 500Vdc...

bij 240Vac op de stock PT heb je een anodespanning van 480Vdc
jij had de MM-trafo in eerste instantie op 220Vac aangesloten maar er kwam waarschijnlijk 230Vac binnen... in verhouding zal dit resulteren in dezelfde spanningsverhoging als waar al die amerikanen op draaien met hun standaard PT's

bovendien was het al een poosje geleden, dat je die MM-PT ingebouwd had... al vrij vroeg had je hem op de 240Vac-primairy's aangesloten.... als de resonance zo lang feilloos heeft gewerkt lijkt het me sterk, dat ie nu ineens kapot zou gaan, omdat je in het verleden voor een korte tijd met een hogere spanning gedraaid hebt, terwijl in de states vrijwel elke JVM met deze spanningen feilloos werkt...

Hey Big Dooley,

Je hebt idd gelijk, de MOSFET is ook niet kapot, en ook niet door de (wat) hogere voedingsspanning, maar R13 (een 150kOhm) meet niets meer door.
Deze zit tussen HT1 (ongeveer 380Volt) en het resonance circuit.
Ga hem morgen vervangen, en hoop dat het dan weer werkt!!
Waarom deze niets meer doormeet weet ik ook niet, heb nog niet vaak meegemaakt dat een weerstand het begeeft!!

Trouwens, je hebt goed gevolgt wat ik allemaal heb lopen hobieën!!!

Ik heb voor nu weer de originele voedingstrafo teruggezet (ook de output trafo trouwens) en die meet 488Volt door zonder eindbuizen, en 450Volt met eindbuizen, terwijl de MM (op 240Volt aansluiting) 475Volt met eindbuizen meet.
De MM heeft trouwens maar twee aansluitingen, één van 220Volt, en één van 240Volt.

Gr. Stefan

big dooley
14 oktober 2010, 21:58
Hey Big Dooley,

Je hebt idd gelijk, de MOSFET is ook niet kapot, en ook niet door de (wat) hogere voedingsspanning, maar R13 (een 150kOhm) meet niets meer door.
Deze zit tussen HT1 (ongeveer 380Volt) en het resonance circuit.
Ga hem morgen vervangen, en hoop dat het dan weer werkt!!
Waarom deze niets meer doormeet weet ik ook niet, heb nog niet vaak meegemaakt dat een weerstand het begeeft!!

Trouwens, je hebt goed gevolgt wat ik allemaal heb lopen hobieën!!!

Ik heb voor nu weer de originele voedingstrafo teruggezet (ook de output trafo trouwens) en die meet 488Volt door zonder eindbuizen, en 450Volt met eindbuizen, terwijl de MM (op 240Volt aansluiting) 475Volt met eindbuizen meet.
De MM heeft trouwens maar twee aansluitingen, één van 220Volt, en één van 240Volt.

Gr. Stefan

ik heb een poosje na zitten denken om ook het een en ander te versleutelen aan mijn JVM, maar het enige wat daar nog van overeind gebleven is, is een choke mod... zeker nu ik lees dat je de originele trafo's er weer ingebouwd hebt, lijkt me het de moeite en geld niet waard, om deze bij mij te vervangen... het enige wat ik echt nog wil veranderen zijn die heaterzekeringen FS3 en FS4... tegen de tijd dat ik dat circuit laat doorverbinden, zal er ook waarschijnlijk een choke inkomen, omdat het boeltje dan toch al open ligt...

dat die weerstand het heeft begeven is mij ook een raadsel...?

svdijk
15 oktober 2010, 20:22
Ik heb de JVM weer gemaakt!! Het was R13, een spanningsdeler die voor de voeding van het resonance circuit zorgt.
Deze meten niets meer door, maar moest 150kOhm zijn.
Dus nieuwe d'r in, amp weer in elkaar gezet, en gas d'r op.
Ben wel gelukkig nu!!
Santiago (ontwerper bij Marshall en van o.a. de JVM serie) heeft me via het JVM forum geholpen om de storing te zoeken, toffe gast is dat!!

Big Dooley, ik laat voorloping de originele trafo's nog even zitten, maar de Mercury Magnetics output trafo is toch wel echt een upgrade in deze versterker. De FS3 en FS4 heb ik een hele tijd geleden al doorverbonden, maar als de klemmen de zekeringen goed vasthouden zijn die zekeringen geen probleem. In het verleden konden die inbranden als ze geen goed contact maakte, en daardoor zijn er in het begin wat problemen met enkele JVM's geweest.

big dooley
15 oktober 2010, 20:42
De JVM is weer gemaakt, het was R13, een spanningsdeler die voor de voeding van het resonance circuit zorgt.
Deze meten niets meer door, maar moest 150kOhm zijn.
Dus nieuwe d'r in, amp weer in elkaar gezet, en gas d'r op.
Ben wel gelukkig nu!!
Santiago (ontwerper bij Marshall en van o.a. de JVM serie) heeft me via het JVM forum geholpen om de storing te zoeken, toffe gast is dat!!

Big Dooley, ik laat voorloping de originele trafo's nog even zitten, maar de Mercury Magnetics output trafo is toch wel echt een upgrade in deze versterker. De FS3 en FS4 heb ik een hele tijd geleden al doorverbonden, maar als de klemmen de zekeringen goed vasthouden zijn die zekeringen geen probleem. In het verleden konden die inbranden als ze geen goed contact maakte, en daardoor zijn er in het begin wat problemen met enkele JVM's geweest.

fijn dat het allemaal weer werkt... ;)

die OT zal heus een upgrade zijn, maar ik vind het voorlopig de centen niet waard, in tegenstelling tot een choke bijvoorbeeld.. ik ben er alleen nog niet uit welke choke ik zou moeten nemen... 3H? 10H? discusseren over de veranderingen is sowieso al lastig, omdat iedereen het weer iets anders ervaart.... voorlopig neig ik naar 10H, afgaand op verhalen die ik gelezen heb... noem het maar intuïtie :D

dit weer in tegenstelling tot bijvoorbeeld die zekeringen, omdat ze als weerstand fungeren in het circuit... met de hele zaak doorverbonden krijg ik rond de 6,1Vac op alle buizen (behalve V1 die werkt op 12.6Vdc)... met zekeringen zit ik rond 5,7... op zich acceptabel, maar bedenk wel dat ik het inkomende voltage naar 240Vac heb verhoogd... met de gemeten 220Vac die ik hier uit de muur haal, komt dat op 5,2 volt

svdijk
16 oktober 2010, 09:58
fijn dat het allemaal weer werkt... ;)

die OT zal heus een upgrade zijn, maar ik vind het voorlopig de centen niet waard, in tegenstelling tot een choke bijvoorbeeld.. ik ben er alleen nog niet uit welke choke ik zou moeten nemen... 3H? 10H? discusseren over de veranderingen is sowieso al lastig, omdat iedereen het weer iets anders ervaart.... voorlopig neig ik naar 10H, afgaand op verhalen die ik gelezen heb... noem het maar intuïtie :D

dit weer in tegenstelling tot bijvoorbeeld die zekeringen, omdat ze als weerstand fungeren in het circuit... met de hele zaak doorverbonden krijg ik rond de 6,1Vac op alle buizen (behalve V1 die werkt op 12.6Vdc)... met zekeringen zit ik rond 5,7... op zich acceptabel, maar bedenk wel dat ik het inkomende voltage naar 240Vac heb verhoogd... met de gemeten 220Vac die ik hier uit de muur haal, komt dat op 5,2 volt

Het is inderdaad een dure mod, die OT, en het kan zelfs zo zijn dat je de versterker minder mooi vind klinken, is natuurlijk erg smaakgebonden, want hij gaat er echt anders van klinken!!

Wat de choke betreft, ik heb nog twee 10H chokes liggen van MM, daar mag je er wel één van overnemen als je dat wil!
Ik heb een tijdje 2 chokes in de JVM gehad, die ik kon omschakelen, een 3H en 10H, en ik ben uiteindelijk op de 3H uitgekomen, maakt qua sound niets uit, alleen de 3H maakt de amp iets losser, komt meer in de buurt van een JCM800.
Dat omschakelen werkte niet helemaal, omdat dat nogal wat invloed op de bias had, maar die had ik zo afgesteld dat alles binnen specs viel.

Wat de voedingspanning betreft, daar heb ik het met Santiago ook over gehad, omdat ik die MM voedingtrafo gemonteerd had.
Het circuit is ontworpen zodat de voedingsspanning plus of min 10% mag afwijken (binnen die specs worden alle electra apperatuur ontworpen trouwens), dus als je 230 Volt als gemiddelde neemt, werkt de versterker tussen 207Volt en de 253Volt, alleen gaat 'ie natuurlijk wel anders klinken, vandaar dat veel gitaristen een powerconditioner gebruiken.

Kijk, je kunt spanningen meten tot je een ons weegt, het belangrijkste is toch dat het ding goed werkt en goed klinkt, en of er dan 5,5Volt of 6,3Volt, of 440 Volt of 500 Volt op staat maakt niets meer uit, toch?

big dooley
16 oktober 2010, 16:22
Het is inderdaad een dure mod, die OT, en het kan zelfs zo zijn dat je de versterker minder mooi vind klinken, is natuurlijk erg smaakgebonden, want hij gaat er echt anders van klinken!!

Wat de choke betreft, ik heb nog twee 10H chokes liggen van MM, daar mag je er wel één van overnemen als je dat wil!
Ik heb een tijdje 2 chokes in de JVM gehad, die ik kon omschakelen, een 3H en 10H, en ik ben uiteindelijk op de 3H uitgekomen, maakt qua sound niets uit, alleen de 3H maakt de amp iets losser, komt meer in de buurt van een JCM800.
Dat omschakelen werkte niet helemaal, omdat dat nogal wat invloed op de bias had, maar die had ik zo afgesteld dat alles binnen specs viel.

Wat de voedingspanning betreft, daar heb ik het met Santiago ook over gehad, omdat ik die MM voedingtrafo gemonteerd had.
Het circuit is ontworpen zodat de voedingsspanning plus of min 10% mag afwijken (binnen die specs worden alle electra apperatuur ontworpen trouwens), dus als je 230 Volt als gemiddelde neemt, werkt de versterker tussen 207Volt en de 253Volt, alleen gaat 'ie natuurlijk wel anders klinken, vandaar dat veel gitaristen een powerconditioner gebruiken.

Kijk, je kunt spanningen meten tot je een ons weegt, het belangrijkste is toch dat het ding goed werkt en goed klinkt, en of er dan 5,5Volt of 6,3Volt, of 440 Volt of 500 Volt op staat maakt niets meer uit, toch?

in principe niet nee... maar als je in mijn geval de bias vrij warm afstelt met een inkomend voltage van 210Vac en je gaat ergens een gig doen waar er 230Vac je kastje binnenkomt, kunnen er minder leuke dingen gebeuren en sta je met een versterker die niks meer doet...
ook merkte ik, dat bij spanningen onder 210Vac (ja, dat komt helaas nog steeds voor in nederland) dat de schakelrelais soms hun eigen leven gingen leiden... waar ik dacht een preset in te trappen op de footswitch, kwam ik ineens in een kanaal terecht wat ik nieteens gebruik :D
sinds ik die bak met een variac voed, heb ik daar nooit geen last meer van gehad

wat ook meespeelde, is dat de JVM elke keer anders reageerde op andere plekken, dan waar ik repeteer (dit zal sommigen erg bekend in de oren klinken)
die ene keer dat ik 230 binnenkreeg heb ik halsoverkop de bias aangepast, omdat ie anders echt zichzelf opgeblazen had, maar met dat hogere voltage voelde hij daarna wel veel beter aan...
sindsdien zet ik mijn spulletjes op, plug de variac in, zet hem op 240Vac en voed daar mijn versterker mee... bias is op dat voltage ingesteld en daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken... de versterker levert op deze manier zijn prestaties, zoals ik ze wil hebben op welke plek dan ook... en draai ik voor de gein de variac terug naar 220 (wat ik normaal in de repetitieruimte heb) dan merk ik dat echt wel...

die 10H choke klinkt interessant, PM maar wat je ervoor wilt hebben?