PDA

View Full Version : British Overdrive en Champ II



G.G.
9 oktober 2010, 13:21
Het is oktober, begin van de herfst. Om mijzelf wat op te vrolijken twee nieuwe versterkers:

Happy New Build It Myself Amp Month voor mij deze maand. Mensen die de werkbank een beetje volgen hebben ze al gezien en ze zijn nu helemaal af (op wat tolex-werk na, maar dat komt later, veel later wel een keertje)

Allereerst de onderste top:
Een Champ II kloon met een extra boostschakelaartje. PT komt uit een grote oude Duitse radio. OT is een Amroh u-73. Buizen: koppeltje Tad 6V6GT-STR en een koppeltje Tungsol 12ax7. Voor de rest een hoop vanzelfsprekende zaken als alpha potmeters etc...

15 watt heerlijk fender geluid. Clean is super, met name met de ground-lift in gebruik. Gaat wel knetter hard, en de MV werkt niet afdoende om het volume echt laag genoeg te krijgen voor thuis, in combinatie met een echt lekkere sound. Vnid het moeilijk om het geluid te omschrijven, maar het clean in erg warm en vol en ik noem het altijd 3-D wat bij veel versterkers ontbreekt. Geluid van deze Champ is heel open en ruimtelijk, 3D. Hij is dermate goed dat mijn andere 15 watter de deur uit kan.

Bovenste top:
De British Overdrive van Ampmaker.com, maar dan niet als kit, maar als lf samengeraapt zooitje. Trafo's komen uit een oude radio, schema is aangepast waardoor je ook via een schakelaar kan kiezen voor buizengelijkrichting (EZ81), waarom? Totaal nutteloos, maar gewoon omdat het kan. Verder nog wat kleine wijzigingen zoals een groundlift en een brightswitch. etc. Basis is 1 El84 als eindbuis en 1 12ax7 Als voorversterkerbuis. Lekker clean geluid, minder vol en minder 3D dan de Champ, maar wel zeer bruikbaar. Scheurgeluid is niet echt interessant, zeker niet op huiskamervolume. Naarmate gain en master verder opengedraait worden wordt het beter... maar helaas, hij gaat echt te hard voor thuis. Scheur moet uit trapdoesjes komen.

Conclussie: twee heerlijke 1-kanaals versterkers erbij voor thuis.

http://img139.imageshack.us/img139/6685/03102010131.jpg (http://img139.imageshack.us/i/03102010131.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Nielsje
9 oktober 2010, 13:25
Nice Joris :)

Over de behuizing van de bovenste: Was het niet wat aangenamer voor het oog om daar nog even een bovenfrees langs te halen? Hij oogt wel erg hoekig zo..

Je bent wel aardig van de gitaren naar de amps, gegaan, of niet?

G.G.
9 oktober 2010, 13:27
Gitaren bouwen heb ik wel weer ff gezien. Vind versterkers ff net wat interessanter op het moment.

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 14:20
Ziet er netjes uit man! :ok:
Wou dat ik zoiets kon bouwen (of het geduld er voor had :seriousf:)

cluseau
9 oktober 2010, 14:37
Gaat wel knetter hard, en de MV werkt niet afdoende om het volume echt laag genoeg te krijgen voor thuis,

Die begrijp ik ff niet, moet met gain vol open helemaal stil te draaien zijn met de MV.

Om het verschil buis/SS gelijkrichter te horen is het misschien wijs de eerste elko los te maken. Zelfs een enkele 47uF is nog groot voor deze schakeling. Mogelijk is 15uF meer in de goede richting maar nu heb je 100uF.

G.G.
9 oktober 2010, 14:42
Die begrijp ik ff niet, moet helemaal stil te draaien zijn met de MV

Je krijgt hem inderdaad helemaal stil. Op fluistervolume klinkt ie gewoon niet super lekker. Hij moet echt ietsjes verder open gedraait worden. Overdags gaat dat wel, maar voor de avond is het net ietsjes te hard.

@ Mr Dynamite: Als ik hem kan bouwen, kan jij het ook en misschien wel beter.

cluseau
9 oktober 2010, 14:46
Je krijgt hem inderdaad helemaal stil. Op fluistervolume klinkt ie gewoon niet super lekker.

Ah juist, daar is misschien wel iets aan te doen. Klinkt hij soms minder vol?

G.G.
9 oktober 2010, 14:51
Ah juist, daar is misschien wel iets aan te doen, straks ff kijken. Klinkt hij soms minder vol?

Da's voor later, over een paar maanden. Ik ga eerst heel uitgebreid spelen en testen en dan mijn lijste voor eventuele mods maken. Iedere verandering heeft gevolgen op andere plekken in de amp, dus wil eerst uitzoeken of ik iets mis, en wat dat dan precies moet zijn. Heb zo'n vermoeden dat ik alles precies zo ga laten als het nu is (op de behuizing na)

cluseau
9 oktober 2010, 15:08
Da's voor later, over een paar maanden.

Dat snap ik maar toch vast een mogelijkheid. Op laag master volume speelt de RC tijd van de 1Meg pot in serie met Cgk een grotere rol naarmate het volume lager is. Je zou kunnen proberen de warme kant met de loper om te wisselen. Dit heeft dan wel weer invloed op de tonestack maar tis het proberen waard, kost niets.

Misschien een klein bright capje over de 1Meg pot ter compensatie van Cgk, ik weet niet precies waar je last van hebt dus het blijft gissen

Verder is het volume natuurlijk ook van invloed op de gebruikte speaker. De meeste speakers moeten wel een beetje op hun donder krijgen voor een levendig geluid.

Frans.

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 16:01
@ Mr Dynamite: Als ik hem kan bouwen, kan jij het ook en misschien wel beter.

Achja wss kan ik het wel maargoed, je moet er wel even voor gaan zitten :soinnocent: :seriousf:

G.G.
9 oktober 2010, 17:49
Achja wss kan ik het wel maargoed, je moet er wel even voor gaan zitten :soinnocent: :seriousf:
De Champ heeft me 11 maanden gekost (waarvan ie denk ik in totaal zo'n 7 maanden stil heeft gelegen op de plank).

De 5watt SE British Overdrive was alles bij elkaar een week of 4 werk (heel rustig aan, met bestuderen wat ik nou eigenlijk aan het doen was.)

Zou je hem als kit, helemaal standaard, bouwen moet je in een weekend klaar kunnen zijn

Mr. Dynamite
9 oktober 2010, 18:10
De Champ heeft me 11 maanden gekost (waarvan ie denk ik in totaal zo'n 7 maanden stil heeft gelegen op de plank).

De 5watt SE British Overdrive was alles bij elkaar een week of 4 werk (heel rustig aan, met bestuderen wat ik nou eigenlijk aan het doen was.)

Zou je hem als kit, helemaal standaard, bouwen moet je in een weekend klaar kunnen zijn

Het lijkt me wel een erg leuk werkje om te doen.
Met een soldeerbout kan ik wel overweg, maar moeten de buizen niet gebiased worden dan? Of andere dingen die ik misschien niet zelf kan? :dontgeti:

Lexvandoef
11 oktober 2010, 13:15
Mooi Joris!

Was zelf ook erg gecharmeerd van het geluid van mijn Champ II. Was uiteindelijk wel op zoek naar iets anders, maar niettemin bruikbaar soundje!

Wat bedoel je trouwens met ground-lift? Dan bypass je de toneregeling of gebeurt er iets anders? Ik heb zelf een switch om de tone regeling te bypassen, gaaf geluid, maar clean wil dan niet meer lukken.

G.G.
11 oktober 2010, 16:01
Lex, die grounlift is hetzelfde als op jouw versterker. Het is een schakelaar die de massaverbinding van de tonestack opheft. Niets gaat er meer naar massa en dit geeft meer boost dan alle knoppen op 10.

Met een strat krijg ik het wel redelijk clean, maar als ik dan de volumeknop op de gitaar opendraai ontstaat er een heerlijk knapperig randje aan het geluid. Ik zal eens kijken of ik iets op youtube kan zetten. Wordt wel hele brakke kwaliteit met de webcam van de laptop.

Scheurgeluid is trouwens ook een stuk lekkerder met die groundlift.

G.G.
16 oktober 2010, 21:53
Erg brak youtubefilmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=U2fq9e6eQpk

cluseau
17 oktober 2010, 10:39
Erg brak youtubefilmpje:

Hoezo brak? Ik heb wel slechter gezien hoor. Leuke sound trouwens voor zo'n eerste zelfbouw project, hoef je je niet voor te schamen hoor!

@Lex... als je de tonestack uitschakeld en je wilt clean kunnen spelen moet je een vervangende lineaire demping (weerstandje) inschakelen ipv de tonestack.

Frans.

Lexvandoef
19 oktober 2010, 13:00
Klinkt goed op het filmpje, vind het brugelement wel een beetje dun, maar dat ligt ook aan je cam volgens mij.

Heb die van mij trouwens ook net terug! Jeej! Damn wat een vet apparaat is ook het alweer zeg! :cheerup:

@Cluseau: Oh het hoeft niet per se clean hoor met de groundlift. ;)

cluseau
19 oktober 2010, 13:11
het hoeft niet per se clean hoor met de groundlift. ;)


Oke, ik meende iets van teleurstelling te herkennen in je antwoord. Mocht het toch veel teveel gain zijn kun je ook een middenweg kiezen. Wat jij wil, alles kan he!:ok:

Frans.

G.G.
19 oktober 2010, 13:30
Dan dunne geluid ligt gewoon aan het brugelement zelf. Doordat de rest van de standen lekker dik is vind ik die keus wel lekker.

Lexvandoef
20 oktober 2010, 00:12
Dan dunne geluid ligt gewoon aan het brugelement zelf. Doordat de rest van de standen lekker dik is vind ik die keus wel lekker.

ohja, blijft natuurlijk een strat brug element... ;)

De andere standjes klinken inderdaad lekker he!

@cluseau: nee absoluut geen teleurstelling hoor!

G.G.
20 oktober 2010, 10:00
ohja, blijft natuurlijk een strat brug element... ;)


Daarom hoop ik ook gauw tijd te hebben om deze even te bedraden en af te stellen :soinnocent:

Mahonie body, esdoorn top, setneck van palissander, ebben toets en een hotrail en een P-90. Dat zou een ietsjes dikkere sound kunnen geven :crazyhappy:

http://img705.imageshack.us/img705/1848/201020101591.jpg (http://img705.imageshack.us/i/201020101591.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Luke-wannabe
20 oktober 2010, 10:21
Cool Joris! Had het filmpje al even via facebook bekeken! Klinkt erg cool! Als je die grote over z'n toeren draait vind ik hem niet echt mooi meer, maar clean istie heel cool!

G.G.
20 oktober 2010, 10:40
Het is ook een 1 kanaals versterker, dus zal altijd clean ingesteld staan en scheur komt uit een trapdoosje. Overweeg wel om ook een 1 kanaals scheurtopje te bouwen.